th
door thunderr Apr 23, 2013 om 10:21
Computers & telefonie

HI leaseconstructie ongunstig voor Iphonegebruikers

Ik wil gebruikers die willen ingaan op de leaseconstructie van Hi waarschuwen voor het feit dat HI niet correct omgaat m,et het informeren van de gebruikers.
Ik heb een paar maand geleden een Iphone4 abonnement met die leaseconstructie aangegaan. Het voordeel van lease is, zo wordt ook in de winkel verteld, dat (ook als je afziet van reparatie bij schade) je een vergelijkbaar toestel krijgt. De verzekering is namelijk erg duur en kent grote bedragen eigen risico's bij HI dus daarom is die leaseconstructie erg handig.
Tot ik er achter ben gekomen dat de informatie niet klopt.
Het toestel is gevallen en werkt niet meer de monteur vertelde dat reparatie 187 euro ging kosten. Dat geld lukt even niet. Dus graag een vervangende zoals ook in de voorwaarden staat. Krijg ik een Android toestel!!! Terwijl al mijn data , apps en adressen op een Iphone staan!!!
Ellenlang heen en weer gemaild en gebeld.
Verwijzen naar de voorwaarden.
Daar staat dat ingeval van reparatie je een toestel met zelfde besturingssysteem krijgt gedurende de reparatie.
Bij niet repareren krijg je een eenvoudiger toestel(geen woord over besturingssysteem in dit artikel). En er wordt in de winkel bij het afspreken van het contract ook niet voor gewaarschuwd dat ingeval niet repareren je alle data en informatie kwijt bent!!!
Als ik dat had geweten had ik het niet gedaan! Lease suggereert dat je minimaal hetzelfde besturingssyteem terugkrijgt.
Een lieftallige dame van de HI klantenservice weet mij vervolgens te vertellen dat Apple nu eenmaal geen eenvoudige toestellen maakt dus daarom een Android??? euh...waar staat dat Applegebruikers een ander besturingssysteem moeten accepteren?? Dit is dus gewoon nepperij!
kan ik met deze klacht naar de Opta of naar de Ombudsman??

groet
Ron Nijhof

2257 13 Rapporteer

hi-webcare
door hi-webcare - Apr 23, 2013 om 13:22
108 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Ron,

Inmiddels hebben wij elkaar al meerdere malen via het Hi Forum gesproken. Je vraagt van ons een iPhone omdat jouw eigen iPhone kapot is gegaan. Dat je telefoon defect is, is natuurlijk heel erg vervelend. Helaas heb je hiervoor geen aanvullend service contract afgesloten, dit betekent dat je geen recht hebt op een iPhone. Wanneer je toestel stuk is en je de kosten voor reparatie te hoog vindt, krijg je een simpel vervangend toestel. Zie hierover de onderstaande tekst die op hi.nl staat.

Toestel is defect door aan jou toerekenbare schade (heb je bijvoorbeeld je toestel laten vallen of waterschade)

De monteur vertelt je meestal direct wat het reparatiebedrag is (in ieder geval altijd voorafgaand aan eventuele reparatie). Je betaalt niet voor de kosten om te onderzoeken wat er aan je toestel mankeert. Je hebt dan 2 opties:

- Je besluit dat je het toestel laat repareren. Mocht reparatie niet ter plekke kunnen dan ontvang je direct een leentoestel met hetzelfde besturingssysteem als dat van je eigen toestel. Na reparatie levert de monteur je toestel weer bij je af en neemt hij het leentoestel weer mee.
- Je besluit dat je het toestel niet wilt laten repareren Dan nemen wij het defecte toestel in en krijg je van ons een vervangend toestel. Dit is een eenvoudig toestel, waar je wel weer mee online kunt en kunt bellen. Je betaalt dan wel een bedrag van €30. Je abonnement inclusief Hi ToestelLease blijft doorlopen tot het einde van je contract.

Een iPhone is en blijft een duur toestel. Dit kunnen wij dan ook niet aanbieden als simpel vervangend toestel. We bieden je een toestel zodat je gebruik kunt blijven maken van je Hi Abonnement, dit hoeft geen toestel met hetzelfde besturingssysteem te zijn. Ik begrijp dat het vervelend is dat je geen iPhone meer kunt gebruiken, dit was wel mogelijk geweest wanneer je een aanvullend service contract voor schade had afgesloten. Omdat dit nu niet het geval is kunnen we niet aan jouw wensen voldoen.

Inmiddels heb ik nu contact met je gehad via het Hi Forum, Tros Radar, Kassa Vara en ook per mail hebben we weer een bericht van je gehad. Ik wil je vragen om de communicatie middels 1 weg te laten verlopen om misverstanden te kunnen voorkomen.

Groeten van Hi,

Christy
Hi Webcare

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 23, 2013 om 14:33
4299 Antwoorden / 5 Vragen

De volgende keer dus gewoon eventjes de voorwaarden lezen, had je dit probleem niet gehad.

th
door thunderr - Apr 23, 2013 om 14:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Christy...ik ben nog maar net begonnen... Het lastige met journalisten is dat ze niet snel opgeven vooral niet als ze alsmaar hetzelfde antwoord krijgen.

Ik zal de vraag simpeler houden:

Is het zo dat gebruikers van een Iphone bij het afsluiten van een leasecontract bij Hi slechter uit zijn dan Androidgebruikers. Ingeval het toestel schade heeft en de reparatie voor de gebruiker te duur is?

Simpele vraag lijkt mij

groet
Ron Nijhof

th
door thunderr - Apr 23, 2013 om 14:55
6 Antwoorden / 1 Vragen

Lekkerisdat...het grote probleem voor een Iphonegebruiker is dat het dus niet duidelijk in de voorwaarden staat. Stel je voor je hebt een Iphone en je krijgt als vervangend toestel een Androidtoestel? Niet handig toch? En nu je hebt een Androidtoestel en je krijgt een Androidvervanger? Wel handig toch daarom sluit je ook een leasecontract toch?

Niemand vertelt je dat je als Iphonegebruiker geen Iphone als vervanger krijgt...niet in de winkel en ook niet in de voorwaarden...In die voorwaarden staat een eenvoudiger toestel...dus? Iphone3 ? Gebruikte Iphone4 ...er worden veel gebruikte Iphone4 toestellen ingeleverd bij de Hi en KPN winkels.
Ik wil niet moeilijk doen maar wil gewoon niet belazerd worden...

groet
Ron

hi-webcare
door hi-webcare - Apr 24, 2013 om 11:57
108 Antwoorden / 0 Vragen

Ron, aangezien we dit gesprek nu op zowel Kassa Vara, Tros Radar en het Hi Forum voeren lijkt het me handig om dit tot 1 kanaal te beperken. Ik heb je vraag zojuist beantwoord in het topic op Tros Radar.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=25&t=132351&p=1797555#p1797555

Groetjes,

Christy
Hi Webcare

th
door thunderr - Apr 25, 2013 om 10:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de mogelijke lezers van dit topic:

De klantenservice van Hi heeft inmiddels aangegeven dat de leaseconstructie van HI ongunstig kan uitvallen voor zowel Iphone als, naar nu blijkt, ook Blackberry gebruikers.
Wees gewaarschuwd!
Iphone- en Blackberrygebruikers krijgen bij het niet accepteren van reparatiekosten van hun geleaste Iphone of Blackberry een vervangend toestel maar dat zal in alle gevallen een toestel met Androidbesturingssysteem zijn!

Dit wordt niet in de Hi winkels aan de klanten verteld omdat dit, volgens een Hi medewerkster onmogelijk is te doen omdat het teveel tijd zou kosten om klanten dit mede te delen???

Ook de algemene voorwaarden zijn daar onduidelijk over. In de voorwaarden staat dat als een contractant/klant niet akkoord gaat met reparatiekosten zij een goedkoper vervangend toestel krijgen . Nergens staat dat dit een Androidtoestel is. Dit is volgens diezelfde medewerkster : 'omdat Blackberry en Apple nu eenmaal geen goedkope toestellen hebben'. Toen brak mijn klomp helemaal . Is het een probleem voor de klant dat deze mobielmakers in de ogen van KPN?HI geen goekope toestellen maken? Is toch het probleem voor HI/KPN. Zeg dat dan minimaal tegen de klant als hij een leasecontract afsluit .
Ikzelf weet 100 procent zeker dat ik het dan niet had gedaan!!!
Wordt vervolgd.

mastag
door mastag - Apr 25, 2013 om 11:24
955 Antwoorden / 19 Vragen

Lijkt mij als buitenstaander dat je een android toestel prima als vervanger kunt gebruiken t.o.v. een iphone. Je kunt er ongeveer hetzelfde mee. Alle belangrijke zaken werken ook op android zoals je mail, browser, whatsapp enz.
Je krijgt m.i. (zoals in je contract staat een goedkoper) toestel en of dat nu ios heeft of ics dat maakt geen verschil, je kunt hetzelfde ermee.

th
door thunderr - Apr 25, 2013 om 11:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ha die Mastaq,
Weet je wat het is mensen die kiezen voor een Aplle-ios of een Blackberry besturingssysteem doen dat omdat zij bijvoorbeeld combinaties leggen met andere apparatuur of omdat zij gebruikmaken van applicaties die onderling uitwisselbaar zijn met andere Blackberry c.q. Applegebruikers . Daarnaast zijn alle gevens die op de Sim kaart staan zaosl aderssen en andere gevens onbereikbaar geworden. En geloof mij dat is zo onwaarschijnlijk lastig !!! Dat kost je gewoon contcaten en business . Ik ben op die leaseconstructie ingestapt omdat in deze moeilijke economische tijden het een goede aanbieding leek. Een leaseconstructie lijkt ogenschijnlijk heel gunstig.
Nogmaals als iemand mij had verteld dat je geen vervangend , zelfde, besturingssysteem terug zou krijgen had ik het niet gedaan!
En daar Mastaq zit nu juist de angel. In Nederland worden wij als consumenten beschermd door warenwet en instanties als Opta en tegenwoordig ACM(de houder van de overheidssite consuwijzer.nl). Deze instanties bewaken dat ckubs als KPN en HI ons op een goede en juiste manier voorlichten over de produkten die wij aanschaffen.
Wat is er volgens jou op tegen om in het uitgebreide klantgesprek(hetgeen ik heb gehad) te zeggen: ' als uw leasetoestel kapot gaat krijgt u een ander toestel ervoor terug en dat is altijd een Androidtoestel' ?
Het is een zin die door iedereen te leren is en als klant kun je een echte beslissing nemen. Daar kan volgens mij iemand tegen zijn. En neem dat zinnetje dan gelijk even op in de algemene voorwaarden.
En nog een tip...kijk eens voor de gein naar de voorwaarden van de verzekring van onze HI vrienden(kosten per jaar en de kosten van het eigen risico bij de eerste schade en zie eens hoe dat eigenrisico oploopt....dan begrijp je het steeds beter...)

hartelijke groet
Ron Nijhof

zoekster
door zoekster - Apr 25, 2013 om 11:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=thunderr schreef op donderdag 25 apr 2013, 10:45]

Ikzelf weet 100 procent zeker dat ik het dan niet had gedaan!!!

Wat had je dan wel gedaan?

Het is duidelijk dat je geen cent hebt te makken, aangezien je 187 euro 'even niet hebt' toch wil je graag een dure iPhone. Ook heb je je risico niet afgedekt met een extra verzekering (service contract)

Kun je allemaal doen, maar dan moet je superzuinig met je toestel omgaan. Nu moet je genoegen nemen met een android. Kun je hoog en laag springen, Hi gaat echt zijn beleid niet voor je aanpassen omdat jij zoveel lawaai maakt op het internet.

Er zijn veel klachten over die leaseconstructies en in velen kan ik me vinden, want er kleven nadelen aan. Ik zou er zelf nooit voor kiezen.
Maar in jouw geval denk ik dat je je ten onrechte erg verongelijkt opstelt. Wat jij wilt is nl voor wat je voor het lease contract betaalt, te duur.

Cookies
door Cookies - Apr 25, 2013 om 11:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e doet een goede journalist eerst gedegen onderzoek, in dit geval voor aanschaf thuis de algemene voorwaarden goed door lezen.

Ten 2e is zo'n lease constructie maar voor 1 partij gunstig en dat is vanzelf sprekend de provider.

Als nou eens NIEMAND gebruik maakt van zo'n flut constructie, stoppen providers vanzelf met het aanbieden er van.

stacey
door stacey - Apr 25, 2013 om 11:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=thunderr schreef op donderdag 25 apr 2013, 10:45].
Dit wordt niet in de Hi winkels aan de klanten verteld omdat dit, volgens een Hi medewerkster onmogelijk is te doen omdat het teveel tijd zou kosten om klanten dit mede te delen???

Hahaha zo lust ik er nog een paar.............
Wat een Flut bedrijf zeg.

Reden dat ze dat niet melden is dat er anders geen klant zo stom zal zijn zo`n idiote lease constructie aan te gaan.......

Ik zeg.............Niet Doen !
Dat hele lease gebeuren is overigens van de zotte, nooit aan beginnen.

th
door thunderr - Apr 25, 2013 om 11:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

Carola,
Ik zal het je nog sterker vertellen...het is bij wet geregeld dat zaken goed omschreven staan in voorwaarden. Als dat niet is gebeurd is de provider of wie dan ook in overtreding. Dat geldt ook voor het waarcshuwen in een mondeling gesprek. Ik heb mijn huiswerk gedaan. Als klant moet je ervan uitgaan dat alle relevante uitzonderingen genoemd worden. Een voorbeeld:
In het geprek werd mij medegedeeld dat de leaseconstructie zo gunstig is omdat je altijd een vervangend toestel krijgt of je nu overgaat tot repareren of niet!
Probeer het maar eens...
neem nu eens de tijd op die de volgende zin kost:

' U krijgt altijd een vervangend toestel terug maar let wel op meneer of mevrouw als u niet akkoord gaat met reparatie krijgt u altijd een android teostel als vervangend toestel dus geen blackberry of Iphone-ios."
Einde zin...pak m beet 5 seconden....
Daarnaast kun je die zin opnemen in de algemene voorwaarden en mensen kunnen een echt goede beslissing nemen. Wat is de meest cruciale reden om een lease constructie aan te gaan? De constante factor van altijd een mobiele telefoon bij de ahnd te hebben en bewust wordt gekozen voor een Blackberry of Iphone juist vanwege de onderlinge uitwisselbaarheid met andere Blackberry respectievelijk Iphonegebruikers.

De discussie is prima mijn punt is dat het tijd wordt dat providers als HI het complete verhaal vertellen en als het verhaal met een zin compleet te maken is snap ik niet waarom HI dat niet toegeeft of evranderd of andere mensen in soortgelijke situaties excuses aanbiedt en zaken regelt zoals dat hoort in Nederland??

groet
Ron

th
door thunderr - May 21, 2013 om 11:57
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het vervolg van de ellende met leasetoestellen van HI en bij het niet accepteren van de reparatiekosten geen vervangend toestel krijgen met hetzelfde besturingssysteem.

Nog steeds geen officieel bericht van HI gehad betreffende het omruilen van mijn defecte Iphone 4 8GB voor een Alcatel toestel met androidbesturingssysteem. Wel grappig eigenlijk je levert een Iphone in krijgt een Alcatel in je handen gedrukt geen officieel briefje dat dat is gebeurd en hoppa zoek het maar uit.

Door vervelende omstandigheden even niet de discussie voort kunnen zetten maar ik ben er weer.

Discussie blijft ongewijzigd. HI heeft nog steeds de voorwaarden niet aangepast van hun leaseconstructie. Inmiddels heb ik begrepen dat een aantal andere providers wel bij leaseconstructies aangeeft dat je als Iphone(lees: Apple)-gebruiker) en Blackberry-gebruiker bij het niet accepteren van het reparatiebedrag ingeval schade aan je toestel , aangeeft aan klanten dat ze een androidtoestel terugkrijgen. HI nog steeds niet heb het onlangs nog even getest.
Oftewel denk erom als je Iphone of Blackberry gebruiker bent en je sluit een leasecontract af met HI. Je krijgt bij schade aan je toestel(die je niet accepteert omdat de reparatiekosten bijvoorbeeld heel hoog zijn) geen vergelijkbaar besturingssysteem terug. Volgens de HI jongens en meisjes , die je zo leuk altijd met je en jou aanspreken, hebben Apple en Blackberry geen goedkope vervangende toestellen namelijk.
Maar ze weigeren bij HI dit op te nemen in de voorwaarden(en dan gaat het om het voorwaarden-artikel behorende bij het niet accepteren van het schadebedrag). Er staat dat er een vervangend goedkoper toestel wordt meegegeven maar er staat niet dat dit dus nooit een Appletoestel of Blackberry zal zijn. Wees gewaarschuwd en tuin er niet in...je blijft namelijk de gehele looptijd betalen alsof je een Iphione of Blackberry hebt!!
Mijn klacht gaat deze week naar de ACM/Opta/consuwijzer.nl .

Groet Ron
Wordt vervolgd