door heremietkreeft Dec 15, 2019 om 10:59
Computers & telefonie

Geluid laptop

Goedemorgen,

sedert gisteren bemerk ik dat mijn laptop geen geluid afgeeft. Na een check van instellingen lijkt de afgiftebron wel intact (bij het aansluiten van een USB adapter wordt er wel 'signaal' afgegeven, het lichtje in de adapter knippert dan wel. Ik krijg de indruk dat mogelijk een update van windows 10 die ik eergisteren liet uitvoeren de ooorzaak kan zijn. Vandaar de eerste vraag: zijn er meer problemen in die zin bekend?

Zo dat niet zo is, wat kan dan hetgeen zijn dat ik mogelijk toch over het hoofd zie? Ik werk al sedert ongeveer 1975 met PC's /laptops thuis en zo iets dergelijks eerder voorkwam kon ik het wel oplossen. Ter aanvulling: ik hoor geen systeemgeluiuden, interne CD speler geeft geen geluid af, opnamen in bestanden spelen niet af. De geluidsterke bij bijv. de media box staat maximaal en zo ook de afstelling van de luidprekers (Realtec High Definition Audio. (Of is het zinvol daar naar te kijken qua úp to date'?)

4110 18 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2019 om 11:03
16775 Antwoorden / 202 Vragen

re edit

sjjoppy
door sjjoppy Dec 15, 2019 om 11:27
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is het al opgelost, anders kunt u deze link nog raadplegen:
https://computercarecenter.nl/zoek-oplossingen/audio-werkt-niet-op-pc-hoe-los-ik-dat-op/

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 15, 2019 om 11:05
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
boven de cijfertoetsen zit nog een rijtje, misschien heeft u per ongeluk het toetsje van het geluid aangeraakt, zo ja dan kunt u dit weer ongedaan maken door er nogmaals op te klikken, ik dacht dat het de vijfde toets van links is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 15, 2019 om 11:11
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPIE, nee, helaas, dat is het niet.

Topantwoord

pe
door peentjes - Dec 15, 2019 om 11:08
421 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal geeft de wizzard 'geluidsproblemen' in win10 heel gauw de oplossing. U kunt ook systeemherstel doen en een vorige versie terugzetten.
Maar als u het helemaal niet vertrouwt dan kunt u de update binnen een weke gewoon ongedaan maken. Dat heb ik ook een keer gedaan met plotselinge problemen en dat werkte goed.

Topantwoord

zw
door zwaardvis - Dec 15, 2019 om 11:17
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wat zegt apparaatbeheer?
Hoe oud is de laptop. Ik merk ook dat bepaalde onderdelen die officieel niet Win10 compatible zijn tot nu toe wel gewerkt hebben (ws. met eenWin7 of  Win8 driver) maar na een update niet meer, alsof Windows zegt vanaf nu moet het per se wel voor Win10 onworpen zijn.
Zo zou een oplossing bijv. een externe geluidskaart via USB kunnen zijn. Is mij niet helemmaal duidelijk op u dat bedoelde met USB adapter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 15, 2019 om 11:23
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens apparaatbeheer zou alles ok zijn. U leest dat het inmiddels is opgelost na dieper ingaan op de vorige tip.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 15, 2019 om 11:21
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Heremietkreeft ,

Lees deze link eens door ,

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4520288/windows-10-fix-sound-problems

Ps: U kunt een update / of stuurprogramma die problemen veroorzaakt verbergen .

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4026726/windows-10-hide-updates-or-driver-updates

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Dec 15, 2019 om 11:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 15, 2019 om 15:40
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Het bleek een kwestie te zijn van opnieuw installeren van het audiostuurprogramma. Het uitvoeren van de probleemoplosser (stappen 1 t/m 5 ) had ik al uitgevoerd en dat gaf geen enkel resultaat. Kennelijke oorzaak denk ik toch de Windows update.

edrick3
door edrick3 Dec 15, 2019 om 18:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mooi dat het weer is opgelost. ;-)

audb
door audb Dec 16, 2019 om 11:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En ik te laat :(

<script src="chrome-extension://hfnbbbkabnehoejfhcbbhdicagcoobji/web/libs/ciuvo-addon-sdk.min.js" async="">

aurora1
door aurora1 Dec 17, 2019 om 18:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@audb: ?

aurora1
door aurora1 Dec 17, 2019 om 18:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@heremietkreeft: misschien is het handiger om voortaan in een nieuw kader te melden dat het probleem opgelost is en hoe? Reactievelden leest niet iedereen en kost meestal ook te veel tijd.

zw
door zwaardvis - Dec 15, 2019 om 11:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als u al bijna 45 jaar in de PC wereld zit (goh, waren die er toen al?) kunt u vast wel een andere HDD er in doen en een schone versie Win10 installeren. Dit ter bepaling of het een software- hardware- of instellingenprobleem is.

tenormin
door tenormin Dec 15, 2019 om 13:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Jazeker, in 1975 werkte mijn man met een van de eerste: heel groot ding met zeer klein schermpje: genaamd Recal-Redac.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 17, 2019 om 11:20
509 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk bedoel je een Racal-Redac , maar met apparaat had geen HD en geluid etc en was niets meer dan een veredelde tekstverwerker op floppy's.

aurora1
door aurora1 Dec 17, 2019 om 18:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Was de eerste computer in Nederland er niet al in 1952?

zw
door zwaardvis Dec 17, 2019 om 20:35
1525 Antwoorden / 51 Vragen

PC....

gerbera
door gerbera - Dec 15, 2019 om 11:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Klik eens op het ikoon luidspreaker in de taakbalk, daar ziet u Realtec High Definition Audio staan met als het goed is daarnaast een driehoekje naar boven. Klik daar op  dan staan de spreakers er 2 keer waarvan een blauw is aangegeven, zo ja selecteer dan de andere, althans zo werkt het bij mij, is het mogelijk opgelost. Heb zelf met de laatste update geen problemen ondervonden.
PS ik lees achteraf dat het inmiddels is opgelost, maar ja de eerdere berichten waren er weer eens niet toen ik dacht de "gouden"tip te geven.

br
door brui0929 - Dec 15, 2019 om 17:26
629 Antwoorden / 10 Vragen

De driver van de geluidskaart is die van Realtek. Kijk eens bij apparaten of er geen geluids driver door de grafiesichekaart is geïnstalleerd. Zo ja, verwijder deze driver dan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 16, 2019 om 09:55
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@BRUI0929, dank voor uw reactie maar hierbij wel de tip om ook naar andere reacties op reacties te kijken. U ziet dan dat het probleem al zeer snel was opgelost na herinstalleren van de driver na een melding die na verder zoeken na de al snel verkregen tip op mijn scherm verscheen.

br
door brui0929 - Dec 15, 2019 om 18:16
629 Antwoorden / 10 Vragen

zie Boven.

mo
door mof - Dec 16, 2019 om 11:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u al sinds 1975 ervaring heeft met PCs dan kan ik u niet veel nieuws leren.
Ws. heeft het met systeem instellingen te maken.
De USB adapter zegt me niet veel: USB heeft vier draadjes: rood en zwart voor 5V en 0V (voeding) en groen en wit voor het signaal. Anders dan de
vroeger gebruikte seriele poort zitten er veel codes in het USB signaal. Ik weet niet waar de adapter op reageert: op aanwezig heid van het signaal of ook
op correcte codering van het signaal: dat laatste is natuurlijk wel essentieel voor uw geluidssysteem  uw geluidssysteem .

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 18, 2019 om 10:14
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@MOF, als al gemeld was het probleem vrijwel direct na de eerste twee reacties opgelost om ddat ik daarvoor kennelijk dteveel 'beroepsgedeformeerd' bleek. De USB adapter die ik noemde is een adapter waarmee zowel externeluidsprekers als een extrene microfoon op kan worden aangesloten.
Ik benut die ommdat de 'cinch' uitgang van de laptop niet goed werkt en repararen niet zinnig is in relatie tot de kosten van de USB toepassing.
Ik benut die overings ook nog zelden omdat ik nu veelal een extene ontvagre benut die ook bluetooth signaal ontvangt naast FM, DAB+, en i-netradio ontvangst. Als gemeld: de oplossing was opnieuw installeren van de driver en dat had ik niota bene ook wel zelf kunnen bedenken, raar maar wel waar.

tw
door tweelingen - Dec 16, 2019 om 11:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

dan zal de geluidskaart kapot zijn, heb je dat nagekeken

audb
door audb - Dec 16, 2019 om 11:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Probeer eens de FN + F11 (?) anders even goed kijken bij de hardware of er een uitroep teken staat.

Anders de driver opnieu installeren http://www.realtek.com.tw/downloads/

<script src="chrome-extension://hfnbbbkabnehoejfhcbbhdicagcoobji/web/libs/ciuvo-addon-sdk.min.js" async="">

Ra
door Razilux - Dec 17, 2019 om 09:08
5 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen @heremietkreeft,

Misschien de mogelijke oorzaak: heeft u al eens naar de privacy instellingen gekeken van windows 10 (als u dat heeft).
Na windows updates heb ik weleens dat de privacy instelling aangepast worden, waardoor apps geen toegang meer hebben tot bijv. speaker/microfoon.
Hoop dat dit helpt.

gerbera
door gerbera Dec 17, 2019 om 09:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Te laat, het was op 15 dec. al opgelost;-))

Grunnen.
door Grunnen. - Dec 17, 2019 om 11:43
509 Antwoorden / Vragen

Laptops en PC's met HD's en een geluidskaart  waren er in 1975 tot ongeveer 1995 niet en waren DOS apparaten van die tijd niet  te vergelijken met de huidige computers . Ga naar apparaatbeheer en verwijder daar de geluidskaart.Sluit daarna windows af en herstart daarna de laptop.Installeer eventueel indien nodig de bij de laptop meegeleverde geluidskaart drivers. Overigens is ook mogelijk dat de geluidskaart kapot is.

si
door sibora - Dec 17, 2019 om 12:10
30 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb dat probleem gehad om van windows 7 naar 10 te gaan . Dat was om gek van te worden.Elke keer werkte windows 10 niet goed of helemaal niet. Elke keer dat er W-10 er op gezet was werkte Realtec niet meer , was gewoon weg . Dat heeft me in totaal 135 euro gekost aan een computerzaak . Na elke update  van W 10 heb ik zelf ook gedonder , Is het niet het een dan is het wel wat anders .Zelf heb ik dat na elke ubdate mijn printer niet meer werkt. Ook herstart kan ik niet gebruiken , moet computer uitschakelen en weer aan dan werkt de zaak weer.Windows 10 is goed maar op een schone computer , maar niet van W 7 naar W- 10 .Voor hulp moet u bij de kenners zijn , ik kan u helaas niet helpen . Maar windows 10 heeft er toch de hand van om Realtec uit te schakelen.

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2019 om 19:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

TS schreef:

edrick3
door heremietkreeft 15 dec. 2019 om 15:40
10678 Antwoorden / 165 Vragen

Het bleek een kwestie te zijn van opnieuw installeren van het audiostuurprogramma. Het uitvoeren van de probleemoplosser (stappen 1 t/m 5 ) had ik al uitgevoerd en dat gaf geen enkel resultaat. Kennelijke oorzaak denk ik toch de Windows update.

mi
door miennaamishaaz - Dec 23, 2019 om 22:58
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u ons mischien meer informatie geven over wat voor model laptop u heeft?
Hoe u de windows 10 update heeft gedaan? {data behoud, of volledig schoon?}

marita5
door marita5 Dec 23, 2019 om 23:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@miennaamishaaz , lezen is ook een kunst , wederom lees de reactie boven u , ook dit probleem is opgelost .

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 24, 2019 om 11:13
16775 Antwoorden / 202 Vragen

En bovendien al vrijwel direct na de eerste twee reacties, nu 9 dagen geleden. Als u weer reageert, kijk dan ook eens naar de datum.