sp
door spirasmus Mar 25, 2020 om 17:31
Computers & telefonie

Hoe SD kaart in gebruik nemen?

Ik heb een SD kaart in mijn Samsung A3 (7) geplaatst.
Hoe kan ik nu voor zorgen dat voortaan alles (foto's, what's app etc. etc.) naar de SD kaart gaat i.p.v. naar het interne geheugen van de telefoon?
De SD kaart is inmiddels geformatteerd.

4495 14 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 25, 2020 om 17:45
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Spirasmus ,

Lees hier eens ,

https://www.belsimpel.nl/samsung-galaxy-a3-2017/tips-tricks/apps-op-sd-kaart-zetten

Bekijk ook dit filmpje ( er komen een aantal filmpjes achter elkaar )

https://www.youtube.com/watch?v=GnzKxeUNE0I

sp
door spirasmus Mar 25, 2020 om 19:14
61 Antwoorden / 28 Vragen

Het eerste filmpje had ik al een paar keer geprobeerd, maar na Instellingen, Applicaties, kies App, Opslag krijg ik alleen de keuzes ,'Gegevens wissen' of 'Cache legen'.

De keuze 'wijzigen' staat er niet bij!?

Het gaat mij er eigenlijk om, dat nieuwe foto's etc. voortaan op de SD kaart worden opgeslagen en dat gebeurt nog steeds niet

sp
door spirasmus - Mar 25, 2020 om 19:27
61 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat mij er eigenlijk om  dat voortaan de foto's etc. op de SD kaart terechtkomen i.p.v. op het telefoongeheugen.
(Dus niet om het verplaatsen van een app naar de SD kaart)

endemion
door endemion Mar 28, 2020 om 19:06
237 Antwoorden / 3 Vragen

Via de app om foto's te maken kun je dat waarschijnlijk instellen waar die de foto's opslaat. Dat is iig zo in de standaard app van android one.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 25, 2020 om 19:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Spira,

Het gaat niet automatisch: het gaat via het menu.
Ga naar "Galerij" en klik de foto's aan,die je wilt overzetten naar je geheugenkaart.

Tip :vraag eens een aardig buurmeisje of jongen om hulp....;-))

diumenge
door diumenge - Mar 25, 2020 om 19:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees dit eens door: https://www.androidplanet.nl/tips/tip-android-fotos-verplaatsen-naar-sd-kaart/

Voor Whatsapp moet je het misschien apart instellen.

marita5
door marita5 - Mar 25, 2020 om 19:55
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@spirasmus ,

Lees hier eens , scroll naar beneden , fotos kopiëren naar SD kaart .

https://www.samsung.com/nl/support/mobile-devices/hoe-kopieer-ik-mijn-fotos-van-mijn-telefoon-naar-mijn-sd-kaart/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2020 om 20:03
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u geen gebruikaanwijzing/handleidin waar dit ook duidelijk in staat?

justmeagain
door justmeagain - Mar 26, 2020 om 00:07
623 Antwoorden / 8 Vragen

Er is een handige app in de Playstore die heet Files to SD. Daarmee beheert u heel eenvoudig wat naar het telefoongeheugen moet en wat naar de SDcard

sp
door spirasmus - Mar 26, 2020 om 09:40
61 Antwoorden / 28 Vragen

Beste lezers, hartelijk dank voor jullie moeite, maar het gaat niet om het overzetten van foto's van de mobiel naar de SD kaart.
Nogmaals, het gaat erom dat alle nieuwe foto's, what's app etc. naar de SD kaart gaan.
Ik heb al van alles geprobeerd en gegoogled, maar krijg ook steeds de antwoorden die jullie gegeven hebben (overzetten naar SD).

Hoe kan ik de SD kaart standaard maken i.p.v. het interne geheugen van de mobiele telefoon?

diumenge
door diumenge Mar 26, 2020 om 09:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je de eerder door mij gegeven link bekeken? Die gaat over het automatisch op je sd-kaart laten opslaan van foto's.

https://www.androidplanet.nl/tips/tip-android-fotos-verplaatsen-naar-sd-kaart/

ma
door malty Mar 26, 2020 om 10:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Whatsapp kan (nog) niet op de sd kaart.

diumenge
door diumenge Mar 26, 2020 om 10:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Malty, het gaat om de via Whatsapp ontvangen foto's/filmpjes.

ma
door malty Mar 26, 2020 om 11:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge Whatsapp kent nog geen instelling om voor de chats een andere locatie te kiezen dan waar de app geïnstalleerd is, vandaar dat ik zeg dat whatsapp niet op de sd kaart geïnstalleerd kan worden.

Gr
door Grunn1 - Mar 26, 2020 om 09:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heel simpel.
Open je foto app waarmee je fotos maakt
Klik op het tandwieltje (instellingen) terwijl je de foto app open hebt
Scroll naar beneden naar opslag locatie en kies vervolgens sd kaart.

Vervolgens worden alle fotos die je maakt opgeslagen op je sd kaart.

sp
door spirasmus - Mar 26, 2020 om 11:23
61 Antwoorden / 28 Vragen

@Epcot, dank je wel; is gelukt. De foto's die ik maak gaan voortaan naar de SD kaart. Dit probleem is opgelost.

Nu nog het volgende; ik heb een backup gemaakt van What's App, WA verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Na opnieuw installeren vermeldt de app de backup die ik gemaakt heb en vraagt of deze hersteld moet worden.
Ik klik op herstellen, maar dan krijg ik de melding dat er niet genoeg geheugen is.
De backup wordt dus blijkbaar op het interne geheugen geplaatst i.p.v. op de SD kaart.
Dat lukt dus niet, want er is nog maar 400Mb vrij op het interne geheugen van 16 Gb.
Hoe kan ik dit oplossen??

Magnum007
door Magnum007 Mar 26, 2020 om 12:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Spira,

Ik zou eens sparen voor een nieuwe smartphone met voldoende geheugen....;-))

Gr
door Grunn1 Mar 26, 2020 om 12:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nou Magnum daar is ts echt mee geholpen. Namens ts bedankt voor deze onzinnige bijdrage.

Magnum007
door Magnum007 Mar 26, 2020 om 21:30
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Epcot,

Zet geen woorden in mijn mond alsjeblieft.

Een Smartphone met maar 16 gb  intern geheugen is eigenlijk niet goed bruikbaar.
Whatsapp neemt  al veel ruimte in beslag.

gsm
door gsm Mar 27, 2020 om 11:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Inderdaad.
Zoals Magmum007 terecht aangeeft is tegenwoordig 16GB al snel onvoldoende.
Je kunt in de praktijk nooit het hele opslaggeheugen gebruiken, omdat er dan niet meer goed mee te werken valt.
Minimaal een kwart van het totaal geheugen zou je vrij moeten laten.
Vergelijk het met een volgepakte schuur, waar je ook weinig mee kunt.
In dit geval zul je eerst ruimte vrij moeten maken en dan de WhatsApp backup terugzetten.
Daarna kun je proberen eventueel verwijderde app's weer toe te voegen.

Het handigst is tegenwoordig een toestel te hebben met een minstens vier keer zo groot intern geheugen (64GB) of zelfs 128GB.

Magnum007
door Magnum007 Mar 27, 2020 om 11:28
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo GSM,

Bedankt voor je heldere uitleg.

Ik snap niet,dat er nog steeds smartphones worden verkocht met maar 16 gb intern geheugen.

Ik gebruik zelf een aparte smartphone voor Whatsapp omdat mijn "betaalbare" smartphone maar 32 gb heeft.

audb
door audb Mar 27, 2020 om 13:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wis eens oude berichten dat scheeld ook een hoop.
Maar een telefoon met 16 Gb geheugen is een reclame kreet die niet klopt (duh het is reclame).

Van de 16 Gb wordt namelijk zo 2 Gb gekoppeld aan het telefoon software en daar komt bij dat het opslag geheugen is terwijl een telefoon ook nog eens werk geheugen nodig heeft.

Wilt u een telefoon met veel geheugen? denk dan eens aan een Xiaomi Redmi Note 8T (64 Gb Rom, 128 Gb, Rom, 4 Gb Ram.

Duur? nee voor €170 heb je deze al en het is een middenklasser onder de telefoons.

Er zijn ook goedkopere maar let dan wel op de opslag (rom ipv ram geheugen) het is echter wel RAM daar ROM alleen uitleesbaar is maar Chinezen gebruiken een andere term er voor.

Magnum007
door Magnum007 Mar 28, 2020 om 03:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo AUDB,

Ik heb even die Xiaomi Redmi Note 8T gegoogeld en de prijs is ok.

Maar ik vraag me af of deze Chinese telefoonfabrikant niet wordt geboycot, net als Huawei voor de Android besturing .....?

Gr
door Grunn1 - Mar 26, 2020 om 12:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@Spirasmus,

Open de app Instellingen (rond tandwieltje)
Ga naar "apparaat onderhoud"
Ga naar beneden en selecteer "opslag"

Nu zie je hoeveel geheugen is gebruikt en hoeveel er beschikbaar is

Bij Apps zul je zie dat daar het meeste geheugen wordt gebruikt.
Tik nu op Apps
Je zit nu alle Apps en hoeveel geheugen opslag ze gebruiken.
Kijk of je Apps die je zelden gebruikt kunt verwijderen.

Gr
door Grunn1 - Mar 26, 2020 om 12:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je kan ook Apps verplaatsen naar je sd kaart maar niet alle apps kan je wijzigen.

Apps op SD-kaart zetten voor Samsung

  1. Open je 'Instellingen' vanaf het startscherm of het app-overzicht.
  2. Scroll naar beneden en tik op 'Applicaties'.
  3. Tik op de app die je wilt verplaatsen.
  4. Tik op 'Opslag'.
  5. Tik op 'Wijzigen'.
  6. Tik op 'SD-kaart'.
  7. Tik op 'Verplaatsen'.
  8. Je telefoon verplaatst nu direct de apps van het telefoongeheugen naar de SD-kaart. Dit kan eventjes duren.

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets - Mar 26, 2020 om 14:21
29 Antwoorden / Vragen

Via applicaties kun je ook handmatig het cache-geheugen van apps wissen. Dit kan soms honderden MB's zijn per app, op deze wijze kun je ook veel ruimte vrijmaken. Er zijn apps die dit automatisch kunnen doen, die zijn geen aanbeveling qua privacy.

Extra tip: Daarnaast heb je Total Commander, makkelijk overzichtelijke app waarmee je bestanden binnen je telefoon kunt verplaatsen/verwijderen. Ook hiermee kun je extra ruimte vrijmaken, kost een beetje tijd om de menu-structuur van Android (aan logica hebben ze niet gedacht bij Google) te begrijpen. Daarna kun je veel profijt hebben van deze app. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat de map downloads propvol zit met veel bestanden die zomaar wegkunnen.

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets Mar 26, 2020 om 14:22
29 Antwoorden / Vragen

Update: hiermee zie je ook makkelijk de opgeslagen bestanden door Whatsapp, kun je waarschijnlijk ook een hoop van verwijderen zodat back-ups aanzienlijk kleiner worden.

aurora1
door aurora1 - Mar 26, 2020 om 20:42