door wilcop Feb 16, 2012 om 11:21
Computers & telefonie

Hoe veilig is digitaal bankieren

banken bieden meer digitaal betaalgemak: hoe veilig is dat?

1820 21 Rapporteer

freya
door freya - Feb 16, 2012 om 11:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo wilcop,

Ik zou zeggen 'veilig genoeg'. Immers, als het niet veilig was, zouden banken er echt niet aan beginnen.

m.vr.gr. Freya

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 16, 2012 om 11:38
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Aan de kant van de bank zal het op zich redelijk veilig zijn

Aan de kant van de klant, mits je goede beveiligingssoftware draait en gezond verstand gebruikt zal het op zich ook redelijk veilig zijn

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 12:00
68 Antwoorden / 13 Vragen

internet bankieren was toch ook zo veilig volgens de banken, moet je de chaos eens zien met hackers die de kpn nog platkregen, dus niet alleen de gebruiker heeft gezond verstand nodig.... enz:
als ik de digitale site van de abnamro bekijk, dan krijg je een digitale postbus, acceptgiro opslaan, oude rekeningen inkijken, en de bedrijven kunnen nog sneller van jou rekeningen afhalen.. maar daar word mijn internetbankieren toch niet veiliger door?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 16, 2012 om 12:07
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=wilcop schreef op donderdag 16 feb 2012, 12:00]
als ik de digitale site van de abnamro bekijk, dan krijg je een digitale postbus, acceptgiro opslaan, oude rekeningen inkijken, en de bedrijven kunnen nog sneller van jou rekeningen afhalen.. maar daar word mijn internetbankieren toch niet veiliger door?

Ik zeg toch; gezonde verstand gebruiken, dat begint ermee om geen klant van de ABN te zijn ;-). Hierna om dit soort onnozele toevoegingen niet te gebruiken.

freya
door freya - Feb 16, 2012 om 12:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcop schreef op donderdag 16 feb 2012, 12:00]internet bankieren was toch ook zo veilig volgens de banken, moet je de chaos eens zien met hackers die de kpn nog platkregen....
....
De 'digitale' beveiliging van een bank kun je natuurlijk niet vergelijken met die van de kpn.... Een beetje appels met peren vergelijken.

Freya

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 12:17
68 Antwoorden / 13 Vragen

een andere bank opzoeken heeft met met gezond verstand gebruiken toch niets van doen, is alleen het probleem verleggen..want alle internetbankieren programma,s zijn aan fraude onderhevig, bij welke bank dan ook.
ik heb deze vraag gesteld omdat je post inslaan, rekeningen en acceptgiro betalingen opslaan, mij niet zo veilig lijken als extra op mijn internetbankieren.

freya
door freya - Feb 16, 2012 om 12:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcop schreef op donderdag 16 feb 2012, 12:17]een andere bank opzoeken heeft met met gezond verstand gebruiken toch niets van doen, is alleen het probleem verleggen..want alle internetbankieren programma,s zijn aan fraude onderhevig, bij welke bank dan ook.
ik heb deze vraag gesteld omdat je post inslaan, rekeningen en acceptgiro betalingen opslaan, mij niet zo veilig lijken als extra op mijn internetbankieren.
En thuis opslaan in een mapje in een bureaula is dan wel veilig? Als er bij je ingebroken wordt, ligt die informatie ook voor het grijpen.....

Digitaal bankieren gaat niet alleen om verhogen van veiligheid, maar ook om 'gebruiksgemak'. Niet meer acceptgiro's invullen en op de bus doen, maar gewoon vanachter je computer geld overmaken. Makkelijk betalingen/afschrijvingen kunnen terugvinden door een zoekopdracht i.p.v. mappen met afschriften doorbladeren. Bestellingen in een webshop direct (via b.v. iDeal) kunnen betalen, enz.

En zoals ik al aangaf, blijkbaar is het veilig genoeg, want anders zouden de banken er echt niet aan beginnen.

Freya

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 12:31
68 Antwoorden / 13 Vragen

freya, dat is geen appels met peren vergelijken, elke bank heeft een internet profider nodig, net als jij en ik die nodig hebben om een website te kunnen opzetten waarop wij kunnen surfen om internetbankieren te kunnen uitoeffenen..
mijn vraag is nog altijd niet beantwoord, en wel of deze digitale extra,s wel zo veilig zijn als zij voorspiegelen....

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 12:40
68 Antwoorden / 13 Vragen

voor alle duidelijkheid, ik heb internetbankieren, en digitaal is een extra, maar voor wie! de klant die internet of de bedrijven die makkelijker aan de centjes kunnen komen,of voor mij die al 10 jaar tevreden internetbankierd.
het punt is, de duidelijkheid ontgaat mij een beetje want die mappen zijn er nu ook aanwezig.

freya
door freya - Feb 16, 2012 om 12:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcop schreef op donderdag 16 feb 2012, 12:31]freya, dat is geen appels met peren vergelijken, elke bank heeft een internet profider nodig, net als jij en ik die nodig hebben om een website te kunnen opzetten waarop wij kunnen surfen om internetbankieren te kunnen uitoeffenen..
mijn vraag is nog altijd niet beantwoord, en wel of deze digitale extra,s wel zo veilig zijn als zij voorspiegelen....
Dan zou je je toch eens meer moeten verdiepen in die materie. Zo simel als 'een website' is het natuurlijk niet. Daar ligt nog een wereld van 'beveiliging' achter en die 'wereld' is bij de banken een heel stuk groter dan die van de kpn of welke ander webshop dan ook. Kortom, de mate van beveiliging van een website van een bank vergelijken met de mate van beveiliging van de website van de kpn is het vergelijken van appels met peren.
De mate van digitale beveiliging heeft verder niets te maken met welke provider dan ook.

Freya

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 12:51
68 Antwoorden / 13 Vragen

freya, internetbankieren doe ik op een site van de betreffende bank, die is op zijn beurt aangesloten bij een profider, bijv: kpn, die is op zijn beurt gehackt met als gevolg internetbankieren plat, de bank heeft er op dat moment geen controlle meer over, er was geen criminaliteit door de hacker uitgevoerd dus liep het met een sisser af, maar het had anders gekund of niet....
de vraag is wat draagt de digitale extra,s toe aan de veiligheid....

traporgel
door traporgel - Feb 16, 2012 om 12:53
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=wilcop schreef op donderdag 16 feb 2012, 12:31]elke bank heeft een internet profider nodig, net als jij en ik die nodig hebben om een website te kunnen opzetten

O, u dacht dat de banken een accountje maken bij Freewebsite_America? Doe toch niet zo raar man.

Banken betalen zich scheel aan een geheel in eigen beheer aan de internet backbone.

Dat uw eigen website zo lek is als een mandje, dat heeft niks te maken met bankieren.

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 13:11
68 Antwoorden / 13 Vragen

waarom dan toch al die problemen bij de diverse banken, het verschil is dat kpn een internetprofider is, en freewebsite maakt gebruik van een internetprofider, meer niet, en het niet mijn website is maar van de bank.
mijn computer is door mijn internetprofider en door mij beveiligd, en mijn internet bankieren ook nog door de bank, en toch gebeurd het, stelen van de pincode, of een completkeuken van 6000 euro op mijn rekening besteld, de bank heeft mij schadeloos gesteld, maar het kan gebeuren.
als je geen internet hebt en gewoon spelletjes speelt ben je nog niet veilig...

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 13:22
68 Antwoorden / 13 Vragen

beste mensen laten wij maar ophouden want veel wijzer word ik er niet van, het verschil tusen een internet profider en freewebsite hmmmmm

freya
door freya - Feb 16, 2012 om 13:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcop schreef op donderdag 16 feb 2012, 13:22]beste mensen laten wij maar ophouden want veel wijzer word ik er niet van, het verschil tusen een internet profider en freewebsite hmmmmm
Inderdaad, net zo'n vreemde vergelijking als de vergelijking van 'beveiliging' tussen die van een bank en die van kpn.....

Freya

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 13:30
68 Antwoorden / 13 Vragen

zij maken beide gebruik van een profider

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 13:32
68 Antwoorden / 13 Vragen

kpn is een profider en de bank maakt gebruik van een profider.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 16, 2012 om 13:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u eens nagaat wat een fouten de mensen maken, is toch de eerste vereiste dat men wel moet weten wat er moet gebeuren om veilig te kunnen zijn met internet. Ik kan mensen die internetbankieren zonder enige beveiliging op de computer daar kan je de banken niet vooraan kijken. Maar als er iets mits zijn dat de eerste die de schuld krijgen.

jo
door jorisw - Feb 16, 2012 om 14:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcop schreef op donderdag 16 feb 2012, 13:32]kpn is een profider en de bank maakt gebruik van een profider.

Je moet de proVider zien als de straat die je overloopt om naar een bank te gaan. Is de bank onveilig omdat er wel eens mensen worden aangereden op die straat?

wi
door wilcop - Feb 16, 2012 om 14:38
68 Antwoorden / 13 Vragen

hahaha, die moet je met de carnaval op het internet zetten.....
leg eens uit het verschil tussen een internetprofider en een bank, en de aanvoer van de bank via het internet, ben een en al oor, ben nooit te oud om te leren.....

jo
door jorisw - Feb 16, 2012 om 16:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcop schreef op donderdag 16 feb 2012, 14:38]hahaha, die moet je met de carnaval op het internet zetten.....
leg eens uit het verschil tussen een internetprofider en een bank, en de aanvoer van de bank via het internet, ben een en al oor, ben nooit te oud om te leren.....

Ik kan het even niet volgen. Wat heeft carnaval ermee te maken?