cargi
door cargi Jul 31, 2008 om 17:55
Computers & telefonie

Hoe verplaats ik mijn documenten, afbeeldingen e.d. naar mijn externe harde schijf?

Sinds kort heb ik een externe harde schijf van 500 GB (elements E) en daar zou ik graag mijn kostbare documenten, mijn foto's (ik werk -ook sinds kort- met Picasa) etc. naar willen verplaatsen. Eigenlijk alles, wat ik niet kwijt wil, want vermoedelijk ben ik binnen afzienbare tijd aan een nieuwe computer toe (Heb nu nog Windows XP, maar het wordt dan een Apple) en dan is het maar veilig, toch?  Wie zou mij kunnen vertellen, hoe ik dat moet doen? Alvast bedankt!

Cargi

30982 26 Rapporteer

ph
door phinder - Jul 31, 2008 om 18:14
433 Antwoorden / 4 Vragen

externe schijf erin pluggen en met verkenner je bestanden van je interne schijf naar je externe schijf slepen...

Gr. Phinder

poltol
door poltol - Jul 31, 2008 om 18:57
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Cargi,

Eenvoudig rechts op de bestanden/map klikken en dan kopieeren naar .... externe harde schijf. Dat gaat heel vlug, veilig en voordelig. En als u de foto's echt niet kwijt wilt raken raad ik u aan ruimte te gebruiken bij de provider of bij bv Mijn Album. Zoek maar eens voor een enkele euro per maand staan uw kostbare foto's veilig op een externe server.

Succes, poltol

macwouter
door macwouter - Jul 31, 2008 om 19:04
825 Antwoorden / 9 Vragen

En Cargi ?
Denk je nu echt dat alles wat je wilt verplaatsen naar je externe schijf dat ook kunt gebruiken straks op je nieuwe Mac ???? Of je bent Blond

gsm
door gsm - Jul 31, 2008 om 22:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het is zoals Freya zegt:

Maak alleen een kopie van de map Mijn Documenten (Daar zitten de Afbeeldingen ook al bij) en zet die kopie op de harde schijf.

Op de nieuwe computer moet je dan de documenten en de afbeeldingen terug kopiëren van de externe harde schijf.

De externe schijf gebruik je dan nog steeds voor het bewaren van de kopieën. Het echte werk gebeurd met de interne harde schijf.

Een prima gratis programma om de kopieën op de externe harde schijf bij de tijd te houden is SyncBack.

Mocht je ondanks deze adviezen toch de bestanden willen verplaatsen,
dan is de enig juiste methode om dit via de rechtermuisknop Op Mijn
Documenten en dan Eigenschappen te doen.

Vul het nieuwe doel in en alle documenten en afbeeldingen zullen
automatisch verplaatst worden naar de nieuwe  doelmap voor Mijn
Documenten.

Op een MAC zullen sommige dingen anders werken en moet je mogelijk bepaalde bestanden eerst importeren van de externe schijf.
Hopelijk herkent de MAC ook NTFS partities.

Tegenwoordig heb je voor niet teveel geld ook al USB sticks met een behoorlijke capaciteit. Misschien zijn die wel geschikter voor de verplaatsing dan de externe harde schijf. Vraag het aan een MACcer.

GSM

edwardus
door edwardus - Jul 31, 2008 om 23:55
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou nou, niet iedereen die momenteel Windows heeft is Mac expert he. Wat is er mis met kopiëren van data naar een externe disk t.b.v. een Mac? Is er niet FAT32-ondersteuning in de Mac? En Office voor Mac? En OpenOffice? En een hele berg applicaties waar je documenten (w.o. foto's) mee kunt bewerken? En is er niet Windows emulatie/virtualisatie?

dirck
door dirck - Aug 1, 2008 om 10:29
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Cargi,

Wat betreft de harde schijf, daar heb ik niks meer aan toe te voegen.

Naast de tip van GSM over een USB-stick, heb ik ook nog een tip voor je,  zet die documenten en foto's ook even op een CD of DVD.
Het beste kun je een CD-RW of DVD-RW gebruiken, dan kun je er nog wat bij zetten mocht dat nodig zijn.

Groet, Dirck

cargi
door cargi - Aug 1, 2008 om 12:45
18 Antwoorden / 16 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie adviezen; mijn harde schijf is continu verbonden met mijn laptop, (al mijn muziek - Itunes - staat daarop). Daarom ga ik mijn documenten en afbeeldingen inderdaad kopiëren (en dus niet verplaatsen) naar de harde schijf. Alleen: welke handelingen moet ik daar nou precies voor verrichten?

Cargi (toch echt niet blond)

freya
door freya - Aug 1, 2008 om 12:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Cargi,

Het lijkt me verstandiger om een kopie van je data op de externe harde schijf te zetten en niet de map 'Mijn Documenten' met belangrijke data te verplaatsen naar de externe harde schijf.

Om te beginnen heb je met het verplaatsen nog steeds je data niet veiliggesteld. Als de externe schijf kapot gaat ben je nog steeds alles kwijt. Ten tweede maken veel programma's gebruik van de map 'Mijn Documenten'. Als je die map dus op een externe schijf zet en die schijf staat niet 'aan', dan acht ik het niet uitgesloten dat er programma's zijn die 'in de stress' schieten.

m.vr.gr. Freya

ma
door marikek - Aug 1, 2008 om 12:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

die externe schijf wel FAT32 formatteren dan kan het mac osx er gewoon bij, veel harde schijven, usb sticks enzo staan al zo ingesteld (maar niet allemaal)
Als je windows ook op de mac wilt zetten maakt het minder uit maar lijkt me toch handig dat dan ook beide erbij kunnen.

ma
door marikek - Aug 1, 2008 om 12:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

oh ja, weet niet hoe dat bij windows gaat maar op een mac sleep je alles wat op die andere schijf moet er gewoon naartoe, op de plek waar je het wilt hebben.

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 12:52
6844 Antwoorden / 14 Vragen

... beetje wel misschien.

Open de verkenner, selecteer een of meerdere document(en) die je wilt kopiëren, kies Kopiëren (Ctrl-C of rechtsklik > Kopiëren). Ga naar de externe schijf, kies Plakken (Ctrl-V of rechtsklik > Plakken). Andere mogelijkheid (al genoemd) is de bestanden er naartoe slepen.

Dit zijn toch wel hele basale handelingen.

cargi
door cargi - Aug 1, 2008 om 12:53
18 Antwoorden / 16 Vragen

Mijn Windows laptop doet het nog prima, dus die Mac zal waarschijnlijk nog wel even duren...

Het gaat er nu even om, hoe ik nu precies e.e.a. moet kopiëren naar de harde schijf.

Cargi

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 12:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Pssst, lees dan even die reacties, of staan die er voor de sier?

freya
door freya - Aug 1, 2008 om 13:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het is echt niet zo moeilijk hoor. Er zijn vele wegen die je kunt bewandelen. Met de Windows Verkenner is dat een fluitje van een cent. Open de Windows verkenner, selekteer de gewenste map (Mijn Documenten) met de rechter muisknop en kies kopiëren. Selekteer vervolgens in het linker vensterdeel de externe harde schijf en klik met de rechter muisknop in het rechter vensterdeel en selekteer plakken. Vervolgens wordt de hele map naar de externe harde schijf gekopiëerd.

Freya

an
door antzan - Aug 1, 2008 om 13:37
21 Antwoorden / 6 Vragen

Ik doe het zo:  rechtsklikken op je foto of muziek of document ,  dan klikken op copieren naar : de naam van je schijf , D of E of  wat het is . En het is gebeurd . Je kan dan ook nog je externe schijf een andere naam geven. rechtsklikken erop , dan naam wijzigen klikken en je vult in wat je wil .

dirck
door dirck - Aug 1, 2008 om 13:45
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Rechtsklikken op iets wat je wilt kopiëren en dan kiezen voor:

Kopiëren naar > Verwisselbare schijf (X)

X is de letter die overeenkomt met je externe schijf.

cargi
door cargi - Aug 1, 2008 om 13:45
18 Antwoorden / 16 Vragen

Allemaal hartelijk bedankt: het is gelukt!

Ach, wat zou ik toch zonder jullie moeten....

Cargi

ja
door janbogaard - Aug 1, 2008 om 13:59
1 Antwoorden / 0 Vragen
ta
door tar - Aug 1, 2008 om 15:45
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Cargi,

Bedenk wel dat als je een externe harddisk aansluit en je gebruikt geen eSATA verbinding, je niet kan zien en ook geen melding krijgt wanneer de externe harddisk (veel) te warm wordt en/of defect dreigt te gaan.

Vooral 3.5" externe harddisks worden te warm bij intensief gebruik als ze niet actief gekoeld worden...

De behuizingen van Western Digital zijn berucht, omdat de interne mini fan onvoldoende koelt. Zie o.a. deze link:

http://www.tomrafteryit.net/western-digital-my-book-pro-edition-ii-sucks/

sepke2008
door sepke2008 - Aug 2, 2008 om 23:45
191 Antwoorden / 47 Vragen

Wat de meeste mensen vergeten bij het maken van een back-up is:"berg het back-up medium goed op".Dus niet continu aan de pc laten zitten maar ergens goed verstoppen zodat bj inbraak niet de pc en het back-up medium verdwijnen.Klinkt misschien overdreven maar veel mensen zullen dit uit ervaring kunnen bevestigen.En om het compleet te maken brandt je de belangrijke data op een kwaliteits cd of dvd en deze berg je op bij familie of vrienden.Zo ben je ook nog verzekerd van een back-up bij brand.Velen zullen het sterk overdreven vinden maar realiseer dat vooral foto's voor altijd verdwijnen als men geen goede back-up handelingen verricht.

sepke

ra
door rattenvrouw - Aug 5, 2008 om 12:34
5 Antwoorden / 0 Vragen

wees voorzichtig. Ik heb ook een externe gekocht voor mijn films (huwelijk) en foto's. Heel belangrijke dingen voor mij. Na 8 maanden is de harddisk stuk en ik ben al mijn speciale momenten kwijt.

ra
door rattenvrouw - Aug 5, 2008 om 12:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

wees voorzichtig. Ik heb ook een externe gekocht voor mijn films (huwelijk) en foto's. Heel belangrijke dingen voor mij. Na 8 maanden is de harddisk stuk en ik ben al mijn speciale momenten kwijt.

cargi
door cargi - Aug 5, 2008 om 12:41
18 Antwoorden / 16 Vragen

Nogmaals bedankt, allemaal.

Ik heb de hele handel dus niet verplaatst, maar gekopiëerd naar mijn externe harde schijf.

Ik zal ook de waarschuwingen ter harte nemen.

groetje,

Cargi

dirck
door dirck - Aug 5, 2008 om 12:52
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@rattenvrouw,

Daarom ook altijd de tip dat je belangrijke dingen niet op één ding moet bewaren, maar zet ze ook op een CD-R of DVD of op een USB-stick.

Daarnaast kun je ze ook nog op een webruimte zetten die je gekregen hebt van je provider.

Ik neem aan dat je deze films en foto's niet meer op de C: schijf hebt staan?

edwardus
door edwardus - Aug 5, 2008 om 13:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Eigenlijk niet meer onderdeel van de vraag, maar gooi de disk niet weg, laat 'm een behandeling ondergaan via Ontrack EasyRecovery Pro, als de disk niet 100% overleden is kun je daarmee vaak nog heel veel terughalen.

Er zijn ook mensen die 2 identieke harddisks tot 1 weer werkende hebben gemaakt, dat is echt voor de hobbyist/specialist.

Als je écht geen andere optie meer over hebt kun je een gespecialiseerd bedrijf inschakelen om je disk te redden. Kost wel paar centen hoor. Je kunt zelf de overweging maken.

fm
door fmstuff - Feb 21, 2012 om 00:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik wou op mijn laptop formateren en xp opnieuw installeren en ook gedaan..
voor ik dit heb gedaan, heb ik via usb een externe hardeschijf aan de laptop gehangen en middels total commander (zoiets als win.verkenner) het mapje Mijn documenten van de c schijf(schijf van de laptop dus) gekopieerd naar de externe harde schijf..dit gaf geen problemen en ik heb getest of het er ook echt op stond en werkte prima...na ik win.xp opnieuw op de laptop heb en op/van de externe schijf het mapje mijn documenten wil openen kwam ik er achter dat dit nu niet meer wil,i krijg hem niet meer open, melding: toegang geweigerd tot bestand..ik kan op oke drukken of als administrator...als ik het laatste doe dan lijkt het asof ik een wachtwoord moet toetsen,maar zou niet weten wat voor een ,voor ik windows op de laptop opnieuwe instaleerde werd me daar ook niet na gevraagt....is er iemand die zich hier mee uit kent,ik ben radeloos