aquarius
door aquarius Feb 16, 2018 om 12:14
Computers & telefonie

Hoe krijg ik NPO "Uitzending Gemist" terug?

Tja, welke categorie? Electronica en TV of Computers?

Ik heb een LG Smart TV uit 2015. Tot voor kort beleefde ik veel plezier aan "Uitzending Gemist", maar sinds ongeveer een week worden er geen programma's meer getoond die je per dag kunt aanklikken. Er is, voorafgaande aan het "op zwart gaan" wel een paar keer een waarschuwing getoond, maar die zag ik te laat, zodat ik de inhoud niet heb kunnen lezen. Waarschijnlijk had die waarschuwing iets met de huidige situatie van doen.

Als ik nu NPO aanklik krijg ik een pagina met 3 vakken waarin gemeld wordt dat er geen programma informatie is. Dan nog het bekende vak van "Uitzending Gemist". Als ik daarop klik krijg ik het vertrouwde beeld, maar als ik op "gisteren" klik krijg ik te lezen "geen items beschikbaar". Dat geldt ook voor woe, di, ma. Op zondag is er nog keuze uit 3 programma's, op zaterdag 9, op vrijdag 4. Wat moet ik doen om weer als vanouds van NPO "Uitzending Gemist" te kunnen genieten? Heeft iemand een eenvoudige uitleg (ik, senior, heb 2 linker handen en geen technisch inzicht). Alvast hartelijk dank voor uw eventuele hulp.

36803 21 Rapporteer

panter22
door panter22 - Feb 16, 2018 om 12:24
6599 Antwoorden / Vragen

Een tv abonnement nemen. Kun je de programm's live zien en tot 7 dagen terug in de herhaling. Kost ca. €10 per maand.
Kun je ook op je computer en tablet tv kijken.
Info:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/npo-start-app-niet-beschikbaar-voor-jouw-smart-tv-zo-kijk-je-gemiste-uitzendingen-terug/

costnix
door costnix - Feb 16, 2018 om 13:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit probleem opgelost door de uitzendingen te streamen via mijn Google Chromecast vanuit mijn tablet en de NPO Start app.

aquarius
door aquarius Feb 16, 2018 om 13:53
259 Antwoorden / 63 Vragen

Costnix, wat goed dat u het probleem heeft weten op te lossen, maar kunt u aub wat duidelijker zijn? Ik heb geen tablet. Gaat het dan niet lukken? En zoals gezegd ben ik, senior, onhandig en onervaren op dit gebied.

costnix
door costnix Feb 16, 2018 om 17:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben ook senior, maar als u geen tablet heeft/wilt, houdt het op. Ik heb op mijn Philips TV ook de NPO app geprobeerd en die werk hier ook niet meer. Ik krijg overal de melding “Geen afleveringen beschikbaar”

aquarius
door aquarius - Feb 16, 2018 om 13:45
259 Antwoorden / 63 Vragen

Panter22, het betreft hier een LG smart TV uit 2015; uw link is daarop niet van toepassing, daar betreft het oudere toestellen. En zoals gezegd, tot vorige week kon ik probleemloos (en gratis) alle NPO-programma's van "Uitzending Gemist" bekijken. Ik heb ook niets kunnen vinden op Google over de verandering. Ik heb alleen de waarschuwingen van LG niet kunnen lezen. Ik zag wel dat er een verandering zat aan te komen.

Cookies
door Cookies - Feb 16, 2018 om 13:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aangezien je wel dagen terug kunt vinden, heb je blijkbaar nog wel de NPO gemist app op je t.v. Die app heet tegenwoordig NPO Start. De nieuwe app heeft een andere structuur, daar moet je even je weg in zien te vinden. Dat is moeilijk uit te leggen.

Het gaat trouwens om het bouwjaar van een t.v., niet om de aankoopdatum. Een t.v. die je koopt in 2015, kan als bouwjaar rustig 2013 of 2014 hebben.

DOOR AQUARIUS - 16 FEB. 2018 OM 13:45
255 ANTWOORDEN / 61 VRAGEN

Panter22, het betreft hier een LG smart TV uit 2015; uw link is daarop niet van toepassing, daar betreft het oudere toestellen. En zoals gezegd, tot vorige week kon ik probleemloos (en gratis) alle NPO-programma's van "Uitzending Gemist" bekijken. Ik heb ook niets kunnen vinden op Google over de verandering. Ik heb alleen de waarschuwingen van LG niet kunnen lezen. Ik zag wel dat er een verandering zat aan te komen.

panter22
door panter22 Feb 19, 2018 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk naar de productiedatum van je tv op:
https://www.kieskeurig.nl/

ka
door kaasstad - Feb 16, 2018 om 13:56
4 Antwoorden / 2 Vragen

ik zit met het zelfde probleem. ik snap niet, dat de npo deze weg bewandeld. de commerciele omroepen hebben hun app gemis, totaal veranderd, maar die staan nog wel gewoon in mijn tv, rtl xl en kijk. de npo stelt hem niet beschikbaar voor mijn smart tv. zo zie je maar onze publieke omroep, betaalt met belastinggeld, heeft maling aan ons.

aquarius
door aquarius Feb 16, 2018 om 14:52
259 Antwoorden / 63 Vragen

2 vrienden van ons hebben totaal geen probleem, zij kunnen NPO Uitzending Gemist op hun Samsung TV (ook bouwjaar 2015) nog gewoon ontvangen, zonder aanpassingen of aanschaf van het een of ander.

gsm
door gsm - Feb 16, 2018 om 19:47
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Op deze manier worden door de NPO ontelbare dure Smart TV's na een paar jaar al buitenspel gezet.
De NPO heeft een nieuwe app (NPO Start) en zit er niet mee dat heel veel TV's in de Nederlandse huiskamers de oude app niet meer kunnen gebruiken
Het beste koop je voortaan een TV zonder deze "Smart" voorzieningen en gebruik je een Google Chromecast als alternatief.
Vanaf je PC of nog functionerende vrij nieuwe tablet, zet je het programma op NPO Start dan via internet (WiFi) en HDMI op het TV scherm.
Een USB aansluiting op je TV kan als voeding voor de Chromecast dienen.

Met dank aan de NPO, die wij samen allemaal betalen.
Wel geld naar een hele serie veel te hoge beloningen, maar geen cent om een oudere app en heel veel Samrt TV's in de lucht te houden!
Het updaten van de TV firmware (linux!), zodat de nieuwe NPO Start erop kan draaien, kun je meestal ook wel vergeten.

panter22
door panter22 - Feb 16, 2018 om 20:53
6599 Antwoorden / Vragen

Neem toch gewoon een abonnement op de tv. Kun je een hoop plezier aan beleven. Ik snap al die zuinigheid niet.

Cookies
door Cookies Feb 16, 2018 om 21:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat bedoel je toch met abo op tv nemen? Iedereen die tv kijkt, heeft al een abonnement.

panter22
door panter22 Feb 16, 2018 om 21:23
6599 Antwoorden / Vragen

Dan snap ik er niets meer van. Ik heb tv van KPN met opnemen. Kun je tot 7 dagen programma's terugkijken.
Je kunt inprogrammeren wat je wilt opnemen en je hebt itv op je tablet. Kun je live zien en gemiste programma's.
Heb je geen smart tv nodig.

door 39Frank19 Feb 23, 2018 om 13:25
2 Antwoorden / 3 Vragen

En hoe dan als je in een buitengebied woont, een intertactief abonnement niet mogelijk is en aangewezen bent op Digitenne of de schotel??
Dus moet Panterje even nadenken alvorens hij een tip vol verwijten geeft

panter22
door panter22 Feb 23, 2018 om 16:36
6599 Antwoorden / Vragen

Uitzonderingen zijn altijd mogelijk en wie zegt dat ts  in het buitengebied woont?

Cookies
door Cookies - Feb 16, 2018 om 20:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aquarius, je kan niet een beetje wel de NPO app hebben. Of je hebt die app of niet. Een beetje zwanger zijn, kan ook niet. Je schrijft dat je sommige dagen wel terug kunt kijken, dus je hebt wel NPO Start.

aquarius
door aquarius Feb 18, 2018 om 11:37
259 Antwoorden / 63 Vragen

Oei Carola.83, u hebt in de 3e klas/groep 5 niet goed opgelet bij de lessen "Begrijpend Lezen". Maar dat geeft niet hoor, doe verder geen moeite. Maar bedankt voor uw nuttige bijdrage.
Overigens succes met uw vleugje zwangerschap. (Of maak ìk nou een leesfout?) :-)

Cookies
door Cookies Feb 18, 2018 om 23:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Succes hoor, en ik zal zeker verder geen energie verspillen, want je begrijpt er inderdaad niets van zoals je zelf al schrijft.

marita5
door marita5 - Feb 18, 2018 om 23:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aquarius ,

een paar keer een waarschuwing getoond, maar die zag ik te laat, zodat ik de inhoud niet heb kunnen lezen.

Hoe communiceren jullie naar consumenten toe over verdwenen / niet werkende apps ?

De app-aanbieders geven informatie over hun apps aan consumenten, omdat zij de directe relatie met hun consument hebben. Zo heeft NPO vlak voordat zij een nieuwe app aanboden, die niet geschikt is voor oudere Smart TV’s, een pop-up in de NPO app getoond met deze informatie, incl. een verwijzing naar de NPO website voor meer informatie.

Lees ook deze informatie eens door ,

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/smart-tv-2017

Ge
door Genee - Feb 18, 2018 om 23:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lees https://help.npo.nl/vragen/16500

Geen idee of het ook aan de software van uw TV kan liggen, maar u kunt eens kijken of de meest recente Firmware update voor uw TV is geïnstalleerd.

gsm
door gsm Feb 19, 2018 om 09:43
5939 Antwoorden / 47 Vragen

De firmware, een linux variant, wordt na een paar jaar al niet meer bijgewerkt, wat betekent dat de TV de nieuwe apps niet meer krijgt.
Je kunt natuurlijk wel voor de zekerheid zelf controleren op een nieuwere versie.
Vergelijk het met Windows, of Android, of IOS. Ook daar werken de nieuwste apps niet meer op oude besturingssystemen.
Worden vervolgens de oude apps buiten werking gesteld, zoals de NPO nu doet, dan wordt de functionaliteit een paar jaar oud apparaat minder.

costnix
door costnix Feb 20, 2018 om 20:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De link werkt niet (pagina niet gevonden)

Ge
door Genee Feb 20, 2018 om 22:16
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Denk dat het deze was
https://help.npo.nl/vragen/16361

reflecs
door reflecs - Feb 19, 2018 om 13:11
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo aquarius,

Ik knip en plak het bericht van de NPO-site even, misschien is het ook verhelderend voor andere lezers:

De ontwikkelingen van de NPO-app staan niet stil en we streven ernaar steeds meer functies beschikbaar te maken voor de Smart TV. Na de invoering van de nieuwe NPO-app zijn enkele Smart TV's niet meer compatibel met de NPO-app.De software van oudere Smart TV's kunnen de ontwikkelingen helaas niet aan, waardoor de oude NPO-app niet langer te gebruiken is op tv's van een ander merk en bouwjaar dan onderstaande.

De nieuwe NPO-app is beschikbaar op de volgende Smart TV's:
- Philips: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
- Samsung Orsay: bouwjaar 2014 en 2015
- Samsung Tizen: bouwjaar 2015, 2016 en 2017

Ook op onderstaande Smart TV's komt de nieuwe NPO-app binnenkort beschikbaar. Een datum waarop de app beschikbaar is, is op dit moment nog niet bekend. Zodra de app gedownload kan worden, laten we dat in dit artikel weten.
- LG: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017
- Panasonic: bouwjaar 2014, 2015, 2016 en 2017

Om alsnog onze uitzendingen te kunnen bekijken op je huidige televisie, kun je gebruikmaken van Chromecast of Airplay in combinatie met de NPO-app op je tablet of telefoon.

Nu is "binnenkort" nogal rekbaar. Een paar weken is nog wel te overzien, denk ik :). U zou kunnen navragen wat de verwachting is.

U schrijft helaas niet welk tv-abonnement u heeft.
Bij b.v. Ziggo kunt u bij hetzelfde abonnement kiezen voor een CI+ module (kaartje) of Mediabox. Met de eerste kunt u niet terugkijken (Ziggo "TV Gemist").
Als dit het geval is kunt u dat laten omwisselen.

U kunt ook nog laptop/pc en tv d.m.v. een (HDMI)kabel verbinden om het beeld van uw computer met de NPO-website over te brengen.
Daar staat hier alvast iets over:http://www.lg.com/nl/ondersteuning/product-ondersteuning/CT20182005-1428549602425-others

Cookies
door Cookies Feb 19, 2018 om 13:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Reflecs, met de CI+ 1.3 interactieve module kan je wel 'gemist' terug kijken. Overigens alleen in voormalig Ziggo gebied.

Ma
door Mara.. - Feb 20, 2018 om 19:50
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben ook een LG smart tv en hadden precies hetzelfde probleem.
Wij hebben de app verwijderd (in de LG Store) van de tv en opnieuw geinstalleerd. Naam van de app is bij ons hetzelfde gebleven (NPO Gemist en niet NPO Start) Het werkt gewoon weer, wel met de nieuwe lay out.

marita5
door marita5 - Feb 20, 2018 om 21:14
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Aquarius ,

Lees ook deze informatie , de app NPO is voor uw tv , nu nog niet beschikbaar .

https://help.npo.nl/vragen/16361

aquarius
door aquarius - Feb 22, 2018 om 13:14
259 Antwoorden / 63 Vragen

Hartelijk bedankt voor alle goedbedoelde reacties. Sinds gisteravond kan ik alle gewenste programma's van NPO Uitzending Gemist weer bekijken. Er bleek een storing geweest te zijn. Vandaag staat daarover in NRC katern Cultuur een heel artikel.
M.v.g. Boppe1943.

marita5
door marita5 Feb 23, 2018 om 10:02
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Aquarius , fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor het terugmelden . OT heeft u op deze site 2 accounts ?

rembrantd
door rembrantd - Feb 23, 2018 om 06:36
116 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Boppe, ik had hetzelfde en sinds gisteren werkt alles weer gelukkig. Ik had die vraag gesteld aan NPO met het volgende antwoord:

Bedankt voor de melding. We ervaren inderdaad problemen met de oude NPO-app op smart-tv's. Onze technici zijn aan het uitzoeken of de uitzendingen nog teruggezet kunnen worden, omdat de oude NPO-app op den duur niet meer zal worden ondersteund en wordt vervangen door de nieuwe NPO-app op televisies die hiervoor geschikt zijn. Onze excuses voor het ongemak!

Waarschijnlijk hebben meer mensen geklaagd.

reivi22
door reivi22 - Feb 23, 2018 om 13:32
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Betreft uitzending gemist op een LG tv,had ik ook een paar dagen geleden.
Heb een LG smart tv van zo 2014.
Alles bleef leeg,maar sinds een dag of twee kan ik uitzending gemist weer terugzien .
Probeer uw tv eens met een update bij te werken .
Ethernetkabel erop aansluiten en via menu naar nieuwe updates zoeken.

vl
door vladdermuis - Feb 23, 2018 om 13:56
31 Antwoorden / 11 Vragen

Sinds begin vorig jaar schijnt dit fenomeen zich voor te doen. Er is toen ook veel correspondentie geweest zo hier en daar. Als ik het toen goed begrepen heb is niet de NPO de boosdoener, maar de TV fabrikant. Dat ik op mijn 5 jaat oude `Philips ineens geen NPO gemist meer kon kijken lag niet aan een wel of niet nieuwe app. In dit geval bleek 5 jaar updaten van de app niet meer te worden ondersteund. Als ik nu iets terug wil zien moet ik dat doen via een op de TV aangesloten mediabox of op mijn Imac PC of Samsung tablet. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen om de 5 jaar een nieuwe TV kan aanschaffen of andere media apparaten. Het ligt dan ook hoogst waarschijnlijk bij de comercie van de fabrikant. Maar onduidelijk, vervelend, irritant en nog meer superlatieven is het wel.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Feb 23, 2018 om 23:16
84 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mijn Philips smart TV is dit precies zo.
Dit is niet op te lossen. Als een TV ouder is dan 4 jaar kun je deze app, maar ook RTL XL en Kijk niet meer gebruiken.
Stimulans om een nieuwe Smart TV aan te schaffen.
Ik kijk nu via NPO Start op de i-pad mijn gemiste programma's.

dd
door ddwal - Feb 24, 2018 om 09:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook in 2017 samsung tv gekocht voor internet.
Helaas na 3 maanden geen npo gemist meer bericht op het scherm.
de tv zonder internet met dezelfde eigenschappen ( pixels etc) was 75 euro goedkoper.
kat in de zak!

cv
door cvdv - Feb 25, 2018 om 17:46
20 Antwoorden / 25 Vragen

Het schijnt dat ergens in week 8 (18 t/m 24 feb.) NPO de oude app. teruggezet of tenminste weer beschikbaar heeft gesteld, want op mijn smart-TV van vóór 2014 werkt alles weer als vanouds, terwijl ik het eerst óók kwijt was. Alleen de commerciële zenders vertikken het nog steeds, en ik heb weinig hoop dat dié e.e.a. terug zullen draaien!

he
door henry1942 - Feb 26, 2018 om 14:16
100 Antwoorden / 28 Vragen

Ook ik werd geconfronteerd met " uitzendig gemist " van NPO en kon dus geen uitzendingen meer later bekijken.
Smart TV  is 6 jaar oud en van Philips en heb na heel lang zoeken en proberen een upgrade gevonden en uiteraard geladen en tot mijn verbijstering
kon ik weer "uitzending gemist" kijken, alle gemiste uitzendingen ook van sport ( bijv. die van 19.00 uur, eredivisie voetbal)
 Dus ga nog maar eens goed "neuzelen" en misschien heeft  de LG ook zo'n upgrade erop staan!! succes.