abarth
door abarth Aug 23, 2012 om 20:24
Computers & telefonie

Gerbuikerservaring Powerline Adapter

Ik wil een een pc aansluiten via het lichtnet.
Hiervoor kun je een zgn. poweline adapter kopen.

Ik hoor/lees verschillende zaken die ik hier graag aan ervaringsdeskundigen wil voorleggen voordat ik tot aanschaf over ga:

Kan de adapter op een verlengkabel/ dubbele doos.
In hoeverre is de kwaliteit van het lichtned (oud huis) van invloed op kwaliteit/snelheid.
Welke snelheid is voldoende (geen HD/ 3D/ Bluray streaming alleen internet, youtube, mail)

7530 2 Rapporteer

hk_mr308
door hk_mr308 - Aug 23, 2012 om 20:32
146 Antwoorden / 2 Vragen

Zou gaan voor de hoogste snelheid, of rond de 300 mBps, een oud netwerk kan de snelheid verlagen, maar dat zal niet bijzonder zijn.

Wel direct aansluiten op het wandcontact, om storingen te voorkomen.
Model met goede ervaring: Sitecom Homeplug Adapter 500Mbps LN-507 via KLIK

sw
door swat1500 - Aug 26, 2012 om 12:12
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Heb er drie in gebruik. Een oude Alecto (14 mBps) voor een "oude" computer die ik in de kelder heb staan in combinatie met een 300 MBps set van Aldi die ik gebruik voor de computer van mijn zoon die graag gamed en waarvoor een wifi verbinding te onbetrouwbaar is. Onze tablets, smartphones en mini pc gebruiken wel de wifi verbinding.

Een van de Aldi adapters zit in het stopcontact bij het modem en is daarmee verbonden. De oude Alecto maakt zonder probleem contact met zijn snelle Aldi tegenhanger maar levert niet meer dan de 14 mBps wat in de kelder voldoende is voor relatief licht internet gebruik en bijvoorbeeld het luisteren naar internetradio bij het klussen. De adapter in de kelder zit op een oprol haspel met 5 meter snoer. Toch is er meer dan voldoende snelheid.

De adapter bij zoonlief zit noodgedwongen op een verlengkabel van ongeveer 1,5 meter hetgeen wel enig verlies geeft maar nog steeds voldoende snelheid voor gamen levert.

Als je een verlengsnoer moet gebruiken zorg dat dat het een voldoende dikke kabel is met dito kernen. Hoe dikker de kern des te lager het verlies.

De adapters werken niet op blikseminslag beveiligde stekkerblokken.

Gebruik adapters al enige jaren zonder (verbindings)problemen. Van de Alecto had ik er vier of vijf waarvan er een aantal al zijn gaan hemelen. Heb thans nog twee werkende waarvan er een in de reserve ligt.