gi
door gizmaatje Aug 7, 2007 om 10:41
Computers & telefonie

Hoe schakel ik standby stand uit?

Goedemorgen! Mijn probleem is het volgende. Sinds een maand hebben we een nieuwe computer (E Motion) met Vista. Als ik de computer uitschakel dmv de knop 'afsluiten' in het start menu, gaat de computer keurig uit. Tenminste, dat lijkt zo. Want als je t toetsenbord of de muis aanraakt start de computer gewoon weer op. En dat is best wel lastig, vooral omdat we een vogel hebben die regelmatig rondvliegt in de huiskamer (daar staat ook de computer) en hij nog wel s op t computer bureau wil landen en dan tegen de muis loopt. Die dus vervolgens weer aan gaat.

Wie weet hoe de computer écht kan afsluiten?? Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.

Gizmaatje

2631 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Standbystand?
Kunt u niet gewoon voor "afsluiten"kiezen?
Die standby is slechts een "slaapstand" waarbij alleen het scherm en (indien ingesteld) ook de HD doet stoppen.

Ik heb alles (PC,printer,scanner,telefoonmodem, internetbox. geluidsboxjes  en een lichtje) op een grote stekerdoos staan met 1 centrale schakelaar.

Om alles af te kunnen sluiten moet u echter wel de keuze äfsluiten"op uw PC eerst kiezen en pas op het moment dat het scherm zwart wordt die centrale schakelaar omzetten.

Om de PC weer aan te zetten de omgekeerde volgorde.
Dus eerst de centrale schakelaar en dan pas die PC.

De ouwe grijze maar niet rondvliegende

Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

klik met rechtermuis op je buroblad en selecteer eigenschappen.
Ga naar tabblad schermbeveiliging en klik op energie.
kies tabblad geavanceerd, daar kan je selecteren wat je wilt als je de aan en uitschakelaar aanzet.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

simpel het advies van grootvader volgen en de knop afsluiten kiezen. Dan mag de PC niet op stand-by gaan maar helemaal uit. daarna ter besparing van energie inderdaad een tussenschakelaar waarmee u alles uitschakelt.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

In elkgeval bedankt voor jullie antwoorden, maar misschien missen jullie dit stukje: ik kies in het menu start echt afsluiten en dan lijkt hij af te sluiten, maar als hij dan 'uit' is, dan kun je m dus snel weer aan krijgen door aan de muis of het toetsenbord te zitten. Is er geen functie in Vista waar je iets aan kan vinken zoals 'computer inschakelen dmv muis/toetsenbord' of iets dergelijks??

Gizmaatje

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat kan allemaal onder energiebeheer , bij beeldschermeigenschappen.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gizmaatje

Even voor de zekerheid
Afsluiten in Vista gaat als volgt:
Start > Knop met pijltje (meest rechtse knop) > in het popopmenu dat dan verschijnt voor Afsluiten kiezen
Doet u dit op deze manier?

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jep, zo sluit ik idd af, en dan krijg ik keurig een vista (blauw) scherm met de mededeling dat hij aan het afsluiten is. Maar nadat de computer uit is, blijft t licht vd (optische) muis wel aan.   Oja: ikisik: als ik in t menu kom wat jij bedoeld, dan kies ik 'Energie-instellingen wijzigen' en dan kom idd in een scherm waar ik dingen kan aanpassen, maar waar staat wat jij bedoeld? dat kan ik nl niet vinden.

Gizmaatje

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik beschik niet over vista, maar bij xp bevindt zich dit onder geavanceerd.
Misschien dat akkefiet je hier verder kan helpen.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt onder Energiebeheer wel klikken op " het gedrag van de aan/uitknop" maar dat is niet de oplosing denk ik.

Feit is dat tegenwoordige PC's nooit helemaal uitgaan maar in een hardwarematige standbystand blijven.

Het ligt m.i. niet aan Vista maar aan de PC zelf (de hardware dus)

Mogelijk moet er dan wat in de BIOS worden gewijzigd zodat de muis de pc niet meer opstart of is er iets mis met het moederboard. (?)
Dit is toch nog wel even gissen hoor van mij kant.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit moet allemaal in te stellen zijn onder de burobladeigenschappen, ook bij XP en onder energiebeheer.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

misschien dat eerst ook de slaapstand ingeschakeld moet zijn om verdere instellingen te doen, als bij xp.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe de pc uit gaat weet je dus al.
Maar als je de stroom op je pc laat staan blijft ook muis aan en je boxen etc.
Als je er nu een stekkerdoos met aan uit schakelaar aankoppelt en je haalt deze schakelaar over is ook je muis uit . (en de rest) Wanneer je de pc uit zet hoeft hij eigenlijk ook niet aan de stroom te staan.
Alleen op de knop uitzetten wat je deed ,gaat de pc in laag energie verbruik zodat je de sessie snel kunt hervatten.
(Staat er duidelijk bij als je even op de knop blijft staan met je muis en verder niets doet.)

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De functie's die je zoekt zijn te vinden bij introductiecentrum.
kan je zo via het menu zoekopdrachten intoetsen.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe je in het BIOS moet komen moet je zelf even bekijken bij het opstarten van je computer.
Meestal staat er: Press DEL to enter Setup. (bij mij is het de F2 toets)

Bij mij moet ik dan kijken onder POWER, daar staat dan: PS/2 Keyboard Power On
Daar heb ik dan de keuze uit: Disabled of Anykey

Bij jou zal waarschijnlijk ook nog staan: PS/2 Mouse Power On

ve
door verwijderd - Aug 8, 2007 om 08:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het BIOS kun je deze functie aan of uitzetten.

Heb het zelf ook eens aangezet, dacht dat het makkelijk was, maar als ik de computer uitgezet had, raakte ik soms per ongeluk het toetsenbord wel eens aan en startte de computer weer opnieuw op. Heb het toen maar weer uitgezet.

Dit heeft dus niets met de standby te maken, maar is een functie die je in het BIOS dus aan en uit kunt zetten.
Zal zo even in het BIOS gaan kijken hoe deze functie heet en dan meld ik me wel weer.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Aug 8, 2007 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Thanks dirck!!!!! Dat was t antwoord op mijn probleem. You are the best!!!! :-D  Ik heb t gelijk geprobeerd en t werkte meteen. Het was precies zoals jij aangaf. Ik kon ze alletwee uitzetten. Eerst was ik er een klein beetje huiverig voor, want ja, kblijf een vrouw, en 1tje die liever niet in dat soort belangrijke programma's rommeld, maar het leek heel simpel, dus kdacht, laat ik t eens proberen.

Bedankt inelkgeval!!!!

Groetjes uit t Flevolandse

Gizmaatje

ve
door verwijderd - Aug 8, 2007 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan.

Groetjes, Dirck