la
door lambikske Apr 9, 2012 om 18:13
Computers & telefonie

Het geluid/muziek uit de computer veel te snel

Al lange tijd heb ik een probleem met het geluid uit de computer (het klinkt alsof een film versneld wordt afgedraaid). Hoewel dit in het begin af en toe voorkwam, is het nu bijna altijd raak. Het bekijken van een programma uit bv. "uitzending gemist" of simpelweg het spelen van een spelletje is zeer hinderlijk.
Mijn computer is ruim 10 jaar oud en ook erg traag ondanks dat ik regelmatig opschoon. Ik wil wachten met de aanschaf van een nieuwe computer tot windows 8 beschikbaar is.
Mijn vraag is of dit probleem bekend is en zo ja, of het eenvoudig is op te lossen. Zo niet dan zal ik me voor de resterende tijd erbij neer moeten leggen.
Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.

4729 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is wel een oldtimer. Zijn je speakers intern of extern. Als ze extern zijn en je hebt geluk, dan zou het aan je speakers kunnen liggen, maar ik betwijfel het. Ik denk een probleem met je geluidskaart en als die onboard is vergeet het dan maar. Wat je nog wel zou kunnen doen is als je een vrije slot hebt een nieuwe geluidskaart te plaatsen, maar waarom dat geld nog uitgeven.
Ik zou niet op Windows 8 wachten. Dat kan nog even duren en een wezenlijke verbetering zal het niet zijn. Zeker niet als jij met je oudere computer oudere Windows versies gewend bent.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor uw reactie. Mijn speakers zijn extern, dus kan ik proberen of het met andere speakers wel kan. Verder wil ik aan mijn computer niet veel geld meer besteden, dus als het even kan hoop ik het nog een jaartje ermee uit te zingen. Uiteindelijk zal ik wel moeten overgaan naar een ander systeem omdat Windows XP m.i.v. 2014 niet meer ondersteund wordt en om in de tussentijd nog te moeten wennen aan Windows 7, zie ik ook niet zitten.

Met vr. groet, Lambikske

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lambikske,

Aan je externe speakers zal het niet liggen, tenzij het een setje is dat je op een USB-poort hebt aangesloten, maar gezien de leeftijd van de computer zal dat wel niet het geval zijn.

Is in die 10 jaar Windows ooit wel eens opnieuw geïnstalleerd, of werk je nog steeds met de originele installatie? Je zou dan Windows eens opnieuw kunnen installeren (of met een 'recovery-CD', als je die hebt, terugzetten naar de aankooptoestand). Is wel wat werk, maar dan werkt alles ook weer een stukje vlotter. Maak dan wel eerst een backup van belangrijke data.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Freya,

De speakers zijn inderdaad niet aangesloten op een USB-poort; daar hoef ik dus ook mijn hoofd niet over te breken.
In de beginjaren heb ik de computer een paar keer met de bijgeleverde CD's opnieuw naar de aankooptoestand geïnstalleerd.
Een jaar of vijf geleden heb ik het nog een keer gedaan, maar toen is het helemaal mis gegaan en heb ik de computer naar een reparateur moeten brengen. Het is toen weer goed gekomen, maar omdat er tussen de aankoop en de laatste herstel installatie een te lange tijdspanne zat, adviseerde de reparateur mij deze handeling niet meer uit te voeren.
Overigens kan ik nog heel goed met de computer werken. Zolang het "oude beestje" het nog een jaartje volhoudt, ben ik tevreden en zal ik het hinderlijke geluid maar voor lief nemen.
Bedankt voor je reactie.

M.vr. gr. Lambikske

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lambikske,

Op internet kwam ik o.a. Klik hier... tegen, misschien heb je er wat aan. Anders zou je nog schijfcontrole met repair eens kunnen proberen en zien of dat iets oplevert.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 10 apr 2012, 11:59:
Is in die 10 jaar Windows ooit wel eens opnieuw geïnstalleerd, of werk je nog steeds met de originele installatie? Je zou dan Windows eens opnieuw kunnen installeren (of met een 'recovery-CD', als je die hebt, terugzetten naar de aankooptoestand).

ABSOLUUT NIET DOEN!!!

Het opnieuw ophalen van je Windows updates wordt een hel.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 10 apr 2012, 22:32: ....
Het opnieuw ophalen van je Windows updates wordt een hel.

Ach, dat valt best mee hoor. Als er nog geen servicepacks geïnstalleerd zijn, dan eerst SP1 installeren en dan SP3. Dan heb je het meeste al binnen.

Freya

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......dan eerst SP1 installeren en dan SP3. Dan heb je het meeste al binnen........

Laatst deze handeling ook verricht voor iemand anders. Na SP3 kwamen er nog honderden updates (update over update over update, pff) achter aan. Duurde uren, vooral ook omdat het net als hier, om een 10 jaar oude, dus trage, p.c. ging.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bovendien komen er ook nog heel wat uren bij om alle programma's weer te installeren. Heerlijk op een trage p.c.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 10 apr 2012, 23:14: Bovendien komen er ook nog heel wat uren bij om alle programma's weer te installeren. Heerlijk op een trage p.c.

Ach ja, freya is een expert.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

lambikske

Na XP kwam Vista. Dat zou zeer vernieuwend moeten zijn, maar veel gebruikers zagen het als een drama. Microsoft heeft hier op ingespeeld door Windows 7 meer terug te brengen naar het XP gevoel. Windows 8 gaat weer totaal vernieuwend worden. Ik zou me maar eens af gaan vragen of het verstandig is van XP over te stappen op Windows 8.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 10 apr 2012, 23:12: .......dan eerst SP1 installeren en dan SP3. Dan heb je het meeste al binnen........

Laatst deze handeling ook verricht voor iemand anders. Na SP3 kwamen er nog honderden updates (update over update over update, pff) achter aan. Duurde uren, vooral ook omdat het net als hier, om een 10 jaar oude, dus trage, p.c. ging.

Je kunt er ook voor kiezen om SP1 en SP3 te installeren en daarna de automatische updates uit te schakelen. Met zo'n oude computer is het echt niet van het allerhoogste belang dat je de meest recente updates hebt. Heb hier ook nog een oudje staan met alleen maar SP2 en die werkt nog prima hoor.
Soms is het middel (al die updates installeren) erger dan de kwaal (het risico dat je 'gevaar' loopt door een gebrek aan updates).

Zo vaak lees ik hier dat mensen problemen hebben met het installeren van updates. Ik heb die 'automatische' updates altijd op al mijn computers uitgeschakeld gehad. En wat denk je? Nooit problemen. Gewoon af en toe zo'n servicepack installeren en klaar. Enne....ik ken ze niet hoor, de mensen die 'in de problemen' zijn gekomen omdat ze niet de allerlaatste updates hadden.....

Het risico dat je iets gebeurt (omdat je niet de allerlaatste updates hebt) wordt danig overschat. Iedereen holt maar achter Microsoft aan en laat zich gek maken en meeslepen in die drang om maar vooral de allerlaatste update te hebben.....

Zoals gezegd, het middel is erger dan de kwaal.....

Freya

p.s. En kom maar op hoor winterman, want je zal hier ongetwijfeld weer een hoop commentaar op hebben.....

.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 10 apr 2012, 23:14: Bovendien komen er ook nog heel wat uren bij om alle programma's weer te installeren. Heerlijk op een trage p.c.

Ja, dat gaf ik ook al aan.....dat het een hoop werk is.....

Freya

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Freya, Winterman is geen partij voor jou. Wat kan Winterman een onzin spuien.
Aurora1 had de beste oplossing en nog gratis ook.

Lambikske, "Google" met wat steekwoorden naar forums en je vindt zeker de oplossing. (oplossing van Aurora)

Bij de weg: Freya heeft gelijk.

Succes

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je al zo een oudje hebt kun je zowieso geen win7of een hogere plaatsen dan moet je een aangepaste hebben waar je win7. vista. win8.winxp op kan draaien .
meestal moet je je hardware aanpassen, bij een goede winkel die je pc bouwt ben je al gesteld voor een 350€ en heb je alles naar wens , je moet geen nieuw besturingssysteem proberen te installeren op een oude , dat is vragen om problemen en ik weet waar ik over spreek, een pc installeren is een makkie en als je geen backup gemaakt hebt bij eerste installatie (bij . win7. vista) dan ben je de klos, ik werk met win7 , vista.xp ( heb 3 comp ) en alles draait prima ook op xp , heb ene laten bouwen waar nu xp op draait maar waar ook win 7, win8, vista en dergelijke kan draaien.kost me 350€ en kan er weer jaren tegen .
veel succes . hoop dat je dit eventueel van pas komt en je geheugen een beetje opfrist wat leid tot een goede beslissing

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

daar je pc al een oude is en tegenwoordig de snelheid is opgevoerd, blijkt het dat je videokaart en je pc de snelheid die tegenwoordig draait dat die het niet meer kan verwerken (daarom dat versneld geluid soms) die buffert je geluid(slaat op en speelt dan af) drom dat je pc en geluidskaart het zo weergeeft.ff googlen en je drivers updaten en je zal een beter resultaat bereiken ... maar of dat het bij je pc van meer dan 10 jaar oud werkt weet ik niet ( moet wel lukken als je probeert)

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 10 apr 2012, 23:14: Bovendien komen er ook nog heel wat uren bij om alle programma's weer te installeren. Heerlijk op een trage p.c.

Maar als herinstalleren de oplossing voor het probleem is ontkom je hier niet aan. Altijd nog goedkoper dan een nieuwe PC kopen. Bijkomend voordeel is dat als je alleen wat installeert zodra je het nodig hebt, de PC veel schoner blijft en waarschijnlijk ook wat sneller dan nu het geval is.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 11 apr 2012, 10:56:
Ja, dat gaf ik ook al aan.....dat het een hoop werk is.....

Freya

freya schreef op dinsdag 10 apr 2012, 22:41:
Ach, dat valt best mee hoor. Als er nog geen servicepacks geïnstalleerd zijn, dan eerst SP1 installeren en dan SP3. Dan heb je het meeste al binnen.

Freya

Gelukkig ben je wel standvastig in je mening.

freya schreef op woensdag 11 apr 2012, 10:54: Enne....ik ken ze niet hoor, de mensen die 'in de problemen' zijn gekomen omdat ze niet de allerlaatste updates hadden....
.

Niet??? Dat is wel heel erg vreemd. Ik zie ze toch af en toe vragen hier stellen die jij dan als expert beantwoord. Iets van gemiste niet meer kunnen kijken door een verouderde versie van Silverlight? Wat is ook alweer de makkelijkste manier om te weten wanneer er een nieuwe versie is en dan maar gelijk die update te halen????

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Bedankt voor alle raadgevingen. Er zitten goede tips bij die ik ga uitproberen. Zoals ik al eerder heb aangegeven is opnieuw installeren geen optie. De laatste keer dat ik het heb gedaan is het helemaal mis gegaan en heb ik de computer naar een reparateur moeten brengen. Het hele punt is dat het een oude PC is en dat er slijtage verschijnselen optreden en inderdaad kan deze de snelheid van de huidige PC's niet bijhouden. Dat ik wil wachten met het kopen van een nieuwe PC tot Windows 8 beschikbaar komt ligt aan het feit dat ik nogal wat negatieve berichten over Windows 7 heb vernomen. Indien het waar is zoals Winterman schrijft dat Windows 7 enigszins teruggebracht is naar XP dan lijkt me dat een goede reden om me daarin eens wat meer te verdiepen. Als het me aanstaat is het probleem opgelost en hoef ik niet te wachten met de aanschaf van een nieuwe PC.

M.vr.gr. Lambikske

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 11 apr 2012, 17:43:
freya schreef op woensdag 11 apr 2012, 10:56:
Ja, dat gaf ik ook al aan.....dat het een hoop werk is.....

Freya

freya schreef op dinsdag 10 apr 2012, 22:41:
Ach, dat valt best mee hoor. Als er nog geen servicepacks geïnstalleerd zijn, dan eerst SP1 installeren en dan SP3. Dan heb je het meeste al binnen.

Freya

Gelukkig ben je wel standvastig in je mening.

Goh, en lezen is blijkbaar ook niet je sterkste kant......
Het eerste ging over het installeren van programma's en het tweede over het opnieuw installeren van Windows. Dus ja, Windows opnieuw installeren is niet zoveel werk en ja, daarna al je programma's opnieuw installeren is wel veel werk.
Kortom, vergelijkt weer eens appels met peren.....

Freya

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou een nieuwe kopen en wel voordat PC's met Windows 8 uitgeleverd worden. Vanaf DOS, Windows 3.11 t/m Windows 7 Ultimate 64 heb ik alles gehad en getest, en deze laats genoemde versie bevalt het best.

De grootste flop was Vista en mijn mening is dat Windows 8 het ook niet gaat maken en er zijn velen die mijn mening delen, het is prima voor Tablets en Smartphones maar niet op een Desktop of Notebook (Laptop), aangezien ik beschik over een Dual-Boot systeem heb ik reeds een test versie geprobeerd maar ik weet nu al dat ik deze versie oversla zoals ook met Vista.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ik nu toch meer vertrouwen hebben in Freya dan in Winterman....

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Dat ik wil wachten met het kopen van een nieuwe PC tot Windows 8 beschikbaar komt ligt aan het feit dat ik nogal wat negatieve berichten over Windows 7 heb vernomen.......

Ik draai al sinds 2009 met Win7 en bevalt me minstens zo goed als WinXP. Ik hoor ook van anderen geen klachten over dit besturingssysteem.

Het is nog maar de vraag of je zo blij moet zijn met Windows 8, die in niets lijkt op WinXP.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2012 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 11 apr 2012, 17:54:
Goh, en lezen is blijkbaar ook niet je sterkste kant......

Ik weet het niet hoor. Ik zie jou het nergens over het installeren van programma'ss hebben en dan ineens beweer je dat je al aangaf dat het een hoop werk is. Waar gaf je dat aan dan? Ander forum misschien?
Vertel eens. Ik lees nogal slecht.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2012 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

lottesanne schreef op woensdag 11 apr 2012, 21:31: Laat ik nu toch meer vertrouwen hebben in Freya dan in Winterman....

Geen probleem. Als freya uitgebreid antwoorden van anderen herhaald kan je dat zeker foen, Bij eigen antwoorden zou ik wat voorzichtiger zijn.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2012 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg Winterpeen,hou eens op; met je gezeur.Ik heb jou nog niet kunnen betrappen op het geven van een goed advies..

winterman schreef op donderdag 12 apr 2012, 00:04:
lottesanne schreef op woensdag 11 apr 2012, 21:31: Laat ik nu toch meer vertrouwen hebben in Freya dan in Winterman....

Geen probleem. Als freya uitgebreid antwoorden van anderen herhaald kan je dat zeker foen, Bij eigen antwoorden zou ik wat voorzichtiger zijn.
Ik heb deze e
lottesanne schreef op woensdag 11 apr 2012, 21:31: Laat ik nu toch meer vertrouwen hebben in Freya dan in Winterman....

ve
door verwijderd - Apr 12, 2012 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben dit probleem ooit eerder bij iemand tegen gekomen en daar bleek het om een instelling van de geluidskaart te gaan. Er zit (waarschijnlijk) een karaoke instelling op die op nul moet staan, maar ook op bijv +1, +2, etc of -1, -2, etc kan staan. In die gevallen wordt het geluid sneller/langzamer en met andere toonhoogte afgespeeld. In principe moet je de geluidskaart via configuratiescherm kunnen bereiken...

ve
door verwijderd - Apr 12, 2012 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op donderdag 12 apr 2012, 09:07: Zeg Winterpeen,hou eens op; met je gezeur.Ik heb jou nog niet kunnen betrappen op het geven van een goed advies..

Geeft niet hoor. Lukt je vast wel.

Die kleuterschool verhaspeling van mijn naam is trouwens hilarisch. Wou dat ik die bedacht had.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 08:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Past goed bij jouw niveau toch of is sneeuwpop leuker?.

winterman schreef op donderdag 12 apr 2012, 23:58:
vr1944 schreef op donderdag 12 apr 2012, 09:07: Zeg Winterpeen,hou eens op; met je gezeur.Ik heb jou nog niet kunnen betrappen op het geven van een goed advies..

Geeft niet hoor. Lukt je vast wel.

Die kleuterschool verhaspeling van mijn naam is trouwens hilarisch. Wou dat ik die bedacht had.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 09:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

off topic,

Als het weer wat warmer wordt smelt die winterman wellicht nog wel eens weg!

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar aanleiding van de ontvangen reacties en verkregen informatie via internet, heb ik besloten niet in zee te gaan met Win8, maar te kiezen voor Win7.
Dit betekent dat ik niet langer moet aanmodderen op mijn oude PC, maar op korte termijn een nieuwe kan aanschaffen.
Veel dank voor al uw reacties die me zeker hebben geholpen een goede/betere keuze te maken.

Met vriendelijke groet, Lambikske

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 01:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verstandige keuze!