miekmol
door miekmol Oct 5, 2011 om 09:34
Computers & telefonie

Harde schijf kapot, kunnen er bestanden worden gered?

Goedemorgen,

Even een vraagje voor mijn zoon.
Gisteravond maakte de harde schijf van zijn laptop een heel raar geluid bij het opstarten.
Er kon niet meer worden opgestart.
Hij heeft de latop naar een computermonteur gebracht en deze heeft geconstateerd dat de HD kapot is.
Nu is hij al zijn bestanden kwijt, en die zijn niet terug te halen volgens de monteur.

Is dit ook echt zo?
Is er geen enkele mogelijkheid om zijn data weer terug te krijgen?

Ik zou een back-up hebben gemaakt, maar dat heeft hij nu eenmaal niet gedaan, daar hoeft geen discussie over te bestaan

Ik hoor graag de evt. mogelijkheden...

vriendelijke groet
Miek

62407 35 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van de storing en hoe belangrijk de data is, zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden. Bij een beetje crash moet er al snel een gespecialiseerd bedrijf aan te pas komen, en dat is geen goedkoop geintje...

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo miekmol,

Dat hangt een beetje af van wát er precies defect is aan de harde schijf. Als het de elektronica is, dan kan omwisselen van de printplaat een oplossing zijn. Je hebt dan wel net zo'n harde schijf (zelfde merk/type) nodig. Zijn het de koppen of de aansturing binnenin, dan wordt het erg complex. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die zich bezighouden met terughalen van data van gecrashte harde schijven, maar dat kost veel geld. Je moet niet raar opkijken als daar €600 à €800 voor gevraagd wordt en of dat het bu waard is?
Een dure les in ieder geval......

m.vr.gr. Freya

.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi, miekmol,
ik heb hetzelfde probleem gehad en heb met het programma Recover My Files bijna alles terug kunnen halen. Het programma kost €69,95 maar dat weegt niet op tegen de €500,= €600,= die door de winkel gevraagd wordt. www.recovermyfiles.com/nl
Je tekst hier...
heb nog niet eerder een link gemaakt dus hoopt dat hij werkt anders typ je het adres de balk van internet explorer of een ander die je gebruikt. Hoop voor je dat het werkt.
Groetjes Joke

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het komt wel eens voor dat een harde schijf nog wel functioneert in een bepaalde stand van de laptop. Leg de laptop daarom eens op een van de zijkanten, of helemaal op de kop en probeer of de harde schijf dan nog wel functioneert.
Mocht het lukken, maak in dat geval dan zo snel mogelijk kopieën van de belangrijke bestanden.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@yoka:

Een dergelijke oplossing middels een programma werkt natuurlijk alleen als het 'probleem' softwarematig is en er bijvoorbeeld iets mis is met de datastructuur op de harde schijf, waardoor bestanden niet meer te benaderen zijn. Als er een hardwareprobleem is (koppen of elektronica defect), dan kun je met geen enkel programma iets uitrichten. Dus wel eerst goed vast laten stellen of het probleem hardwarematig of softwarematig is, vóór je €70 uit gaat geven, want anders is het wellicht weggegooid geld..

Freya

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden.

Volgens de monteur is de harde schijf helemaal kapot, en valt er niets meer terug te halen.
Hij zet er vandaag al een nieuwe in.

Is het misschien slim om de oude schijf terug te vragen?
Ik heb er geen verstand van... kan ik de oude schijf nog ergens aan koppelen en dan eens gaan kijken of ik inderdaad met recovermyfiles waar Joke het over heeft, wat gegevens kan terugkrijgen?

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@miekmol:

Of je de oude schijf terug kunt vragen hangt er vanaf. Als de harde schijf onder garantie wordt vervangen, zul je er hoogstwaarschijnlijk afstand van moeten doen en krijg je hem dus niet terug. Laat je een nieuwe schijf plaatsen die je zelf betaalt, dan blijft de oude schijf je eigendom en kun je hem dus terugeisen.

Freya

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

miekmol schreef op woensdag 5 okt 2011, 13:34: Bedankt voor jullie antwoorden.

Volgens de monteur is de harde schijf helemaal kapot, en valt er niets meer terug te halen.
Hij zet er vandaag al een nieuwe in.

Is het misschien slim om de oude schijf terug te vragen?
Ik heb er geen verstand van... kan ik de oude schijf nog ergens aan koppelen en dan eens gaan kijken of ik inderdaad met recovermyfiles waar Joke het over heeft, wat gegevens kan terugkrijgen?

Je schreef dat de schijf tikte bij het opstarten. Dit duidt op een mechanisch mankement waar niks meer aan te doen is (koppen kunnen niet bewegen of een deel van de platter(s) is beschadigd).
Vaak is het wel zo dat als de schijf niet opstart, de beschadigingen misschien alleen in het opstartgedeelte van schijf aanwezig zijn en niet over de gehele schijf.
In dat geval is het altijd zinvol om de schijf terug te vragen en deze schijf aan een pc/laptop te koppelen die een werkende schijf bevat.
Hiervoor zijn goedkope USB-adapters voor verkrijgbaar.
Nadat de schijf aan de pc is aangesloten, zal Windows proberen deze schijf te benaderen. Uiteraard kan dit een tijd duren vanwege de beschadigingen, maar de kans is aanwezig dat de harde schijf op een bepaald moment gedetecteerd wordt. Als dat het geval is, dan moet die schijf eerst (door Windows) gecontroleerd worden, waarbij de fouten zoveel mogelijk hersteld worden. Ook het vinkje bij 'beschadigde sectoren repareren' moet dan aangevinkt worden.
Dit proces kan een lange tijd vergen, soms uren, maar de kans is reeel dat daarna enige data nog van die schijf af te halen is.
Gaat dit niet werken, dan is de enige optie om (zoals al eerder aangegeven) de schijf aan te bieden bij een professioneel recovery bedrijf en dat loopt al gauw in de honderden euro's....

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 5 okt 2011, 13:39:
@miekmol:

Of je de oude schijf terug kunt vragen hangt er vanaf. Als de harde schijf onder garantie wordt vervangen, zul je er hoogstwaarschijnlijk afstand van moeten doen en krijg je hem dus niet terug. Laat je een nieuwe schijf plaatsen die je zelf betaalt, dan blijft de oude schijf je eigendom en kun je hem dus terugeisen.

Freya

Ja Freya, de schijf valt niet meer onder de garantie en kan dus teruggevraagd worden.
Maar dan... wat kunnen we ermee en hoe moeten we iets doen?

Miek

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad kan het koppelen van de oude schijf in of aan een werkende pc de data nog redden. Ik heb van "defecte" HD's nog wel een en ander mee kunnen doen. Meganische defecten werkt het niet. Het is te proberen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

miekmol schreef op woensdag 5 okt 2011, 13:59:
freya schreef op woensdag 5 okt 2011, 13:39:
@miekmol:

Of je de oude schijf terug kunt vragen hangt er vanaf. Als de harde schijf onder garantie wordt vervangen, zul je er hoogstwaarschijnlijk afstand van moeten doen en krijg je hem dus niet terug. Laat je een nieuwe schijf plaatsen die je zelf betaalt, dan blijft de oude schijf je eigendom en kun je hem dus terugeisen.

Freya

Ja Freya, de schijf valt niet meer onder de garantie en kan dus teruggevraagd worden.
Maar dan... wat kunnen we ermee en hoe moeten we iets doen?

Miek

Zie antwoord van qpc. ;-)
Maar laat je in dat geval wel bijstaan door iemand die een beetje handig is met computers want voor een complete leek is het gewoon niet te doen.

Freya

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou allereerst proberen met een op een andere computer aan te maken Hiren's Boot CD of de laptop nog vanaf het CD/DVD-station wil opstarten. Hiren's Boot CD is bootable. Plaats die in het DVD-station na de laptop aangezet te hebben, laptop uit en dan weer aan. Als het goed is start de laptop dan op vanaf de CD en krijg je vervolgens een keuzemenu. Kies dan voor Windows XP. Er wordt dan een virtueel station aangemaakt met een basisversie van XP waarmee je probeert de C-schijf te benaderen en als dat lukt kun je bijvoorbeeld op een USB-stick data wegschrijven/veilig stellen. Zie verder http://www.hirensbootcd.org/download/. Het is mij al verscheidene keren gelukt om zo van een kapotte HD belangrijke bestanden te redden. Goodluck!

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt ten alle tijde recht op teruggaaf van je gebruikte harde schijf! Er kan namelijk privé informatie op staan. Misschien krijg jij dat er niet meer vanaf maar iemand anders wel. Dus onder geen enkele omstandigheid die schijf inleveren! En als je de schijf weggooit even met een sterke magneet over dat mooie draaiende schijfje en een paar flinke krassen erop!

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn bedrijven die bestanden kunt terug halen maar is duur. Het verstandigste is een andere partitie aan te maken voor de documenten als het besturingssysteem crash kun je die bestanden heel eenvoudig terug halen door de schijf als tweede schijf aan de computer te halen. Maar meestal is onder dos commando's heel wat mogelijk maar ja het ligt hoe de computer is gecrasht welke fragmenten er zijn beschadigd. Maar de monteur zegt dit omdat er een hoop tijd in zit dat hij niet meer te maken is. Maar er zijn onder de antwoorden enkelen mogelijkheden voorgesteld om dit te doen.

Maar het is gewoon belangrijk een back-up te maken en tegen weinig geld kan je externe opslag huren en dat kan eigenlijk ook bij Hotmail dat je belangrijke documenten kunt opslaan onder de optie SkyDrive gratis 3 GB en je kunt ook huren het staat niet op je computer en het is beschermd door een wachtwoord Google bied oa ook deze mogelijkheid aan.

Mijn advies maag geregeld een back-up op externe schijf of stik maar een stik wil nog bij ruw gebruik crashen. Door dat je hem moet verwijderen door hem eerst uit te werpen. Zodat de bestanden door de computer kunnen worden afgesloten gaat vaak goed. Ja en bewaar de bestanden dubbel.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

"een raar geluid" ?
Als de boot sector beschadigd is geeft dit ook een "raar geluid" de harddisk blijft namelijk dan maar op 1 plaats zoeken.

Echter als het een gekras op een ijzeren plaat klinkt dan is het gewoon goed mis.

Als het mogelijk is dan de oude harddisk in een externe behuizing doen en dan kijken of er nog wat te redden is.

http://www.hdtune.com/ om evt problemen te testen

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn Packard Bell, Notebook, was vlak na de garantie periode de harde schijf gesneuveld. Niet mogelijk meer op te starten wat ik ook probeerde.
Bij RORO Computers en Netwerken te Beesel voor € 100,80 een nieuwe harde schijf in gemonteerd en het nog leesbare van de defecte schijf overgezet. Er bleken 45 segmenten beschadigd te zijn.
Er is in de handel voor het formaat harde schijf van mijn notebook en "USB 2.0 Hard |Drive Case for 2.5" SAT Hard Drives" Ik meen € 45,00.
Via dit apparaat heb ik ook een aantal nog ontbrekende zaken zoals foto's op de defecte schijf kunnen overzetten naar de nieuwe schijf.
Wel moest ik mijn Windows Vista revalideren voor de upgrades e.d. !!!!!
Op de achterzijde van de notebook is de code van de Windows programmering vermeld. Succes !!

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk terugvragen! De meeste antwoorden die ik lees kloppen wel.
Je kunt een externe behuizing kopen en kijken of hij dan draait.
Kosten van 10 euro tot meer.
Is de HD bereikbaar dan is er geen probleem, zie vorige opmerkingen.

Ik zette pas nog een HD over.

Succes, Kees

miekmol schreef op woensdag 5 okt 2011, 13:34: Bedankt voor jullie antwoorden.

Volgens de monteur is de harde schijf helemaal kapot, en valt er niets meer terug te halen.
Hij zet er vandaag al een nieuwe in.

Is het misschien slim om de oude schijf terug te vragen?
Ik heb er geen verstand van... kan ik de oude schijf nog ergens aan koppelen en dan eens gaan kijken of ik inderdaad met recovermyfiles waar Joke het over heeft, wat gegevens kan terugkrijgen?

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals bovenstaande al meerdere keren is beschreven "de HDD aan een werkende PC koppelen en hopen dat deze de HDD nog herkent,

Ik kan mij een een soortgelijk probleem herinneren, zeker voor 2007. Toen hebben ze de defecte HDD in een dievriezer gelegd (vraag mij niet hoe lang) en daarna de defecte schijf aan een werkende computer aangesloten. De computer herkende de schijf en hebben ze de data veilig kunnen stellen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou:
- Schijf vervangen, want een onbetrouwbare schijf blijft het.
- Oude schijf terugvragen (ook in verband met gevoelige gegevens)
- Schijf inbouwen in externe behuizing en kijken of hij herkend wordt. Mocht je dit niet kunnen, geef de schijf dan aan een handig persoon (broer/zus/neefje/nichtje?). Uw zoon heeft misschien wel een klas/schoolgenoot die 6x handiger is met dit soort zaken dan de reparateur van de laptop (of die er minder aan hoeft te verdienen.....!) Voor zo'n persoon is dit een échte uitdaging (denk wel aan privacy gevoelige zaken!!). Pas als alles geprobeerd is (zie de tips in eerdere reacties) de schijf als verloren beschouwen of een vermogen uitgeven als het écht nodig is (maar vaak lukt het wel: volledig gesloopte schijven komen minder vaak voor dan schijven waarop 'een bitje is omgevallen'. En een kop komt ook wel weer eens los, dat heb ik al meerdere keren meegemaakt).
-Data kopieren indien mogelijk (meteen doen als de schijf benaderbaar is, dus niet eerst weer uitzetten oid!!).
-Schijf met een magneet/hamer bewerken en weggooien (of opnieuw formatteren en kijken hoelang hij nog voor onbelangrijke data is te gebruiken. Ik heb er een: ooit defect, maakt vreselijke herrie, maar doet het nog steeds als ik hem aansluit).
-Een backupprocedure maken voor de (belangrijke) gegevens op mijn nieuwe schijf. Dat is helemaal niet moeilijk, het zit standaard in Windows. Als je meer dan 1 computer hebt kun je de andere daarvoor gebruiken via het netwerk. Het kan zelfs automatisch als je je laptop in het netwerk aanmeldt, bijv. via Syncback
-Een biertje drinken op de (hopelijk goede) afloop (met z'n tweeën dus, want een gewaarschuwd mens telt voor twee!!).

Lukt het niet? Neem dan in elk geval de laatste twee stappen!!
Succes

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

miekmol schreef op woensdag 5 okt 2011, 09:34: Goedemorgen,

Even een vraagje voor mijn zoon.
Gisteravond maakte de harde schijf van zijn laptop een heel raar geluid bij het opstarten.
Er kon niet meer worden opgestart.
Hij heeft de latop naar een computermonteur gebracht en deze heeft geconstateerd dat de HD kapot is.
Nu is hij al zijn bestanden kwijt, en die zijn niet terug te halen volgens de monteur.

Is dit ook echt zo?
Is er geen enkele mogelijkheid om zijn data weer terug te krijgen?

Ik zou een back-up hebben gemaakt, maar dat heeft hij nu eenmaal niet gedaan, daar hoeft geen discussie over te bestaan

Ik hoor graag de evt. mogelijkheden...

vriendelijke groet
Miek

Vraag in elk geval de oude schijf terug. Als dat niet lukt is elke discussie overbodig.
Anders monteer de defecte schijf in een behuizing voor transportabele schijven. Lijkt moeilijk maar iemand met enige kennis weet wat ik bedoel.
Sluit de transportabele schijf aan op een werkende computer en wacht af wat er gebeurt als u toegang vraagt op naar de externe schijf.
Heeft u geluk en bestaat de fout uit een beschadigde bootsector, dan kunt u hoogstwaarschijnlijk nog wel wat terughalen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een goede truc zeg!
Ik onthoud hem. Geen watergekoelde?
De duim omhoog staat er niet meer, anders kreeg je er een van me.

Kees

haarp schreef op woensdag 5 okt 2011, 15:57: Zoals bovenstaande al meerdere keren is beschreven "de HDD aan een werkende PC koppelen en hopen dat deze de HDD nog herkent,

Ik kan mij een een soortgelijk probleem herinneren, zeker voor 2007. Toen hebben ze de defecte HDD in een dievriezer gelegd (vraag mij niet hoe lang) en daarna de defecte schijf aan een werkende computer aangesloten. De computer herkende de schijf en hebben ze de data veilig kunnen stellen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht u toch twijfelen dan kunt u altijd uw harde schijf aanbieden bij RSE Data Recovery Services (Utrecht) voor een diagnose van ca. € 75, - (2007)

De genoemde prijzen voor de data recovery (indien mogelijk), zijn aan de LAGE kant ingeschat op dit forum.

De date van mijn harde schijf was nagenoeg geheel te redden (alleen de aandrijving was kapot) Een tweedehands aandrijving kon pas na enkele weken worden gevonden.

Het totale kostenplaatje van de cleanroom recovery, incl. externe harde schijf & shipping bedroeg € 1717,- (2007) !!!!!

Beste mensen maak dus regelmatig uw back up !!!!!

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even uitgaande dat je een normale windows PC in bezit heeft:
De (defecte) Harddisk aansluiten als 2e Harddisk aan deze PC.
Dan de PC aanzetten en afwachten of Windows opstart en als u geluk hebt, start windows normaal en ziet de laptopschijf. (en kan u de bestanden gaan kopieren, de opstartsector is dan alleen beschadigd en de rest van de schijf kan nog gelezen worden)
Als de harde schijf niet goed gelezen kan worden dan kan het zijn de windows niet opstart, of dat het heel lang duurt.
(Volgende procedure op eigen risico proberen, als je echt de data wil redden tegen een flinke prijs moet u dit door een professioneel bedrijf laten doen.)
Als het niet lukt: zorgen dat de laptopschijf buiten de computer op een zacht stuk papier ligt.
Daarna voorzichtig (tijdens het opstarten van de computer) de laptopschijf terwijl deze ligt een paar keer 30 graden tot 90 graden draaien.
Lukt dit niet in 1 keer dan nog een paar keer proberen (computer dan steeds opnieuw opstarten)
Lukt dit nog niet dan hetzelfde doen maar dan terwijl de schijf plat onderste boven ligt.
Laatste poging als bovenstaande niet gelukt is. (als u dit gaat doen en het lukt niet kan je de schijf daarna beter weggooien, dit is de laatste poging zonder kosten te maken)
De laptopschijf los in de hand nemen en redelijk zachtjes vrij ronddraaien en daarna op zijn kant zetten of plat neerleggen.
Als u alles probeert dan zal je de computer 10 tallen keren moeten opstarten.
In een externe harddisk USB behuizing plaatsen kan ook, maar alles gaat langzamer en ik vermoed dat bij een rechtstreekse aansluiting aan de PC je meer kans hebt dat het werkt.
Ook kan je proberen eerst de laptopschijf direct aan de PC aan te sluiten en de bovengenoemde procedure te volgen en als het niet lukt daarna alsnog in een externe harddisk USB behuizing het nog eens te proberen.
Als de laptopschijf toch een keer door de PC gezien wordt en gegevens leesbaar zijn:
Kopieer eerst de allerbelangrijkste gegevens en later de minder belangrijke gegevens, je moet er dan toch rekening mee houden dat de laptopschijf er elk moment weer mee kan ophouden.
Indien de gegevens beschadigd zijn, probeer eerst zoveel mogelijk wat leesbaar is te kopieren, en daarna pas windows de schijf te laten repareren.
Veel geluk.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Miekmo,

zoals hierboven al beschreven is als de harde schijf mechanisme stuk is dan is hulp duur.
Er is echter een goedkope methode en die is heel simpel zoek op Google naar Ubuntu dat is een gratis besturingssysteem van Linux.

Je kunt hier een http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download image file downloaden die je op een CD gaat branden. Uiteraard moet je een werkende computer hebben maar zoals ik begreep is die er.

Dan stop je die cd in het cd station van de kapotte computer en je kunt Ubuntu vanaf CD draaien ? proberen. het mooie is dat je dan ook als je harde schijf nog te benaderen is deze via Ubuntu op Cd kunt benaderen.Zo kun je middels een USB stick je bestanden veilig overzetten.

By the way je kunt ipv een CD ook een USB stick gebruiken om UBUNTU te draaien.

Uitleg en heel veel info staat op de NL site die ik in de link gezet heb.
Succes.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Harde schijven blijken heel vaak helemaal niet kapot te zijn. In heel veel gevallen kun je de schijf gewoon weer gebruiken na een chkdsk /f of repareren met testdisk.
Soms helpt het om de schijf een poosje in de koelkast te leggen (in een waterdicht plastic zakje en daarna extern (met een USB omhulsel) aan te sluiten op een PC.
Als de schijf mechanisch slecht is, dan kan de schijf soms toch nog werken in de meest gunstige stand (uitproberen: linker kant, rechter kant, op de kop, of juist rechtop).

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dit gehad met n externe schijf van 1 tb bij computer winkel geweest en heeft dit keurig opgelost voor € 45

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk geeft ik het zelfde antwoord als vele voor mij,
alleen met deze extra TIP, koop voor je laptop een EXTERNE nieuwe harddisk (2,5 Inch USB ) haal deze nieuwe harddisk uit de behuizing en zet deze in je laptop.

Zet er even windows op en de laptop is weer gerepareerd.

Bouw je oude (defecte) harddisk in de externe behuizing en plug deze via usb in je weer werkende laptop.
90% kans dat je harddisk gewoon herkent wordt en dat je al je data er af kan kopieren naar je nieuwe laptop schijf.

Als je eenmaal toegang hebt , ga niets repareren , zet de laptop ook niet meer uit, maar kopieer eerst zoveel mogelijk data naar je nieuwe harddisk.

Later , als het nodig is, kun je nog met diverse gratis recovery programma's proberen om nog meer bestanden te repareren en te kopieren.

Dit is de makkelijkste en goedkoopste oplossing voor zo'n 50 tot 100 euro koopje een nieuwe externe nieuwe harddisk en deze bouw je in 10 minuten over in je laptop.

Groetjes Keessie.
Suc6

ve
door verwijderd - Oct 6, 2011 om 08:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen.

Ik geef deze allemaal aan mijn zoon door. Maandag of dinsdag krijgt hij zijn laptop weer terug met een nieuwe harde schijf en opnieuw geinstalleerd.
De kosten zullen ongeveer rond de 150 euro bedragen.

Dus volgende week gaan we vanalles uitproberen...

Ik laat nog weten hoe het afloopt en wat er te redden is geweest.

vriendelijke groet
Miek

ve
door verwijderd - Oct 6, 2011 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorheen kon ik met 'duim omhoog' en 'duim naar beneden' mijn waardering uitspreken... ik zie de duimen niet meer. Hoe komt dat?

Kees

airhead schreef op woensdag 5 okt 2011, 21:13: Beste Miekmo,

zoals hierboven al beschreven is als de harde schijf mechanisme stuk is dan is hulp duur.
Er is echter een goedkope methode en die is heel simpel zoek op Google naar Ubuntu dat is een gratis besturingssysteem van Linux.

Je kunt hier een http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download image file downloaden die je op een CD gaat branden. Uiteraard moet je een werkende computer hebben maar zoals ik begreep is die er.

Dan stop je die cd in het cd station van de kapotte computer en je kunt Ubuntu vanaf CD draaien ? proberen. het mooie is dat je dan ook als je harde schijf nog te benaderen is deze via Ubuntu op Cd kunt benaderen.Zo kun je middels een USB stick je bestanden veilig overzetten.

By the way je kunt ipv een CD ook een USB stick gebruiken om UBUNTU te draaien.

Uitleg en heel veel info staat op de NL site die ik in de link gezet heb.
Succes.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2011 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Miekmol,

Voor € 17.95 inclusief verzendkosten heb je al binnen 24 uur een externe behuizing voor een
2.5" SATA HDD

Let wel ff op dat je oude HDD geen IDE aansluitring heeft anders heb je een probleem. Sinds enkele jaren worden alle aansluitingen door middel van een SATA aansluiting gebruikt doch kom je nog regelmatig en laptop HDD tegen met een IDE aansluiting. Mocht deze defecte schijf een een IDE aansluiting hebben dan dien je een behuizing aan te schaffen met IDE aansluiting. (Misschien goedkoop via Marktplaats of zo)

Ga je de defecte HDD in de vriezer leggen (laatste optie) zorg dan dat deze luchtdicht verpakt is ivm de condens. Hoelang in de vriezer weet ik niet, ik heb dit in een artikel van voor 2007 gelezen doch weet ik je te vertellen dat dit experiment was geslaagd.

Veel succes en laat iets weten hoe het afloopt.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2011 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over kosten van datarecovery kan je twisten.

Met pc inspector file recovery heb ik al menig maal GRATIS data terug gehaald, tenzijn het mechanische gedeelte grof beschadigd is.Doordat t gratis is is het altijd een poging waard, wegbrengen kan altijd nog.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2011 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

keesstada schreef op donderdag 6 okt 2011, 12:15: Voorheen kon ik met 'duim omhoog' en 'duim naar beneden' mijn waardering uitspreken... ik zie de duimen niet meer. Hoe komt dat?

Kees

De duimen wekten veel irritatie op bij de vrijwilligers, die hun vrije tijd besteden om mensen van dienst te zijn en bij het minste of geringste al een rode duim toebedeeld kregen.

Veel belangrijker dan een duim omhoog is een terugmelding door de vraagsteller, waarbij deze duidelijk aangeeft dat hij wel of niet geholpen is met een bepaald advies.
Als er meerdere oplossingen aangereikt worden, dan is het fijn om te weten welke precies de beste oplossing was. Aan alleen maar een duim omhoog heeft in dat geval niemand iets.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2011 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn genoeg mogelijkheden om proberen de bestanden van de harde schijf terug te halen. een backup had hij niet egmaakt. maar vraag u hardeschijf terug er zijn namelij programma's en een appaartje voor om het over te zetten. ben alleen even de naam kwijt.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2011 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik zou nog even terugkomen op bovenstaande.
Mijn zoon heeft zijn laptop terug, een nieuwe harde schijf erin en volledig geinstalleerd.
Alles wat hierboven beschreven is, is geprobeerd om van de kapotte harde schijf bestanden terug te halen, echter zonder resultaat.

Toch iedereen bedankt voor alle reacties.

groetjes Miek

ve
door verwijderd - Oct 14, 2011 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

miekmol schreef op vrijdag 14 okt 2011, 19:26: Hallo,

Ik zou nog even terugkomen op bovenstaande.
Mijn zoon heeft zijn laptop terug, een nieuwe harde schijf erin en volledig geinstalleerd.
Alles wat hierboven beschreven is, is geprobeerd om van de kapotte harde schijf bestanden terug te halen, echter zonder resultaat.

Toch iedereen bedankt voor alle reacties.

groetjes Miek

Hallo Miek,

Fijn dat de laptop weer goed functioneert.
Doch raad ik je aan de defecte HDD voorlopig niet weg te doen, mogelijk bestaat er nog een kans om de data terug te halen. Zeg nooit nooit.

Succes