Ve
door Versg03 May 24, 2017 om 10:37
Computers & telefonie

Harde schijf vervangen van een WD elements 500 GB

Goedemorgen,

Ik heb mijn externe schijf laten vallen en wil de data erop weer kunnen benaderen. De schijf is in de PC niet meer te benaderen en bij eigenschappen staat 0 kb. Ook maakt de schijf een klikkend geluid en het lampje knippert af en toe en soms blijft deze branden. Nu heb ik diverse bedrijven gebeld en die kunnen de klus klaren voor 1000 euro. Dat vind ik erg veel geld. Het gaat om ongeveer 30 GB data van juli 2016 tot heden, paar documenten en foto 's). Nu dacht ik eraan om een nieuwe soortgelijke disk te kopen en daar de schijf van de gevallen schijf in om te wisselen. Wie kan me even verder helpen met het vervangen en het veilig stellen van deze data ?
Daarbij heb ik de volgende vragen:
- hoe zet ik de schijf over en waar moet ik rekening mee houden.
- als de schijf fysiek is overgezet, werkt het dan automatisch of moet er nog software gewijzigd worden.
- op welke wijze kan ik eenvoudig stofvrij werken zodat de schijf niet vervuild en niet meer is te lezen.
- is er een andere wijze of mijn data veilig te stellen ?

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij hiermee kan verder helpen.

Bedankt alvast voor je hulp !!

9367 20 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 24, 2017 om 10:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - May 24, 2017 om 10:59
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemorgen,
als u OneDrive in de verkenner ziet  dan is het mogelijk dat u vandaaruit de data kunt benaderen.

Ve
door Versg03 May 24, 2017 om 11:08
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Sjoppie,

Helaas, ik zie daar wel data in staan maar niet datgene dat ik mis.

Topantwoord

simon55
door simon55 - May 24, 2017 om 11:02
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als U bij n plaatselijke computer winkel langsgaat , is dat te doen voor n bedrag van gemiddeld € 65 tot € 75. De prijs die U noemt van € 1000 is pure oplichterij. En neemt U n nieuwe schijf kijk dan voor n SSD schijf, is meer schokbestendig , omdat die geen mechanische onderdelen bevat stiller en sneller. En kost weinig. En als U n beetje handig bent zijn er op internet genoeg programma s te vinden om verloren data terug te toveren.

Gerry1969
door Gerry1969 May 24, 2017 om 13:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Die gratis programma's gaan vast niet werken als.je de klacht van de schijf leest.
Ooit bij een vriend alle bruiloft foto's verloren zien gaan, met geen enkel gratis recovery programma terug te halen.
Ze hebben uiteindelijk een professionele recovery laten doen voor 1500 euro, slechts 3 foto's missen

Topantwoord

diumenge
door diumenge - May 24, 2017 om 11:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De vraag is of de schijf of de interface defect is. Als de schijf defect is, dan gaat uw oplossing niet werken. Als de interface (de behuizing als het ware) defect is, dan kan het plaatsen van de harde schijf in een nieuwe behuizing inderdaad een oplossing zijn. Gezien uw vraag over stofvrij werken weet u echter onvoldoende van deze materie om de klus te klaren. Dus zoek hulp van de plaatselijke computerboer of de handige buurjongen.

Topantwoord

newmikey
door newmikey - May 24, 2017 om 11:15
830 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn twee mogelijkheden:
1. Door de val is slechts een data verbindingsstekker in de behuizing dusdanig ver- of losgeschoven dat deze geen goed contact meer maakt. De stroomvoorziening is nog wel in orde. Dit verklaard echter niet helemaal het tikkende geluid.
2. Door de val zijn is het interne mechanisme van de harde schijf zèlf beschadigd bijvoorbeeld doordat de schijfkoppen krassen op het magnetische oppervlak hebben gemaakt (impact schade) - dit is niet meer te repareren. De koppen maken een tikkend geluid omdat ze over het schijfoppervlak zoeken naar beschikbare gegevens.

Geval 1 is een simpele reparatie dmv het openamaken van de behuizing en opnieuw alle verbindingstekkers goed aan te drukken of het uitbouwen van de harde schijf uit de behuizing om deze vervolgens in een nieuwe behuizing in te bouwen. U hoeft bij het uit- en weer inbouwen niet stofvrij te werken.

Geval 2 is inderdaad alleen op te lossen met een dure recovery service waarbij die €1000 als richtprijs inderdaad vrij normaal is. De schijf fysiek overzetten lost hier niets op aangezien het interne mechanisme beschadigd is. Er valt voor u niets stofvrij te werken in deze.

Topantwoord

mathijs_b
door mathijs_b - May 24, 2017 om 11:32
641 Antwoorden / 77 Vragen

Een schijf overzetten kan inderdaad. Maar er komt ontzettend veel bij kijken.
Probeer eens een "oude" harde schijf uit elkaar te halen en dan weer in elkaar te zetten. Let op! Een krasje, veegje of vlekje op de schijf is taboe! Als je dat lukt kun je verder gaan.

Om te beginnen heb je een cleanroom nodig, verder exact dezelfde harde schijf.

En als je de schijf dan overgezet hebt, heb je grote kans dat het nog steeds niet werkt.

De schijf kan door de val ook beschadigd zijn. En op de print zitten geheugens waar bepaalde schijfdata in opgeslagen wordt. De data van de oude en nieuwe schijf zijn verschillend...... Begrijp je nu waarom het € 1000 kost als een gespecialiseerd bedrijf het doet?

Je kunt hooguit een data recovery programma proberen. Maar als de schijf rare geluiden maakt lukt het daarmee waarschijnlijk ook niet, sterker nog, de schijf gaat steeds verder kapot. (krassen).

Daarom mijn tip; MAAK ALTIJD BACK-UPS van belangrijke data. En Back-Ups maak je VOORDAT er problemen zijn, niet als de problemen er al zijn!

Data Recovery Wizard

Topantwoord

qp
door qpc - May 24, 2017 om 12:27
203 Antwoorden / 0 Vragen

 MATHIJS_B,

Sorry hoor, maar het antwoord dat jij geeft is niet alleen falikant verkeerd, maar zorgt er ook voor dat 'als' er nog iets te recoveren zou zijn, dat door wat jij schrijft er voor zorgt dat die kans is verkeken.
Feit 1 : Het geheugen in een harde schijf houdt GEEN data vast, dat is namelijk cachememory en heeft als enig doel om data te bufferen als de schijf druk bezig is, zodat de rest van de computer niet hoeft te wachten totdat de schijf klaar is met schrijven.
Feit 2 : Als je zelf een harde schijf openmaakt, is A) de schijf meteen helemaal naar zijn malle moer, want het is gewoon niet mogelijk om thuis in een stofdichte ruimte te werken, B) is het niet mogelijk om de platters er zonder speciaal gereedschap uit te halen, laat staan deze in een andere schijfbehuizing te plaatsen.

De TS schrijft dat de schijf 0 bytes aangeeft. Ergo, de schijf wordt als zodanig nog wel herkend door de computer, dus zijn de aansluitingen intact. Daarnaast schrijft de TS dat het lampje van de harde schijf blijft branden en de schijf een tikkend geluid geeft. Deze feiten bij elkaar opgeteld zegt mij dat het niet aan de behuizing ligt, maar dat de schijf zelf kapot is en daarom blijft 'hangen'.
Recoverysoftware zal dan ook niet helpen en de enige oplossing is de schijf aan te bieden bij een gespecialiseerd bedrijf voor data recovery en ja, dat is duur!
Het enige wat je zelf nog zou kunnen proberen en wat helemaal niet zo moeilijk is, is de schijf uit zijn behuizing te verwijderen (dus de externe behuizing) en de losse schijf als 2e schijf in/aan de pc te hangen.

Topantwoord

jantom
door jantom - May 24, 2017 om 12:38
377 Antwoorden / 0 Vragen

Schijf gevallen of niet... wat ik hier lees heb ik ook soms mee moeten maken.

Gelukkig heb ik nooit bestanden verloren omdat ik gewoon ben backups te maken.

Electronica kan zomaar uitvallen en als het een harde schijf betreft (die gevallen is) kan het snel gebeuren dat er niet meer kan worden uitgelezen.
Dat tikken zijn tevergeefse pogingen om te lezen.

Er zijn specialistische bedrijven (ook hier in NL) die de schijven in de fysieke harde schijf kunnen uitlezen en tot bestanden kan omzetten. Dat kost kost een hoop geld.
Ga ervan uit dat de data verloren is tenzij u veel geld wilt uitgeven.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 24, 2017 om 13:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat u ook gaat doen koop er een goedkope externe schijf bij en ga backups maken.
Dat had u nu ook geld en veel moeite gescheeld.

Topantwoord

ru
door ruudkats - May 24, 2017 om 13:07
15 Antwoorden / 0 Vragen

Een harde schijf kan je gewoon openmaken, daar heb je echt geen cleanroom voor nodig. Kijk op youtube, daar staan vele filmpjes wat en hoe je dat moet doen. Het tikken wat je hoort betekent waarschijnlijk dat de leeskoppen niet in hun beginstand staan wegens die val. Dit is vrij makkelijk zelf te verhelpen. De disks overzetten is een hels karwei, als er iets kapot is zijn dat eerder de leeskoppen want die bewegen heen en weer. Ik merk aan je verhaal dat je hier geen ervaring mee heb daarom wil ik het wel proberen als het je niet lukt.
Succes!
Ruud Kats.

Ve
door Versg03 May 24, 2017 om 14:07
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Ruud,

Bedankt voor je antwoord. Daar heb ik wat aan. Ik weet dat er risico ' s aanzitten, maar het is het proberen waard. Denk je dat er software matig nog iets moet gebeuren ?

reflecs
door reflecs - May 24, 2017 om 14:12
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Klinkt het zo? Luister geluidsbestand.
Dan heeft het overzetten van "de harde schijf" niet zoveel zin denk ik.

Zijn de bestanden echt alleen hier opgeslagen? Denk b.v. eens aan Windows back-up, mail, Word, andere clouddiensten etc.

Ve
door Versg03 May 24, 2017 om 20:28
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Reflecs,

Nee, het geluid is anders dan dit. Het is veel zachter en af en toe stopt het. Ik heb bepaalde bestanden van de externe harde schijf bewerkt vanaf de externe disk.

diumenge
door diumenge - May 24, 2017 om 14:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De HDD zelf open schroeven, dan bedoel ik dus niet uit de externe behuizing halen, staat gelijk aan 'm vernietigen, hetgeen ruudkats schrijft is grote en gevaarlijke onzin. Zie ook de reactie van QPC.

Topantwoord

ha
door harryromijn - May 24, 2017 om 14:37
272 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf ook eens zoiets gehad: de lees- schrijfkop had de eerste "regels" beschadigd.
Is toen voor 95% opgelost door een ICT-er in Oosterhout voor een beduidend lager bedrag.
masacomputerreparatie punt nl / Mark  vd Made, tel: 0162-750796

Topantwoord

Ge
door Genee - May 24, 2017 om 15:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik het goed heb zit in uw wd elements een 2,5 inch harde schijf
Wat u kunt doen is de harde schijf uit de behuizing halen, een lege behuizing voor 2,5 inch schijven kopen en de harde schijf daar in plaatsen.
Controleer eerst of het inderdaad een 2.5 inch schijf is en wat voor type schijf, sata b.v.,  voordat u een lege behuizing koopt.
Hopelijk heeft de harde schijf de val overleeft en werkt dan weer.
Kosten lege behuizing zo'n €25.
De harde schijf zelf (nog) niet open maken.

voorbeeld behuizing http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_raidsonic-2-5-sata-harde-schijf-behuizing-usb-3-0-1157876.html

Topantwoord

audb
door audb - May 24, 2017 om 17:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zal u maar uit de droom helpen.

De kans dat de harddisk nog te herstellen is klein denkelijk is de leeskop gewoon kapot en dat is niet zelf te herstellen.

Het is wel mogelijk dat een computer genie iets er mee kan doen meestal is dat toch dat de harddisk open moet gemaakt worden en dan uitermatig voorzichtig de leeskop zien te verwijderen en dan maar hopen dat de platters (zijn de schijven dus) niet beschadig zijn.

Daarna kunnen ze dan de platters in een andere (2de hands) zetten en proberen uit te lezen maar ik geef u heel weinig kans dat het lukt.

Wilt u het zelf proberen? koop dat handschoenen die geen stof vast houden en een set torex (Ster) schroven draaiers en ga als het even kan in de bad kamer zitten daar is het minste stof.

Mocht u toch willen proberen de data terug te halen dan is het gratis programma recuva https://www.piriform.com/recuva de goedkoopste en goede manier.

Topantwoord

audb
door audb - May 24, 2017 om 17:33
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Mocht u een nieuwe harddisk willen kopen neemt u dan liever een 2,5 inch die kunnen meer hebben.

Nog beter is een SSD maar alleen als opslag maar kost wel een stuk duurder dan een harddisk maar als die vallen dan gebeurt er normaal gesproken niets mee omdat er alleen geheugens in zit.
Het is meteen een heel stuk sneller dan een usb stick.

Topantwoord

Ge
door Genee - May 24, 2017 om 18:48
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hier leuke filmpjes voor u hoe de hd mogelijk gerepareerd kan worden.
Deze mensen maken de hd gewoon op hun computerkamer open, geen stofvrije ruimte.

https://youtu.be/7m5cil6KezI

https://youtu.be/F5Y7BniaRXg

audb
door audb Jun 5, 2017 om 15:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

een stof deeltje van een micrometer is al voldoende om de kop te beschadigen.

Ook de platterd (schijven/platen)  die in de harddisk zitten zijn extreem gevoelig voor vuil maar al helemaal voor vinger afdrukken.

Hier is een foto van een datarescu center (extreem duur)  hoe ze te werk gaan http://www.rictsolutions.nl/wp-content/uploads/2014/12/cleanroom.jpg

De gaten in de roosters blazen schone lucht zodat evt vuil weg wordt geblazen http://www.rictsolutions.nl/diensten/data-herstellen/

audb
door audb Jun 5, 2017 om 15:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ze op youtube laten zien is een op ruststand vastgelopen 2,5 inch harddisk en wordt veroorzaakt door te snel uitschakelen of het laten vallen van een harddisk.

Het verschil zit hem in het feit dat een 2,5 inch speciaal is bedoeld voor een laptop of eigenlijk een notebook die mee gedragen kan worden en een 3,5 kan dat in feite niet en heeft ook geen parkeer stand de koppen blijven dan ook in het midden van de schijf staan.

br
door brui0929 - May 24, 2017 om 21:32
629 Antwoorden / 10 Vragen

Als uw een behuizing met een USB heeft kunt u deze schijf Erin doen deserves wordt automaticshe herkent.
open de verkenner hier ziet u alle schijven staat C systeemschijf E verwisselbare schijf F DVD brander.
ga op de E verwisselbare schijf staat klik op de rechtermuis en sleep deze Naar C kan kies kopieeren naar C
laat de richter muis toets los alle data wordt nu overgezet naar de C schijf.

installeer burningrom start het programma leeg een lege DVD in de DVD brander
kies data overzetten en sleep de inhoud van E verwisselbare schijf naar het DVD Data veld
klik op DVD branden.
open De DVD lade tijdens het Branden van een DVD niet. Zorg dat de hele DVD is gevuld als het een DVD ROM is.

newmikey
door newmikey May 24, 2017 om 22:35
830 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, wie de vraag al niet begrijpt geeft dan bovenstaand onzin antwoord...

Maar er zijn inmiddels genoeg antwoorden gemarkeerd als "topantwoord" dus ik hoop niet dat uw nonsens nog schade toebrengt.

br
door brui0929 May 26, 2017 om 13:51
629 Antwoorden / 10 Vragen

Ik begrijp de vraag het antwoord ging over het tweede deel van de vraag nee geen schade.
Om de harddisk in een externe behuizing te zetten en aan te sluiten op een USB aansluiting of een andere computer is een tip
mogelijk is de harddisk dan wel te benaderen.
Het bekende radio programma hobbyscoop heeft hier ook al eens aandacht aan besteed het radio programma wordt niet meer uitgezonden.
Het is bekend dat wanneer een harddisk valt het mogelijk een crash veroorzaakt door de val.

ma
door macfraeck - May 25, 2017 om 11:55
21 Antwoorden / Vragen

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Alles wat je laat vallen gaat stuk ook je HD. Een goede tip voor de volgende keer, zet alles in een Cloud dienst zoals Google Drive, Onedrive of Stack. Mocht je het niet vertrouwen zet er dan versleutelde mapjes in de Cloud. Op windows is het misschien ook mogelijk om mapjes te versleutelen. Zelf heb ik mapjes van 50 GB gemaakt waar een wachtwoord voor nodig is en die geplaatst in Stack (1TB).

Topantwoord

audb
door audb - Jun 5, 2017 om 15:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.youtube.com/watch?v=Zcr0ah8hjAk

Dit kom ik heel vaak tegen op youtube en het is het proberen waard.