aw
door awakatanka Nov 29, 2004 om 11:24
Computers & telefonie

Halflive 2

Als ik een spel koop in de winkel, kan ik de gebruikers overeenkomst op
dat moment niet lezen. Pas bij thuis komst krijg je deze in het engels
op je scherm te zien. Nu koopt een minderjarig kind dit leest dit niet
of kan het niet lezen.

Moet hij zich dan houden aan de gebruikers voorwaarden? Die gemaakt zijn naar amirkaanse wet gevingen.

Klein stukje uit de gebruikersvoorwaarden ook wel eula genoemt.

If Valve gives you 30 days notice, they can make you pay more for HL2:
Valve
reserves the right to change our fees or billing methods at any time
and Valve will provide notice of any such change in at least thirty
(30) days advance.”

Valve can change the license agreement, and if you don't like the new agreement, you have to stop playing HL2 within 30 days”

You can't sell a copy of HL2 second hand:
If you permit others
to use your Account, you are responsible for their illegal or improper
use by such persons. Your Account and Subscription(s) are subject to
the Agreement. You may not sell or charge others for the right to use
your Account, or otherwise share or transfer your Account.”

Nu is dit minderjarig kind afgesloten omdat hij ooit volgens de
beheerders van dit spel een illegale key heeft geprobeert. Deze werkte
niet en heeft het spel gekocht.  Dit gekochte spel werkte goed tot
een paar dagen geleden. Opeens is het account afgesloten. Met alle
spelen die hier ook op staan. Deze spellen zijn niet meer te spelen
zowel offline als online. Dit zij dus allemaal gekochte spellen. Hij is
gestraft voor het proberen van een key die niet werkte en waarmee hij
ook niets heeft kunnen dioen. Deze key staat zelf bij de maker van de
game op het forum.
http://www.steampowered.com/forums/showthread.php?s=a2ab07a77078b9df52d16c5d11e900f5&threadid=184810&perpage=15&pagenumber=1

Natuurlijk zit hij fout dat hij een illegale key probeert, maar heeft
hier niets mee kunnen doen. Hij heeft hierna het spel gekocht maar
wordt hier voor bestraft door een afsluiting maar ook alle andere
spellen die hij heeft gekocht worden afgesloten..

20.000 mensen zijn op deze manier afgesloten terecht of niet. Maar kan dit zomaar.

1423 17 Rapporteer

freya
door freya - Nov 29, 2004 om 12:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo awakatanka,

Valve hanteert een hele rigoreuze policy wat betreft het gebruik van illegale kopiën (of het gebruik van illegale serienummers). Omdat je het gekochte exemplaar van het spel waarschijnlijk getracht hebt te registreren met een account wat bij Valve al geregistreerd staat als een illegale gebruiker, is het niet meer mogelijk om het gekochte spel te spelen. Het was beter geweest om eerst een nieuw account aan te maken met een nieuw email adres om daarmee het nieuwe spel te registreren. Maar dat daarmee al je andere spellen niet meer werken lijkt me wat vreemd. Ze kunnen alleen spellen blokkeren die ze zelf via datzelfde systeem uitgegeven hebben. Het blijft natuurlijk een vreemde zaak dat een gebruiker gestraft wordt met het niet meer kunnen spelen van andere spellen. Welke spellen werken nu niet meer? Misschien is daar iets anders mee aan de hand? Ik hou de reakties in de gaten.

suc6, Freya

aw
door awakatanka - Nov 29, 2004 om 13:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Alle spellen die onder dat account staan doen het niet meer dan. Bv. halflive 1, counterstrike, enz.

Je kan dan wel een nieuwe account maken maar daarmee ontloop je dus hun
zogenaamde beveiliging. En kan je dus wel spelen terijl je precies
hetzefde hebt gedaan. Je hebt nog steeds die illegale key gebruikt maar
nu wordt je niet gestraft voor dat feit.

Ik zelf heb het spel niet. Gelukkig lees ik eerst altijd de forums
voordat ik iets koop. Maar het slaat me tegen de borst dat ze over
gebruikersvoorwaarden beginnen die volgens mij niet eens geldig zijn
hier in eu/nederland.

Zie voorbeeld. Dat ze je acheraf nog meer geld kunnen vragen voor een
spel dat je al gekocht heb. Dat ze de online dienst opeens betaald
maken, dat je gekochte spel niet mag verkopen als ik hem bv helemaal
gespeeld heb. En dat ze je zomaar zonder een reden te geven je account
kunnen afsluiten.

Die hele gebruikers voorwaarden kloppen van geen kant. Net als bv bij
windows. je kan ze pas lezen als je het product heb gekocht. En bij
windows kan het ook nog eens zo zij dat je bv al een voor geinstaleerde
versie op je nieuwe pc krijgt, dan kan je niet eens de voorwaarden
lezen. Maar ze gaan er wel van uit dat je jer er maar aan moet houden
aan de meest belachelijke regels.

Die hele gebruikersvoorwaarden slaan gewoon nergens op. ( EULA in het
engels ). Ze geven de makers alle macht en de gebruiker heeft niets te
zeggen.

freya
door freya - Nov 29, 2004 om 13:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik ben van mening dat Valve met deze methode volledig is doorgeslagen. Ze gaan zelfs zo ver dat ze zelf een illegale versie in omloop hebben gebracht om op die manier illegale gebruikers van hun netwerk te kunnen weren. De echte gamer koopt het spel toch wel en de werkende illegale versies zullen toch wel verschijnen. Het blijft een rare wedloop. Freya

aw
door awakatanka - Nov 29, 2004 om 13:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou graag zien dat er iemand wat aan deed, overeenkomsten die je
niet kan lezen en die ook zomaar kunne veranderd worden eenzedig.

tigertje
door tigertje - Nov 29, 2004 om 14:20
402 Antwoorden / 0 Vragen

Zeurmodus: het is Half-Life. Met een "f" dus.

Verder vind ik de aanpak van Valve ook ver gaan maar ik begrijp hun aanpak wel. De source code is deels gestolen een jaar geleden en ze willen verder geen gedoe.

Overigens is het verhaal van de illegale kopieën een gerucht geweest of het is zo is niet zeker.

ge
door geronnimo - Nov 29, 2004 om 19:38
10 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt mij onmogelijk, ik denk dat hier iets heel anders aan de hand is.

drstrangelov
door drstrangelov - Nov 29, 2004 om 19:48
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet het niet hoor!

Iemand die het onderwerp niet eens weet te spellen en die zit dan moeilijke vragen te stellen over een Engels EULA...

Ik denk dat je je computer opnieuw moet installeren (alles!), een andere email adres aanschaffen en in het vervolg gelijk spellen nieuw in de winkel kopen.

En dan heb ik het nog niet eens over al die andere spelfouten gehad!!!

aw
door awakatanka - Nov 29, 2004 om 19:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

dyslecties ooit van gehoort?

Het gaat erom dat me rechten worden aangetast als ik dat wil kopen althans dat denk ik.

Wat er in de gebruikersovereenkomst staat kan gewoon niet.

Ik wil een serieuse rectie en niet zo'n reactie

NatureTravel
door NatureTravel - Nov 29, 2004 om 20:56
646 Antwoorden / 8 Vragen

De 'license agreement' zoals die opgesteld is, ziet er wat vreemd uit. Je koopt en spel tegen een bepaalde vergoeding en de makers zeggen dat zij later de prijs alsnog kunnen aanpassen. Dat is volgens de nederlandse wetgeving niet mogelijk. Als de koop gesloten is en het vergoeding is betaald, dan is de verkoop afgehandeld en is verhoging van de prijs niet meer mogelijk, een verlaging redelijkerwijs dus ook niet.

Het is onzinnig om te stellen dat er 20.000 gebruikers 'ten onrechte' afgesloten zijn. Heb je ze zelf alle 20.000 gecontroleerd? Zeer waarschijnlijk heeft het softwarehuis een aantal keys 'afgesloten' die veelvuldig gebruikt worden bij illegale kopietjes. Mogelijk hebben zij daar een paar steken laten vallen. Het lijkt mij sterk dat zij dergelijke akties niet terug zouden draaien, want dan raken zij kun klanten kwijt.

Dit soort akties zijn (mijnsziens terecht) het gevolg van de vele illegale kopietjes van allerhande software die over de wereld rondwaren. Bedenk je ook dat de 'legale' software vaak illegaal blijkt te zijn. Van de oostbloklanden is het bekend dat er veel softwareverkopers zelf 'keys' produceren en software vervolgens als 'legale software' verkopen.

DaMaster

cb
door cbm - Nov 30, 2004 om 08:50
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi,

Een in Nederland gekocht product dient te beschikken over een Nederlandse gebruiksaanwijzing! Verder krijg ik de inderuk dat de leverancier zich niet houdt aan Europese en/of Nederlandse wetgeving hieromtrent! De suggestie om een nieuwe account aan te maken en je product opnieuw te laten registreren lijkt me de kortste optie!

Succes!

ro
door rosenthal - Nov 30, 2004 om 09:12
53 Antwoorden / 6 Vragen

drstrangelov als iemand een vraag stelt, val hem of haar dan niet aan op spelfouten. Dat slaat nergens op en is beneden alle pijl.

Het is volkomen legaal om gebruikte games te kopen, dus suggesties om ze nieuw in de winkel te kopen slaat ook nergens op.

pr
door professor - Dec 1, 2004 om 19:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Minderjarigen zijn in principe al niet bevoegd voor het aangaan van verbintenissen waarbij een contract wordt geaccordeerd dus volgens de nederlandse wet kan een kind dus niet eens software kopen waarbij er sprake is van een gebruikersovereenkomst. Ouders kunnen dus rustig deze games gekocht door kinderen terug brengen naar de winkelier en deze daarop aanspreken. Wanneer veel mensen dit doen, blijven de winkeliers zitten met onverkoopbare games en gaan zij op hun beurt klagen bij de leveranciers. Wellicht dat de producenten van de games of de winkeliers dan een folder op gaan stellen waarin de rechten en plichten van de consument staan vermeld in de Nederlandse taal en deze dan uitreiken bij de game, zodat deze gelezen kan worden alvorens het product uit de verpakking te halen of te installeren en zolang de verpakking dicht geseald is kan het altijd terug gebracht worden met de bon.

aw
door awakatanka - Dec 2, 2004 om 17:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoofd vraag blijft dan open. Als ik geen gebruikers overeenkomst kan lezen bij aankoop hoe kan ik dan wel of niet accoord gaan. Vaak staat er ook in die voorwaarden dat je het product niet gekocht heb maar dat je het op een soort van leen basis mag gebruiken. Wat  volgens mij ook niet kan want ik koop toch echt een product op dat moment. Als ik het online zou kopen dan wil ik nog wel geloven dat ik me moet houden aan de regels waar ik het online koop.

Steeds meer software heeft zo'n vaag gebruiksvoorwaarden contract die je niet kan lezen bij aankoop. Dat is mijn grootste probleem. Is hiervoor een legale basis in nederland.

Volgens mij hoort bij een contract dat beide partijen een afspraak maken voordat de koop gedaan wordt.Zo dat je alle punten die niet legal zijn eruit kunnen gehaald worden en zo kan je achteraf de contract niet meer wijzigen.

Nu heb je altijd het recht om een product binnen 14dagen terug te brengen en geld terug te vragen, en je mag binnen 6 maanden je product terug brengen als het niet werkt zonder dat je hoeft aan te tonen waardoor ( na 6 maand moet je dat wel ).  http://www.justitie.nl/publicaties/brochures_en_factsheets/consumentenkoop_en_garantie.asp

Maar ik kan niet leven met vage contracten waar ik me misschien niet aan hoef te houden om dat er geen legale basis is in nederland.

En ik heb halflife 2 niet maar het leek me wel een leuk spel. Aleen ik kan niet leven met die gebruikersvoorwaarden.

btalman
door btalman - Dec 6, 2004 om 21:18
280 Antwoorden / 0 Vragen

Ehm, ikw eet niet waar die EULA vandaan komt, want de 'geciteerde'
klopt voor geen meter. De officieelle EULA luidt toaal anders en bevat
de standaard teksten, verboden te kopieeren en de sourcecode proberen
te hacken. De ECHTE EULA heb ik voor iedereen te bekijken op http://home.kabelfoon.nl/~btalman/echtehalflife.txt gezet

 En
ja, ik heb het spel WEL gekocht en daar zat deze bij. De EULA is
tijdens het installeren overigens gewoon in het Nederlands te
raadplegen, al moet je dit wel selecteren in een dropdown menu. Het is
overigens geheel terecht dat iemand met een illegale key geband wordt.
Ik ben absoluut geen voorstander van zaken als BREIN enzo, maar dit is
zoiets als met ene loper het huis van de buren inlopen en daar gebruik
maken van alle luxe-apparatuur. En het is toch wel een beetje logischd
at als je een illegale key gebruikt je problemen krijgt?

aw
door awakatanka - Dec 7, 2004 om 13:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat ook min of meer bij halflife 2 om het zogenaamde thirthparty prg STEAM die je erbij krijgt en die je moet gebruiken om je cd te unlocken via internet. Dit prg heeft zijn eigen EULA die deze regels heeft. Wat bv bij hl2 in de eula staat dat je het spel kan verkopen verbiedt de eula van steam weer. En dit thirth party prg moet je gebruiken anders kan je het spel niet een spelen. En dit staat niet op de verpakking.

En voor de rest als hij in het nederlands is te raadplegen waarom staat hij dan in het engels op je site? Zou hem graag in het nederlands willen lezen ;). Maar je geeft zelf al aan dat je hem pas kan lezen als je het spel installeert dus pas na de koop en aangezien heel veel winkels erg moeilijk doen over terug brengen van spel cd's lijkt het me handiger als je het leest voor de koop. Veel gebruikers weten niet wat hun rechten zijn tijdens het terug brengen omdat de winkels gewoon stug zeggen dat het niet kan.

Je heb gelijk wat betreft de illegale key's maar het gaat er mij om kan je zomaar afgesloten worden zonder dat je en bericht krijgt waar in staat wat je gedaan heb. Je kan je niet verdedigen als hun zeggen dat je dat gedaan heb dan is afsluiten van al je games onder dat account en je kan niets meer spelen en je kan je ook niet verdedigen. En dat stuk lijkt me wel illegaal Ben je schuldig voordat je je onschuld kan bewijzen? volgens mij is het in nederland onschuldig tot je schuld is bewezen.

Zal je even een link geven het is duits maar daar staat het erg goed in beschreven. http://www.gamezone.de/kolumne_detail.asp?kid=48&rand=2911102313

pr
door pride1978 - Dec 15, 2004 om 05:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een test geweest van Valve om te kijken welke personen een niet gereleasde europese versie installeerde op hun pc (dus een illegale kopie). De personen die dit dus hebben gedaan worden geblocked wanneer het spel wel met een europese licentie wordt geinstalleerd. Da's dus pech, maar absoluut het recht van Valve, aangezien zij winstderving ondervinden.

Eigenlijk geef je zelf al aan wat je antwoord is. Het antwoord op de vraag: kan dit zomaar is ja. Het is de fout geweest van diegene die 'm geinstalleerd heeft voordat de officiele release-date hier was (Nederland). En de aangemaakte account is ip restricted, dus da's helemaal fuckup.

Eigenlijk had die persoon het ook kunnen weten, want bij elke .nfo file van de iso stond dit verhaal.

Better luck nexttime :P

acjzr1
door acjzr1 - Dec 18, 2004 om 21:25
295 Antwoorden / 3 Vragen

HalfLife2 is een 18+ spel dus minderjarigen kunnen dit spel officieel niet eens kopen.Een meerderjarige weet dat hij bij online-spellen GEEN illegale keys moet proberen.I rest my case.