Mu
door Muscha May 7, 2021 om 13:54
Computers & telefonie

Het 2G netwerk van Simpel stopt. Nu heb ik onlangs mijn contract verlengt

Ik heb onlangs mijn contract bij Simpel verlengt en nu stopt simple het 2G netwerk en werkt mijn telefoon vanaf 1 juni waarschijnlijk niet meer. Simpel zegt dat ik dat had kunnen weten, maar ze hebben mij daar bij contractverlening niet op geattendeerd en het staat ook niet in de algemene voorwaarden. Simpel beweert nu dat ik of een nieuwe telefoon kan kopen en het netwerk kan blijven gebruiken of dat ik de hele contractduur (nog bijna 2 jaar) moet blijven doorbetalen. Nieuwe telefoon werkt niet echt omdat ik een speciale telefoon heb met alarmfunctie en grotere toetsen. 2 jaar doorbetalen terwijl Simpel hun verplichting van levering niet nakomt is natuurlijk absurd.

3378 12 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - May 7, 2021 om 14:09
7179 Antwoorden / 3 Vragen
pe
door pebk May 7, 2021 om 14:22
580 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, overstappen niet. Dat is nu net het punt. De TS is net een twee-jarig contract aangegaan...

Donuts
door Donuts May 7, 2021 om 16:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En toch een topantwoord?

ju
door juliomariner - May 7, 2021 om 14:13
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Alle providers zullen waarschijnlijk binnenkort stoppen met 2G of zijn al gestopt.
Ik zou als ik u was op zoek gaan naar een telefoon met de door u gewenste fucties zoals grote knoppen en alarmfunctie. Deze zullen er vast wel zijn.
Even googlen en u vind er verschillende die geschikt zijn voor 4G, grote knoppen hebben en alarmfuctie.
Ik zou dus maar niet in gevecht gaan met Simpel want dat wint u zeer waarschijnlijk toch niet. Daarbij is al die negatieve energie zonde van tijd en energie.

rj
door rjw May 7, 2021 om 15:31
3253 Antwoorden / 5 Vragen

De anderen stoppen met 3G. T-Mobile is de enige die 2g uit zet.

pe
door pebk - May 7, 2021 om 14:21
580 Antwoorden / 0 Vragen

Simpel is gebonden aan het T-Mobile netwerk. Zij hebben zelf geen invloed op de keuze om een netwerk dat (30 jaar oud is) nog te ondersteunen. Er zijn weinig mensen (helaas wel een groep met speciale telefoons) die hier last van hebben. U heeft ook onderzoeksplicht en had kunnen vragen of uw telefoon nog ondersteund zou worden. Simpel heeft het ook gecommuniceerd in oktober 2019.

Dit 2G 'probleem' staat op hun site: https://www.simpel.nl/files/PDF/2G-telefoons.pdf

T-mobile adviseert enkele alterantieven op hun site. De eenvoudigste is nog geen 50 Euro. https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten

Deze site is misschien wel handig om te achterhalen of uw telefoon straks niet meer werkt en of uw nieuwe telefoon dat wel zou doen: https://willmyphonework.net/

rj
door rjw - May 7, 2021 om 15:37
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Voor een paar tientjes koop je een nieuwe telefoon die op 2/3/4G werkt. Bijvoorbeeld een Alcatel Onetouch 10.66 (29 euro) of Nokia 105 (31 euro).

BTW, welke verplichting komt Simpel niet na?

ju
door juliomariner - May 7, 2021 om 15:51
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Naar aanleiding van de opmerking van RJW in mijn eerdere reactie heb ik oom Google even gevraagd. Volgens mij blijft alleen KPN en Vodafone 2G nog voeren. KPN garandeerd dit tot 2025.
TS zou dus kunnen overstapppen naar KPN maar heeft net een 2 jarig contract bij Simpel getekend.
Er zijn dus 2 opties:
1. proberen van contact bij Simpel af te komen, naar KPN overstappen en hopen dat het toestel het nog tot 2025 volhoud.

2. Bij simpel blijven en investeren in een nieuw toestel.
Beide opties gaan helaas geld kosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2021 om 16:22
16825 Antwoorden / 202 Vragen

In aansluiting op al gegeven reacties lijkt het mij niet zinvol om op basis van de stelling dat men de contractverplichting m.b.t. 2G niet nakomt.
In uw overeenkomst zou dan expliciet leveren van 2G moeten staan. Ik kan mij niet voorstellen dat dat het geval is.

En zaoals egezgd er al meerdere providers zijn die niet meer via 2 G leveren of daar toch ook binnenkort mee stoppen zit er helaas niets anders op dan een nieuwe telefoon met de door u gewenste functies aan te schaffen.

In de mobiele overeenkomst die ik zelf al jaren heb begon ik met ATF 2 en toen dat 'uit de lucht ging' was kopen van een GSM (en toen nog G2) ook noodzakelijk.

ro
door ronny530 May 7, 2021 om 17:04
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Na ATF 2 kwam eerst nog ATF 3 beide nog zonder simkaart en schreeuwend duur en bedoeld voor de zakelijke markt.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 7, 2021 om 17:14
16825 Antwoorden / 202 Vragen

 Ik begon met ATF 2 en inderdaad, ATF3 was er ook nog. En naar mijn beleving niet schreeuwend duur. En indertijd speciaal aangeschaft omdat ik via een vaste lijn niet altijd bereikbaar was en dat inkomsten kostte.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 7, 2021 om 16:26
2038 Antwoorden / Vragen

Nog maar eens met Simpel in discussie gaan want het maakt niet uit wat u hád kunnen weten, tenzij men u duidelijk geïnformeerd heeft dat ze met 2G gaan stoppen moeten ze u gewoon laten gaan naar KPN die als enige voorlopig doorgaat met 2G. Er is een geschillencommissie om het probleem aanhangig te maken. Realiseert u zich aub wel dat voordat u daar een Pyrrusoverwinning boekt, u mogelijk voor het prijsverschil met KPN ook een ander toestel kunt kopen en dan bent u zonder discussie klaar.

panter22
door panter22 - May 7, 2021 om 16:32
6599 Antwoorden / Vragen

Tegenwoordig hebben de mobiele telefoons geen piepkleine toetsen meer.
Er zit bijna geen verschil meer in met  de grootte van de toetsen en een senioren mobiel.
Dat was vroeger zo met die kleine zwarte apparaten, dan drukte je vaak op de verkeerde toets en moest je weel overnieuw beginnen.
Nu kun je de nummers vooraf instellen met de naam er bij. Hoef je niet maar elk telefoonnummer zelf in te toetsen.
Ga eens kijken wat er te koop is  bij de Mediamarkt, Expert, BCC of KPN winkel of een andere telefoonwinkel.
KIjk voor de prijzen en specificaties op:
https://www.kieskeurig.nl/
En koop geen speciale senioren mobiel meer. Die zijn al jaren geleden gemaakt en allemaal 2G
Ook die niet uit de reklame van Blokker voor €39,95

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 7, 2021 om 17:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het 2G netwerk   is erg oude en zal voor  Slimme meters en  andere  zaken  gebruikt gaan worden.
Of dit alleen KPN word  weet ik niet,

T Mobile mag als netwerk eigenaar  dit wel doen.
Een overstap van  Simpel, naar Tele2  zal dus niets oplossen.

Een uitsluitend 2G toestel  kopen is nu een ramp...  alleen in opruiming nog.
Gewoon een toestel  vanaf  €29,- kopen die  ook 4G ondersteunde,  hoeft geen dure  Smartphone te zijn maar gewoon met knoppen.

ju
door juliomariner May 7, 2021 om 19:55
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Het is toch mogelijk. U schrijft eens een leesbaar en juist commentaar. Hulde

rj
door rjw May 8, 2021 om 13:19
3253 Antwoorden / 5 Vragen

@julio: ik was net zo verbaasd :-)

ju
door juliomariner May 8, 2021 om 14:36
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou bijna enthousiast over hem worden

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 9, 2021 om 12:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

En dan  0 Punten?

Kan beter een fout antwoord geven waar ik vaak wel punten voor kreeg!
Of waren datkrijg een  punthoofd punten van enkele  forum leden?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 7, 2021 om 18:32
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Muscha,

Kijk eens naar de RugGear RG170 : dit toestel kan ook nog tegen een stootje en je hoeft er geen hoesje voor te kopen.

Hij is geschikt voor 4G.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 9, 2021 om 12:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Topic starter wilde bij  T mobile netwerk blijven via Simpel!

En ik mis de prijs, €29,- is nog te doen,  en deze  zal wel flink meer kosten.

En de vrij toewijsbare PTT knop?  Bestaat die firma nog.... KPN ken ik wel!
Bij een dergelijke advertentie snel wegwezen.

aurora1
door aurora1 May 15, 2021 om 17:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@ga, heeft u zelf dit toestel of vindt u het zomaar iets voor de TS en waarom?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 15, 2021 om 20:47
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Somss,

De "PTT" - knop is een "Push To Talk" - knop, oftewel het kan werken als een soort portofoon.

Geachte Aurora,

Ik heb een soortgelijke telefoon gehad.

En deze telefoon is geschikt voor 4g.

ma
door marcalbers - May 15, 2021 om 15:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heb hetzelfde probleem (BEN, contract loopt nog 1 jaar)...

Feit is dat het aangegane contract functionaliteit verliest, 2G wordt immers op korte termijn uitgeschakeld. Dat is een eenzijdige keuze van de provider, aangezien het niet hoeft (KPN en affiliates (bvb SIMYO) gaan nog zeker met 2G door tot april 2025). In dergelijk geval zou je het contract zonder kosten moeten kunnen opzeggen.

Waarom iemand op 2G wil blijven, zo lang het kan, doet helemaal niet ter zake. BEN stuurde pas een paar maanden geleden een mail met als enige optie "Koop een andere telefoon" ennu... dat maak ikzelf wel uit!!!
Wacht nog op een reactie van BEN en hoop op "coulance". Ik stap sowieso over omdat ik verknocht ben aan mijn oude Nokia en als BEN mij verplicht om het contract uit te dienen dan is T-mobile voor mij voorgoed geen optie meer.

panter22
door panter22 May 15, 2021 om 17:03
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen speciaal 2G abonnement afgesloten bij Ben, maar een algemeen abonnement. Dus gratis opzeggen zit er niet in. Je krijgt het abonnement waar je voor betaalt.
Je kunt wel verknocht zijn aan die oude goedkope Nokia, maar je kunt er niets meer mee.
Een nieuwe telefoon is een hele investering, zeker als je hem amper gebruikt.

rj
door rjw May 15, 2021 om 17:47
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Je zou een punt hebben als Ben recent een 2G only telefoon met abonnement zou hebben verkocht. Maar je hebt een SIM only abonnement en Ben levert wat ze moeten leveren.

2G technologie is volkomen achterhaald. Het voldoet totaal niet meer aan de huidige securityeisen, dus alleen daarom zou het al uitgezet moeten worden. En je kunt er op wachten dat al die mensen die zo verknocht zijn aan hun 2G toestelletje als hardste gaan schreeuwen als ze gehackt worden via de lekke SS7 interfaces.

aurora1
door aurora1 May 15, 2021 om 18:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een klets. Het gaat die providers alleen maar om geld.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 15, 2021 om 18:08
2038 Antwoorden / Vragen

@aurora1 dat is zo'n opendeur. Noem mij de winkels zonder winstoogmerk waar u uw boodschappen doet, uw kleren koopt en het merk van uw auto of fiets.

gerbera
door gerbera - May 15, 2021 om 21:32
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dan doet KPN het best wel netjes, kreeg bericht dat onze oude Nokia een verouderde Simkaart (Telfort) gebruikt. Krijgen netjes 2 nieuwe Simkaarten ook geschikt voor 4-5G. Echte onze "bejaarde" toestellen ondersteunen dit niet maar meld KPN u kunt deze voorlopig nog blijven gebruiken.