Ha
door HarryKager Jul 31, 2018 om 14:50
Computers & telefonie

Glasvezel buitengebied

We hebben een huis gekocht in het buitengebied bij Putten. Vooraf leek het er, op basis van een database, op dat er glasvezel was aangelegd in het buitengebied en het huis een aansluiting zou hebben. Bij nader onderzoek van Telfort bleek dit niet het geval te zijn. Er lag wel glasvezel in de straat, maar de oude bewoners hadden geen aansluiting genomen.

In 2014/2015 is door een collectief onderhandeld over de aanleg van glasvezel in het buitengebied bij Putten. Toen is ook een collectieve deal gemaakt voor de aanleg met Reggefiber/KPN. Deelnemers konden toen voor EUR 2.000, - meedoen. Helaas deden de vorige bewoners niet mee. Het alsnog aanleggen van glasvezel van de straat naar ons huis (=7 meter) kan nu alleen met toestemming van het collectief. Reggefiber/KPN doet dus niets zonder toestemming van het collectief dat in 2015 glasvezel heeft aangelegd. Het collectief vraagt nu EUR 3.000, - (nog los van de aansluitkosten) als een vergoeding om alsnog een aansluiting te nemen.

Op zich fijn dat het collectief in 2015 glasvezel heeft gerealiseerd, daarmee hebben ze goed werk geleverd. Maar ze zijn nu in feite wel een soort monopolist geworden. Alternatieven zijn in het buitengebied ook niet echt voorhanden (alleen 4G eventueel). Mogen zij EUR 3.000, - eisen voor de toestemming om een aansluiting te realiseren?

8845 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2018 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Begrijp ik het goed dat u € 3.000 aan het collectief zou moeten betalen en ook nog een onbekend bedrag aan Reggefiber?

En wat doet dat collectief dan met dat geld?

aurora1
door aurora1 - Jul 31, 2018 om 15:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is de juridische status van dat collectief en wie zitten in dat Collectief?
Is er een verplichte deelname aan en op wat voor manier? Lidmaatschap verplicht en met bijv. betalen van contributie?
Ik vind het een vreemde zaak. Had dat collectief zichzelf niet allang moeten opheffen nadat de hoofdopdracht was volbracht?Voor welke activiteit van dat collectief zou 3000 euro betaald moeten worden? En wie legt dan feitelijk die 7 meter verbinding aan? Wie betaalt die kosten dan?

wi
door wilhelmina59 - Jul 31, 2018 om 15:36
512 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar gezien deze nota is er een prijs afgesproken mbt het aanleggen van glasvezel.Ga er dus vanuit dat die Euro 3000,- een onderdeel van de kosten zijn die de bekabelaar heeft voorgeschoten.
Verder kom ik ook de term vastrecht tegen
https://samensnelinternet.nl/kennisbank/glasvezel-in-het-buitengebied
https://www.google.com/search?q=kosten+aanleg+glasvezel+buitengebied&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b
https://www.glasvezelbuitenaf.nl/deelgebied/gelderse-vallei-midden/aanbod/de-vastrechtvergoeding/

gerbera
door gerbera - Jul 31, 2018 om 15:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als die € 3000,- alleen voor toestemming is lijkt het mij een beetje veel overvraagd. Is het misschien zo dat het collectief hiervan ook de kosten van aanleg naar uw woning betalen. Zou er dan op neerkomen dat u alsnog € 2000 betaald om u in te kopen in het collectief en €1000 voor de aanleg. Zomaar een gedachtegang van mij, maar kan er dus naast zitten.

Ge
door Genee - Jul 31, 2018 om 16:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

‘Glasvezel buitenaf’  zie de link Met wie doe ik zaken, is kennelijk de eigenaar van het glasvezelnetwerk.
Lijkt me dat u voor €3000 een aansluiting tot in huis krijgt.

7 meter tot de straat wil niet zeggen 7 meter glasvezelkabel aanleggen, het verdeelpunt van waaruit de glasvezelkabel aangesloten wordt kan verder weg liggen.

Neem aan dat de gemeente ook wel informatie voor u heeft.

https://www.glasvezelbuitenaf.nl/deelgebied/vallei-veluwe-midden/aanbod/de-vastrechtvergoeding/

marita5
door marita5 - Jul 31, 2018 om 17:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo HarryKager ,

Misschien heeft u hier nog iets aan , klik op de rode regel ( klik ook bovenaan op Faq )

http://www.glasvezelbuitengebied.nl/

diumenge
door diumenge - Jul 31, 2018 om 17:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kabel en de gewone ouderwetse telefoonlijn zijn ook niet beschikbaar? Hadden de vorige bewoners dan helemaal geen (bekabeld) internet?

wi
door wilhelmina59 Jul 31, 2018 om 18:49
512 Antwoorden / 0 Vragen

Putten valt onder de zg Biblebelt. Evenals andere plaatsen in deze gebieden zou het zomaar kunnen zijn dat de vorige bewoners geen huidige geneugten hadden.

aurora1
door aurora1 Aug 3, 2018 om 05:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien dan met rooksignalen en tam-tam? Of dat fluiten zoals ze in sommige landen doen en dat de verschillende fluitjes verschillende betekenissen hebben die allen kennen?

brainless
door brainless Aug 3, 2018 om 10:13
324 Antwoorden / 0 Vragen

In het buitengebied van Putten (en Ermelo) hebben ze wel ADSL; maar als je verder weg van de kast zit is dit super laag.
Mijn zwager heeft 6mb down en dat is net genoeg om wat te internetten met 1 computer.
Voor de tv heeft hij een schotel.
Voor veel mensen is/was 2000E een flink bedrag en hebben ze daarom geen glasvezel genomen.
Dit heeft absoluut niets met de biblebelt te maken.

me
door mein33 - Jul 31, 2018 om 18:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In 2014/2015  Deelnemers konden toen voor EUR 2.000, - meedoen.

Die €2000,00 per deelnemer waren ook destijds niet kostendekkend voor de exploitant en er moest een behoorlijk hoog percentage gegadigden meedoen alvorens tot aanleg zou worden overgegaan.
De geopperde € 2000,00 waren de basis kosten minus een collectiviteitskorting.
Voor nieuwe gegadigden geldt deze collectiviteitskorting niet meer en zij moeten dan ook het volle pond betalen om hun gewenste aansluiting alsnog te kunnen krijgen. Bekijk het maar als 'meerwerk' en dat is het ook.
Natuurlijk is er sprake van een monopoliepositie als er maar één aanbieder van het netwerk is, maar er zal geen tweede opstaan om naast het bestaande netwerk nog een netwerk aan te leggen, om van de aansluitkosten daaraan nog maar te zwijgen.
Nergens liggen twee glasvezelnetwerken, hoogstens nog een ouder koperdraadjesnetwerk, waar Ziggo dan weer het monopolie op heeft.
De € 3000,00 aansluitkosten zijn niet bijzonder in een buitengebied aangezien er veel minder aansluitingen zijn waarover de investering kan worden verdeeld. Latere intreders zijn reeds ingecalculeerd.
Als u er gebruik van wil maken dan zult u toch echt over de brug moeten komen.
Meestal heeft het wonen in het buitengebied veel voordelen t.o.v. het wonen in de bebouwde kom, maar in dit geval heeft het een iets minder voordelig bij-efect.

Tr
door Trostomaat Aug 5, 2018 om 10:39
239 Antwoorden / Vragen

Maar wat is dan precies 'het collectief'? En wat is de relatie tussen het collectief en de glasvezelaanbieder Reggefiber/KPN? Het collectief vraagt 3000 euro als voorwaarde voor 'toestemming' om mee te mogen doen. Reggefiber/KPN niet.

gerbera
door gerbera Aug 6, 2018 om 09:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@trostomaat, zal ik je ff uitleggen.
Het collectief bestaat uit een aantal particulieren die, in dit geval, gezamenlijk glasvezelaansluiting hebben ingekocht.
Het colectief heeft de aanleg hiervan uitbesteed en betaald aan Reggifiber/KPN.
Het collectief blijft eigenaar van het netwerk en is de enige die toestemming kan geven wie of wat er aan het netwerk gewerkt mag worden.
Het collectief bepaald waaraan een nieuw lid  moet voldoen om aangesloten te worden op hun netwerk, in dit geval €3000,.
Gaat een nieuw lid hiermee akkoord besteed het collectief de aanleg hiervan opnieuw uit aan reggifiber/KPN.
Het collectief is dus de glasvezel aanbieder en staat los van de provider.
Afhankelijk van wat er in het collectief is bepaald kan dit er één, bv KPN, of meerdere providers zijn. Dus reggifiber/KPN heeft niets over het netwerk te zeggen en zijn dus afhankelijk van een opdracht van het collectief.

me
door mein33 Aug 6, 2018 om 11:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerbera,  +10

panter22
door panter22 - Jul 31, 2018 om 19:18
6599 Antwoorden / Vragen

In 2014/2015 kostte de aansluiting €2000. als er genoeg mensen intekenden voordat de glasvezelkabel gerealiseerd werd.
De vorige bewoners deden  niet mee. Nu kost het ca. €3000. Daar had je rekening mee moeten houden toen je het huis kocht.
Dat je niet gecontroleerd hebt of er glasvezel in je nieuwe huis zat, is voor eigen rekening, niet voor Reggifiber/Kpn, of wie dan ook.
Dus gewoon betalen die kosten als je glasvezel wilt.

Kan ik mij alsnog aanmelden?

Nu de 50% is gehaald, kan het zijn dat bewoners, die tijdens de vraagbundeling twijfelden, zich nu toch willen aanmelden. Uiteraard kan dat! Wel is het zo dat zij te maken krijgen met extra aansluitkosten van minimaal €995,00 (naast de abonnements- en vastrechtkosten). Mocht dit vragen oproepen bij de bewoner, dan kunnen zij contact opnemen met de klantenservice van Glasvezel buitenaf door een bericht te sturen naar info@glasvezelbuitenaf.nl of te bellen naar telefoonnummer 088–7585800.
http://www.glasvezelbuitengebied.nl/

ha
door harrybre - Aug 1, 2018 om 13:15
240 Antwoorden / Vragen

U heeft dus blijkbaar uw onderzoekplicht mbt internet aansluiting in het te kiopen huis niet goed gedaan, en zit nu met de problemen ?
Ik kan me heel goed voorstellen, dat u zich dus nu in moet kopen in het collectief, dat ooit dat net aan heeft laten leggen. Daar is nu dat informeren vóóraf voro bedoeld. Kan de gemeente geen utisluitsel bieden ?

me
door mein33 Aug 1, 2018 om 13:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft dus blijkbaar uw onderzoekplicht mbt internet aansluiting in het te kiopen huis niet goed gedaan, en zit nu met de problemen ?

Onderzoekplicht naar een internet aansluiting ??
Je koopt een huis en er zit geen glasvezelaansluiting in omdat de vorige eigenaar die investering niet heeft gedaan, waarschijnlijk niet omdat hij verhuisplannen had.
Als je als nieuwe eigenaar een glasvezelaansluiting wenst, dan dien je zelf de kosten daarvoor te dragen.

ro
door ron503 - Aug 3, 2018 om 10:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Aanleggen van een glasvezelnetwerk in het buitengebied is een kostbare aangelegenheid en wordt pas aangelegd als er voldoende animo voor is. Het meest voorkomende is een collectief die bewoners actief gaat benaderen om mee te doen. Als zeg 50% van de bewoners 2000 euro voor de aanleg overheeft dan wordt het netwerk gerealiseerd want de kosten zijn daarmee net gedekt. De 50% van de bewoners die niet mee wensten te doen worden uiteraard ook niet op het netwerk aangesloten maar de mogelijkheid om dat later alsnog te doen is er wel. Echter de aansluiting op het glasvezelnetwerk is met 1000 euro naar 3000 euro gestegen omdat het om een individuele aansluiting gaat die ook nog eens aangelegd dient te worden. Waarom heeft u voor aanschaf van de woning niet aan de verkoper gevraagt of er een glasvezel aansluiting in de woning aanwezig was want Putten ligt wel in de Biblebelt en uit geloofsoverwegingen van sommige inwoners is internet iets wat van hoger hand verboden is.

Tr
door Trostomaat Aug 5, 2018 om 10:41
239 Antwoorden / Vragen

Ja, want buiten de bible belt heeft iedereen natuurlijk wel glasvezel.

ro
door ron503 Aug 5, 2018 om 12:17
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geef enkel aan dat voor sommige inwoners uit geloofsovertuiging internet en tv geen optie is. De kans dat de vorige eigenaar niet mee heeft gedaan is dus wel degelijk aanwezig.

me
door mein33 Aug 5, 2018 om 12:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Tr
DOOR TROSTOMAAT 5 AUG. 2018 OM 10:41
14 ANTWOORDEN / VRAGEN

Ja, want buiten de bible belt heeft iedereen natuurlijk wel glasvezel.

@trostomaatje,

De zgn. Bible belt is echt geen achtergebleven gebied als vaan wordt verondersteld en hebben de meeste woningen inmiddels een glasvezelaansluiting.
Binnen de bebouwde kom en gelijk met de aanleg van de infrastruktuur kreeg/krijgt men een "gratis" aansluiting bij voldoende deelname en het deelname aantal werdt meestal in een recordtijd behaald.
Als men naderhand een aansluiting wil dan kost dat enkele honderden Euro's
Ook in de buitengebieden worden glasvezelnetwerken aangelegd, maar vanwege het beperkt aantal aansluitingen moet daar voor worden bijbetaald voor elke aansluiting.
Overal in den lande wonen mensen die om de e.o.a. reden geen aansluiting willen hebben en dat heeft veelal niets van doen met een 'geloofsovertuiging'.