ma
door martina Jul 31, 2005 om 07:05
Computers & telefonie

Hardeschijf

Hallo allemaal,

ik heb even een vraag van me andere pc geeft de computer als ik hem aanzet een bootdisk failure nou is me vraag ben ik nu alles wat erop stond kwijt? of kan ik mijn gegevens nog redden door iets te doen? alvast heel erg bedankt voor jullie hulp

Groetjes martina

251 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 31, 2005 om 07:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is me een maal gelukt om, toen ik ook een harde schijf gecracht had, deze kapotte schijf in mijn andere computer te zetten als slave. Ik kon toen, omdat de computer opstartte op een goede schijf, de gegevens van de kapotte bijna allemaal overzetten op de goede. Ik ben geen computer deskundige, maar dit is bij mij gelukt. Misschien weet een echte wel een betere oplossing. Veel succes.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2005 om 07:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sory, ik ben even vergeten om het hokje -ik wil op de hoogte blijven- aan te vinken. Dit doe ik normaal nooit, maar ik ben zelf ook erg benieuwd naar andere antwoorden op dit probleem. Groetjes, P.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2005 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze melding kan grofweg 2 oorzaken hebben :

1. het stukje software wat op de HD staat wat de computer doet opstarten (booten) is beschadigd. Dit staat vaak op de eerste "sector" van de schijf.

De informatie is dan redelijk eenvoudig te herstellen door de HD als 2e schijf in een ander systeem te zetten en eerst de data te kopieren. Vervolgens kunt u proberen de 1e sector te herstellen met "format c: \mbr" Hierbij wordt het master boot record hersteld. (als de schijf als 2e schijf is geinstalleerd moet u natuurlijk even kijken welke letter is toegekend) Wanneer die sector echter als "bad" staat aangemerkt kunt u booten van deze schijf wel vergeten. Een virus zou deze sector ook met opzet kunnen beschadigen.

2. Het kan ook zijn dat er een fysiek probleem is met de schijf. Het laten draaien van de schijf (spinnen) wil niet lukken (kunt u horen) of dat de leeskoppen aan de schijf blijven hangen (plakken). In dat geval maakt de schijf klikkende geluiden. U hoort duidelijk een ander geluid dan normaal.

In dat (uiterste) geval moet u de schijf wederom als 2e schijf installeren in een snel startend systeem. (Dat moet u goed doen, u krijgt waarschijnlijk maar 1 kans) Vervolgens zet u de schijf op zijn kant met het scharnierpunt van de arm naar boven. (aan de kant van de connector zit vaak een afgeplakte schroef, net boven de loodlijn van de schijf)
Tijdens het opstarten van de computer geeft u met de kunststof handgreep van een redelijke schroevendraaier een flike korte tik op de schijf. Op deze wijze heb ik al meerdere schijven kunnen bereiken. Let op: het is een paardenmiddel. U kunt hiermee de schijf ook verder de vernieling in helpen.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2005 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Martina,

- Verwijder een eventuele diskette uit de floppydrive en boot dan opnieuw.

- Als je een opstart diskette of Windows XP cd hebt dan is het systeem wellicht nog wel te herstellen.

- Als de harde schijf continue tikkende geluiden geeft, direct na het aanzetten van de PC, dan is de harde schijf defect.

Groeten,

GSM

ve
door verwijderd - Jul 31, 2005 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waaruit blijkt dat er dus gewoon nog een (niet bootable) diskette in het station zat...;-)

Enterprise.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2005 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@enterprise,

Ja gelukkig was het blijkbaar alleen maar een diskette...

Vr. groeten,

GSM