sa
door sands Aug 7, 2017 om 21:44
Computers & telefonie

Het rinkelen (dus niet het opnemen) van de telefoon is bellen=betalen.

Mijn  provider Tele2 brengt een volle minuut in rekening, op het moment dat het toestel van de ontvanger 1 seconde rinkelt. Dus niet wanneer de ontvanger antwoordt/oppakt! Nee wanneer je een nummer in toetst ben je feitelijk al aan het bellen en worden er kosten gemaakt. (Ik kon het niet terugvinden op hun site, maar blijkbaar werkt het zo in de telefoniewereld?). Buiten Europa heb ik 3 keer een lokaal nummer ingetoetst op mijn mobiele telefoon. De telefoon die ik belde rinkelde slechts 1 keer en toen drukte ik het gesprek al weg. Drie keer een telefoonnummer intoetsen en 1 keer laten rinkelen werd in rekening gebracht als 3 x bellen  a 2,35 euro per minuut. Toen ik daar over mijn beklag deed, werd er gezegd dat een toestel 1 x laten rinkelen ook al onder bellen valt. Mijn telefonische beklag hierover werd eerst erkend en de telefonist/servicedesk van Tele2 vond het ook erg vreemd en ging er vanuit dat het niet klopte. Hij kon niets terugvinden in de voorwaarden en moest even overleggen met zijn collega's. Pas na intern beraad, vond hij het ineens de meest logische zaak van de wereld dat  het volle tarief werd gerekend. Ik moest gewoon betalen. Niets aan te doen. Ik vraag me af of dat ze dit zomaar mogen doen. Als een telefoon overgaat ben je toch nog niet aan het bellen? Ik dacht dat verbinding hebben = een oproep beantwoorden of voicemail = bellen = kosten.

31476 20 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 7, 2017 om 21:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als je belt belast je het netwerk en daar betaalt u in dit geval voor

Waarom 3 x naar het buitenland bellen om na 1 x over te laten gaan weer op te hangen dat is toch vreemd?

tijger1
door tijger1 Aug 8, 2017 om 00:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is niet vreemd. Sommige mensen spreken op die manier iets af. En dat is vrij van kosten.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 8, 2017 om 06:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, misschien was dat de reden voor de provider om toch iets te verdienen.
Tenslotte  wordt het netwerk gebruikt en belast.
Het zou me niet verbazen als meer providers dit al doen.

adriaan2
door adriaan2 Aug 9, 2017 om 13:20
104 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, zodra je gaat bellen belast je het netwerk. Maar wat staat er in de gebruiksvoorwaarden. Daar draait het om. Een callcenter medewerker wordt betaald door tele2 en zal dus in die richting lullen. Ik heb het bij KPN nog niet meegemaakt dat ik moest betalen voor een niet aangenomen gesprek.

tenormin
door tenormin - Aug 7, 2017 om 22:08
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, graag een link dat, als men gebeld wordt bij de ontvanger de teller gaat lopen. Ik schrik me hier een hoedje van. Echt serieus: nooit zoiets kunnen bedenken. Want zowel Mr. Amerika als ik doen dat: 3 maal laten overgaan en dan via Messenger bellen. (We horen beiden geen telefoon rinkelen, alleen een doffe zoem) en die horen we natuurlijk niet altijd, tenzij je aan je pc zit.

tijger1
door tijger1 Aug 7, 2017 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts beweert dat het bij hem in rekening gebracht wordt. Als dat het geval is, is dat onjuist.

tenormin
door tenormin Aug 7, 2017 om 23:53
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, dank; grote opluchting: 1 minuut kost n.l. €5,25 + via 'normale' telefoonaansluiting. Ik bedoel dus niet via mobiel maar vast. Zoiets als pfffff. Merci.

aurora1
door aurora1 Aug 9, 2017 om 01:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u en Mr. Amerika beide een gsm hebben dan kunt u gratis (wel via Wifi) met elkaar bellen via o.a. Whatsapp en Viber als u beide dat op de gsm geïnstalleerd heeft. U kunt op de gsm een beltoon "Old Phone" installeren (zit vaak op de gsm), dat is een luide rinkeling.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2017 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pure flauwekul. Zolang de gebelde niet opneemt horen er geen kosten in rekening gebracht te worden.

Dus dien een schriftelijke klacht in.

Paola Castor
door Paola Castor Aug 7, 2017 om 23:58
66 Antwoorden / 1 Vragen

Beamen dat het onzin is dat er kosten in rekening wordt gebracht bij het laten overgaan van de telefoon aan de andere zijde.

aurora1
door aurora1 Aug 8, 2017 om 17:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dat zo @1953?

aurora1
door aurora1 - Aug 7, 2017 om 23:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens bij de beltarieven en dan weet u waarvoor u een contract heeft.
Er wordt contact gelegd tussen de toestellen, of er nu wel of niet opgenomen wordt, en dat kost geld.
Dat is bij alle providers hetzelfde.

tenormin
door tenormin Aug 7, 2017 om 23:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, ben wel wat oud maar dat kan toch niet als er niemand opneemt? @tijger1 schrijft dat er geen kosten in rekening gebracht kunnen worden. (?)

Cookies
door Cookies Aug 8, 2017 om 00:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tenormin, er wordt wel een verbinding tot stand gebracht. Maar als het 5 euro per keer kost en je belt 30x in een maand, dan moet dat toch zo opvallen op je rekening? Wie heb je nu voor vast bellen? KPN of Ziggo? Aanvulling: je zit op FB, stel je die vraag toch even via FB bij of KPN of Ziggo?

tenormin
door tenormin Aug 8, 2017 om 00:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nog duidelijker @carola: nee, het gewone maandelijkse bedrag, bel via Ziggo. Ja, zit op FB; is me nu duidelijk dat er geen kosten in rekening zijn gebracht. Ga dus ook niet met Ziggo in conclaaf via FB.

tijger1
door tijger1 Aug 8, 2017 om 00:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals gezegd. Als je belt er er wordt niet opgenomen en je krijgt geen voicemail dan zijn er voor de beller geen kosten. En uiteraard ook niet voor de gebelde.

Gr
door Grunn1 Aug 8, 2017 om 02:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tenormin
je schrijft in een eerdere reactie dat jouw kosten 5,25 per minuut zijn als je met je vaste lijn naar Amerika belt. Volgens de tarieven lijst van ziggo zijn deze kosten maar 0,11 per minuut.

dokun
door dokun Aug 9, 2017 om 11:53
152 Antwoorden / 0 Vragen

Betalen als er niet opgenomen wordt is gewoon complete nonsense.!

Wel kan het zo zijn dat degene die gebeld word haar/zijn telefoon niet ingeschakeld heeft(of buiten bereik zendmast is) en de voicemail aan heeft staan. Dan wordt u gelijk bij 1 keer overgaan doorgeschakeld naar de voicemail. Dan moet u dus wel 1 minuut betalen (als u in hele minuten moet betalen).

Maar nogmaals als iemand niet opneemt hoeft u nooit iets te betalen!! Wie dat beweerd is aan het jokken!

Ge
door Genee - Aug 7, 2017 om 23:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Tele2 heeft het over gesprekskosten.
Telefoon rinkelen noem ik geen gesprek.
Niet aan servicemedewerker vragen maar schriftelijk klacht indienen.
Kan me niet voorstellen dat bij rinkelen van telefoon de teller al gaat lopen.
Wat gebeurt er als degene die u wilt bellen steeds in gesprek is, kunnen de kosten zo aardig oplopen.
Maar als de betreffende telefoon op doorschakelen ingesteld staat dan zou het kunnen dat de teller meteen gaat lopen want de betreffende telefoon neemt, simpel gezegd, op en belt naar een ander nummer.

AWYeah28
door AWYeah28 Aug 8, 2017 om 00:56
355 Antwoorden / Vragen

Bij doorschakelen van de telefoon betaalt de ontvanger de gesprekskosten tussen de gebelde telefoon en het toestel waar naar wordt doorgeschakeld. Dus de teller gaat dan misschien gelijk lopen, maar niet voor de beller.

Ge
door Genee Aug 8, 2017 om 01:23
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@awyeah28
Ts belt een nummer, ( toestel A) wanneer dat toestel is doorgeschakeld belt die telefoon het nummer waar naar doorgeschakeld is (toestel B).
De bezitter van toestel A betaald de gesprekskosten van toestel A naar toestel B.
Maar de beller naar toestel A betaald wel gesprekkosten naar toestel A en wanneer dat doorgeschakeld is gaat de teller lopen voor de beller naar toestel A want het toestel beantwoord de oproep en belt naar toestel B.

Het kan ook zijn dat de TS naar een kennis heeft gebeld en wat afgesproken heeft over het aantal keer dat je de telefoon laat overgaan, dan weet de kennis genoeg.

Want drie keer bellen en na één keer overlaten gaan telkens de verbinding verbreken is toch normaal gesproken toch vreemd.

tijger1
door tijger1 Aug 8, 2017 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook als men belt naar een nummer wat doorgeschakeld is naar een ander nummer, terwijl dat andere nummer niet opneemt, of niet overgaat naar voicemail, betaalt de beller niets. Maar ook degene van wie het gebelde en doorgeschakelde nummer is, betaalt niets als hij of zij op dat "eind"nummer niet opneemt.

an
door antennehenkie Aug 9, 2017 om 20:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

Als je belt naar een ander toestel  en zolang er nieumand maar ook niemand oppakt is het rinkelen gratis. Somige providers brengen kosten in rekening voor voice mail berichten en hier kan het inzitten dat je dan dit  dit gesprek moet betalen daar jou lijn hierdoor wordt open gemaakt door de voice mail recorder..En dan heb je een normale telefoonverbinding en dit breng dan deze kosten mee. Zolang je geen voice mail recorder (antwoordapparaat)  aan de lijn krijgt waar je je bericht kunt achterlaten , is het over laten gaan van een telefoon gratis en zodra een verbinding wordt gemaakt door de hoorn van de telefoon of van je GSM inschakeld kost het geld neem je niet op dan is dit voor de beller zowel voor de ontanger het rinkelen en over laten gaan gewoon weg gratis. Moet je er toch voor betalen dan wordt op de een of andere manier verbinding gemaakt. Het kan al een Hacker zijn die over jou nummer kan bellen omdat dit gehackt is.

Cookies
door Cookies - Aug 8, 2017 om 00:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zet je klacht / vraag op het forum van Tele2, daar is ook webcare actief https://forum.tele2.nl

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2017 om 00:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je iemand belt en er wordt niet opgenomen of je krijgt niet zijn voicemail dan is er geen gesprek en zijn er voor de beller, en al helemaal niet voor de gebelde, geen kosten.

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2017 om 00:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb nog nooit een bedrag op mijn rekening zien staan naar aanleiding van een telefoontje, waarbij een verbinding niet tot stand kwam.

Dus schriftelijk bezwaar maken.

Cookies
door Cookies Aug 8, 2017 om 01:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ga het toch eens uitproberen de komende tijd of er geen starttarief in rekening gebracht wordt bij geen verbinding. Let er eigenlijk nooit op.

Gr
door Grunn1 Aug 8, 2017 om 02:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Starttarief begint pas op het moment dat er een verbinding tot stand wordt gebracht. Bel maar eens een 0900 nummer, je krijgt dan eerst te horen wat de kosten zijn en deze kosten worden daarna pas in rekening gebracht. Zal ook lekker zijn je belt zo'n duur nummer laten ze je eerst wachten door de telefoon een halve minuut over te laten gaan en jij maar betalen. Zo werkt het gelukkig niet.

dd
door ddwal - Aug 8, 2017 om 20:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Goedendag,

Rinkelen van de telefoon kan wel kosten.
Het is namelijk zo geweest dat als ik vanuit Afrika belde er verbinding moet worden gemaakt met Nederland. Dit schakelen kost al voor dat de telefoon werd opgenomen. Misschien is dit hier ook het geval.

dokun
door dokun Aug 9, 2017 om 11:57
152 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik weet niet waar in Afrika u heeft gebelt ( Continent Afrika is heeeel erg groot )  maar ook in Afrikaanse landen hoeft u niets te betalen als er geen verbinding tot stand komt. Wel kan het zijn als u via een zogenaamd "Belhuis" of bv een hotel belt, dat zij u iets in rekening brengen. Maar dat doen providers dus niet..

Po
door Pontiac Aug 9, 2017 om 19:43
131 Antwoorden / 5 Vragen

in de nieuwste Suske en Wiske zag ik dat ze in dat continent nog steeds de Tam-Tam gebruiken (is wat anders als de Tom-Tom)

dd
door ddwal Aug 13, 2017 om 13:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Goedendag allemaal.
Het was 10 jaar geleden met munttelefoon zo dat je al guldens kwijt was zonder dat er opgenomen werd vanuit buitenland naar Nederland.
Later met mobiele telefoon vanuit Egypte bijv. kon ik zien dat ik al 2 a 3 euro kwijt was voordat ik contact had met mensen in Nederland.
Ja Ja. Echt waar!!!

an
door annie van es - Aug 9, 2017 om 12:34
53 Antwoorden / 4 Vragen

als dat zou kunnen, al die anonieme telefoontjes zijn dan snel afgelopen als het veel geld kost :)

ro
door roerdomp2 - Aug 9, 2017 om 12:59
2 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb een 3-1 abonnement Ziggo. Ik bel met mijn vaste telefoon nooit mensen, alleen om mijn mobiel op te sporen (en om gebeld te worden door oudere familieleden). Uiteraard neem ik niet mijn mobiel op als ik deze bel. Maar op de afrekening worden al deze keren in rekening gebracht door Ziggo. Er zijn dus meer aanbieders die dit doen.

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2017 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan dus niet. of uw mobiel gaat over op voicemail.

no
door nomennescio - Aug 9, 2017 om 13:15
8 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een flauwekul, dat was vroeger ook niet het geval, het netwerk belasten wat een onzin daar krijgt dat netwerk niets van hoor! Verdraaid het netwerk zal maar overbelast zijn dat is lekker ping ping voor die gasten. Nee dat is vroeger nooit het geval geweest je betaalde gewoon voor de tijd dat je met elkaar in gesprek bent geweest tot op de seconde nauwkeurig en zo moet dat blijven!!

er
door erky - Aug 9, 2017 om 13:34
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Sands,
Bij een standaard abonnement betaal je twee dingen, namelijk de aanvang van het bellen en de minuten. Bij het aangaan van diverse (helder geschreven) voorwaarden is het verschil tussen deze twee duidelijk aangegeven. Dus als ik mobiel bel naar een ander en het gesprek duurt minder dan een minuut, dan betaal ik de eerste aanslag plus 1 minuut. De Consumentenbond heeft al eens gevochten voor het betalen per seconde en niet per minuut, waarbij dus alles naar boven wordt afgerond!

Als ik dus iemand bel en ik laat de telefoon slechts 1x overgaan, dan heb ik wel gebeld, maar niet gesproken. Bij vaste telefoons werkt dit volgens mij bij sommige providers ook al zo. Je maakt gebruik van hun netwerk met de belopdracht, ook al heb je geen verbinding / gesprek gehad. Dit zijn vooral die kleine lettertjes die vast wel ergens staan, maar dan wel zo dat je ze normaliter moeilijk vindt.

Een belrondje naar andere providers zou nog wel eens flinke schrik kunnen opleveren bij het 'heel blond' vragen naar deze kwestie. Juridisch ben ik bang dat je geen poot hebt om op te staan, als mens ben ik het volkomen met je eens dat die kosten voor het gebruik van het netwerk in het vastrecht van het abonnement zouden moeten zitten, feitelijk betaal je nu 2x voor hetzelfde recht, namelijk het gebruik van het netwerk!
Groet en succes!
Erky

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2017 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin. Als er geen verbinding tot stand komt, betaal je niets.

j.
door j.pacque - Aug 9, 2017 om 15:07
2 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op de website van de OPTA, daar kunt U er ook vast een vraag over stellen.

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2017 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De OPTA bestaat niet meer.

ag
door agapon - Aug 9, 2017 om 17:55
115 Antwoorden / 0 Vragen

Vermoedelijk bentzU naar het buitenland gaan bellen en daar is het zo dat op dat moment gebruik maakt van de buitenlandse diensten die dan ook al wordt het niet opgenomen toch het gebruik in rekekning brengt en door berekend.

po
door postduif54 - Aug 9, 2017 om 22:01
51 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik de politie bel moet ik al 3x betalen, wordt netjes via een bandje vertelt. Wat een onzin is dat allemaal. En wat dat gesprek me ook nog kost per minuut. Gewoon ouderwets, per gesprek 1 kwartje. Dat heb je nu, Kabinet beslist dat alle Staatsbedrijven particulier worden. Wie wordt hiervan de dupe, de abonnee. Misschien toch maar weer met zo'n allen een kaart sturen.

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2017 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom moet u drie keer betalen? En waarom belt u de politie?

Gr
door Grunn1 - Aug 9, 2017 om 22:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Voor iedereen die denkt dat je begint te betalen zodra de telefoon over gaat het volgende.
Ik heb maandag de proef op de som genomen en heb 10 keer naar een mij bekend nummer in Amerika gebeld met mijn mobiel en heb alle 10 keer de telefoon 5 keer laten overgaan en toen de verbinding verbroken.
Volgens de vele reacties zou ik dus voor die 50 keer dat de telefoon is overgegaan toch wel een behoorlijke rekening krijgen. Vandaag even na gekeken en jawel er wordt 0,0 cent in rekening gebracht.
Hopelijk is het nu duidelijk voor een ieder wat er wel of niet in rekening wordt gebracht.

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2017 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was al bekend hoor.

Gr
door Grunn1 Aug 10, 2017 om 00:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger: je moet ook echt overal op reageren ook al draagt het niks bij. Maar ach je moet aan je aantallen komen hè.

g.
door g.roelings - Aug 9, 2017 om 23:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag het na bij KASSA!
Ik kan het me niet voorstellen, maar Tele2 doet wel meer rare 'voorstellen'!

ma
door manwijf - Aug 10, 2017 om 09:15
574 Antwoorden / 1 Vragen

Toen gesprekken vroeger via de telefoniste liepen, hoefde je ook niet te betalen als het nummer geen gehoor gaf. Niet voor de diensten van de telefoniste en niet voor het belasten van welk netwerk dan ook. In het vaak niet automatische internationale scheepsverkeer bv, liepen gesprekken ook nog eens vaak via buitenlandse telefonisten. Die bracht PTT (toen nog) echt niets in rekening als er niet werd opgenomen.

Kan me niet voorstellen, dat je nu opeens moet betalen, terwijl je niet gesproken hebt. Heb zelf Ziggo, maar nog nooit zoiets gezien.

audb
door audb - Aug 10, 2017 om 09:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik uit uw tekst opmaak is dat u in het buitenland heeft gebeld en dat ook nog eens buiten europa is gebeurt dan kan het heel goed kloppen.

Buiten europa wordt namelijk wel direct een verbinding in kosten gebracht ook al neemt de gebelde niet op.

Het is dan ook logisch dat daarvoor kosten in rekening worden gebracht.

Zelf gebruik ik Simyo prepaid en ook daar wordt kosten in rekening gebracht als ik bel en er wordt niet opgenomen.

Er wordt contacct gemaakt met de ontvanger/zender en dus maken op dat moment ook kosten helaas wel meer dan het in werkelijkheid kost maar dat gaat om centen meer niet.