dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 Jan 31, 2012 om 20:40
Computers & telefonie

Hoe vind ik een prettig mailprogramma bij Windows 7; bij voorkeur Outlook Express?

Mijn buurvrouw heeft een laptop met Windows 7 erop.
Omdat daar geen vast mailprogramma bij hoort, heeft een kennis van haar Thunderbird geïnstalleerd, maar daar heeft ze voortdurend problemen mee en ik (gewend aan Outlook Express in Windows XP) vind het ook een vervelend en gebruikersonvriendelijk programma.

Ik heb zitten zoeken via Google of je een versie van Outlook Express kunt downloaden die geschikt is voor Windows 7 en kom dan steeds Windows Live Mail tegen. Dat zou er soms al op zitten en anders op een ingewikkelde manier moeten worden gedownload via ‘Windows Live Essentials’, waar het waarschijnlijk nog geld kost ook.

Dus mijn vraag:

Is het mogelijk om een versie van het onvolprezen Outlook Express op Windows 7 te downloaden?

Als dit echt niet mogelijk of raadzaam is, hoe ga ik dan te werk bij die Windows Live Essentials, want daar lijken veel haken en ogen aan te zitten.

Of bestaan er misschien nog andere mogelijkheden voor de eenvoudige computerbezitter die gewoon recht voor zijn raap wil kunnen mailen in Windows 7?

30902 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2012 om 20:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dirkjeanna,

.....s het mogelijk om een versie van het onvolprezen Outlook Express op Windows 7 te downloaden?.....

Helaas, nee.

Thunderbird is een prima programma (maar goed, daar kun je over van mening verschillen)

Windows Live Mail: klik hier voor een handleiding.

Je download Windows Live Essentials en vinkt 'mail' aan.

Suc6

zw
door zwaardvis - Jan 31, 2012 om 20:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je hebt Windows Mail (Vista versie), Live Mail en Live Mail 2011.
Live Mail is misschien het eenvoudigste,,,,

De enige manier om Oulook Express te draaien onder Win7 is via een virtuele PC (Virtual Box of VMWare) met daarop XP geinstalleerd. Maar dat is iets voor specialisten, niet voor huis, tuin en keuken gebruikers.

gsm
door gsm - Jan 31, 2012 om 21:47
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Een heel goede alternatieve manier om te e-mailen is via Internet, met gebruikmaking van gmail.
Je hebt dan helemaal geen programma meer nodig om te kunnen e-mailen.
Het grote voordeel is, dat de e-mail niet meer op je computer staat en dat je de e-mail via elke computer op de hele wereld kunt benaderen.
Wisselen van provider heeft dan ook geen impact meer op je e-mailadres.

Het enige e-mail programma dat ik zeker NOOIT zal aanraden is incredimail.
Dit is een irritant programma, dat veel onnodige extra's verzendt aan de geadresseerde, wat vaak ook tot gevolg heeft dat het programma op diverse computers ongewild geïnstalleerd wordt. Ook verandert incredimail je startpagina voor internet. Het lijkt in die zin wel wat op een virus.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Feb 1, 2012 om 15:20
77 Antwoorden / 37 Vragen

edrick, zwaardvis en gsm, bedankt!

We gaan jullie aanwijzingen en links bestuderen, maar mijn voorlopige indruk is dat het toch het beste is bij Thunderbird te blijven.

Zou Thunderbird misschien beter werken als Firefox ook was geïnstalleerd? Dat is namelijk niet het geval.

(Ik heb zelf uitstekende ervaringen met Firefox en was dan ook verbaasd door alle trubbels en de (voor mij) onhandigheid en gebruikersonvriendelijkheid van Thunderbird.
Met Firefox kon ik direct uit de voeten, dus zonder gebruiksaanwijzing.) (Ik haat gebruiksaanwijzingen!)

Misschien moet je Thunderbird regelmatig updaten?

Ik blijf wel vinden dat er niets boven Outlook Express gaat, nooit problemen mee gehad en nooit een gebruiksaanwijzing bestudeerd, alles wijst zich vanzelf, zucht...

Oja, wat ook nog zou kunnen is Outlook. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik ben wel in het bezit van een CD-rom met Office 2000, zou ik daar evt. Outlook van op de laptop van mijn buurvrouw, dus op Windows 7 kunnen installeren?
Of moet ze dan de laatste versie van Office kopen?
(Ze heeft nu alleen Open Office.)

gsm
door gsm - Feb 1, 2012 om 16:21
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Tip

In Thunderbird begin je een nieuw bericht het beste via het Adresboek.
In het adresboek selecteer je de geadresseerde en, met Ctrl-toets ingedrukt, nog eventuele andere te adresseren namen.
Daarna klik je bovenaan in het adresboek op "Opstellen" om verder te gaan met het opstellen van het bericht.
Op die manier open je een nieuw bericht met de vooraf geselecteerd adressen reeds ingevoerd. Vervolgens kun je voor iedereen een keuze maken uit Aan, CC, BCC e.a.
De aanpak is dus iets anders dan bij Outlook Express, maar zodra je er een beetje aan gewend raakt, eigenlijk veel logischer.

Wanneer je zelf een adres begint te typen achter een "Aan" veld, dan wordt een keuzelijst uit het adresboek getoond.

zw
door zwaardvis - Feb 1, 2012 om 17:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Outlook 2000. XP of 2002 werkt niet goed in Vista of Win7. Het onthoudt geen paswoorden bij de instellingen. Als je dat zou installeren moet je telkens je paswoord opnieuw intypen alvorens de mail wordt opgehaald/verzonden.

gsm
door gsm - Feb 1, 2012 om 20:34
5939 Antwoorden / 47 Vragen

De nieuwste Thunderbird is nu versie 10.0 (zie Help, Over Thunderbird).
Versie 10.0 kan een geopend bericht inzoomen en uitzoomen met Ctrl en muiswiel of met Ctrl en + dan wel Ctrl en -, net als bij de internetbrowsers.
Met Ctrl en 0 zet je de zoom terug naar 100%.

zw
door zwaardvis - Feb 1, 2012 om 21:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals ik al eerdr schreef: Dat het alleen mogelijk is in een virtuele PC (Virtual Box of VM Ware) maar dat dit alleen voor specialisten is en niet voor gewone gebruikers
Virtual PC van Microsoft is dan de slechtste keuze want "Windows XP Mode and Windows Virtual PC, available on Windows 7 Professional and Windows 7 Ultimate", En gewone gebruikers hebben voor 98% Home Premium.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Feb 2, 2012 om 15:14
77 Antwoorden / 37 Vragen

Bedankt weer allen voor de informatie!

Handboekict, die mogelijkheid had ik al gevonden via Google, maar het leek me, zoals zwaardvis bevestigt, te moeilijk. Het is ook extra riskant om op andermans computer te gaan expirimenteren.

gsm, dat inzoomen laat me helaas ijskoud en ik vermoed de buurvrouw ook, maar updaten, dat gaan we doen, dat is altijd goed.

Even terzijde: wat ik wel een geschenk uit de hemel vind is Adblock bij Firefox! Vooral sinds ik door pure mazzel het juiste vinkje heb gezet: helemaal nooit geen reclame meer op het Internet!
En dat Firefox wachtwoorden onthoudt is ook geweldig, maar dat schijnt Explorer ook te kunnen.
Dus aan het verwante Thunderbird moet ook te wennen zijn.
Je tip om vanuit het adresboek te beginnen is ook het uitproberen waard.

Nogmaals bedankt allemaal en mocht iemand nog een handige suggestie hebben...

gsm
door gsm - Feb 2, 2012 om 15:15
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Thunderbird is absoluut een van de allerbeste e-mailprogramma's!
Het is stukken degelijker dan outlook express en echt wel heel gebruiksvriendelijk.
Je moet inderdaad alleen wel even wennen aan een andere logischer aanpak binnen het programma, als je outlook express gewend bent. Het is denk ik gewoon een kwestie van even een handleiding lezen of een instructie film bekijken. Er staan er genoeg op internet.

Windows Live Mail 2011 is ook een hele grote verandering en vereist een Windows Live account voor Skydrive. Het maakt voor het verzenden van foto's namelijk standaard gebruik van de opslagruimte van Skydrive, waar de foto's neergezet worden en waar de geadresseerde ze kan/moet gaan ophalen.
Windows Mail, dat onder Vista gebruikt werd lijkt veel meer op Outlook Express dan Windows Live Mail. Je hebt denk ik echter wel een deskundige hulp nodig om Windows Mail succesvol te installeren in Windows 7.

gsm
door gsm - Feb 2, 2012 om 22:00
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=dirkjeanna schreef op donderdag 2 feb 2012, 15:14]dat inzoomen laat me helaas ijskoud en ik vermoed de buurvrouw ook

dirkjeanna, bedankt voor het terugmelden.
Bedenk wel..
De antwoorden die hier gegeven worden zijn hopelijk niet alleen nuttig voor TS, maar natuurlijk ook voor een breed publiek dat de website bezoekt.
Slechtzienden zullen blij zijn met deze mogelijkheid van Thunderbird versie 10.