mastag
door mastag Jun 16, 2011 om 13:47
Computers & telefonie

Gigabit super slow speed

Beste kenners,
Ik heb een Netwerkkaart (gigabit) een gigabit router en een gigabit NAS.
De overdrachtsnelheid (cat 6 kabels gebruikt) ligt zo rond de 3-5 mb/sec. Dat is langzamer als mijn oude 300N router. Alleen in FTP modus haal ik 15-20Mb/sec.

Ik heb al op zowel NAS al Netwerkkaart gespeeld met Jumbo packetsize en de netwerkkaart op 1000mb full duplex en auto sense gehad. Ook nas rechtstreeks aan pc lost probleem niet op dus het zit niet in de router lijkt me.
Heeft iemand nog een idee wat te proberen?
Alsvast dank
Mastag

1726 6 Rapporteer

gsm
door gsm - Jun 16, 2011 om 14:36
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Test de snelheid ook eens met uitgeschakelde online virusscanner.

freya
door freya - Jun 16, 2011 om 15:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mastag,

Om te beginnen neem ik aan dat je 3-5 MB/sec bedoelt en niet 3-5 Mb/sec en ook 15-20MB/sec en niet 15-20Mb/sec.

Verder zul je met een Gigabitnetwerk nooit en te nimmer Gigabitsnelheden halen. Dus staar je in ieder geval niet blind op het feit dat je een Gigabit (1000Mb) netwerk hebt en heb dus ook niet de illusie dat je een snelheid van 100MB/sec zou moeten kunnen halen. Dat zijn snelheden die je PC en/of NAS gewoon nooit kunnen bijbenen.

En zoals gsm al aangeeft, schakel je virusscanner en andere overbodige processen 'uit' en kijk dan eens hoe hoog (lees: snel) je kunt komen. Test desnoods ok eens met een andere computer/laptop.

m.vr.gr. Freya

mastag
door mastag - Jun 16, 2011 om 16:57
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Freya en Gsm
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik gebruik al jaaaren geen virusscanners.
Zit op maar een paar sites en download nauwelijks iets. Tot nog toe zonder problemen.
Maar goed ik draai maar heel weinig processen op de achtergrond maar tov mijn oude 300N router valt het me wel tegen.
Heb vanmiddag nog wat lopen klungelen en denk dat de NAS de vertragende factor is.

Dank voor het meedenken in ieder geval.

Mastag

dobby
door dobby - Jun 16, 2011 om 18:33
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mastag schreef op donderdag 16 jun 2011, 13:47]Beste kenners,
Ik heb een Netwerkkaart (gigabit) een gigabit router en een gigabit NAS.
De overdrachtsnelheid (cat 6 kabels gebruikt) ligt zo rond de 3-5 mb/sec. Dat is langzamer als mijn oude 300N router. Alleen in FTP modus haal ik 15-20Mb/sec.

Ik heb al op zowel NAS al Netwerkkaart gespeeld met Jumbo packetsize en de netwerkkaart op 1000mb full duplex en auto sense gehad. Ook nas rechtstreeks aan pc lost probleem niet op dus het zit niet in de router lijkt me.
Heeft iemand nog een idee wat te proberen?
Alsvast dank
Mastag

"Alleen in ftp modus haal ik" .. ok - welk protocol / op welke manier probeer je het nog meer?

Even kort door de bocht: ftp is eigenlijk extreem simpel, met weinig overhead (en extra detectie/correctie).. dus dat doet precies wat het moet doen.. files transferren.. lekker snel.

Als je "windows networking" gebruikt (samba server, cifs, smb), bijvoorbeeld naar je NAS toe.. die draaien vaak op een niet al te zware processor, met een relatief zwaar protocol (zeker als je ook signing enzo doet, hoewel de meeste dat niet doen).. dan gaat de cpu van je andere device meespelen.

Ook - hoe is de boel bekabeld.. zit er een router tussen die nog allemaal content management dingen probeert? zijn de poorten van je router geisoleerd in losse virtuele netwerken? staat QoS aan (die kan enorm vertragend werken) (en ook versnellend/versoepelend, maar das weer een heel ander verhaal)

EN de juiste instellingen op alle netwerk devices. (hardware checksumming, adaptive interrupt handling, redelijk aantal buffers, .11q VLAN tagging, QoS.. zomaar wat losse kreten die je in de configuratie kan tegenkomen die veel kunnen uitmaken).

In het algemeen kan je je maximale snelheid goed bepalen met grote datatransfers en simpele protocollen.. hoe meer je daar van afwijkt des te meer andere factoren beperkend gaan worden...

Ook een bekende lastpost.. jumbo frames... ok - tegenwoordig minder een issue, maar eerder toch wel.. de implementatie ging niet altijd op dezelfde manier per merk.. (op zich ben je met jumbo frames per definitie niet compatible met "standaard" 802.3 serie ) ... Heb je overal dezelfde settings? en kan je router dat ook aan?

Meestal zijn bij sustained transfers de CPUs van simpelere NASses wel beperkend, met name bij CIFS/SMB..

NFS kan dan sneller zijn, en zoals je al ontdekte ftp..

Geef anders eens wat mee details, wat je hebt staan, wat de settings zijn, en wat je wilt en wat je verwacht..

Overigens, zoals Freya al schreef, millibit per seconde / megabit per seconde.. / megabytes per seconde.. scheelt maar een orde of meer.. maar ok, het idee is duidelijk.

mastag
door mastag - Jun 16, 2011 om 23:39
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Dobby,

Even mijn pc in het kort Processor is de Q9950 op een Asus Mobo, 8GB OCZ geheugen en genoeg Hdd naast een 80GB ssd.
Ik had in 1e instantie alles aangesloten zoals het eerder was, dus zonder settings te wijzigen. Toen kocht ik dus die NAS met Gigabit aansl. Dus ik dacht koop ik direct een Gigabit router erbij. vwb de router heb ik met Linksys contact opgenomen en de instellingen die van invloed kunnen zijn zoals QoS gecontroleerd. Er valt weinig te wijzigen als het om doorvoer gaat begreep ik van Linksys maar de settings in router zijn goed.
Netwerkkaart van 100 MB naar 100Mb full duplex gezet, zonder resultaat ook op autosense geen verbetering.
Daarna dus alle juimbopacketinstellingen van Nas en Kaart geprobeerd. Die schelen soms een beetje bv in Nas is 9044 en op netwerkkaart is het 9014.
Als ik dus nas met ftp programma benader is het prima maar moet ik een aparte handeling doen. Via het SMB protocol is de snelheid dus ong 3-5 Mb per seconde maar duurt het afsluiten van de transfer nog zeker 5 sec. Voorbeeld bestandje 100Mb duurt ong 40 sec. Bestand 1 GB loopsnelheid op tot ong 5 Mb maar voor mijn gevoel zou dat wel zeker ook 15-20 moeten zijn.

Verder ga je duidelijk veel verder in je kennis als ik en ben ik erbij vanuit gegaan dat het aan de Nas ligt en dat ik verder geen invloed meer heb. Lukt het wel, prachtig, lukt het niet dan of traag of Ftp

Dank voor je uitgebreide poging tot hulp

Mastag

dobby
door dobby - Jun 17, 2011 om 01:43
749 Antwoorden / 1 Vragen

[Ellen Feiss achtige scene... the computer devoured my work]

Ok - herkansing LOL..

=mastag schreef op donderdag 16 jun 2011, 23:39: Hoi Dobby,

Even mijn pc in het kort Processor is de Q9950 op een Asus Mobo, 8GB OCZ geheugen en genoeg Hdd naast een 80GB ssd.
Ik had in 1e instantie alles aangesloten zoals het eerder was, dus zonder settings te wijzigen. Toen kocht ik dus die NAS met Gigabit aansl. Dus ik dacht koop ik direct een Gigabit router erbij. vwb de router heb ik met Linksys contact opgenomen en de instellingen die van invloed kunnen zijn zoals QoS gecontroleerd. Er valt weinig te wijzigen als het om doorvoer gaat begreep ik van Linksys maar de settings in router zijn goed.
Netwerkkaart van 100 MB naar 100Mb full duplex gezet, zonder resultaat ook op autosense geen verbetering.

Ok.. los van dat je hopelijk 1000 Mbps FDX bedoelt.. Altijd goed overigens om zo weinig mogelijk tegelijk te wijzigen.. eerst gewoon inpluggen en daarna tunen.. maar goed: wat voor NAS heb je? (merk, type)? en hoeveel disks zitten erin. hoe ingedeeld (disk format, configuratie) (jbd, raid 0,1,4,5 om wat veel gebruikte te nemen), is de eventuele raid in hardware of in software? was je aan het lezen of aan het schrijven?

Die laalste dingen kunnen niet het verschil tussen ftp en smb verklaren, maar geven wel een indiactie van cpu belasting van je NAS..

[quote]Daarna dus alle juimbopacketinstellingen van Nas en Kaart geprobeerd. Die schelen soms een beetje bv in Nas is 9044 en op netwerkkaart is het 9014.

Dat kan een gevolg zijn van het ontbreken van hard standaarden.. niet elke fabrikant rekent zeg maar dezelfde headers of extra fields wel of niet mee.. dit hoeft geen probleem te zijn...

[quote]Als ik dus nas met ftp programma benader is het prima maar moet ik een aparte handeling doen. Via het SMB protocol is de snelheid dus ong 3-5 Mb per seconde maar duurt het afsluiten van de transfer nog zeker 5 sec. Voorbeeld bestandje 100Mb duurt ong 40 sec. Bestand 1 GB loopsnelheid op tot ong 5 Mb maar voor mijn gevoel zou dat wel zeker ook 15-20 moeten zijn.

Ok.. los van eventueel wat metadata en/of housekeeping (die inderdaad wel het afsluiten deels zouden kunnen verklaren... afhankelijk van caching enzo) zijn deze verschillen te groot om puur wire-limited te zijn..

maar kom dus eens met he NAS details, dan kunnen we bij de fabrikant en bij b.v. smallnetbuilder ofzo de published en de real-life specs opzoeken (als het een beetje een gangbaar model / configuratie is)..

Overigens: grote kans dat je NAS nog wel de ftp://user:pass@host:port/path/file syntax lust.. dan hoef je niet steeds los in te loggen (en dirs te changen als je een losse file wilt referencen) Ook zijn veel ftp clients scriptable.. maar goed - zo ver zijn we nog niet om op te geven...

Overigens, losse ingeven: als je een cross cable hebt (of auto mdi/mdi-x ports) zou je eens kunnen proberen om direct je PC aan je NAS te hangen.. (misschien even wat IP addresses instellen of je NAS heeft misschien wel een DHCP servertje aan board..) - dan weet je of in elk geval je router beperkend is in deze.. hoewel betaalbare router niet echt verschil zal maken tussen het afhandelen van ftp of smb/cifs verkeer (los van QoS, maar als het goed is staat die voorlopig uit, en anders zal ftp in het algmeen juist een lagere prioriteit