ka
door kama Jul 31, 2012 om 12:00
Computers & telefonie

Hoe herstel ik een gecrashte externe harde schijf?

Beste Kassaforumers,

Ik maak regelmatig een backup van al onze data. Voor muziekbestanden gebruikte ik daarvoor een Western Digital WD 500 GB MyBook externe harde schijf. Deze schijf heeft regelmatig het probleem dat hij in eerste instantie wel door de USB-poort wordt herkend, maar als je de backup begint ineens niet. Meestal helpt het om dan een andere USB-poort te nemen. Afgelopen weekend was dat ook weer het geval. Toen ik echter een andere USB-poort aansloot, werd de harde schijf niet meer herkend en werd aangegeven dat hij opnieuw geformatteerd moest worden. Waarschijnlijk is dus de directory gecrasht. Ik heb inmiddels de backup op een andere schijf gezet, dus de data zijn we niet kwijt. Ik heb toen geprobeerd de schijf opnieuw te formatteren, maar dat lukt niet. De plaatselijke computerwinkel kan hem wel weer repareren, maar dat kost tenminste € 59 en daarvoor koop je ook een nieuwe schijf. Dat geldt ook voor te downloaden software, waarvoor je moet betalen.
Ik ben daarom op zoek naar een gratis programma om de schijf weer operationeel te krijgen. Ik hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt

Kama

54346 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo kama,

Vooralsnog vind ik de conclusie dat er wat met die harde schijf wat aan de hand is, wat voorbarig...... Ik acht niet uitgesloten (en eerlijk gezegd, het meest waarschijnlijke), dat er iets aan de hand is met de elektronica in de behuizing van de externe harde schijf. Kortom, de eerste stap is, lijkt mij, om de harde schijf uit die behuizing te halen en de schijf in een computer (als extra schijf) te monteren. Je kunt de schijf dan testen, data redden indien nodig en dan eventueel opnieuw formatteren.

En om een schijf opnieuw te partitioneren/formatteren heb je geen extra software nodig, dat gaat prima met de standaard Windows tools (Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer).

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opnieuw formatteren had je niet moeten doen. Dat is een standaard melding die de lading niet dekt. Vaak werkt hij na aansluiten op een andere usb poort weer gewoon, zoals je zelf ook al meldt. Ik denk niet dat je hem met software weer goed aan de praat krijgt. Ik zou eerder alle kabels eens checken en de schijf uit zijn behuizing halen om de contacten na te lopen.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens kan dit probleem veroorzaakt worden door een te lange USB (verleng)kabel. Heb dit ook eens gehad toen ik een 10 meter kabel probeerde.
Conclusie: externe HDD aan een zo kort mogelijke kabel hangen.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Freya,

Ik heb geprobeerd de schijf opnieuw te partitioneren. Dat is mislukt. Het verwijderen van de oude partitie lukte wel, maar een nieuwepartitie aanmaken lukt niet. De schijf is nu ook niet zichtbaar meer in het systeem, ook niet als je hem opnieuw aansluit. Ik zal de schijf er eens uit gaan halen en kijken of daar nog wat mee te doen is in een oude PC.

met vriendelijke groeten,

kama

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem zit heel vaak in de externe stroomadapter voor de harde schijf.
Er wordt voor de partities meestal FAT32 toegepast op externe schijven.
Dat heeft het voordeel dat de schijf universeel toegankelijk is, maar fouten worden niet hersteld zonder schijfcontrole uit te voeren.

Probeer eerst dit:
Sluit de adapter aan op de harde schijf, maar nog niet op het stopcontact.
Zorg dat de schakelaar voor de externe harde schijf al aan staat en steek dan pas de stekker van de adapter in het stopcontact.

Het komt ook wel voor dat de schijf opnieuw geïnitialiseerd dient te worden met Schijfbeheer. Controleer of de schijf in Schijfbeheer getoond wordt en klik met de rechter muisknop op de schijf.
Indien Offline, dan zet je de schijf Online en vervolgens maak je NTFS partities.
NTFS (met automatisch fouten herstellen) is veel betrouwbaarder dan FAT32. Het kan echter zijn dat het stuurprogramma voor de USB poorten niet goed bijgewerkt is en niet goed kan omgaan met foutherstel.

Klein nadeel van NTFS partities is dat op een andere computer de toegang weleens geweigerd zou kunnen worden. Dat probleem kan overigens eenvoudig verholpen worden.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gsm,

Bedankt voor je suggesties.
Ik heb verschillende voedingen op de schijf geprobeerd en ook om de voeding meteen in het stopcontact te steken (de schijf heeft geen schakelaar). Dat heeft niet geholpen.

Ik heb geprobeerd opnieuw een partitie te maken, maar ook dat is mislukt. De oude partitie werd wel weggehaald, maar de nieuwe kon niet worden aangemaakt. De schijf wordt nu helemaal niet meer gezien, al herkent de USB-poort nog wel dat er een schijf aanhangt.

Ik ga nu maar eens verder sleutelen.

Met vriendelijke groeten,

kama

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al via Schijfbeheer (onderdeel van Computerbeheer) geprobeerd de drive weer zichtbaar te maken?

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge Hoe moet dat?

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet niet met welke versie van Windows je werkt, maar onder Vista kan je 'Computerbeheer' intypen in het zoekvak of met rechts klikken op het icoon computer en dan naar Beheer gaan.

Als Computerbeheer dan opgestart is ga je naar Opslag/Schijfbeheer. Misschien zie je de schijf daar staan, dan kan je 'm weer activeren of een letter toekennen.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

kama schreef op dinsdag 31 jul 2012, 22:16: @diumenge Hoe moet dat?

Zie mijn bericht van 12:13 uur...
En als het goed is zou je daar je schijf terug moeten kunnen vinden.

Freya

ve
door verwijderd - Jul 31, 2012 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 31 jul 2012, 22:29:
kama schreef op dinsdag 31 jul 2012, 22:16: @diumenge Hoe moet dat?

Zie mijn bericht van 12:13 uur...
En als het goed is zou je daar je schijf terug moeten kunnen vinden.

Freya

Oeps, die had ik even over het hoofd gezien.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je nog een 2e pc in de buurt hebben, probeer die externe harde schijf dan eens op die PC/Laptop aan te sluiten...soms....

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met het programma " Testdisk recall " kan je verloren data terug halen van een schijf ondanks verwijderen van partitie of formatteren.
succes

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de reacties. Het gaat niet om het terughalen van verloren data, maar het gaat erom om de schijf weer bruikbaar te maken.

We hebben alle suggesties uitgeprobeerd maar de schijf blijft onzichtbaar na het uitvoeren van de door @Freya gesuggereerde aanbeveling.

We weten niet hoe we een en ander weer kunnen herstellen.

Groet
kama

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas heb ik de zelfde ervaring als GSM: WD-schijven met externe adapters zijn een ramp.... Ik denk niet zozeer dat het de adapter is, eerder een fout in het ontwerp in de drive.

Als u de drive op een andere PC probeert, lukt het dan wel? Wat u ook zou kunnen proberen: download Gparted en brandt dit als image op een CD. Daarna computer opnieuw opstarten, ditmaal via deze CD. Volgende stappen kunt u hier lezen!

....als u met Gparted de HDD niet kunt zien is deze helaas overleden.... :-(