Fa
door Familie Hamstra Jan 22, 2022 om 21:29
Computers & telefonie

Geld terug bij aanbieding via internet

Onze dochter van 15 heeft na het zien van een filmpje van een influencer onder druk dat de aanbieding maar een paar dagen geldig was een soort smartwatch met 70% korting gekocht.  Achteraf kwamen we erachter dat de Nederlandstalige site artikelen verkocht uit China. Nadat de leveringstermijn ruimschoots was overschreden hebben we gezegd dat we artikel niet meer en ons geld terug wilde. We kregen bericht dat het artikel alsnog geleverd werd. Dat is gebeurt maar wij willen het artikel niet en ons geld terug waarin we volgens mij in ons recht staan. De leverancier wil ons na veel correspondentie alleen maar korting geven op een nieuwe aankoop. Dit willen wij niet!
Hoe krijgen wij ons geld terug?

3420 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2022 om 21:46
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie om te beginnen deze info met de aantekening dat u indien u het artikel ontvangt en meteen retour zend wettelijk recht heeft op geld terug maar of dat gemakkelijk zal zijn en zonder eventuele ingebreke stelling:  Na verzendeen tussengevoegd: Ik teken echter aan dat het doen van moeite mogelijk niets zal opleveren maar doe dan wel in ieder geval aangifte al zal de afhandeling geen grote prioriteit hebben maar komt de melding wel op de site malafide handelspartners als hierna al genoemd.
Spreek met uw dochter af dat zij dit nooit meer doet.

Verder kan ik hier helaas niet veel anders mee dan ook u wijzen op de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.

Zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief

Zo u tot de mening zou komen dat u wordt opgelicht, doe dan aangifte bij de politie  doe melding bij de ACM
www.consuwijzer.nl (https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

En zie verder voor nog meer info o.a.: https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

 : deze: Online winkelen: wat zijn de regels? | Consumentenbond en ( https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat

Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline   U kunt indien dit niet gebeurt een ingebreke stelling doen en zie dan:https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

ju
door juliomariner - Jan 22, 2022 om 21:48
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe krijg ik mijn geld terug: niet. U heeft bij een dropshipper gekocht. Waarschijnlijk zal dit "bedrijf" zeer binnenkort de grote verdwijntruuk doen is is de vogel gevlogen.

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2022 om 21:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Een smartwatch gekocht in verweggistan. 70% korting en ontvangen. Ik zou zeggen: doe geen moeite om geld terug te krijgen en probeer het op Marktplaats te verkopen. Leveringstijd vanuit China is toch algemeen bekend? Niets nieuws plus: ook betrouwbaar over: als het bij Ali Express is gekocht.

sira
door sira - Jan 22, 2022 om 21:53
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u naam + adresgegevens van de influencer? Misschien moet u het wel naar China opsturen. U kunt als argument ook nog aangeven dat uw dochter minderjarig is, alhoewel ze waarschijnlijk best wel wist wat ze deed.
Maar als ik heel eerlijk ben, steek er geen energie in en neem het verlies. Laat uw dochter het artikel maar van haar zakgeld betalen en laat het een leermoment voor haar zijn.

tenormin
door tenormin Jan 22, 2022 om 23:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn idee @sira

sira
door sira Jan 24, 2022 om 17:47
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Een meisje van 15 weet heus wel wat er in de wereld te koop is.

panter22
door panter22 - Jan 23, 2022 om 10:34
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens in het handelsregister van de kamer van koophandel.
Als de webshop daar geregistreerd is, dan heb je meer dan alleen een internet adres
De webshop (dropshipper) is niet geregistreerd en hoe wil je dan de smartwatch terugsturen?
https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/

mo
door mof - Jan 24, 2022 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de leverancier, dat is: degene bij wie u het heeft besteld en aan wie u heeft betaald, in Nederland gevestigd is dan heeft u 14 dagen retourrecht. Zit de leverancier in het buitenland dan wordt het lastig dit retourrecht uit te oefenen. Formeel moet een verkoper uit het buitenland die in Nederland verkoopt dit recht ook bieden, maar zie het dan maar te krijgen.

Zit de verkoper in Nederland, dan kunt u via de Geschillencommissie Webwinkels dit proberen: dan betaalt u iets van 50 Euro en als de Geschillencommissie u i8n het gelijk stelt dan krijgt u die weer terug. Dan rekent de commissie die 50 euro aan de verkoper.

1paul
door 1paul - Jan 25, 2022 om 09:13
3103 Antwoorden / 0 Vragen

u heef er recht op dit artikele terug te sturen en uw geld terug te ontvangen, de verkopende partij moet hier aan mee werken....

desnoods zult u dit bij de rechter af moeten dwingen....

justmeagain
door justmeagain Jan 25, 2022 om 22:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ze mag het vast terugsturen naar China voor 50 euro om er vervolgens nooit meer iets van te horen.
Zinloos advies al je het topic leest.

1paul
door 1paul Jan 27, 2022 om 06:49
3103 Antwoorden / 0 Vragen

dat staat nergens, er staat letterlijk spullen uit china, staat niet spullen geleverd vanuit china naar TS toe! dat is nogal een verschil, tegelijk mag je een koop annuleren als je de spullen nog niet ontvangen hebt EN als je ze wel hebt ontvangen mag je ze terugsturen.

komt de webwinkel niet over de brug zul je ze moeten dagen....

rj
door rjw - Jan 26, 2022 om 10:21
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Is het een webwinkel in een EU land? (een Nederlandstalige website maakt het nog geen Nederlands bedrijf)

HSW
door HSW - Feb 1, 2022 om 06:33
1 Antwoorden / Vragen

Gebruik voortaan altijd een creditcard van de gerenommeerde namen, Visa, Amex, etc. Een standaard creditcard van de bank, mist dikwijls de extra serviceof aankoopbescherming, dus check dit van te voren.
Bij dergelijke problemen zoals te late levering en je wilt de koop ontbinden, dan lost de creditcardmaatschappij het dikwijls voor je op.

Tevens als je vakanties en vliegtickets betaald met je creditcard ben je aanvullend verzekerd.
Maar ook hier geldt, you get what you pair for. Een duurdere creditcard heeft vaak betere en uitgebreidere dekkingen.