holiday
door holiday Aug 4, 2016 om 16:05
Computers & telefonie

Goedkope providers weigeren internet aansluiting in buitengebied

Ik woon in Voorthuizen in het buitengebied, waar in de zomermaanden meer dan een miljoen recreanten verblijven.
De enige manier om internet te ontvangen in het buitengebied, is via de KPN telefoon kabel.
Veel vaste huizen en recreatie huisjes staan ver van een distributiepunt af en hebben daardoor een zeer lage internet verbinding.
Zelf mag ik blij zijn als ik 3,5 Mb download snelheid haal.
Nu heb ik een verbinding bij XS4ALL en betaal daarvoor € 43,50 per maand. Dit is voor een verbinding tot 50 Mb download en 5 Mb upload.
Dus voor 3,5 Mb download betaal ik nu € 43,50 terwijl de goedkope aanbieders hiervoor € 20,00 tot € 26,00 rekenen.
Echter als ik mij aanmeld bij een goedkope provider, krijg ik te horen dat zij mij geen aansluiting willen geven, omdat mijn download snelheid te laag is.
Hierdoor ben ik alleen afhankelijk van KPN of XS4ALL en moet duur betalen voor lage snelheid.
Het lijkt wel op een afspraak tussen de grote providers en de kleine providers.
Terwijl de regering extra geld heeft gegeven om de verbingen in het buitengebied te verbeteren, is dit geld gebruikt om glasvezelkabel neer te leggen in de dorpen, waar de mensen overigens al een redelijke snelheid hadden, omdat zij veel dichter bij het distributiepunt zitten.
Wat zou ik kunnen doen, behalve te verhuizen naar het dorp, om toch een snellere verbinding te krijgen.

Ditzelfde geld ook voor de GSM verbindingen, ook een slecht bereik.

5632 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet of u daar permanent woont maar internet voor recreanten lijkt mij minder van belang dan internet voor bewoners en bedrijven in dorpen.

Misschien in Voorthuisen ook glasvezel vragen?

Cookies
door Cookies Aug 4, 2016 om 16:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In Voorthuizen ligt glasvezel, maar zo te lezen dus niet in het buitengebied van V.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er ook geen kabelaansluiting van Ziggo?

audb
door audb Aug 5, 2016 om 11:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een boerendorp vlak bij Barneveld

tijger1
door tijger1 Aug 5, 2016 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou daar geen kabel kunnen zijn?

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 4, 2016 om 16:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

1.000.000 toeristen in regio Voorthuizen? Dat lijkt me wat hoog ingeschat.
Maar omdat veel providers geen belang meer hebben bij oud Adsl zullen zij pas willen leveren als u via het nieuwe 4 draadstaal l Adsl kunt gaan internetten of via glasvezel. Vooralsnog dus KPN en xs4all voor u
Diewilik

da
door datzoekikop - Aug 4, 2016 om 16:23
251 Antwoorden / Vragen

Daarom zijn die "goedkope" aanbieders nu ook goedkoop. Weinig gebruikers, veel kosten, dus hoge prijzen. Veel gebruikers, gelijke kosten, dus lagere prijzen. Dit is dus de min kant van "buiten" wonen.

fl
door flessebon - Aug 5, 2016 om 08:33
418 Antwoorden / 7 Vragen

Voor de recreanten is geen of traag internet geen probleem, kunnen ze eindelijk ontspannen.
Voor de vaste inwoners is dat anders, wellicht heeft het zin om de wethouder die economie in zijn portefeuille heeft aan te spreken.

jo
door jorisw Aug 5, 2016 om 11:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is internet dan zo inspannend? Ik vind een film bekijken behoorlijk ontspannend, maar daar heb je toch een aardige internetsnelheid voor nodig. Of wat dacht je van even googlen als je tijdens een spel verschil van mening hebt over het goede antwoord. Dat scheelt heel veel stress in een huwelijk....

holstein
door holstein - Aug 5, 2016 om 08:44
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dat probleem hebben we hier in Friesland ook in het buitengebied, volgens mij is dat een landelijk buitengebied probleen.
Kabelexploitant gaat er hier nu werk van maken en tzt ook in de buitengebieden een kabelaansluiting proberen te realiseren.

diumenge
door diumenge - Aug 5, 2016 om 09:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk zijn uw andere maandlasten (relatief) lager. Zo compenseert e.e.a. elkaar.

edgarelsen
door edgarelsen - Aug 5, 2016 om 11:14
32 Antwoorden / 16 Vragen

Me Ouders wonen ook buiten af ik wilde tele2 ging ook niet nu maar telfort. Vodafone ging ook niet

ho
door honza23 - Aug 5, 2016 om 11:19
259 Antwoorden / 3 Vragen

Telfort ? (is immers ook KPN maar wel de goedkoopste via KPN)

audb
door audb - Aug 5, 2016 om 11:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als glasvezel niet mogelijk of te duur is wordt er 4g internet aangeboden maar gezien het feit dat Voorhuizen bij het Geldersvalei ligt zal er wel sprake zijn van te veel bomen in de buurt waardoor het signaal gestoort wordt.

jo
door jorisw - Aug 5, 2016 om 11:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is gewoon een business case verhaal. Als de te verwachten inkomsten niet hoog zijn gaat niemand fors investeren. In die buitengebieden kan je ook niet kiezen tussen verschillende supermarkten zoals in stedelijke gebieden wel mogelijk. Daar tegen over staat dat je voor een veel lager bedrag een veel grote huis kunt kopen in zo'n gebied.

1paul
door 1paul - Aug 5, 2016 om 11:53
3101 Antwoorden / 0 Vragen

via de sateliet een optie voor u?

endemion
door endemion Aug 5, 2016 om 15:18
237 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien wel. Maar data limieten, beperkte snelheden (20mbps) en geen apparatuur op basis van bruikleen maken het niet al te voordelig.
http://www.hertzinger.nl/index/st/z/f/diensten/id/82/m/120

1paul
door 1paul Aug 6, 2016 om 09:46
3101 Antwoorden / 0 Vragen

20mbps heb je echt wel een behoorlijke snelheid hoor...

we
door weethet - Aug 5, 2016 om 13:11
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ik dacht dat als je betaald er wel kabel wordt aangelegd maar dat zal wel een paar duizend euro kosten.....

ja
door jank - Aug 5, 2016 om 14:01
168 Antwoorden / 8 Vragen

Toevallig vanmorgen op Radio 1 kort na 06.30 uur hierover een item in het buitengebied Veendam. Daar heeft men een Cooperatie opgericht.
Men heeft nu glasvezel voor ongeveer 50 euro per maand. Wel een bijdrage (lening) van 1500 euro per huishouden betaald. Men is in zee gegaan met de elektriciteitsmij o.i.d. in Veendam, zie deze link:
http://www.netvisit.nl/netvisit-actie-profiteer-van-onze-scherpe-aanbiedingen/
Is wel een stukje reclame, maar geeft aan wat mogeljk is.
Uiteraard zult u wel medestanders moeten vinden.

Ik ben halverwege in de reportage gevallen dus ik kan nuances verkeerd gesteld hebben.

hans515
door hans515 - Aug 5, 2016 om 15:22
250 Antwoorden / 117 Vragen

Zoals al gezegd, spreek de gemeente aan.......Wij hier in de Achterhoek, Winterswijk, Aalten e.o. krijgen in het buitengebied overal glasvezel!

sr
door srkooy - Aug 5, 2016 om 17:24
22 Antwoorden / 4 Vragen

Niet via kabel dan misschien via de ether ? Ik gebruik een dongel via abonnement KPN 1000MB, per maand € 15,=. . Gebruik dit regelmatig in buitengebied maar wel bereikbaar voor het signaal.. Werkt prima.

mo
door mof - Aug 7, 2016 om 12:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Goedkope providers zijn goedkoop omdat ze veel mensen tegelijk kunnen bedienen en daardoor weinig overhead, bijv aanleggen van kabels, hebben. Providers hieven niet te leveren op uw commando.

me
door mein33 - Aug 7, 2016 om 18:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@holliday4,

U woont in het buitengebied van de Gemeente Barneveld.
U moet voor een glasvezelnetwerk bij de Gemeente Barneveld zijn, maar als éénling heeft u geen schijn van kans.
U moet met vele geinteresseerden zijn om de Gemeente zover te krijgen dat zij in onderhandeling gaat met netwerkaanbieders.
Wilt u enig zicht hebben op een mogelijk succes dan zult u de bewoners van het buitengebied moeten activeren en gezamelijk  een belangenclub moeten oprichten om met de Gemeente, als een volwaardig gesprekspartner, om tafel te kunnen gaan.
Ook zult u over een bijna eindeloos geduld en doorzettingsvermogen moeten beschikken om het e.e.a. voor elkaar te kunnen krijgen.

Succes en vr.gr.  mein33