tappie
door tappie Feb 27, 2012 om 15:40
Computers & telefonie

Harde schijf crash?

Beste kenners, het volgende, pc geeft melding 4th master hard disk S.M.A.R.T status bad,back up and replace
Ik begrijp dus dat mij HD op zijn laatste pootjes loopt,dat kan, alleen ik kan de pc niet meer opgestart krijgen,dus hoe kan ik dan backuppen?

Met vriendelijke groet,Tappie

2529 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 27, 2012 om 15:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tappie,

Compu start ook niet op in veilige modus?

zw
door zwaardvis - Feb 27, 2012 om 15:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hij start niet meer op omdat de HDD kapot is?
Kleine kans dat je nog iets kunt backuppen.

2 methodes om te proberen:
A. Start de PC op vanaf een opstartbare CD met een besturingssysteem daarop. Bijvoorbeeld Ubuntu of xPud op een USB drive. Bart PE/ Ultimate Boot CD 4 Win, zijn ook handig. Als je die niet hebt, moet je een slim neefje vragen.

B. Haar de HDD uit de PC/Laptop en koppel die bijv middels een externe HDD houder/case aan een werkende PC.

Misschien dat je de betreffende HDD kunt benaderen met de verkenner en dan kunt kopieren. Maar waarschijnlijk kleine kans....

gsm
door gsm - Feb 27, 2012 om 15:55
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Een back-up maak je wanneer de PC nog wel goed functioneert.
In een goede computerzaak kunnen ze de schijf vervangen en meestal ook nog wel wat data redden van een slechte schijf.

Zelf kun je nog wat proberen met een zogenaamde Live-CD, van bijvoorbeeld Ubuntu. Daarmee kun je belangrijke data alsnog van de schijf proberen te back-uppen en op een USB stick of externe harde schijf zetten.

tappie
door tappie - Feb 27, 2012 om 16:08
289 Antwoorden / 82 Vragen

Bedankt voor de snelle antwoorden,het rare is dat hij constant een andere melding geeft,of een schijfcontrole,blauw scherm,of hij zegt ik een boot erin moet doen,het is dus telekens een verassing wat er tevoorschijn komt,veilige modus lukt ook niet, ik kom wel in mijn bios
Groet

akkefiet
door akkefiet - Feb 27, 2012 om 16:16
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Je kunt Ubuntu hier downloaden.
Kies dan voor versie 10.04 LTS
Het iso bestand na downloaden op een CD branden en vervolgens de defecte pc met de CD erin opstarten.
Kies na opstarten (duurt even) voor "Ubuntu uitproberen" (Try Ubuntu)
Klik na volledige startup op Locaties (Places) om de harde schijf te openen zodat je i.e.g. de nodige bestanden kunt backuppen naar een extern medium.

tappie
door tappie - Feb 27, 2012 om 19:18
289 Antwoorden / 82 Vragen

Beste akkefiet,

Ik heb ubuntu gedownload,maar loop nu tegen een ander probleem aan, de cd start alleen op via de resetknop,als ik via reset opstart,dan verandert de pc zelfstandig mijn twee hd´s en draait deze om,dus ubuntu kan dan niks vinden,want die heeft een lege schijf voor zich,enig idee?

akkefiet
door akkefiet - Feb 27, 2012 om 20:19
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Start wel Ubuntu op?
Zo ja:
Klik op Locaties (Places)
Klik op Computer**
Dan moet je de harde schijven van de pc zien.
Als je dubbelklikt op een harde schijf zou normaal gesproken de inhoud getoond moeten worden.

**) afhankelijk van de ubuntu-versie staat er mogelijk geen "Computer" in de lijst maar worden gelijk de harde schijven getoond. Daar kan je ook op klikken om de inhoud te tonen.

tappie
door tappie - Feb 27, 2012 om 20:40
289 Antwoorden / 82 Vragen

Ubuntu start op, maar ik moet eerst vragen beantwoorden (type toetsenbord,tijdzone etc) en dan komt hij automatisch met de twee hd's aan, detweede (goede) kan ik niks doen, niks aanklikken ofzo en de eerste (die ik dus niet moet hebben) die geeft aan dat de schijf leeg is en geen besturingssysteem heeft en vraagt of ik het op die locatie wil installeren

akkefiet
door akkefiet - Feb 27, 2012 om 20:47
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Kies bij het opstarten van de Ubuntu CD voor "Ubuntu uitproberen" (Try Ubuntu)
(Dus niet voor Installeren)

tappie
door tappie - Feb 27, 2012 om 22:16
289 Antwoorden / 82 Vragen

Heb ik gedaan,je *denkt* 2 opties te hebben,proberen en installeren,ik heb op try gedrukt

he
door henkhh - Feb 27, 2012 om 22:25
174 Antwoorden / 0 Vragen

Tappie ik heb ongeveer eenzelfde probleem gehad en heb middels Wondershare Liveboot de schijf weer aan de praat gekregen. Mogelijk lost dit jouw probleem ook op. Programma is hier voor $ 59,95 te downloaden. Wel een investering maar erg goede software met veel functionaliteit. Het redden van de data door een gespecialiseerd bedrijf zal ook best kostbaar zijn en met. Ook met freeware tools heb ik getracht e.e.a. weer aan de praat te krijgen maar deze hadden allemaal het probleem dat ze de defecte schijf niet konden benaderen met de eerder genoemde commercieele software had ik dit probleem niet.
Succes.

zw
door zwaardvis - Feb 27, 2012 om 22:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer het eens met xPUD. De kleinste linux distro. Gebruik hem zelf op een USB stick. Werkt als u via de BIOS in kunt stellen dat de PC ook vanaf USB kan opstarten. (Voor de HDD dus).

Klikhier

akkefiet
door akkefiet - Feb 28, 2012 om 10:03
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Lastig om zo "op afstand" te beoordelen wat er mis gaat.
Mogelijk lukt het Ubuntu niet om de 1ste harde schijf te koppelen wat op een serieus defect duidt.
Als de pc nog de moeite waard is én je wilt nog bestanden (documenten, foto's, etcetera) veilig stellen dan kan je naar een computerzaak gaan met eigen reparatieafdeling.
Kijk ook even op www.zoekcomputerhulp.nl

tappie
door tappie - Feb 28, 2012 om 17:35
289 Antwoorden / 82 Vragen

Ik wil jullie graag bedanken voor jullie hulp, het is helaas niet gelukt, gelukkig wel regelmatig backups gemaakt naar een externe schijf,dus de schade is beperkt,heb nog wel een ander vraagje,ben op zoek naar een goede,snelle, nieuweHD,ik heb er eentje gevonden met 7200 rpm,dat is toch een snelle?Verder geeft deze HD aan dat je pc gebruik moet makenb van de nieuwste SATA3 6 Gb/s interface ,ik weet dus niet wat dat betekent,weet niet eens wat een interface is en weet nu ook niet of deze compatible is,kan iemand mij uitleggen hoe ik dat zou kunnen moeten ontdekken?

Alvast bedankt maar weer, groet Tappie

he
door henkhh - Feb 28, 2012 om 17:52
174 Antwoorden / 0 Vragen

SATA3 betekent de versie van de harddisk interface in de computer deze is nodig om de snelle schijf, 7200 rpm is inderdaad snel, goed te kunnen aansturen. Je kunt bij de specificaties van je PC nagaan of hij deze SATA3 aan boord heeft aan boord heeft.

tappie
door tappie - Feb 28, 2012 om 18:13
289 Antwoorden / 82 Vragen

Beste Henkhh,dank voor je antwoord,maar hij doet het niet meer,kan dus niet bij de specs komen

he
door henkhh - Feb 28, 2012 om 18:37
174 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tappie,

Staat vast in de handleiding van je computer als je die hebt. Zoniet dan even op internet zoeken naar het merk en type nummer bij bv de fabrikant dan moet het te vinden zijn .

tappie
door tappie - Feb 28, 2012 om 20:46
289 Antwoorden / 82 Vragen

Hoi, het is geen gekochte pc,maar een uit losse componenten samengestelde,maar evengoed bedankt

zw
door zwaardvis - Feb 28, 2012 om 21:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Maak de PC open en haal de HDD er uit. Kijk of het een SATA of een IDE/PATA kabel is waarmee hij is aangesloten.

Zie verder Wikipedia

tappie
door tappie - Feb 29, 2012 om 14:27
289 Antwoorden / 82 Vragen

Hallo, inmiddels de koe bij de horens gevat en een nieuwe hd erin gezet,besturingssysteem staat erop,maar nu,ik moet natuurlijk mijn email etc opnieuw instellen,en nu denk ik dat ik geen wachtwoorden meer kan vinden,ik heb dit een jaar of 10 geleden voor het laatst gedaan, ik weet ik kan het opvragen bij mijn provider,maardaar gaan enkele dagen overheen,ik vroeg me dus af omdat ik ook op een laptoppie zit die meelift op de normale pc,en waar ik nooit wat heb moeten invullen,ik miscchien via een of ander progje die wachtwoorden kan terughalen op de laptop,
MVG;Tappie

dobby
door dobby - Feb 29, 2012 om 15:01
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tappie schreef op woensdag 29 feb 2012, 14:27]Hallo, inmiddels de koe bij de horens gevat en een nieuwe hd erin gezet,besturingssysteem staat erop,maar nu,ik moet natuurlijk mijn email etc opnieuw instellen,en nu denk ik dat ik geen wachtwoorden meer kan vinden,ik heb dit een jaar of 10 geleden voor het laatst gedaan, ik weet ik kan het opvragen bij mijn provider,maardaar gaan enkele dagen overheen,ik vroeg me dus af omdat ik ook op een laptoppie zit die meelift op de normale pc,en waar ik nooit wat heb moeten invullen,ik miscchien via een of ander progje die wachtwoorden kan terughalen op de laptop,
MVG;TappieKijk eens op de site van Nir Sofer - de bekende NirSoft utilities.. daar staan ook allerlei programma's om passwords uit je systeem uit te lezen bijvoorbeeld.