ltmvz
door ltmvz May 29, 2012 om 14:51
Computers & telefonie

Halflege audio CD

Vandaag voor het eerst in mijn leven vanuit een mp3-bestand een audio CD gebrand op een CD-R schijf. De eerste schijf die ik gebruikte deed het niet omdat er -blijkbaar- iets op stond (ik heb 3 lege CD-R's van iemand gekregen). Nu lukte het uiteindelijk wel ("kan het bestand niet lezen") om de tweede CD-R (die helemaal leeg was) te vullen met muziek en deze is nu halfvol. Maar nu gaat het niet meer om het nog lege gedeelte verder te vullen. Er wordt weer gevraagd om een lege schijf. Is het de bedoeling vóór aanvang een overschot aan muziek in de brandlijst te zetten, zodat hij zonder pauze kan doorgaan (had ik dat maar gedaan!), of is er toch ook nog een manier om een halfgevulde schijf vol te maken?

2654 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, het is de bedoeling dat u alles in 1x brandt. Zoniet, dan kunt u ergens aanvinken dat u later muziek wilt toevoegen. In deze tussentijd kunt u echter de CD alleen afspelen op uw eigen PC.
Als de CD vol is moet u deze finalizen, daarna kunt u niks meer toevoegen maar is de CD afspeelbaar op elke CD-speler.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een CD-R kun je gewoonlijk maar 1 keer beschrijven of je moet er voor kiezen om de CD niet af te sluiten, maar dan kun je de CD niet afspelen op een CD-speler.
Een CD-RW kun je wel meerdere keren beschrijven of er wat bijzetten, net zoals vroeger bij een diskette.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een CD-R kun je gewoonlijk maar 1 keer beschrijven of je moet er voor kiezen om de CD niet af te sluiten, maar dan kun je de CD niet afspelen op een CD speler.
Een CD-RW kun je wel meerdere keren beschrijven of er wat bijzetten, net zoals vroeger bij een diskette.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben al meer dan een half uur bezig geweest om te antwoorden en had dus 2 vensters open staan, nu staan er dus ook 2 antwoorden, sorry daarvoor.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals je dus al leest kan het wel, maar ligt het aan de instellingen van je brandprogramma. Meeste programma's staan op standaard in 1x branden en afsluiten. Vaak geven ze ook aan in hoeverre je de CD vult met wat je wil branden. Dit dus gewoon even zo vol mmogelijk zetten.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst begon ik dus met Ashampoo Burning Elements omdat dat prettig werkbaar leek. Deze Ashampoo kan echter bijna geen enkel bestand lezen, zegt hij. Vreemd toch? (Sommige wel, heb ik gemerkt). Dus ben ik naar de Windows Media Player gegaan. Die leest de bestanden wel. Ik ga er nu maar vanuit dat ik 2 van de 3 CD-R's die ik heb nu niet meer verder kan gebruiken. Op 1 staat 5 minuten muziekfragmenten en op de andere staat dus 40 minuten die er door mij zijn op gezet. Dus, als er per ongeluk 30 seconden muziek op komt kun je de schijf weggooien? Mooi is dat. Ik wilde de laatste lege schijf gaan vullen en heb 2 mp3-bestanden weten klaar te zetten. Maar nu begint hij de verkeerde eerst te branden. Ik wil juist nummer 1 er helemaal op en nummer 2 zal dan maar half er op komen. Ik heb het branden geannuleerd en dat lijkt geen extra problemen op te leveren.

De aanvinkmogelijkheden waarover u spreekt, abcde, heb ik echt nergens gezien. En, 'finalizen' heb ik ook nergens zien staan.

Dit geldt ook voor wat u zegt over 'afsluiten', dirck

Hetzelfde geldt voor wat u zegt, winterman: ik zie die instellingen nergens staan.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een Audio-schijf wilt branden, dan heb je die mogelijkheid niet.
Alleen als je een Data-schijf wilt branden, dan kun je kiezen om later bestanden toe te voegen aan te vinken. (multisessieschijf)
Bij een MP3-schijf kun je kiezen bij Track-at-once om de CD al of niet af te sluiten, bij Disc-at-once wordt de CD automatisch afgesloten.

Let wel, dit is bij Nero Express die ik op mijn pc heb staan.

Bij Ashampoo kan het natuurlijk anders heten of zelfs anders werken, daar heb ik verder geen ervaring mee.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dirck: heeft u een idee waarom Ashampoo de meeste mp3's niet kan lezen? De extensie .mp3 lijkt mij toch geen ongebruikelijke. Maakt het iets uit of de bestanden staan afgesteld op "Openen met VLC Mediaspeler, Windows Media Speler, Zoom Player" enzovoort?

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen ervaring met Ashampoo, weet daarom ook niet hoe dat programma omgaat met mp3 bestanden.
Mp3 bestanden heb je natuurlijk wel in allerlei formaten, codecs en bitrates, misschien dat Ashampoo daar moeite mee heeft?

Probeer anders eens andere gratis en goede brandprogramma's.
Onderstaande zijn ook goede programma's:
Gratissoftwaresite.nl/CDBurnerXP

Gratissoftwaresite.nl/ImgBurn

ImgBurn heb ikzelf ook, maar gebruik hem eigenlijk alleen maar om ISO's te branden, maar is wel een goed programma.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank u, dirck, de CDBurnerXP spreekt mij het meeste aan en ga ik uitproberen zodra ik er aan toe kom. Ik laat nog wel iets horen. Overigens dacht ik dat mp3 gewoon mp3 was.