Am
door Amaras May 20, 2018 om 20:27
Computers & telefonie

Gijzelingssoftware

Hallo,

Ik zet vandaag mijn computer aan en er start een update.Dat duurde over een uur.Die tijd kon ik mijn computer dus niet gebruiken.Kon het ook niet overslaan en op een ander moment installeren wanneer het mij WEL uitkomt.Kan me nog iets herrinneren dat de laaste keer ik afgesloten heb met de optie afsluiten en bijwerken.Dan verwacht ik toch niet dat de volgende keer dat ik de computer aanzet hij meer dan een uur gegijzeld word door Microsoft?Ook krijg ik allemaal opties over privacy en reclame.Kan niet kiezen voor geen reclame alleen maar voor iets minder reclame.Ik heb toch gewoon betaald voor het besturingssysteem bij de aanschaf van mijn computer?Waarom ben ik dan doelwit van reclame en ongewenste locatie dingen wat ik helemaal niet wil?Ik kan het niet eens uitschakelen alleen maar verminderen met die opties die gegeven worden.
Kan Kassa een keer aandacht besteden aan deze gijzelings acties van Microsoft?En zijn er mensen op dit forum die dit ook als vervelend ervaren en eventueel tips hebben?

7791 29 Rapporteer

ma
door maarten heest - May 20, 2018 om 20:43
463 Antwoorden / 0 Vragen

Het komt me zo voor dat er veel verschillende dingen door elkaar lopen. Tijdens updates kunt u uw computer gewoon gebruiken. U wordt niet gegijzeld.
Meer of, minder reclame? Ik herken het niet als MS updates. het kan wel zo zijn dat uw computer eerst de updates moet installeren bij een herstart maar dat uw computer daat een uur over doet?
Is het niet verstandig om eens een computerdeskundige naar uw computer te laten kijken? Misschien lost dat uw problemen en onvrede op. Succes.

Am
door Amaras - May 20, 2018 om 21:07
12 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Maarten,

Bedankt voor uw reactie.Ik zet mijn computer aan en hij begint meteen met de updates te installeren.Krijg zelfs een waarschuwing dat ik mijn computer niet uit moet zetten tijdens dat proces.Het enige waar ik mijn computer voor kan gebruiken is als kachel maar dat is nu ook niet echt nodig.Mijn computer is verder goed en een verse installatie is nog maar een maand oud.
Na de updates kreeg ik een hele serie vragen over reclame,privacy en locatie waar ik alleen ja of iets minder op kon antwoorden.Kan het daar iig niet uitzetten als ik die dingen niet wil.Gebruik al sinds Windows 98 computers en heb deze dingen nooit meegemaakt.Waarom wil Microsoft zo graag mijn locatiegegevens gebruiken?Waarom willen ze mijn surfgedrag tot in detail weten?Met de laagste optie zou ik dan minder op mij gerichte reclame krijgen kwam er nog te staan.Ik betaal toch voor een besturingssysteem bij de aanschaf van een computer.Waarom moet ik dan instemmen met die privacy-schendende opties?Ik wil dat helemaal niet.
Die updates drukken ze gewoon door.Het maakt ze niet uit of je je computer op dat moment wil gebruiken.Ik zet hem toch niet aan om eerst meer dan een uur te wachten op die updates?Hoe bedoel je dat je je computer dan gewoon kan gebruiken?
Het kan zijn dat een expert het eventueel wel anders in zou kunnen stellen.Maar ik verwacht als consument met mijn kennis niveau dat ik daar zelf in staat toe zou moeten zijn.Het is aan Microsoft om de gebruiker voorop te stellen en niet hun verdienmodel,big data.Zou graag zien dat Kassa hier een keer induikt.En tips zijn welkom.

jo
door jorisw May 21, 2018 om 10:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Mijn computer is verder goed en een verse installatie is nog maar een maand oud."

Heb je deze verse installatie met een recente software built gedaan? (zeg maximaal 1 of 2 maanden oud). Als het een oudere versie is, moet je waarschijnlijk een hoop updates in 1 keer installeren waardoor het lang kan duren.

ma
door maarten heest May 21, 2018 om 13:43
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo AMARAS, u schrijft een nieuwe computer en dus ga ik maar uit van Windows10? Blijkbaar zijn die updates een stuk steviger dan oudere besturingssystemen. Ik heb zelf Windows7 en dat bevalt me nog steeds uitstekend. Stabiel en geen updates die een uur in beslag nemen.
Dat niet kunnen onderbreken van het updaten herken ik wel. Ik had laatst een beeldpresentatie gemaakt voor een uitvaart en een familielid nam z'n laptop mee om de presentatie af te spelen. Een kwartier voor aanvang van de uitvaart begon de laptop updates te downloaden en dat was niet meer te stoppen. Een minuut voor aanvang van de plechtigheid was het klaar. Oef.
Sindsdien weet ik dat je automatische updates uit kunt zetten, althans bij Windows7.
Gelukkig hebt u al nuttige tips van het forum gekregen. Wellicht helpt dat om weer een gladjes werkende computer te krijgen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2018 om 21:20
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik heb deze grote update (W10) net achter de rug en moest na afloop vragen beantwoorden anders kon ik niet op volgende klikken, deze kunnen later trouwens herzien worden. Heb ook gewoon tijdens de installatie de laptop kunnen gebruiken, na afloop opnieuw opstarten maar bij het daaropvolgende gebruik werd weer om een herstart gevraagd en dat duurde een poosje, denk dat er e.e.a. geconfigureerd  moest worden, bij W10 moet er soms geduld aan te pas komen.
Denk niet dat Kassa hier iets aan kan veranderen.

Am
door Amaras - May 20, 2018 om 21:26
12 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi SJOPPIE,

Heb toen ik de vorige keer afsloot geklikt op bijwerken en afsluiten.Ik dacht dus dat de updates toen geinstalleerd zouden worden en niet bij het opnieuw aanzetten van de computer.Bedoeld u dat je die opties later totaal kan uitzetten of dat je de gegeven opties kan veranderen tussen de gegeven keuzes?Waar kan je die dingen aanpassen?

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2018 om 21:33
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij stond bij de gegeven opties dat die later veranderd kunnen worden dus heb ik de vragen ingevuld anders kwam ik niet verder.
Bijwerken en afsluiten wil zeggen dat er nog wat afgemaakt moet worden en bij opnieuw gebruik van de laptop wordt er nog wat geconfigureerd. W10 is even wennen maar het zal op den duur wel lukken.

Am
door Amaras - May 20, 2018 om 21:46
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet of het gaat wennen.Wil mijn computer niet ineens een uur kwijt zijn.Vandaar de titel van deze post.Waarom krijg ik geen optie om het uit te stellen tot dat het mij wel uitkomt?Of een optie afsluiten,bijwerken,opnieuw opstarten en dan afsluiten?Dat kunnen ze zich toch zelf wel bedenken bij Microsoft dat mensen niet zitten te wachten op deze kaping?Met een auto moet je ook onderhoud plegen.Het is ook steeds meer computer in moderne auto's.Gaat het er naar toe dat je auto voor een uur niet meer wil starten omdat hij aan het updaten is?
En dan die vragen over privacy.Ik kan mijn computer niet meer gebruiken als ik niet instem om mijn privacy op te geven.Anders kom je gewoon niet verder tijdens de updates.Nogmaals hoop ik dat Kassa hier eens aandacht aan gaat besteden.

ke
door ke55an57ma86 May 21, 2018 om 11:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Neem een chromebook en je krijgt GEEN spijt maar wel supersnel internet en een opstarttijd van 10 seconden. Updates zie je aankomen en zijn in minder dan een halve minuut gebeurt. Voor de prijs hoef je het niet te laten, voor 250 euro zit je op de 1e rang. Houdt je windows laptop er nog even naast maar na een half jaar zal je merken dat je die niet meer of nauwelijks nog gebruikt. kijk maar op www.kieskeurig.nl en lees ook de reviews.

Am
door Amaras - May 20, 2018 om 21:50
12 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet ja of nee maar ja of iets minder ja.Nee is geen optie!

marita5
door marita5 - May 20, 2018 om 23:08
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Amaras ,

Misschien heeft u hier iets aan , klik op de rode regel .

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4014916/windows-10-choose-your-privacy-settings-after-updating

zw
door zwaardvis - May 20, 2018 om 23:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je hebt gelijk. Het update proces begint voor de meeste mensen altijd op een moment dat het niet uitkomt.
De enige manier is eigenlijk om goed in de gaten te houden wanneer er een update aankomt en deze dan bewust oproepen in het instellingen menu op een moment dat het u wel uitkomt. Updates komen normaliter altijd op de 2e dinsdag van de maand, vanaf 's avonds of woensdag. Hier was echter sprake van de halfjaarlijkse grote versie update (naar versie 1803, beschikbaar vanaf 30 april 2018), en deze komt voor iedereen op een ander moment. Voor de meesten echter is deze wel op te roepen op dezelfde manier. Zo'n grote versie update kan gemakkelijk 2 a 3 uur duren. Voorbereiden, downloaden, initialiseren, installeren, enkele keren afsluiten, opnieuw opstarten e.d. En dat voor nieuwe onbenulligheden in het systeem waar nauwelijks iemand behoete aan heeft...

Een andere manier is om in te stellen dat u een betaalde (wifi of lan) verbinding heeft, een zgn. verbinding met datalimiet. Dan zal er niet automatisch een update gedownload worden en begint het updateproces pas als u in het instellingen menu expliciet toestemming geeft om te beginnen met downloaden. Doe dat dan op een moment dat u ruim de tijd heeft.
Deze optie werkte overigens in de laatste versies van Win10 niet goed meer. Voor zover ik kan beoordelen werkt vanaf versie 1803 dit weer wel op de beschreven manier.

ke
door ke55an57ma86 May 21, 2018 om 11:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Neem een chromebook en je bent van al dit gedonder af.

aurora1
door aurora1 - May 20, 2018 om 23:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Weet u wel wat gijzelingssoftware is?
Wat een lange klachtenriedel heeft u en dan niet eens aan de door u bedoelde geadresseerde gericht. U moet dus bij Kassa zijn en niet op het forum.
U kunt ook een computercursus volgen opdat u het allemaal beter begrijpt. En vervolgens met die kennus een ander besturingssysteem op de pc zetten die u dan niet deze klachten brengt.

ke
door ke55an57ma86 May 21, 2018 om 11:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien moet u dan een cursus Nederlands nemen, dan kunt u met die kennUs duidelijkheid geven op dit forum.

sjjoppy
door sjjoppy May 21, 2018 om 15:17
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Ach de u en de i zó dicht bij elkaar op het toetsenbord en met een dikke styluspen...

aurora1
door aurora1 May 23, 2018 om 16:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En @ke55an wat is uw intelligente antwoord op de gestelde vraag? Heeft u niet? Ook het wiel niet uitgevonden? Dan had u nl zelf kunnen bedenken wat @sjoppie meldt, of misschien wel aan verspringende website of een mini toetsenbord gedacht.

diumenge
door diumenge - May 21, 2018 om 00:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je krijgt wel degelijk de optie om de update uit te stellen, alleen als je 'm eenmaal gestart hebt dan gaat de update na het opnieuw opstarten natuurlijk gewoon door. Moet wel een oude bak zijn als dat een uur heeft geduurd.

Am
door Amaras - May 21, 2018 om 01:39
12 Antwoorden / 2 Vragen

Heb inderdaad de optie gekregen wanneer ik opnieuw op wilde starten.Heb aan het eind van mijn computertijd gekozen voor afsluiten en bijwerken.
Moet ik dan verwachten dat ik een dag later als ik mijn computer wil gebruiken een uur+ kwijt ben aan updates?
Ik zal wel niet alert genoeg zijn maar ik praat voor veel mensen en vooral ouderen.Moet je tegenwoordig voor alles een specialist inhuren?Ik gebruik al 20 jaar computers en kon altijd prima overweg.Waarom moet het nu ineens anders?

diumenge
door diumenge May 21, 2018 om 11:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je al 20 jaar computers gebruikt, dan kan je weten dat veel updates in twee fases gaan. De update start bij het afsluiten/rebooten en wordt afgerond bij het starten, dat is zeker bij grotere updates het geval. Waarom moet het nu ineens anders? Dat heet vooruitgang, hoewel het misschien niet altijd een vooruitgang is.

tijger1
door tijger1 May 23, 2018 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@amaras . Welja, sleep vooral de ouderen er maar weer bij.

Am
door Amaras - May 21, 2018 om 01:45
12 Antwoorden / 2 Vragen

AURORA1 is een forum niet bedoeld om elkaar te helpen?Heb je enige studie genoten en weet je wat forum in het Grieks betekend?

ma
door maarten heest May 21, 2018 om 11:56
463 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal juist, daar is een forum voor bedoeld!

gsm
door gsm May 25, 2018 om 12:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Eigenlijk is dit ''vraag en beantwoord'' en lijkt het dus geen echt forum te zijn.
Handig is wel om een vraag kort en bondig te stellen en niet in plaats daarvan eerst een serenade af te steken met persoonlijke meningen en frustraties. Hou het gewoon bij een (1) vraag en als je meer vragen hebt stel die dan apart.
Daarnaast mag iedereen hier zijn eigen antwoord geven natuurlijk, zelfs als dat zelfde antwoord al eerder gegeven was.
Zo lijkt het inderdaad toch wel op een forum.
Wat betekent forum eigenlijk in het Nederlands? Ik kan zelf geen Grieks en heb er dus niets aan om te weten wat het in het Grieks betekent ;-)

Am
door Amaras - May 21, 2018 om 02:01
12 Antwoorden / 2 Vragen

MARITA5 ik heb r zeker wat aan.

Am
door Amaras - May 21, 2018 om 02:03
12 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen zijn naam is in caps.

ro
door ron503 - May 21, 2018 om 06:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Die vragen kunnen te maken hebben met de nieuwe privacywetgeving die per 25 mei van kracht wordt en Microsoft dus wel verplicht is die vragen te stellen.
Uw computer wordt niet 'gegijzeld' maar voorzien van nieuwe updates en hoelang dat duurt is afhankelijk van de internetsnelheid en snelheid van uw computer.

Ge
door Genee - May 21, 2018 om 09:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De computer tijdens die update uitschakelen en weer inschakelen helpt niet, begint dan opnieuw met de updates.
Wat u kunt doen is, waneer er tijdens het uitschakelen geupdate wordt de computer daarna weer inschakelen, dat kost in uw geval een uurtje voordat windows bijgewerkt is, maar dan heeft u wanneer u de computer wilt gaan gebruiken geen verloren uur meer.
Heb tijdens zo’n lange update, omdat het al laat was, de computer uitgeschakeld, gaat dan bij het inschakelen de volgende morgen gewoon verder met updaten.
Er staat wel dat je de computer niet moet uitschakelen maar is geen probleem als je dat wel doet.

ke
door ke55an57ma86 - May 21, 2018 om 10:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar is iedereen nog onbekend met een chromebook, hiermee heb je geen ellenlange updates meer, geen virussen, maar wel supersnel internet. Alles werkt via Google dus geen Windows meer. Een chromebook kost vanaf 180 tot 450 euro. Zoek op Kieskeurig.nl en lees de reviews. Ik kan iedereen zo,n ding aanraden. Zelf had ik ook een windows laptop en heb toen een chromebook gekocht en gebruikte deze naast mijn Windows laptop, na ongeveer een half jaar gebruikte ik mijn Windows laptop nog maar nauwelijks en nou staat hij al 3 jaar ongebruikt in de kast. Je moet even de stap nemen maar ik weet voor 100% zeker dat je geen spijt krijgt. Even snel op internet, dat kan in 10 seconden. En nee, ik heb GEEN aandelen in Google.

marita5
door marita5 May 21, 2018 om 10:17
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@ke55an57ma86 , dat is toch geen antwoord op de vraag . Ts heeft er niks aan .

diumenge
door diumenge May 21, 2018 om 11:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo is iedereen onbekend met Chromebook? Omdat we het in deze vraag die over Windows gaat niet over Chromebook hebben? Maar je hebt zegje kunnen doen...

panter22
door panter22 May 21, 2018 om 14:55
6599 Antwoorden / Vragen

Niet iedereen heeft het geld liggen om maar een chromebook te kopen als de update lang duurt.

ke
door ke55an57ma86 - May 21, 2018 om 11:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is geen antwoordt op de vraag van TS om van zijn probleem af te komen, maar wel om dit soort problemen te voorkomen en niet alleen bij hem.

marita5
door marita5 May 21, 2018 om 12:18
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Om problemen te voorkomen , kun je ook gaan liggen voordat je valt .

tenormin
door tenormin May 21, 2018 om 12:36
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, ;-))

sira
door sira May 23, 2018 om 18:07
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@KE55AN57MA86
U had net commentaar op de schrijffout van Aurora1, ik zou zeggen: volg uw eigen advies op.
Dit is geen antwoordt op de vraag van TS om van zijn probleem af te komen, maar wel om dit soort problemen te voorkomen en niet alleen bij hem.

En wat betreft uw chromebook, 1) hier ging de vraag niet over van TS en 2) het is niet voor iedereen een optie, want een chromebook heeft niet alleen voordelen. Er zitten wel degelijk nadelen aan, zoals te vinden op internet. QUOTE Je kunt er kort gezegd niet zoveel mee als met een 'gewone' laptop. Windows-software kun je sowieso vergeten, dat draait simpelweg niet op Chrome OS. De hardware is bovendien niet krachtig genoeg voor zware applicaties, laat staan dat bijvoorbeeld Adobe-software überhaupt niet werkt op een dergelijk systeem. Ook is het apparaat erg afhankelijk van een werkende internetverbinding. Zonder internet kun je vrij weinig met een browser, dus ook niet met een Chromebook. Je applicaties staan namelijk niet lokaal, maar zijn 'web apps' zoals die ook voor de normale Chrome-browser beschikbaar zijn. Deze draaien in de browser en hebben dus ook vrijwel altijd internettoegang nodig. Bestandsbeheer is zeer minimaal en beperkt zich tot het kopiëren van documentjes vanaf je usb-stick of geheugenkaart. UNQUOTE

ke
door ke55an57ma86 - May 21, 2018 om 11:01
3 Antwoorden / 1 Vragen
Ge
door Genee - May 21, 2018 om 14:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt bij het afsluiten wanneer 'Bijwerken en afsluiten' getoond wordt ook kiezen voor de optie' Bijwerken en opnieuw opstarten'.
Moet u misschien wel een uurtje langer opblijven om de computer daarna uit te schakelen maar de updates zijn wel volledig verwerkt en bij de volgende computerstart zijn er geen updates meer die eerst verwerkt moeten worden.

Eigenlijk zou je dat verwerken van updaten bij het starten van de computer een bepaalde tijd uit moeten kunnen stellen.
Nu is het zo dat de updates eerst verwerkt moeten zijn voordat Windows opstart en dat kan wel eens heel vervelend uitwerken.
Een dual bootsysteem met windows 7 een optie?

panter22
door panter22 - May 21, 2018 om 14:59
6599 Antwoorden / Vragen

Wees blij dat er updates zijn en windows 10 op je computer kan draaien. Die privacy vragen gaan over het nieuwe privacy wetgeving.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 21, 2018 om 15:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Koop een snelle computer met dito verbinding,  ik was in 3 minuten klaar met deze update. Een uur?  Heeft u een celeron processor en 8mb internet?

zw
door zwaardvis May 21, 2018 om 15:34
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dan mag u zich aanmelden voor het Guinness Book of Records 2018.

Gerry1969
door Gerry1969 May 21, 2018 om 15:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee hoor i9 7980x,  128gb 4000mhz geheugen  Samsung evo960 m2 ssds en 400mb internet.

zw
door zwaardvis May 21, 2018 om 16:38
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Echt een doorsnee consumenten machine...

Cookies
door Cookies May 21, 2018 om 16:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Speciaal gekocht natuurlijk om hier te kunnen melden dat je Win update binnen 3 minuten had gedownload en geïnstalleerd. ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 May 21, 2018 om 16:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Haha niet  echt,  maar sinds kort ben ik aan het hobbyen met videoinixen,  beeld en geluid in een nonstop mix.  Daarnaast ben ik al jaren bezig met mulittrack audio.  Mijn i7 had ik opgeblazen door koelpasta te laten knoeien naast de processor dus dat was ineens mobo en chip stuk.
Dus maar weer iets toekomst bestendig gekocht.

fl
door flipflipsen - May 23, 2018 om 14:37
17 Antwoorden / 0 Vragen

Tijdens updates is de computer te gebruiken, alleen werkt er bijna niks meer fatsoenlijk, dus is het beter om te wachten to de updates klaar zijn.
Dat het lang kan duren klopt. Dit hangt af van uw computer. Als de computer al iets ouder is, kan het zelfs UREN duren.

Wilt u goed en betrouwbaar kunnen werken met uw computer, zonder problemen zoals virussen, spyware en vervelende reclames, is het aan te raden om eens te informeren en de overstap te maken naar een LINUX versie, b.v Linux Mint of Ubuntu.

De overstap van Windows naar Linux is vele malen simpeler dan de overstap van Windows 7 of 8 naar Windows 10, en zelfs nog simpeler dan de overstap van Windows 10 naar de grote updates van Windows 10.

Echt, ga eens op zoek naar informatie over Linux, misschien kent u iemand die werkt met Linux. Dan hoeft u ook geen snellere computer te kopen.

ja
door januitgroningen - May 23, 2018 om 14:38
53 Antwoorden / 2 Vragen

Een belangrijke optie, om de inbreuk op je privacy te stoppen is ''Connected User Experiences and Telemetry'

Deze optie staat onder computerbeheer > service en toepassingen. En vervolgens deze service stoppen.

Veel succes.

Dat van die updates is inderdaad vrij irritant. Vroeger kon je dit zelf regelen. Alleen werd er door een merendeel nooit geupdated, waardoor Microsoft de wind van voren kreeg, als er wederom massaal op computers was ingebroken wegens een lek. Sinsdien heeft het updaten een dringend karakter gekregen. Je kan het overigens wel iets uitstellen, maar niet te lang.

ji
door jingle - May 23, 2018 om 15:43
36 Antwoorden / 0 Vragen

Schijnbaar niet eens met Microsoft dus....

Koop een Apple of ga Linux draaien...

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2018 om 15:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens mij  nog niet genoemd: u kunt zelf instellen wanneer u opdates geïnstalleerd wilt hebben. U ziet dan wel de melding dat opdates klaar staan maar kiest dan zelf in.

Maar hier was aan de orde dat na het installeren van de updates bij afsluiten en bij het starten nog een configuratiesessie plaats vond die erg lang duurde en helaas voor enkele andere beantwoorders kan het bij de laatste grote update van win10 WEL voorkomen dat de PC niet gebruikt kan worden om dat er meerdere herstarts zijn en zo je bezig bent dat dan wordt afgeloten. (Met nadruk: eigen ervaring)

kc
door kcdb - May 23, 2018 om 17:16
113 Antwoorden / 2 Vragen

Gijzelingssoftware? Weet u wel wat dat is? Of wordt er hier weer flink overdreven.

Gijzelingsoftware is dat een kwaadwillige uw systeem, vaak door eigen onkunde door lukraak ergens op te klikken, volledig blokkeert en u met uw computer helemaal niks meer kan, totdat u een bedrag aan de crimineel overmaakt, of op een andere slinkse manier uw systeem weer ontgrendeld (ge-decrypt) krijgt. Bij u is heel wat anders aan de hand. Het grote verschil is dat u na de update en het antwoorden van wat vragen uw computer gewoon weer kunt gebruiken. Alleen uw ongeduld zit u in de weg en dat lijdt tot dit soort overdreven reacties.

MS-Windows kent tegenwoordig twee soorten updates.
1) Kleine ofwel tussendoor updates. Daar merkt u doorgaans weinig van behalve een melding waarna je na enkele minuten de computer weer kunt gebruiken. Vaak zijn dit updates van geringe grootte die u juist tegen inbreuk van kwaadwilligen beschermen.
2) Grote updates. Eigenlijk is het bij dit soort updates zo dat u een geheel nieuwe versie van de Windows-versie aangeboden krijgt. Eigenlijk net zo iets als de overstap van Windows 8 naar Windows 10. Met dit verschil dat het nu gewoon Windows 10 blijft heten, maar in de achtergrond een geheel nieuwe versie (release) van het besturingssysteem wordt geinstalleerd. Een aantal van de persoonlijke instellingen blijft behouden, daar merkt de gebruiker na de update weinig of niets van. Maar voor een aantal cruciale instelling begint de nieuwe Windows-release weer van kiet af aan. Daarom krijgt u die vragen die u weer moet beantwoorden.

Nog een cruciaal verschil met echte gijzelingssoftware: bij gijzelingssoftware moet u betalen om uw systeem weer werkend te krijgen. De nieuwe versie (grote update) van Windows krijgt u helemaal gratis.

Nou, dat is toch aardig van onze vrienden uit Redmond. Genoeg om even iets meer geduld te hebben.

gsm
door gsm - May 23, 2018 om 21:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het grote nadeel van Windows 10 zijn de halfjaarlijks terugkerende grote- en verplichte updates. Deze komen inderdaad voor veel mensen, ondanks waarschuwingen, onverwacht. Ze duren gemiddeld een uur of meer en zorgen telkens voor enige veranderingen in de gebruikersinterface. Zeker voor zakelijk gebruik is dat minder gewenst. Telkens is het maar weer afwachten of alles goed blijft werken. Met 1803 moet ik weer, net als bij 1709, het stuurprogramma voor mijn Medion USB3 geheugenstick herstellen. Er zijn meldingen dat de PC na de 1803 update vraagt om een toetsenbord en taal te kiezen en daarna opnieuw opstart met weer dezelfde vraag. Dit kan veroorzaakt worden door vage toepassingen en vooral ook door teveel en te 'goede' beveiligings- en privacysoftware en cleaners danwel optimizers, die de updatemogelijkheden nadelig beïnvloeden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Elementary OS, Deepin, Peppermint, Mint en Ubuntu. Allemaal grafische schillen met dezelfde linux kernel, maar verschillende grafisch uiterlijkheden en gebruikers interface, die allemaal een prima alternatief bieden voor Windows. Enige minpunt is het gebrek aan stuurprogramma's voor specifieke hardware en de soms wat minder goede vertaling in het Nederlands. Wel eerst uittesten dus. Updates krijg je voor linux ook, voor het besturingssysteem en de apps, maar ze kosten minder tijd, zijn minder risicovol en niet verplicht. Microsoft gebruikt het zelf ook.

Zie ook: http://webwereld.nl/open-source/85677-10-linux-distributies-voor-n00bs/pagina-1

gsm
door gsm May 25, 2018 om 17:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In de boven vermelde link klopt het verhaal over Deepin al niet helemaal meer. Deepin 15.5 heeft wel degelijk een Nederlandse vertaling en heeft een eigen Store, die zelfs uitgebreider is dan die van Ubuntu. Er zitten bijzonder mooie apps bij. De interface is een verademing met elementen van Apple, iPad, Android, maar ook van Windows.