Jan Barendregt
door Jan Barendregt Sep 7, 2017 om 11:26
Computers & telefonie

Geteisterd door nep-emails van AH en anderen Hoe kom ik daarvan af.

Sinds enkele weken stroomt de emailbox dagelijks vol met nep-mails van AH, Miele, Lidl en Mijn bestelling (open je doos nu).
Het domein van de afzender toevoegen aan de lijst van geblokkeerde afzenders helpt niet, want de afzenders wisselen per bericht. Ook uitschrijven is geen optie, daar dat (natuurlijk) niet werkt.
Wie heeft de gouden tip, want ik weet het niet meer.
De browser is Google Chrome. Mail programma Windows live-mail

Ik ben benieuwd.

Jan Barendregt

26984 17 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 7, 2017 om 11:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik durf er bijna mijn handen voor in het vuur te steken, dat je aan een z.g. enquête, z.g. winactie enz. hebt meegedaan. Dergelijke nep winacties, enquêtes enz. zijn er alleen op uit om je emailadres te verkrijgen.

Afmelden van spammails moet je nooit doen.

Het simpelst kom je er van af door dit emailadres op te heffen en een nieuw emailadres aan te maken. Zorg er wel voor dat je voordat je dat doet, eerst het oude emailadres wijzigt in het nieuwe bij alle instanties/bedrijven waar je het betreffende emailadres gebruikt.

adriaan2
door adriaan2 Sep 8, 2017 om 13:09
104 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeft niet zo te zijn. Er is een levedige handel in email adressen en IP nummers. Ook de gemeentes. energiebedrijven en noem maar op doen er allemaal aan mee. Ik vul nooit een enquette e.d. in. Sommige mensen denken dat er wat te winnen valt. Vooral via facebook. Onzin natuurlijk. Men heeft alleen maar je IP nr etc nodig. Maar ook ik wordt dagelijks overspoeld door reclame mails. Sommige lukt het mij wel om die te blokkeren via de internet security. Wel de betaalde licentie.

ma
door manwijf Sep 8, 2017 om 13:46
574 Antwoorden / 1 Vragen

Krijg sinds ik alle goedbedoelde filmpjes etc. van vrienden en kennissen heb afgezegd en nooit meer enquetes invul, nooit meer.  Heb geen klantenkaarten en kijk nooit of ik een prijs heb gewonnen bij de super bv. n.a.v. een actie, want ook dat is een vorm van je adres geven. Als ik al per ongeluk een X-je over het hoofd zie, bv als ik iets gekocht heb op internet, dan zeg ik de reclame onmiddelijk af. Al het andere kun je blokkeren en dat helpt echt wel. Van die nep-mails van banken ben ik tijden geleden zo ook kwijtgeraakt.
Als je inbox letterlijk volloopt met reclame, dan ben ik het met Carola eens en denk ik dat je het zelf hebt veroorzaakt.

th
door thieu Sep 8, 2017 om 15:36
147 Antwoorden / 0 Vragen

Afmelden helpt wel ja, bij "echte bedrijven" in Nederland. Voor heel veel zooi (met name van buitenlandse domeinen) is het een bevestiging dat jouw e-mailadres geldig is en reden om nog meer spam op je af te sturen. In ken live niet, maar Google (gmail) heeft een heel goed spamfilter.

diumenge
door diumenge Sep 8, 2017 om 15:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Adriaan2, leg mij eens uit hoe ze een IP-adres omzetten naar een e-mailadres?

me
door mennob Sep 8, 2017 om 17:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Trek de ovenhandschoenen maar vast aan Carola. Ik doe nooit mee aan prijsvragen maar ik krijg wel spam.

fl
door flipflipsen - Sep 8, 2017 om 12:27
17 Antwoorden / 0 Vragen

Carola83, Ik zou mijn handen niet in het vuur steken als ik jouw was. Deze mails krijg je ook als je nergens aan mee doet.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2017 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik niet, word ik blijkbaar overgeslagen.:-))

Cookies
door Cookies Sep 8, 2017 om 12:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik schrijf ook: bijna. Ik krijg die mails overigens nooit. Wel jammer, want ik wil graag wat winnen.

ge
door geensaus Sep 8, 2017 om 12:57
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe ook nooit mee aan win-acties, maar krijg wel van die mails. Ik herken ze direct omdat ik in mijn mailadres niet mijn volledige naam heb staan. Gewoon direct weggooien. Een tijd heb ik mails gekregen over viagra en dergelijke (ik ben vrouw) en dat hield ook weer op. Ik maak er geen punt van, het lijkt erbij te horen.

ge
door gewicht Sep 8, 2017 om 14:43
170 Antwoorden / 1 Vragen

Carola.83 als je graag wat wil winnen. Ga dan naar Dirks na het afrekenen krijg je kraskaarten (Dirks75 jaar) ,aantal is natuurlijk afhankelijk van het bedrag dat je besteedt hebt. Als je iets hebt gewonnen ,natuurlijk meestal niet, kan je je prijsje afhalen bij je volgend bezoek tegen inlevering van de kraskaart. Maar je hoeft dus niets in te vullen en dat komt inderdaad niet veel meer voor.

costnix
door costnix Sep 8, 2017 om 16:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@carola83: je ironie is blijkbaar boter aan de galg gesmeerd :-)

Cookies
door Cookies Sep 10, 2017 om 17:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@costnix: inderdaad.;-))

qwerty789
door qwerty789 - Sep 8, 2017 om 12:53
7 Antwoorden / 0 Vragen

De nep-mails doorsturen naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl verder kan je er niets aan doen, het is wel een kwestie van vol houden want ze gebruiken steeds een andere afzendernaam, maar klik of reageer nooit op zulke mails, alleen doorsturen is het advies

billieboy
door billieboy - Sep 8, 2017 om 13:04
84 Antwoorden / 29 Vragen

Jan ik heb na te hebben ge-inernet via een openbare fifi tijdens mijn vakantie heel veel reclame e-mails gekregen. Soms krijg ik er weer een paar als ik op een website verplicht was om ja te zeggen tegen cookies.
Wat ik doe. Ik open de e-mail, scroll naar het eind en geef aan geen e-mails meer te willen ontvangen. Als ik ze toch nog krijg herhaal ik deze procedure. Het helpt echt.
Uiteraard nooit op een link klikken of persoonsgegevens invullen.Sukses.

hammond
door hammond - Sep 8, 2017 om 13:13
122 Antwoorden / 15 Vragen

Je komt hier haast nooit meer vanaf. Er worden tientallen of meer spamafzenders gebruikt via gehackte computers.

ju
door julius - Sep 8, 2017 om 13:52
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jan,

Het beste wat je kunt doen is de spam blokkeren op de server van je provider via webmail en dus niet binnen een eigen emailaccount online.
Daarvoor log je in bij webmail van de provider en klikt in het beginscherm op instellingen / email / emailfilters.
Er verschijnt een scherm met emailfilterinstellingen en daar klik je op toevoegen.
In het scherm emailfilter toevoegen vul je eerst bij naam "@het te blokkeren adres" in / dan op de volgende regel een zelf te kiezen "trefwoord" uit dit adres,  het beste 1 sleutelwoord van vóór het @-teken / dan op de volgende regel "verplaatsen naar prullenbak"(drop down menu) en als laatste geen verdere vinkjes zetten en opslaan.
Dit is de werkwijze in mijn webmailaccount (KPN Webmail);  in  webmail van andere providers zal het niet veel anders zijn. Maar dat weet ik dus niet.
Eenzelfde verzender van deze malware heeft vaak de vervelende eigenschap om meerdere adressen te gebruiken met steeds een iets ander adres door bijv. een punt of tekentje of landcode te verplaatsen en/of te veranderen. Het is verstandig om deze allemaal apart te blokkeren in webmail en na 5 keer houdt het meestal wel op, waarschijnlijk omdat de verzender dan wel doorheeft dat je weet hoe hem/haar/het te behandelen.
In het begin wat werk dus, maar sinds ik deze methode heb ontdekt ben ik malwarevrij gebleven met af en toe een nieuwe deelnemer op deze markt.
Ervoor had ik ook dagelijks last. Nu volstaat het om eens in de zoveel tijd de prullenbak te legen op de webmailpagina wat niet eens noodzakelijk is.
En welke Windows versie heb je? Je hebt waarschijnlijk een Windows Live Mail-account bewaard uit een oudere versie dan Windows 10, maar die wordt niet meer ondersteund door Windows, wat weer een reden kan zijn van de vele spam. Als je wilt weten hoe je overstapt op een ander, wel ondersteund, emailprogramma en met behoud van alle emails en submappen, dan kunnen we daar even een nieuw onderwerp over beginnen of zoeken in het archief.
Ik zou een Windows emailprogramma afraden, omdat in de algemene voorwaarden van bijvoorbeeld Windows 10 staat dat Microsoft eigenaar wordt van veel inhoud van hun programma's(apps). Toen ik dat las bij het foto programma werd ik gelijk misselijk en heb ik niet verder gelezen. Of het ook voor email geldt weet ik dus niet zeker, maar dan moet je de privacyverklaring eerst maar doorlezen. Ik denk van wel.
Een goed alternatief is het Nederlandstalige Mozilla Thunderbird, mits goed ingesteld.

mvg   Hans

pr
door problemen - Sep 8, 2017 om 15:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem, 40, 50 nepmails per dag, het wisselt ook, de afgelopen weken kwamen voor 50% mails van AH in allelei varianten geschreven.

Ook ik heb nooit aan acties meegedaan, ik heb het idee dat het door cookies komt waar je continue op moet klikken als je info zoekt.
Ik begin elke dag om alle nepmails te verwijderen in de spam en daarna alles direct te verwijderen maar dit is geen oplossing want ze blijven komen.
Ik heb een KPNmailaccount, ik heb een ander account dat ik niet gebruik om info te zoeken en -afkloppen- heb ik geen fishingmails.

diumenge
door diumenge Sep 8, 2017 om 15:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, dat komt niet door de cookies.

costnix
door costnix Sep 8, 2017 om 16:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Toch maar even de spaminstellingen van uw KPNmail beter instellen via hun webmail. Ik krijg nooit spam.

donna53
door donna53 - Sep 8, 2017 om 15:51
98 Antwoorden / 10 Vragen

Als je al die spam individueel moet gaan blokkeren, ben je ik weet niet hoe lang bezig.
Deed ik in het begin ook en er komen dan gewoon weer nieuwe.
Ik heb in het E-mail programma ''bericht openen'' na 3 minutene gezet. hb je dus tijd genoeg om die mail te verwijderen zonder dat hij opent.
Ik verwijder dus direct alle spamberichten en leeg dan direct de prullebak. Gaat wel zo snel.

ju
door julius Sep 8, 2017 om 18:08
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Donna,

Je kunt ook gewoon even je berichtvenster uitzetten, dan heb je desnoods weken om mail te verwijderen.
Je krijgt dan alleen de berichtkoppen in Postvak IN en er opent verder niets als je niet zelf opent.

mvg   Hans

henkvanstots
door henkvanstots - Sep 8, 2017 om 16:06
24 Antwoorden / 1 Vragen

Neem een nieuw account en hef je huidige account op.
Verder wat al ter sprake kwam over spamfilters e.a. beveiligingen.

pk49
door pk49 - Sep 8, 2017 om 20:42
243 Antwoorden / 2 Vragen

vaak krijg bij je aankopen in een winkel een z.g. actiebon waar je iets mee zou kunnen winnen.Daarvoor moet je naar een site gaan en meedoen aan een gemakkelijke quiz. En vervolgens je emailadres en telefoonnummer bij vermelden. Dit is vragen om problemen. Meteen weggooien deze foldertjes!

Kv
door KvdABar - Sep 9, 2017 om 20:37
1 Antwoorden / Vragen

Een goede oplossing is een spam filter. Als je deze niet hebt of je provider heeft er geen dan kan je ook je mail via Gmail van Google laten lopen. Gmail heeft een goede spam filter. Je huidige mail account kan in Gmail worden opgenomen.

ma
door marie47 - Sep 9, 2017 om 22:52
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben 70 jaaar maar men heeft steeds fantastisch heel goed betaalde banen voor mij. Verder heb ik ook steeds grote prijzen gewonnen en is mijn account zoveel meer waard geworden en ga zo maar door. En ook mij mij zijn de dezelfde mail door verschillende personen verzonden. Gelukkig trap ik er niet in en verwijder ik het snel. Na verloopvan tijd houd het dan meestal op. Maar er komen ook weer nieuwe voor in plaatst.

Jeannetims
door Jeannetims - Sep 10, 2017 om 12:12
51 Antwoorden / 3 Vragen

Zeker een account bij KPN of Hetnet? Dat is een algemeen probleem en een schande dat KPN deze mails niet tegen kan houden. Gebruik dit e-mailadres niet meer en zet alles over naar een Gmail acount bij Google. Zij kunnen deze mails nl. wel tegenhouden.

costnix
door costnix Sep 10, 2017 om 12:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom krijg ik dan geen spam op mijn KPN e-mail adres? Oh, ik weet het al! Ik heb het KPN spamfilter aangezet en goed ge dresseerde!

gerbera
door gerbera Sep 10, 2017 om 13:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

En waarom ik dan ook niet op mijn KPN e-mailadres. Oh ik weet het al, ik doe nooit mee aan zgn. gratis win spelletjes.

gsm
door gsm - Sep 10, 2017 om 13:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt, afhankelijk van welk e-mail programma je gebruikt, filteren op de inhoud of onderwerp van een bericht, gecombineerd met "adres is ongelijk" aan wat het echte adres is.
Aktie: Alles wat niet van de echte afzender afkomstig is naar de map Ongewenste berichten of Spam verplaatsen

aurora1
door aurora1 - Sep 10, 2017 om 16:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u ervan afkomt als u de (gratis) mailwasher installeert: http://www.mailwasher.net/
Dat programma controleert bij de provider, dus het komt niet meer op uw pc. Na een maandje verwijderen en kijken of er nog spam binnenkomt, anders nog een keer installeren. Even via de link kijken hoe het werkt.