si
door siophandv May 8, 2006 om 16:58
Computers & telefonie

Gesprekken chatsites controleren??

Hallo allemaal.

Ik heb eens gehoord over een programma dat je kan installeren zodat je de gesprekken van je kinderen kan controleren die ze op een chatsite of msn voeren.

Ik weet dat je dat bij msn in kunt stellen, maar ze zetten het ook zo weer uit die slimmerds.

Ik ben eigenlijk geen voorstander hiervan, maar 1 van mijn kids begint gedrag te vertonen en ik krijg verontrustende informatie….

Weet iemand hoe het programma heet en hoe ik hieraan kan komen?

Alvast bedankt!!

Siophan

3203 22 Rapporteer

vladja
door vladja - May 8, 2006 om 17:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ntwoorden s.v.p. toch hier. Andere postings zijn leeg.

Vladja

Redacteur
door Redacteur - May 8, 2006 om 17:14
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Andere postings zijn verwijderd. Graag hier verder discussieren. Mvg, redactie Kassa

tigertje
door tigertje - May 9, 2006 om 12:46
402 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet beter om eens een goed gesprek aan te gaan met je kind?

Hier overigens een link met de nodige informatie: http://www.planet.nl/planet/show/id=75090/contentid=485746/sc=fac041

ijzerbroot
door ijzerbroot - May 9, 2006 om 13:14
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Siophandv,

ik ben bang dat alles wat u doet om het gedrag van uw slimmerd te controleren, door hem/ haar kan worden ontdekt. Wanneer dat eenmaal is gebeurt is het niet zo moeilijk om die "beveiliging" weer (tijdelijk) uit te zetten...

Of u daar dan achter kunt komen is voor een deel weer afhankelijk van uw eigen vaardigheden.

Stel: u installeert een speciaal programma dat alle chat-info moet bewaren. Dit programma moet (onopvallend) worden opgestart om z’n werk te kunnen doen.

Iedereen die de toetsencombinatie control + alt + delete (bij XP) gebruikt krijgt het scherm "Taakbeheer" te zien. Op het tabblad toepassingen staan dan alle op dat moment actieve programma’s...

Mbv een zoekmachine is iedere gebruiker er al snel achter welke programma’s dit dan zijn...

Ook zijn er voldoende sites waarop heel duidelijk wordt uitgelegd hoe bepaalde beveiligingen weer ongedaan kunnen worden. Wat uw slimmerd zelf niet heeft ontdekt/ uitgevonden, kan ‘ie al snel van anderen leren... Kortom: moeilijk en eigenlijk een gebed zonder end.

In uw situatie zou ik u adviseren eens naar een computer-handelaar (met eigen reparatie afdeling) te gaan. Dáár vindt u zeer waarschijnlijk wel mensen die (tenminste in het begin) toch nèt even gisser dan uw slimmerd zijn...

Maar: wat niet via de thuis-computer kan worden gedaan, kan vaak wel weer via een andere pc... Ofwel: volledige controle/ volledig zicht krijgt u hier niet op wanneer de slimmerd in kwestie doorkrijgt dat ‘ie thuis in de gaten wordt gehouden...

IJzerbroot

edwardus
door edwardus - May 10, 2006 om 20:47
6844 Antwoorden / 14 Vragen

In een technocratische oplossing geloof ik zelf ook niet zo. Is het misschien een idee om de computer in de huiskamer te plaatsen, zodat de kids zich eerder zullen beheersen omdat er een fysiek toezicht is?

Kinderen zijn er natuurlijk om de grenzen te verkennen, maar als ze de grens dreigen te verleggen moet je ingrijpen. Dat kan rigoreus, maar liever zoek ik het in de opvoeding: leer ze wat wel en niet door de beugel kan en wat de consequenties zijn als ze de regels schenden (en handel daar ook naar).

Maar ja, ik heb lekker makkelijk praten vanaf deze kant.

soepkiep
door soepkiep - May 10, 2006 om 21:32
529 Antwoorden / 75 Vragen

siophan

gaat het over msn?  zo ja dan ga je op het msn scherm  na extra dan berichten en dan zie je staan  gesprekken automatisch in een bestand opslaan  en dit vink je dan aan  ik hoop dat je daar wat aan hebt

ro
door rosenthal - May 12, 2006 om 14:03
53 Antwoorden / 6 Vragen

Allerlei beveiligingen en/of wachtwoorden aanmaken zal niet veel helpen. Uw kind zal binnen de kortst mogelijke tijd uw maatregelen te weten omzijlen. Het is ook niet erg bevoordelijk voor de vertrouwensrelatie met uw kind. Ik denk dat u het beste kunt praten met uw kind daarover of samen achter de computer. Eventueel de computer in de huiskamer. De pc staat ook bij mij in de huiskamer. Tevens heb ik op de pc parentscontrol. Je kunt dan altijd nagaan wat uw kind heeft gedaan en je kunt bepaalde sites uitsluiten, maar u loopt dan wel het risico dat uw kind bepaalde instellingen (tijdelijk) ongedaan weet te maken.

va
door vangelis - May 12, 2006 om 14:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Siophan,

Ik verzorg regelmatig ouderavonden op scholen over veilig internet. Daar wordt deze vraag ook vaak gesteld. Hoewel technisch er best eea kan, binnen MSN zélf, of met keylogprogrammaatjes, is het niet de weg om je doel te bereiken.

Wat wil je bereiken met controleren? Je geeft aan er zelf geen voorstander van te zijn. Je kind ervaart het wellicht als gebrek aan vertrouwen, en zal altijd wegen vinden om het te omzeilen.

Een aspect is bijvoorbeeld dat bij communiceren via chat veel remmingen (bij zowel kinderen als volwassenen) wegvallen, wat bv leidt tot ander taalgebruik (...) of men doet zich voor als een geheel ander persoon. Het is van belang jezelf te blijven en alert te zijn op provocerende opmerkingen van anderen.

Praat erover met je kind en wijs het bv op bovengenoemd aspect. Naast de eerder genoemde link naar Planet is ook www.oudersonline.nl een interessante bron van informatie.

Succes!

sh
door shortymusic - May 12, 2006 om 15:08
18 Antwoorden / 11 Vragen

er is geen programma voor,MAAR ER IS WEL EEN ANDERE OPTIE ,,DAT IS EEN PASSWORD INSTELLEN,LEES HIERVOOR HET XPBOEK,BETREFT CONFIGIRATIE SCHELM,CQ INSTELLINGEN,ZIE BEVEILIGGING OF BURO BLAD ,KIJK EENS IN DAT MENU

vi
door vincentz - May 12, 2006 om 17:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb zelf 2 kinderen, nog zeer jong dus voorlopig is het voor ons nog niet van toepassing, ik weet overigens nog niet wat te doen.

Ik heb het progje wat u zoekt "Child Control 2006 v8.206.0.0".

Het is op verschillende plaatsen te downloaden.

Wellicht dat u gebruikerservaringen in dit forum kunt plaatsen, leren we allemaal iets van.

 Mvg Vincent.

sd
door sdbruin - May 12, 2006 om 21:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter is 10 jaar en ook zij wil graag MSN nen.Ik heb aan haar vertelt dat als er iets vreemds is,dat ze mij erbij moet roepen. Nou vorig weekend riep ze mij want ze had iemand gevonden en daarna nog iemand die met haar aan het MSN nen was, vrolijk als ze was.  Toen ik ging kijken schrok ik echt want ze had haar email van MSN gegeven en men probeerde dat zij toestemming moest geven om hun MSN ook toe te voegen op haar site. Het ging om mannen die al vieze opmerkingen maakten en ze had het niet eens door ze herkende het niet, ik moest haar uitleggen wat die mensen wilden van haar. Ze had ze opgedoken op een site voor kinderen notabene, waar je ook veel leuke kinderspelletjes kunt doen. Nu hebben we samen afgesproken dat ze als er iets vreemds is ze mij erbij roept en dat ze niet haar msn meer doorgeeft aan vreemden. De betreffende adressen van die mannen heb ik geblokkeerd in overleg met haar zo dat ze het goed begrijpt. Ik hou alles in de woonkamer en controleer af en toe, het lijkt me verstandig ook als ze met een vriendinnetje klets want toezicht is echt belangrijk dat heb ik wel gemerkt.

jatkassa
door jatkassa - May 13, 2006 om 00:31
7 Antwoorden / 0 Vragen

Leg aan je kind ook uit dat ze voorzichting moet zijn met wat hij/zij
invuld in zijn/haar profiel, zijn/haar persoonlijke pagina of blog.

Iemand gaf me (onverhoopt) haar e-mailadres.

Ik voegde dat toe aan mijn MSN en klikte op haar profiel.

Daar had zij ingevuld dat ze als beroep "Ignatiaan" was.

Tja, dan zit ze natuurlijk op het plaatselijke Ignatius college

en met een herkenbare foto op haar profiel is Real-Life contact opeens héél gemakkelijk!!!

Check dus samen het profiel van uw kind even op aanwijzingen die kunnen leiden tot contact in Real-Life.

zu
door zusje123 - May 13, 2006 om 13:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Slophan,

Vraag je eerst af of je de privacy van je kinderen wil schenden... Zelf heb ik als 46-jarige nog steeds last van de psychische mishandeling die ik als kind moest verduren. Ik kon bij niemand terecht daar mijn vader een belangrijke notabel was. Internet, dat toen niet bestond, had een belangrijke hulp voor mij kunnen zijn. Wanneer je je zorgen maakt om het e-mailverkeer en chat-gedrag van kinderen moet je je m.i.z. zorgen maken om de relatie die je met je kinderen hebt. VRAAG het gewoon en bespreek het met ze!!!

Jorik van der Luit

bl
door blommetje71 - May 13, 2006 om 16:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Siophan,

Wij hebben ook twee meiden die op het internet rondsnuffelen. Om zeker tw eten dat er niets kan gebeuren hebben wij het progamma NetNanny op onze computer staan. Deze kun je vinden als je via google deze naam intypt even downloaden en dan de rest instellen. Met dit progamma kun je werkelijk alles zien wat ze bezoeken op internet of wat ze typen met chatten, sites blokkeren enz.

Veel succes Blommetje71

mr
door mrgay - May 13, 2006 om 16:44
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Siophan,

Het is gelukkig al eerder vermeld door anderen. Als eerste ios je partner bekend met het probleem dat je schets ? Praat er anders over en kijk of jullie op dezelfde lijn zitten.

Ik ben niet bekend met de leeftijden van Uw kinderen maar ik begrijp dat er 1 is waar U zich zorgen over maakt. Neem hem/haar apart en vertel ze dat Uw zich zorgen maakt en dat je daarom graag wilt weten wat wie hij/zij allemaal chat. Vertel over de gevaren die er zijn en dat hij/zij die net zo goed loopt als anderen die het helaas al  is overkomen.

Maak duidelijke afspraken met hem/haar erover. Laat de berichten-geschiedenis aan staan bij MSN (ik neem aan dat U dat bedoeld met instellen binnen msn). Zeg tegen Uw kind dat U deze geschiedenis na wil kijken met hem/haar omdat U denkt dat er iets niet pluis is. Vertel hem/haar Uw bezorgheid m.b.t. chatten en het gedrag van hem/haar.

Kijk zijn/haar profiel na op privacy-gevoeilige informatie samen met hem/haar. Dan kan hij/zij leren wat wel en niet goed is om te vermelden bij welke chat-site of msn dan ook.

Er zijn nu eenmaal heel veel sites voor iedereen, jong en oud. Dus informatie die je daar achter laat kan door iedereen wereldwijd bekeken worden.

Als Uw zoon/dochter in het bezit is van een zgn webcam (een apparaat dat aan te sluiten is op de pc en waarmee (bv. via msn) je elkaar kunt zien en afhankelijk van het model ook kunt horen).

Maak hem/haar duidelijk deze nooit aan te zetten als een ander waarmee hij/zij chat/msn't er geen heeft. Hoe lief, aardig die persoon ook is.

Ongetwijfeld zullen er programma's zijn waarmee U uw kind mee kunt bespioneren, maar dan bent U het vertrouwen van dat kind kwijt in U en zal Uw kind het hoogstwaarschijnlijk alleen de antwoorden geven waarvan het denkt dat U die graag wil horen. En dat hoeft niet altijd de waarheid te zijn.

Ben zelf kinderloos maar wil Uw het advies geven, vergeet die spionage-programma's Bespreek duidelijk net Uw partner wat Uw dwars zit en bespreek dit ook met Uw kind.

Dan laat U in ieder geval merken dat U zich zorgen maakt en bent U in ieder geval eerlijk tegenover hem/haar erover. Ik kan me voorstellen dat Uw kind dat beter zal waarderen als dat de berichten-geschiedenis bij msn voor de zoveelste keer weer aan staat terwijl hij/zij dat toch echt niet had gedaan de laatste keer....

Wens Uw verder sterkte en succes bij Uw keuze en de gesprekken.

mo
door moonshadow - May 14, 2006 om 09:41
1 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn wel mogelijkheden hoor, en ze hoeven dat niet te weten. Ik heb zo de chats van mn partner te pakken gekregen omdat ik iets vermoedde, en ik had gelijk. Ik heb de chats van 1 jaar bewaard. Als je wilt weten hoe moet je me maar prive mailen: agc679@hotmail.com

bo
door boysdocry - May 16, 2006 om 10:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goededag,

ja hier is wel degelijk een programma voor.

Buiten het feit dat een gesprek aan gaan beter is dan op deze wijze te controleren (big mother/father is watching you) dan toch maar de informatie.

Wil je het programma niet door je kinderen laten uitschakelen zul je meerdere profielen aan moeten maken in je windows xp opstartscherm. Waarbij je zelf administrator rechtern hebt en voor de andere profielen niet. Het programma zal opstarten en op de achtergrond meedraaien. Alle toetsaanslagen etc worden geregistreerd.

Hier een voorbeeld van de vele programma's die er zijn:

http://www.awarenesstech.com/general/index-12g4.html?sid=30

http://www.spectorsoft.com/

Hopelijk heb je hier wat aan.

pcsafe
door pcsafe - May 28, 2008 om 20:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

of als je het in het nederlands wilt weten kijk je op:

http://www.pcsafe.nl/

http://www.webwatcherkids.nl (awareness)

Ook voor bedrijven en scholen. Voorkomen is beter dan genezen.

pcsafe
door pcsafe - May 28, 2008 om 20:51
4 Antwoorden / 0 Vragen

Informatie is ook  te vinden in het nederlands.

Kijk op www.pcsafe.nl of www.webwachterkids.nl

birdies
door birdies - May 29, 2008 om 00:33
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@pcsafe: maniertje gevonden om je troep te promoten?? Erg relevant ook een antwoord (???) op een vraag uit 2006!!

mr
door mrgay - May 29, 2008 om 01:20
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo medecomputer-nerds en andere lezers !

Waar zijn jullie nu mee bezig ???? Is het niet veel slimmer/beter dat Siophan eens gaat naar "www.haar eigen partner in huis.nl" en samen met hem/haar eens een goed gesprek aangaat en dan samen met haar partner eens PRAAT (je weet wel mond open doen en geluid produceren???) met "www.haareigenkindinhuis.nl" hierover aan een tafel (dat is zo'n ouderwets ding van hout op een paar poten meestal) zonder tv, radio, computer, media-centrum aan ???

Verder zou ik als ik Siophan was eerst eens de verontrustende informatie die ze krijgt eens nagaan, wie zegt er wat concreet, welke site's worden er genoemd,  via welk internet medium gebeurt dit (chatten via msn (van windows) of via een andere site (Hyves, chat-sites voor kinderen). Mail verder gerust de beheerders van deze site over Uw zorgen. Bij mijn weten kunnen die ook nagaan wie met wie chat en nagaan wat er besproken wordt.

Maar ga niet de detective uithangen, mocht U het al voor elkaar krijgen om thuis alles na te kunnen gaan wat je kind op welke site's zegt en tegen wie en dit na kunnen blijven gaan dan zijn er in elke bibliotheek tegenwoordig pc's waar ze net zo vrolijk en gemakkelijk verder kunnen gaan......En wat is dan de volgende stap ?? In elke bibliotheek een agent/agente of bewaker/bewaakster inzetten om Uw kind in de gaten te houden ????

Ik begin me dan toch af te vragen wie er nu een kind is en wie volwassen ???

Kom op !! Praat dit gewoon uit zoals een volwassene dat zou (behoren) te doen.

Succes,

Mrgay.

hutch
door hutch - May 29, 2008 om 06:24
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Frank (van PCSafe),

"Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst."

Hier valt uiteraard ook de reclame voor uw bedrijf onder......

Gr. Hutch