door heremietkreeft Apr 28, 2020 om 16:35
Computers & telefonie

HDMI probleem

bij het aansluiten van mijn laptop (een Toshiba Sattelite C375)op mijn TV via HDMI ondervind ik een probleem dat ik wel beeld heb maar geen geluid (aanvankelijk vandaag bij het weergeven van een gemiste uitzending wel geluid bij de reclame maar na start van getr beoogde programma niet meer. Softwarematig kan ik niets vinden m.u.v het gegeven dat na aansluiten van de HDMI kabel het uitgangsdeiviece 26PFL3404EU niet zou zijn ingeschakeld.
Na inschakelen van een extern blue tooth apparaat  wordt via dat apparaat wel geluid weergegeven evenals va inschakelen via de interne luidsprekers.

Het probleem kan een defecte schakelaar in de connector zijn (zoals al eerder het geval was bij de externe pluguitgang (waarvoor ik nu een USB converter benut voor aansluiting van externe boxen. Aansluiting op versterker bij ingeplugde HDMI connector middels deze USB mogelijkheid betekent eveneens geen geluid via die versterker.) Uiteraard kan zelfs ook nog een defecte kabel oorzaak zijn en daar ik op dit moment geen vervanger heb is dat niet getest.

Als gezegd, mogelijk is er een defect in de schakelaar van de connector of is de kabel defect maar het kan ook zo zijn dat ik toch een software reden over het hoofd zie. Vandaar dat ik dit probleem toch voorleg bij deze.

1704 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 28, 2020 om 18:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens Google zijn er wel wat problemen met de HDMI aansluiting van dit model TV, dus ik denk dan het in de TV zit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2020 om 09:56
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf type TV niet aan en had er eerder geen problemen mee. TV via ande HDMI aansluiting op TV werkt goed. Aansluiten van laptop via HDMI op die aansluiting eveneens geen geluid. Het ligt dus niet aan de TV.

Donuts
door Donuts Apr 29, 2020 om 11:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk gaf u wel het type tv aan, namelijk een oude Philips 26PFL3404. Deze t.v. is meer dan 10 jaar oud, dat dan een hdmi aansluiting kapot gaat, is niet zo vreemd. Op Toshiba C375 laptop vind ik zo 1-2-3 niets. Verkeerd model genoemd of ook erg oud? Welke Windowsversie staat er op? Als het Windows 10 is, zijn er misschien problemen ontstaan door een recente update?

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2020 om 18:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Uit de handleiding: (zie blz.28)

Er zijn problemen met HDMI-apparaten:
Houd er rekening mee dat HDCP-
ondersteuning de beeldoverdracht tussen
een HDMI-apparaat en een TV kan
vertragen.
Als de TV het HDMI-apparaat niet
herkent en er geen beeld wordt
weergegeven, probeert u de bron van
het ene apparaat naar een ander over te
schakelen en weer terug.
Als het geluid steeds wordt onderbroken,
controleert u of de uitganginstellingen van
het HDMI-apparaat correct zijn.
Als u een HDMI-DVI-adapter of HDMI-
DVI-kabel gebruikt, controleert u of er
een extra audiokabel is aangesloten op
AUDIO L/R of AUDIO IN (alleen mini-
aansluiting).

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2020 om 09:58
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK3, Waar vind ik die handleiding? Afspelen (geluid( via mini aansluiting naar Cinch aansluitingen versterker lukt ook niet.

Magnum007
door Magnum007 - Apr 28, 2020 om 18:38
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Heremiet,

Ik heb onlangs een HDMI adaptor (naar tulp) gekocht bij Action voor 6 euro.

Dit is het proberen waard.

Eventueel kun je er ook nog een scart adaptor (van en naar tulp aansluiting) tussen zetten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 28, 2020 om 21:29
2008 Antwoorden / Vragen

Als het tijdens de reclame wel werkt en tijdens de uitzending niet verwacht ik dat het probleem niet in de hardware zit maar in de software op de laptop. Welke software gebruikt u om de uitzending te bekijken? U kunt eens alternatieve software proberen bijvoorbeeld door iets als youtube naar de televisie te streamen. Als dat werkt moeten de televisie en de kabel eigenlijk wel in orde zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2020 om 09:53
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb bij het afspelen van een DVD of CD hetzelfde probleem. Bij afespelen DVD wel beeld, geen geluid.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 29, 2020 om 13:08
2008 Antwoorden / Vragen

Curieus dat het dan wel werkt tijdens een reclame maar dan zit er weinig anders op dan component voor component omruilen en kijken of het dan wel werkt. Dus met de laptop even naar de buren en aansluiten op een andere TV, een kabeltje lenen en iets anders ansluiten op de HDMI van de TV. Dan zou je vrij snel moeten kunnen bepalen waar het probleem zit. Als je dat weet kun je verder inzoomen.

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2020 om 23:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lijkt mij dat u iets niet goed ingesteld heeft of niet ingeschakeld is, dan wel dat de luidspreker uitgezet wordt na de reclame. Als de reclame wel te horen is dan lijken mij de kabels in orde.

Voor de zekerheid een kabeltje van de Action proberen kunt u eventueel doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2020 om 09:54
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Bij afspelen DVD via laptop is er ook geen geluid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2020 om 10:05
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie, heel frappant, deze dubbelpost. Ik heb het maar één keer verzonden.

ep
door eppos - Apr 29, 2020 om 12:16
23 Antwoorden / 0 Vragen

je moet wel het geluid aanzetten op je hdmi aansluiting.
meestal heb je een extra driver nodig voor je grafische kaart of moet je het zelf aanvinken.
je grafische kaart moet namelijk het geluid meesturen met het beeldsignaal naar de tv.
dus controleer je instellingen van je grafische kaart, geluidskaart in het cofiguratiescherm, kijk ook of er een aparte instelling is voor audio over hdmi en of er extra instellingen zijn voor je hdmi poort.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2020 om 16:59
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@EPPOS, ook dank. Het werkte eerder, tot zeer recent, wel.
Ik ben alle instellingen nagelopen en zie geen extra instellingen voor de HDMI poort. Het enige dat ik zie, als ook al aangegeven is na aansluiten de melding dat het deviuce niet zou zijn aangesloten. In die zin opmerkelijk omdat TV beeld wel goed gaat. Bij aansluiten van een andere geluidsuitgangsmogelijkheid van de laptop naar de versterker is er ook geen geluidweergave zolang de HDMI kabel is aangesloten.

ep
door eppos May 1, 2020 om 13:56
23 Antwoorden / 0 Vragen

dat laatste klopt wel omdat het geluid dan via de hdmi poort loopt.
het is net als met een koptelefoon als je die aansluit dan word het geluid van de luidsprekers ook uitgeschakeld.
als er dus een hdmi stekker aangesloten is dan zal de laptop het geluid op de luidsprekers ook uitzetten.

ga als eerste eens kijken of er ook een nieuwe driver voor je grafische kaart want daar zit meestal ook de driver voor het geluid over de hdmi poort, en dan krijg je een apart device voor hdmi geluid.
als dat er niet is dan zal hij dus inderdaad zeggen dat er geen device is aangesloten.
dus controleren of je grafische kaart geluid over hdmi heeft aanstaan en of je met je hdmi kabel aangesloten ook een melding hebt daarover in geluid van je configuratiescherm.

in dat geluid gedeelte van je configuratiecherm staat normaal je luidsprekers, als je de hdmi kabel aansluit dan zal daar ook de hdmi moeten verschijnen.
een mooi truukje is dan om die hdmi als standaard in te stellen, zodra je dan je tv met hdmi verbind met je laptop za;hij dat detecteren en omschakelen.
het kand zo zijn dat je luidsprekers op standaard staat en dat hij daarom niet omschakeld naar de hdmi.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2020 om 15:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als er ook geen geen geluid met het via de laptop afdraaien van een dvd is dan klopt er mogelijk met de instellingen iets niet. U kunt voor de zekerheid ook eens foutcontrole (met repair) op de laptop laten lopen, eventueel in veilige modus. Lees ook even hier: https://nl.hardware.info/forum/threads/pc-naar-tv-geen-geluid-met-hdmi.286702/

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2020 om 16:13
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dank, ik zal dit nagaan. Ik kom ondertussen tot de veronderstelling dat er een relatie is met een eerder hier gemeld probleem m.b.t. geluit waarvoor ik de oplossing ook kreeg aangereikt via deze site. Ik ga hoe dan ook als op basis van uw tip er nog geen oplssing is na of er een relatie is met het sedert kort ingeschkkeld hebben van blue tooth. (Het probleem lijkt) daarna ontstaan

aurora1
door aurora1 Apr 29, 2020 om 19:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En als u de laptop terugzet naar een moment van vóór die Bluetooth (bt)? Of die blue tooth dan maar weer uitschakelen en zien wat gebeurt? Staat die bt ingeschakeld voor de luidsprekers? Heeft u op de laptop al gekeken bij het luidsprekertje onderaan?

br
door brui0929 - Apr 29, 2020 om 17:54
629 Antwoorden / 10 Vragen

Probeer de andere HDMI aansluitingen op de televisie  eens of het geluid dan wel werkt. Installeer eventueel een driver voor de HDMIpoort op de laptop.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2020 om 10:25
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de reacties en melding die ik al gaf: voordat ik deze vraag stelde heb ik de tweede HDMI aansluiting van de TV ook benut en dan komt er eveneens geen geluid vanaf de laptop. Op beide ingangen werkt TV qua beeld en geluid goed. Tot enkele weken geleden werkte ook de HDMI via laptop goed. Ik zal de driver nalopen, eventueel verwijderen en opnieuw installeren. Als dat tot succes leidt laat ik het weten.