Ka
door KassaKees14 Jan 13, 2022 om 15:33
Computers & telefonie

HEMA pre-paid stopt, beltegoed ingepikt

De HEMA had jarenlang een uitstekend pre-paid pakket voor de mobiele telefoon. Wel even opletten dat je voor de vervaldatum opwaardeerde. Maar ingaande 1 mei 2022 stoppen ze  met die telecom.

“Omdat het niet langer aansluit bij het assortiment en de strategie van HEMA”.

Jammer (het was een goed pakket), vervelend ( je kunt op zoek naar een andere provider). Maar vooral  onfatsoenlijk want je bent je beltegoed kwijt. Al stond er nog meer dan € 50,  maakt niet uit, het vervalt.

Kan dat ook anders?

5586 13 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Jan 13, 2022 om 15:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onfatsoenlijk, nee ze geven het ruim van tevoren aan en je hebt nog 4 maanden om je tegoed op te maken.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 13, 2022 om 15:43
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de liink:

3. Kan ik mijn huidige nummer behouden?

Het is mogelijk om je huidige nummer te behouden. Je kunt overstappen naar iedere gewenste provider met nummerbehoud. Je kunt hierover contact opnemen met de gewenste provider. Je nummer moet wel actief zijn om over te stappen, dus check je houdbaarheid met *101#.

4. Kan ik overstappen naar een andere provider dan KPN?

Ja. Het is mogelijk om over te stappen naar iedere gewenste provider, hiervoor kun je contact opnemen met de gewenste provider.

https://www.hematelefonie.nl/stopt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 13, 2022 om 15:56
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Aansluitend: ik zie echt dit in de info van een al gegeven link en zie dan vooral de opmerking bij 30 april 2022. U heeft nog ruim twee maanden om uw beltegeode te benutten.

Belangrijke data stopzetting HEMA telefonie

30 april 2021 Laatste dag om beltegoed op te waarden op je HEMA simkaart
1 mei 2021 Je kunt geen beltegoed meer opwaarderen en ook niet meer kopen in de winkel of online
31 mei 2021 Laatste dag waarop je gebruik kunt maken van de eenmalige overstap-aanbieding van KPN gebruik. Let op: je kunt op elk gewenst moment naar andere providers overstappen met behoud van je nummer
30 april 2022 Laatste dag waarop je gebruik kunt maken van je HEMA simkaart en je beltegoed
1 mei 2022 HEMA stopt definitief met telefonie
(Bron https://www.hematelefonie.nl/stopt)

Gr
door Grunn1 Jan 13, 2022 om 22:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ruim 2 maanden moet zijn ruim 3 maanden. Het is dus voor ts al een jaar bekend en dan zorg je toch dat je minder tegoed opwaardeert.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2022 om 10:54
16818 Antwoorden / 202 Vragen

@GRUNN!, dank voor uw opmerkzaamheid maar kijk toch ook de regels van deze site nog eens na.

Gr
door Grunn1 Jan 14, 2022 om 14:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Welke regels van deze site?

Mag je iets niet verbeteren als het niet klopt?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2022 om 15:28
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Muggeziften kan ik ook, bijv: voor ts  dat wel voorts zal moeten zijn. Nu ok? En deze site is er toch echt niet om anderen te vertellen wat ze dan wel hadden moeten doen (zorg dan dat minder tegoed opwaardeert).  En bij mijn reactie  had 'beltegoed' moeten staan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 13, 2022 om 16:09
2033 Antwoorden / Vragen

Nee, dit is al eens eerder uitgediscussieerd toen T-Mobile zijn flex abonnementen stopte waar mensen nog veel grotere bedragen in hadden zitten en de conclusie is dat je beltegoed koop om mee te bellen. Doe je dat niet is dat je eigen keuze.

Gr
door Grunn1 Jan 13, 2022 om 22:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat waren geen prepaid abonnementen waarbij je zelf moet opwaarderen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 13, 2022 om 22:59
2033 Antwoorden / Vragen

Nee, maar de crux was dat je tegoed hebt om mee te bellen en je niet van je leverancier kunt verwachten dat hij die tegoeden maar aan blijft houden.
U bent wel dol op het vinden van verschillen zonder daarbij dan duidelijk te maken wat daar dan significant aan is. Is dat iets dat u herkent en wellicht ook iets aan kan verbeteren?

Gr
door Grunn1 Jan 14, 2022 om 14:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Oh daar herken ik me echt niet in.

Blijkbaar mag je zelf wel commentaar op anderen geven maar oh als er een reactie komt op je eigen reacties

Maar een significant verschil tussen een abonnement en een prepaid tegoed is er wel degelijk maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel snapt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 14, 2022 om 17:49
2033 Antwoorden / Vragen

Het sleutelwoord is relevantie. Ja, natuurlijk zijn er verschillen maar doen ze ertoe? Je kunt opgespaard beltegoed gebruiken om te bellen en als de leverancier ermee stopt en hij geeft je een redelijke termijn om dat tegoed te gebruiken en je gebruikt het niet ben je het kwijt.

panter22
door panter22 - Jan 13, 2022 om 16:16
6599 Antwoorden / Vragen

Belde je amper met je mobiel en verviel je beltegoed niet als je op tijd opwaardeerde.
En op die manier flink wat beltegoed opgespaard?
Dan nu maar wel de mobiel gebruiken en je beltegoed voor 1 mei opmaken.

sira
door sira - Jan 13, 2022 om 16:45
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Vóór 1 mei a.s. kun je de gehele familie en al je kennissen nog even bellen (hoop niet dat het een grote familie of kennissenkring is, want dan red je het niet).
Advies, neem daarna een abonnement bij Simpel, Simyo o.d., dan ben je vanaf € 5,- in de maand al klaar en hoef je niet meer op te waarderen.

ro
door ronny530 - Jan 13, 2022 om 18:37
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Als ik alle reacties lees bent u voor 30 april 2021 al geinformeerd dat Hema in mei 2022 definitief ging stoppen. De laatste datum dat u nog beltegoed kon bijschrijven was 30 april 2021 dus heeft meer dan een jaar om dat beltegoed op te gebruiken. Blijkbaar heeft de telefoon al die tijd ongebruikt in een la gelegen en toen u de telefoon opstarte kwam u er pas achter wellicht door de sms berichten die verzonden zijn want u bent wel rijkelijk laat met de klacht. Het beltegoed vervalt op 30 april en dat betekent dat u telefoonnummer nog actief is en naar een andere provider geporteert kan worden maar het beltegoed is einde oefening.

rj
door rjw - Jan 13, 2022 om 19:27
3249 Antwoorden / 5 Vragen

Als de laatste top-up in april 2021 was, zou het saldo in mei 2022 ook vervallen. Dat sraat sowieso los van het stoppen van de Hema. Ze hebben de uitfasering het dus netjes volgens de regels en voorwaarden gedaan.

mo
door mof - Jan 14, 2022 om 13:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het pakket stopt heeft u recht op terugbetaling van ongebruikt beltegoed.

rj
door rjw Jan 14, 2022 om 15:51
3249 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, het ongebruikte beltegoed vervalt volgens de voorwaarden na 12 maanden. En de laatste opwaardeermogelijkheid was april 2021.

He
door Helen 66 - Jan 14, 2022 om 14:21
119 Antwoorden / Vragen

Maak het beltegoed op. Bel met familie en/of vrienden die je anders minder vaak spreekt. Maak het op! 4 maanden de tijd voor.

koekeloer
door koekeloer - Jan 14, 2022 om 14:22
562 Antwoorden / 18 Vragen

U wist al op 30 april 2021 dat dit zou gaan gebeuren. Waarom heeft dan zoveel saldo op uw tegoed gezet als u niet veel belt?

Bo
door Bobot - Jan 14, 2022 om 16:24
28 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou toch zeggen dat dit niet klopt.

Volgens de overeenkomst die u hebt met HEMA vervalt het tegoed niet indien u tijdig opwaardeert. HEMA besluit eenzijdig om haar deel van de overeenkomst niet na te komen en biedt geen compensatie. Dat slaat nergens op.

Kan allemaal wel zo zijn dat een jaar in de meeste gevallen voldoende zal zijn om ongebruikt tegoed op te maken, maar het is in strijd met de overeenkomst dat geen mogelijkheid geboden wordt om middels opwaarderen te voorkomen dat het saldo daarna vervalt.

HEMA moet het ongebruikte tegoed dus terugbetalen.

justmeagain
door justmeagain Jan 14, 2022 om 22:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

Droom lekker verder. Het gaat over beltegoed geen spaartegoed. HEMA biedt een zeer fatsoenlijke termijn van één jaar.
Waarom streeds opwaarderen als je bijna niet belt?

Bo
door Bobot Jan 15, 2022 om 10:26
28 Antwoorden / 2 Vragen

Dat doet allemaal niks af aan het feit dat HEMA eenzijdig besluit om niet te leveren waar voor betaald is...

rj
door rjw Jan 15, 2022 om 11:48
3249 Antwoorden / 5 Vragen

Het was al niet meer mogelijk om op te waarderen na april 2021, dus je kunt gewoon een jaar gebruik maken van het belsaldo volgens de voorwaarden. Ze hebben dus precies geleverd waar voor betaald is: het kunnen bellen in een jaar na opwaarderen. Als het onbeperkt houdbaar zou zijn had je een punt gehad, maar dat is het nu eenmaal niet. Daar ga je als klant vooraf mee akkoord.

Bo
door Bobot Jan 15, 2022 om 23:31
28 Antwoorden / 2 Vragen

Als in de voorwaarden zou staan dat je tegoed nooit langer dan een jaar geldig is, zou je gelijk hebben.

Maar er staat in dat je tegoed NIET vervalt (onbeperkt houdbaar is) door tijdig op te waarderen. Als HEMA eenzijdig besluit die voorwaarde in het nadeel van de consument te wijzigen, dienen zij de consument te compenseren indien die daar geld door verliest.

justmeagain
door justmeagain Jan 15, 2022 om 23:45
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat doet allemaal niks af aan het feit dat HEMA eenzijdig besluit om niet te leveren waar voor betaald is

De HEMA levert weldegelijk. De consument naakt echter onvoldoende gebruik van de door de HEMA aangeboden mogelijkheid. Daardoor stapelt beltegoed zich onnodig op en krijgt men deze situatie.
Maar HEMA heeft het niemand onmogelijk gemaakt te bellen of sms en

Bo
door Bobot Jan 16, 2022 om 10:40
28 Antwoorden / 2 Vragen

Het punt is nu net dat de voorwaarden mogelijk maken dat beltegoed zich opstapelt (en op een later moment gebruikt kan worden) zonder dat het vervalt. Het tegoed is daardoor onbeperkt houdbaar.

Je kunt dat een stompzinnige voorwaarde vinden, maar het is de HEMA die hem helemaal zelf bedacht heeft. En dus zullen ze hiernaar moeten leveren - en moeten ze het geld terugbetalen wanneer ze dat niet doen.

ro
door ronny530 Jan 16, 2022 om 11:01
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Het beltegoed kon vanaf 30 april 2021 niet meer opgewaardeerd worden en kan van opstapeling ook geen sprake zijn. Vraagsteller heeft tot een jaar na aankondiging de tijd om het beltegoed te gebruiken en tot die tijd blijft ook het telefoonnummer beschikbaar voor portering. Beltegoed wordt aangekocht tegen een geldwaarde maar is eigenlijk een product die bedoeld is om telefoneren mogelijk te maken en niet voor terugbetaling in aanmerking komt als men er geen gebruik van heeft gemaakt. De voorwaarde is niet stompzinnig want vraagsteller had als die de telefoon had gebruikt kunnen weten dat Hema zou stoppen en nog een jaar de tijd had om het beltegoed op te maken en een andere provider met nummerportering te kiezen. Blijkbaar heeft de telefoon voor maanden in een la gelegen en toen die teruggevonden werd kwam vraagsteller er achter dat Hema ging stoppen en baalt nu dat er nog beltegoed opstaat die voor 1 mei dit jaar geldig is en daarna vervalt.

Bo
door Bobot Jan 16, 2022 om 11:56
28 Antwoorden / 2 Vragen

Dat HEMA besloot dat het tegoed per 30 april 2021 niet meer opgewaardeerd kon worden, was in strijd met haar eigen voorwaarden die aangeven dat je kunt opwaarderen om het tegoed te behouden. De klant heeft hier geen last van als hij zijn tegoed opmaakt.

Als de klant wel schade lijdt doordat HEMA zich niet aan de overeenkomst houdt, moeten zij de klant compenseren.

Ik vind dit een simpel geval van "er is iets overeengekomen en de leverancier houdt zich hier niet aan". Maar ben blijkbaar de enige die het zo ziet :p

panter22
door panter22 Jan 16, 2022 om 13:13
6599 Antwoorden / Vragen

De voorwaarden van de prepaid overeenkomst staan niet meer online.
Je kunt niet zomaar zeggen dat Hema zich niet aan de overeenkomst houdt,
De klant lijdt geen schade. Hij koopt een beltegoed dat 1 jaar geldig is.
Als service mag hij, als er nog iets over is van het beltegoed van het vorige jaar, dit het nieuwe jaar opmaken.
En dat is nog steeds mogelijk.
Alleen ts gebruikt het beltegoed niet of nauwelijks en heeft al jaren het beltegoed opgespaard.
Voor dat het jaar om is, waardeert hij normaal gesproken weer op.
Maar nu komt hij er achter, dat hij niet meer kan opwaarderen en heeft misschien nog een paar weken om het opgespaarde beltegoed op te maken. Er staat niet in de voorwaarden dat als je het beltegoed niet binnen 1 jaar opmaakt, je het restbedrag terugkrijgt, Waarom moet hij dat nu wel terugkrijgen?

mahadma
door mahadma Jan 16, 2022 om 14:00
11533 Antwoorden / 51 Vragen

Lang of kort: Je koopt met euro's potentieel belminuten, je kan vanaf 21=4=2021 niet meer opwaarderen, ergo OP DàT MOMENT stond er al € 50 + op het saldo. Kennelijk is er niet, weinig of nauwelijks gebruik gemaakt van het beltegoed, lees belminuten. En nu klagen? Het is hetzelfde als voor 1-4-2021 een bioscoopkaartje kopen, niet naar de film gaan en op 1-4-2022 geld terug eisen. Gaat niet gebeuren. U koopt het recht om te kunnen bellen en gebeld te worden middels uw saldo en uw tel nr. Dat u er geen gebr4uik van maakt is jammer, helaas en zonde.

Uk kunt de minuten wel te gelde maken door ze via marktplaats te verkopen voor 75 of 50% van de waarde. Kan iemand zijn familie ook eens bellen voor een matsprijs. Richting buitenland/verweg is die 50 euro zo op.

ha
door harmsen - Jan 16, 2022 om 12:40
22 Antwoorden / 9 Vragen

"Omdat het niet langer aansluit bij het assortiment en de strategie van HEMA." Waarom is men hier destijds dan aan begonnen? En hoezo sluit het niet langer aan bij het assortiment en de strategie van HEMA? Ik vind dat klanten gewoon hun beltegoed mee moeten kunnen nemen naar een andere provider. Het is tenslotte hun geld en ze hebben HEMA betaald voor een dienst. Dat kun je niet zomaar afpakken.

panter22
door panter22 Jan 16, 2022 om 12:57
6599 Antwoorden / Vragen

De klanten betalen voor een dienst die ze vervolgens niet afnemen.

mahadma
door mahadma Jan 16, 2022 om 14:00
11533 Antwoorden / 51 Vragen

Goed gezien Panther22