gerbera
door gerbera Jun 26, 2017 om 16:28
Computers & telefonie

Hoe betrouwbaar is Win Defender

Sinds kort werk ik met Win10. Is het nodig een extra virusscanner te nemen of kan ik volstaan met Defender. bvd mijn dank.

14775 18 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 26, 2017 om 16:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo betrouwbaar (en let vooral op het woordje 'weer') https://www.security.nl/posting/521148/Google-onderzoeker+vindt+weer+ernstig+lek+in+Windows+Defender

Zelf heb ik Defender nooit gebruikt, maar afgedaan als 'flut'.

Edit: had over je andere vraag heen gelezen: Defender schakelt zich zelf uit als je een andere beveiliging er op zet.

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2017 om 16:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Daar hoor je verschillende meningen over.
Zelf gebruik ik Avast en dat bevalt prima.
Is het nodig een extra virusscanner te nemen
Twee scanners gelijktijdig geeft problemen!

gsm
door gsm - Jun 26, 2017 om 17:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik gebruik niks anders en mij bevalt Windows Defender uitstekend.
Windows Defender wordt ook steeds uitgebreider, bijvoorbeeld na de laatste Creators upgrade van Windows 10.
Het is niet helemaal een 100% bescherming, maar dat geldt ook voor alle andere beveiligingspakketten.

Beveiligingspakketten installeren geeft ook weer extra risico's.
https://www.security.nl/posting/501320/Ex-werknemer+Mozilla+adviseert+om+anti-virus+uit+te+schakelen

F-Secure bijvoorbeeld geeft erg veel valse positieve detecties.
Indien verkregen via KPN Veilig krijg je ook nog eens problemen met de update naar een nieuwere versie of verlenging, zo is gebleken.

In het algemeen is mijn advies: Installeer zo weinig mogelijk rommel en Windows 10 zal praktisch probleemloos draaien.
Gebruik vooral geen cleaners, optimizers, boosters en meer van die onzin.

Cookies
door Cookies Jun 26, 2017 om 17:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik kan mij herinneren dat Defender bij jou de nodige troep had door gelaten. Komt ook nog steeds slecht uit de bus.

av
door avdp Jun 28, 2017 om 12:05
29 Antwoorden / 0 Vragen

Geen enkel probleem ondervind ik met F-Secure !

dokun
door dokun Jun 28, 2017 om 12:26
152 Antwoorden / 0 Vragen

F-Secure staat hoog in de test-ranglijsten en geeft bij ons nooit valse detecties. Gebruiken het 3jr en nooit enig probleem ondervonden.

johanv1100
door johanv1100 Jun 28, 2017 om 12:34
63 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin en slecht advies windows Defender bied onvoldoende bescherming tegen malware , spyware en ( ransom ) hackers en de virus database wordt niet dagelijks geupdated.Verder is de windows firewal zeer matig. Met F secure overigen is niks mis mee.

gsm
door gsm Jun 28, 2017 om 12:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zo onbetekenend zijn dus momentopnames , zie:
https://www.gratissoftwaresite.nl/av-comparatives-real-world-protection-mei-2017-avast-avg-kaspersky-beste

Bij verreweg de meeste bestanden zal F-Secure ook heus geen valse conclusies trekken.
Gen enkele scanner is perfect. De meeste scanners maken slechtere en betere tijden door.
Helaas vormen ze zelf echter ook een bedreiging voor de stabiliteit en zelfs de veiligheid van het computersysteem.
Het wachten is op een geheel nieuwe aanpak voor het afweren de huidige bedreigingen.

Zie ook het antwoord van COSTNIX. Eén verkeerd klikje en geen enkel beveiligingspakket dat je kan redden.
Ondanks alle beveiliging is vandaag o.a. TNT en een container overslagbedrijf van Maersk getroffen door een virus, dat zich naar het schijnt vermomd had als ransomware wat bestanden encrypt.

gsm
door gsm Jun 28, 2017 om 16:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik begrijp eigenlijk niet waarom heel veel mensen een optimaal beveiligingspakket aanschaffen en tegelijkertijd de deur wagenwijd openzetten door met een admistratief account te werken. Het is veel veiliger om een standaard account te gebruiken, maar dan wel een administratief account achter de hand te hebben.

Cookies
door Cookies - Jun 26, 2017 om 17:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nog wat leesvoer over Defender https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/antivirussoftware-wat-is-de-beste-virusscanner/

Stukje uit bovenstaand artikel:

Het probleem van Windows Defender is dat het niet goed genoeg is. De prestaties zijn zowel bij het herkennen als het verwijderen van malware hooguit matig, zo blijkt keer op keer uit de tests van gerenommeerde antivirusonderzoekers als AV-Test en AV-Comparatives.

https://www.av-comparatives.org

gsm
door gsm Jun 26, 2017 om 21:13
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij Windows defender kun je instellen dat je gebruik wil maken van de cloud. Punt is dat de extra software, ook in de vorm van scanners, meer kans op lekken of gaten geeft, waar hackers gebruik van kunnen maken. Het bewuste artikel klopt dus niet (meer).
Windows Defender (of MSE) was de laatste tijd regelmatig beter dan o.a. McAfee en F-Secure.
In het verleden gebruikte ik trouwens regelmatig Avira, wat een van de beste gratis beveiligers is.

Normale software zoals browsers en e-mail programma's kunnen niet optimaal beveiligd worden omdat de virusscanners volledige toegang tot alles moeten hebben. Dat is dus eigenlijk behoorlijk gevaarlijk, aangezien malware daar misbruik van zou kunnen maken.
Om die reden is het ook veiliger als je zelf inlogt als een standaard gebruiker, dus zonder administratieve rechten.
Een hacker kan dan weinig verpesten met jouw gebruikersaccount. Wel dien je dan een tweede account te hebben met administratieve rechten, zodat je toch bepaalde taken nog kan uitvoeren.

Uiteraard mag iedereen gebruiken wat hij of zij denkt dat het beste is.
Ik doe in elk geval niet mee aan de AV en Cleaners gekte.

gerbera
door gerbera - Jun 26, 2017 om 21:53
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Beste mensen, bedankt voor de info ik weet genoeg.
Even een correctie op mijn vraag, extra moet zijn een andere scanner.

costnix
door costnix - Jun 27, 2017 om 01:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De interface tussen het toetsenbord en stoel is heel belangrijk en moet ook regelmatig een upgrade krijgen!

f.weele
door f.weele - Jun 27, 2017 om 07:37
1085 Antwoorden / 27 Vragen

In Win.Defender zit nog een extraatje: lees hoe in "HowToGeek"; klik hier
Je kunt ook nog Malwarebytes Anti Exploit gebruiken als extra beveiling bij het browsen; klik hier

m.vr.gr.

johanna66
door johanna66 - Jun 28, 2017 om 11:50
48 Antwoorden / 6 Vragen

Windows Defender bevalt mij prima

we
door weethet - Jun 28, 2017 om 11:59
107 Antwoorden / 2 Vragen

Windows gebruikt exact dezefde virus bronnen als alle anderen en maakt de pc niet trager.  De door
 carola.83
gemaakte opm. laat wel weg dat alles is gefixed. dus haar opm is niet juist.  het opruimen van register fouten is sowieso wel aan te raden (geen booster )  ik gebruik Toolwiz care.

- 26 jun. 2017 om 16:41
11423 Antwoorden / 27 Vragen

Zo betrouwbaar (en let vooral op het woordje 'weer') https://www.security.nl/posting/521148/Google-onderzoeker+vindt+weer+ernstig+lek+in+Windows+Defender

Zelf heb ik Defender nooit gebruikt, maar afgedaan als 'flut'.

johanv1100
door johanv1100 - Jun 28, 2017 om 12:26
63 Antwoorden / Vragen

Nee geeft onvoldoende bescherming ,bovendien is de windows firewal zeer matig.

lo
door lopaka - Jun 28, 2017 om 12:34
70 Antwoorden / 47 Vragen

Is er nog wel een veilige virusscanner??? Ze leggen hele bedrijven plat wat nu gebeurt is gevaarlijker dan een oorlog.

audb
door audb Jun 28, 2017 om 14:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U maakt net zo als vele anderen de fout om te denken dat een virus het zelfde is als een trojaanse paard (trojan).

Maar als een ICTer van een bedrijf liever op facebook of andere web sites zit in de plaats van de software up-to-date te houden en het personeel niet verteld dat ze geen bijlage van een onbekende afzender mogen openen voor dat ze deze met een virusscanner hebben gecontroleert dan kan dit gewoon gebeuren.

Soms gebeurt het zelfs dat een ICTer de virus scanner zelf uitzet omdat het te veel vertraagt.

gsm
door gsm Jun 29, 2017 om 09:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In dit geval waren bij de getroffen bedrijven de computers gewoonweg niet bijgewerkt met de laatste Windows updates. Het is namelijk vooral een update van Windows die voor de bescherming tegen ransomware moet zorgen en niet zozeer een up-to-date virusscanner.
Microsoft heeft deze update zelfs nog voor Windows XP vrijgegeven, vermoedelijk omdat veel bedrijven en overheden nog steeds Windows XP gebruiken!

Te
door TechTukker - Jun 28, 2017 om 12:56
11 Antwoorden / Vragen

Dat hangt eigenlijk helemaal van je eigen gedrag op internet af. Als je alleen op veilige sites rondstruint, is de kans op kwaadaardige software zo goed als nihil. In zo'n geval is Defender - zeker die van Windows 10 - meer dan voldoende. En hij belast je systeem ook hoegenaamd niet.

Vergelijkingen van virusscanners zijn altijd momentopnames. De ene dag doet scanner A het het beste, de volgende dag staat scanner B weer bovenaan. Waarom? Omdat de ontwikkelaars niet alleen de definities aanpassen (bij een gratis scanner dagelijks, bij een betaalde versie 4 keer per dag) maar ook de engine eens in de zoveel tijd bijwerken, zegt zo'n momentopname niet zo gek veel. En als je een gemiddelde zou (kunnen) nemen, dan is Defender niks beter of slechter dan de rest.

Maar je zou eenvoudig een test uit kunnen voeren, ook om te kijken of je betaalde of een gratis scanner zou willen gebruiken. Installeer desnoods voor een jaar een betaalde scanner en bekijk na een jaar hoeveel virussen hij op jouw systeem heeft geblokkeerd. Grote kans dat die teller op 0 staat, met name als je je beperkt hebt tot de gangbare en veilige websites. Dan heb je dus voor niets betaald en was die scanner alleen maar ballast... Desnoods herhaal je het nog een jaar met de gratis versie, als dat je een beter gevoel geeft.

Een ander aspect is beveiliging tegen besmetting via e-mail. Maar daar is 1 simpele vuistregel voor: zolang je nergens op klikt ("iets opent") kan er niks gebeuren; besmettingen kun je alleen maar oplopen door jouw eigen handelingen. Bij de eerste categorie beveiligt een scanner sowieso niet, want dat betreft fishing e-mails (en andere kom je nauwelijks meer tegen), die er bedrieglijk echt uitzien als een uitnodiging tot een beveiligingsupdate van bv. ABN Amro, ICS, ING, Rabobank of noem maar op. Volg de reclameslogan op: Gooi weg! De tweede categorie betreft e-mails met bijlage - iets dat tegenwoordig veel minder voorkomt. Maar je zou toch een nepmailtje van een kennis kunnen krijgen met bedrieglijke bijlage (adres ooit gekaapt bij een hack elders). Je kunt natuurlijk even ruggespraak houden (niet via Beantwoorden!!) of het echt van de vermeende afzender afkomstig is. En wacht sowieso een paar dagen met bewerkingen op de bijlage. Als het een virus zou bevatten, dan weten de scanners dat in elk geval na een paar dagen wel en blokkeren hem automatisch.

Ondanks dit alles heb je nooit garantie dat je veilig bent. Hoe goed je virusscanner ook is en hoe goed je je systeem ook bijhoudt met de voorgeschreven (systeem)updates, er kan altijd een nieuw virus opduiken dat nog niet bij de virusscanners bekend is (een zgn. 'dag nul' virus). De ontwikkelaars van de virusscanner zullen zo'n ding eerst moeten krijgen, hem analyseren en kunnen dan pas hun definities erop aanpassen. Dit kost tijd. Daarom is het eigenlijk bij elke download, maar in elk geval bij e-mailbijlages, uiterst verstandig de bestanden eerst een paar dagen even te parkeren. Daarna kan de scanner er aan snuffelen en pas daarna ben je redelijk verzekerd van een veilig te gebruiken bestand.

Dan nog twee dingen...

De allerbeste bescherming tegen virussen is nog altijd het maken en goed bijhouden van een *echte* backup van je systeem. Geef die € 50,- liever uit aan een backup-programma dan aan een virusscanner. Dan is Defender zeker voldoende en bij een probleem (ook niet virusgerelateerd!) zet je gewoon de laatste backup terug. Let wel: een goede backup bestaat niet alleen uit al je bestanden (dat zou je ook met je Verkenner kunnen), maar omvat ook je systeeminstellingen (onmogelijk te doen met de Verkenner)...!

Wil je toch een andere scanner, dan maakt het niet uit welke je kiest (zie ook boven) en is het een kwestie van smaak. Soms spelen in de gratis versie wat irritatie over reclame voor de eigen betaalversie mee, of het hebben van extra functies. Zo zijn er virusscanners die ook even voor je bijhouden of er van een geïnstalleerd niet-Windows programma een update is. Handig? Hmm... de meeste programma's doen het ook zelf wel.

johanv1100
door johanv1100 Jun 28, 2017 om 14:48
63 Antwoorden / Vragen

Prachtig `sprookje alleen is het in de werkelijkheid een beetje anders.Dat merk pas dat je ondanks al jouw voorzorgen toch te pakken genomen bent door een hacker. Als ik jou was zou ik een contact opnemen met de netbeheerders van de nu met ransomeware gehackte computers van bv TNT en overslagbedrijf in Rotterdam.Overigens is € 50 uitgeven aan een backup weggegooid geld.Die optie zit gratis in windows en de meeste virusprogramma's.

gerbera
door gerbera Jun 28, 2017 om 16:35
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ik had al geschreven dat ik voldoende info had gehad. Uw verhaal, hoe goed ook bedoeld, zet bij mij geen enkele zode aan de dijk. De PC is voor mij geen vreemde en weet, zowel met sofware als hardware, hier heel goed mee om te gaan. Omdat W10 voor mij nieuw is was de simpele vraag of defender betrouwbaar is. Inmiddels weet ik dat dat zo is dus hoef ik mijn licentie van McAfee, welke op mijn oude Pc zat met Win7, niet te verlengen.

gsm
door gsm Jun 29, 2017 om 09:44
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De standaard McAfee scanner is volgens de testen zeker niet beter dan Windows Defender!

di
door diversion - Jun 28, 2017 om 13:12
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik gebruik al jaren de gratis versie van Avast en ben daar heel tevreden over. Heb vroeger Defender gebruikt onder windows XP en toen werden er nog geen automatische updates uitgevoerd, dus daarna nooit meer gebruikt.

jn
door jnes - Jun 28, 2017 om 16:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Windows Defender is minstens even goed als andere (betaalde) AV pakketten zie o.a. het hierna volgende rapport. Samen met de gratis versie van MalwareByte is jouw PC zo goed als mogelijk is beschermd tegen Virussen en Malware. Ik ben het verder overigens met TECHTUKKER eens !

Winning the war on ransomware

Windows Defender's detection rates rivals those of many pay antivirus'.

Back in the ‘70s, the United States suffered a severe oil shortage.

Lines at the gas station filled city blocks. Thieves siphoned gasoline not to save money but time. In response, the federal government created a measurement, miles per gallon. Since then, MPG has become a factor in many car purchase decisions. Today, fuel efficiency has improved threefold, and we have hybrid and electric cars.

We are facing another crisis that threatens our way of life — ransomware. Cybercriminals hold hostage individual, public sector and enterprise data with remarkable ease and frequency. Although paying ransoms may solve a short-term problem, it almost guarantees that attacks will continue creating a larger threat to our digital society.

Ransomware commonly infects via a disguised email attachment. Unwitting users click, and at that point antivirus software should detect and block the ransomware. That’s the security hole — email — and that’s the measurement — detection rates.

Ransomware can be defeated if we consider detection rates when purchasing security software. As detection rates rise, ransomware payments will decline, and cybercriminal income will fall. As their income falls, they will have less to invest in more sophisticated attacks. As detection rates continue to rise, their income will fall to the point where alternative and legal vocations will become more attractive.

Sadly, many antivirus (AV) products do not participate in public detection rate testing. These companies complain that the tests are expensive and not realistic. This position hurts the public’s ability to view a comprehensive head-to-head AV detection rate test.

With that in mind, my company partnered with AV Comparatives from Innsbruck, Austria, to create an involuntary test, where no product would be aware when and how the test would be executed. The sample size of the test exceeded 5,000 viruses and with two separate ransomware sets. The test was comprehensive including 28 different AV products.

[ To comment on this story, visit Computerworld's Facebook page. ]

The highlight of the report is Microsoft Windows Defender’s surprisingly high detection rates. Microsoft has historically had a curious love-hate relationship with the antivirus community. They positioned Windows Defender and Security Essentials as a last-resort AV inferior to any and all other security. In the last three years, the gloves have come off, and Windows Defender is superior to many pay alternatives.

Microsoft is raising the bar on detection rates and that is good for the battle against ransomware and the entire Windows ecosystem. The message is clear. When purchasing AV, select products that have better detection rates than Windows Defender.

Microsoft’s sudden rise in detection rates demonstrates that the world of antivirus is not static. The cybercriminals are rapidly increasing in sophistication, and antivirus products are frankly struggling to adapt. Today’s studs can be tomorrow’s duds. A great antivirus must constantly and continuously evolve in order to stay current and remain great.

Detection rates bring much-needed objectivity into the purchase process of security software. Sadly, the purchase of security software is analogous to how consumers buy beer and toothpaste. A brand is chosen based on largely subjective attributes, and seldom is that choice reevaluated. In the battle against ransomware, one’s security solution should be constantly reevaluated in search of higher detection rates against the latest threats.

Unlike beer and toothpaste, automobiles are replaced every three to four years. This drives a cycle of innovation where cars improve in security features, technology and MPG. A similar cycle can begin with antivirus software and lead us to a world without ransomware. It all begins by considering detection rates when purchasing security software.

This article is published as part of the IDG Contributor Network.

gerbera
door gerbera - Jun 28, 2017 om 16:40
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Mensen ik weet genoeg dus wat u gebruikt, en hoe ik met mijn Pc om moet gaan is voor mij niet interessant. Een Pc stort bij mij over het algemeen in elkaar door ouderdom van zowel de software alsook de hardware.

br
door brui0929 - Jun 28, 2017 om 23:16
634 Antwoorden / 10 Vragen

Sinds windows 10 er is kunnen is er geen conflict meer tussen programma's of updates.
Wel is het zo dat wanneer er een grote update voor windows 10 wordt geistalleerd de virus scanner tijdelijk uitgeschakeld is.
Dit omdat het updaten niet goed gaat naa een herstart wordt de virus scanner ook geactiveerd.

we
door wessel1986 - Jun 29, 2017 om 09:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Windows Defender scoort niet heel goed, beter een andere nemen.

https://www.antimalwaresoftware.nl/ingebouwde-virusscanner-van-windows-10/