de
door dede0 Apr 28, 2014 om 02:27
Computers & telefonie

Hoelang gaat een HP-laptop mee?

Ik heb geen idee, hoe lang men minimaal een goede laptop moet kunnen gebruiken. Mijn HP heeft na twee jaar al kuren.

36427 27 Rapporteer

forever-nl
door forever-nl - Apr 28, 2014 om 05:59
400 Antwoorden / 11 Vragen

En wat voor kuren betreft het hier precies? De maximale capaciteit van bijvoorbeeld de accu hoef je al na een jaar niet meer te verwachten. Maar een aan/uit knop zou het na 5 jaar of langer nog gewoon zonder problemen moeten doen. Ook de prijs van de laptop dient mee genomen te worden in zo'n afweging. De goedkoopste HP laptops zijn beneden de 300 euro verkrijgbaar terwijl er ook zijn waar je duizenden euro voor neer moet leggen.

crewmember
door crewmember - Apr 28, 2014 om 09:52
1040 Antwoorden / 0 Vragen

HP's uit dat tijdperk zijn ook berucht op koelings problemen. (Ventilator staat te blazen terwijl de laptop niks doet, oververhitting, uitvallen).

Dit valt helaas vaak niet onder de garantie, en je kan maximaal een coulance regeling krijgen om dit op te lossen. (Of zelf de ventilator schoonmaken)

Wat zijn precies de problemen die je hebt?

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2014 om 10:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dede0,

Ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief die laptop gebruikt wordt.
En ..... er kan altijd iets kapot gaan.

la
door larsweb - Apr 28, 2014 om 13:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dede0,

Een laptop gaat gemiddeld 3 a 4 jaar mee bij intensief gebruik. Als een laptop kuren krijgt is dat meestal hitteprobleem.

U zou kunnen proberen met laptop onder vrij te houden door hem niet plat op een tafel te leggen. Anders kan de laptop zijn warmte niet kwijt.
Anders een laptophouder kopen met grote ventilatitoren aan de onderkant.

Dit kan het leven van een laptop nog een tijd redden.

Succes

larsweb

bo
door bocaj67 - Apr 28, 2014 om 13:12
8 Antwoorden / 0 Vragen

Belangrijk is vooral om de koelgleuven stofvrij te houden of te krijgen! Ik zet wel eens de stofzuiger op de gleuf. (Als je goed kijkt zuigt hij allemaal stofdeeltje eruit.) Daarna hoor je de koelfan veel minder of hij hoeft minder vaak aan te slaan!)
Economische levensduur laptop is 3 jaar...
Accu is vaak met een jaar al 'op'! (Economische levensduur accu is 6 maand.)

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 28, 2014 om 13:14
937 Antwoorden / 2 Vragen

Let bij een laptop ook op dat je hem niet te veel verplaatst als deze aanstaat. De harde schijf vind dat niet leuk en kan deze kapot gaan, waardoor hij niet meer opstart en je alles kwijt bent. Eerste tekenen zijn vaak heeeeeeel langzaam opstarten en een eeuwigheid doen over iets simpels.

Ga er eens mee terug naar de winkel, misschien is het iets in de software, kan ook.
Het is dus belangrijk om te weten welke kuren je hebt.

ks
door kschoots - Apr 28, 2014 om 13:15
7 Antwoorden / 1 Vragen

Laptopproblemen:
1. Het scherm is gevat in een kunststof bezel (frame). Deze haat makkelijk stuk, vooal bij het openen vanuit een hoek. Oplossing. (vooral) rustig openen vanuit het midden van de deksel
2. Koeling: Mijn laptop staat altijd op een harte laptopplaat (Belkin). Hierdoor blijft de uitlaatopening van de ventilator vrij. Goede koeling.
3. Bij aanschaf laptop altijd vragen hoe de scharnieren bij het door u beoogde type hebben. Bij mijn vorige twee laptops (HP en Asus) liepen de scharnieren vast en braken. Natuurlijk net buiten de garantieperiode. Ik zou graag zien, dat testcentra hierover melding zouden maken.
4. Beveiliging up to date houden. ( ik gebruik al jaren Norton)
5. Wees voorzichtig met downloaden programma's. Er komt, als je niet oppast een hoop troep mee.
6 Installeer een goede installer (bv Revo). Kan je zien welke programma's geïnstallerd zijn. Als je daarop programma's ziet, waarvan het doel twijfelachtig is (even googelen). Verwijderen.
7 Kijk nar msconfig of er niet nodeloos te veel programma's worden opgestart bij de opstart.
8.Tip: zet uw laptop toch *open *op een vaste plaats en *met harde ondergrond

jpm
door jpm - Apr 28, 2014 om 13:30
820 Antwoorden / 28 Vragen

Onze laptops, beiden Acer Aspire (5750 en E1-571) staan altijd op dezelfde plek met de klep open. Beide op een standaardplaat van IKEA een beetje schuin om goed zicht te hebben. Als u wekelijks even met een stofzuiger het apparaat goed afzuigt en het scherm licht afneemt met een vochtige doek gaat hij, zoals bij ons, waarschijnlijk jaren mee. Bij ons is dat al 4 jaar zo.

Belangrijk is dat u voorkomt dat onnuttige programma's die u haast nooit gebruikt niet automatisch laat opstarten, dit maakt de opstarttijd een stuk langer, dus de laptop trager. De luchtsleuven natuurlijk goed uit blijven zuigen. Succes.

pl
door plebpleb - Apr 28, 2014 om 13:31
113 Antwoorden / 60 Vragen

Mijn laptop "Toshiba"heb ik al ruim 5 jaar en nooit mankementen gehad...
Bij de computerlessen werd al verteld dat men de laptop..
steeds verbinding moet hebben met 't stopcontact
Als men met internetten bezig is...
Door de verbinding te hebben met 't stopcontact gaat de laptop
Ook langer mee...

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 28, 2014 om 13:40
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=plebpleb schreef op maandag 28 apr 2014, 13:31]Mijn laptop "Toshiba"heb ik al ruim 5 jaar en nooit mankementen gehad...
Bij de computerlessen werd al verteld dat men de laptop..
steeds verbinding moet hebben met 't stopcontact
Als men met internetten bezig is...
Door de verbinding te hebben met 't stopcontact gaat de laptop
Ook langer mee...

Dat is helemaal niet perse nodig, met laptops en levensduur komt ook een heel stuk geluk kijken. Belangrijkste zaken zijn niet stoten, en goed laten koelen. Echter zijn er veel defecten waar je als gebruiker geen enkele invloed op hebt.

diumenge
door diumenge - Apr 28, 2014 om 13:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=plebpleb schreef op maandag 28 apr 2014, 13:31]
Bij de computerlessen werd al verteld dat men de laptop..
steeds verbinding moet hebben met 't stopcontact
Als men met internetten bezig is...
Door de verbinding te hebben met 't stopcontact gaat de laptop
Ook langer mee...
Wat een onzin advies, maar dat terzijde.

Een beetje laptop hoort zo vier jaar of langer mee te gaan. Mijn laptop van MSI is pas gesneuveld, dwz doet het nog wel met aparte monitor, maar aansluiting met scherm is beschadigd. Die laptop is zeker vier jaar oud. Daarentegen heb ik ook nog een werkende laptop waarop nog Windows 95 draait...

boerenbond
door boerenbond - Apr 28, 2014 om 13:46
44 Antwoorden / 0 Vragen

Staat tien uur per dag aan en is 7 jaar oud Toshiba,en loopt nog steeds prima.

dbeekman
door dbeekman - Apr 28, 2014 om 14:28
12 Antwoorden / 3 Vragen

Dede0,

Mijn eigen Dell laptop komt uit 2008 en werkt nog steeds perfect.
De accu is natuurlijk niet zo goed meer, maar alle functies zijn nog 100%.

Over het algemeen gaat een laptop zo'n 5 - 8 jaar mee afhankelijk van de kwaliteit & hardware selectie.
Hoe meer je betaald en hoe sneller de laptop is als je hem koopt de langer het apparaat mee kan komen kwa software & prestaties.
Een wat duurdere laptop is meestal ook was robuster en is van betere materialen gemaakt waardoor deze meer kan hebben.

Gezien een goede laptop 2x zo lang mee kan als een goedkope is dit een goede investering en op de lange termijn veel goedkoper.
Of je nu 2x 400 of 1x 800 - 900 euro moeten betalen, het blijft het zelfde.

Je moet wel even letten op de volgende punten:

1. Software
De meeste problemen zijn software matig en niet hardware matig... zorg voor goede antivirus software en installeer geen software die je niet nodig bent.

Eventueel kan je een herinstallatie/recovery van je systeem overwegen, meestal word deze functie vanaf de fabriek al op de hardschijf meegeleverd, zorg echter wel voor een goede backup voor je dit doet !!!

2. Hardware
Zorg dat de laptop/tablet altijd goed beschermd is tegen stoten, stop hem bijvoorbeeld niet in een (school)tas vol met boeken/spullen die er tegen kunnen klappen/stoten.
Zelfs met een hoes er omheen gaat dit vaak fout.

Ga ook niet lopen smijten met je laptop en doe geen papieren, muismatten, ect tussen het toetsenbord en het scherm als deze dicht geklapt is, ook dit gaat vaak fout.

Mocht er toch een hardware fout optreden dan hoeft het niet persee fataal te zijn voor de laptop.
Vaak is dit nog goedkoop op te lossen met reserve onderdelen van Marktplaat/E-bay, of je kan hem laten herstellen bij een IT winkel.

3. Onderhoud
Als je de laptop alleen thuis gebruikt en altijd de stroomadapter hebt aangesloten kan je accu beter uit je laptop laten.

Houd je laptop goed schoon en stof vrij, ik heb zelf een compressor maar je kan ook bussen met perslucht kopen bij bv de Mediamarkt.

speedy62
door speedy62 - Apr 28, 2014 om 17:00
9 Antwoorden / 0 Vragen

heb al 6 jaar een hp laptop en nog nooit geen problemen met hem gehad.
mijn andere pc is ook een hp en gaat nu a+ 4 jaar mee.
een vorige hp is 12 jaar meegegaan,dus hp maakt zijn kwaliteit waar.
elke 2 maanden stofvrij maken en goed beveiligen.
LEVE DE HP PC`S

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 28, 2014 om 17:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Na twee jaar is het ook de hoogste tijd voor 'n formatje. Scheelt vaak toch een nieuwe kopen :-).

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2014 om 18:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is al gevraagd: wat voor kuren?

de
door dede0 - Apr 28, 2014 om 23:56
27 Antwoorden / 26 Vragen

Mijn HP-laptop is gekocht op 16 maart 2012 en kostte € 875.
De aan/knop doet het soms net, evenals de letters thans (n kan k net goed schryven) Net voor € 55 naar de wnkel ter g geweest met dt res ltaat. Met wachtwoorden
vaak ellende. Was n 3 r ezg om dt te schryvn.

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2014 om 00:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat hebben ze dan niet goed gerepareerd, ik zou er dus mee terug gaan.
Heb je al met een los toetsenbord aangesloten geprobeerd of het dan wel goed gaat? Dan weet je zeker of het bijv. ligt aan contact maken van de toetsen van de laptop. De winkel zou het toetsenbord minimaal schoon hebben moeten maken. Ik doe dat met een kwastje en een spuitbusje Koppenreiniger voor video e.d., met een rietje op het spuitmondje, maar ik weet niet of dat voor iedereen een goed idee is.

de
door dede0 - Apr 29, 2014 om 02:10
27 Antwoorden / 26 Vragen

Gelukkig schoot me 'Herstel' te binnen; nu beschik ik weer over het normale alfabet.
De aan/uitknop weigert soms; dan verwijder ik de accu en de adapter-kabel en daarna kan de pc pas aan.
Tijdens het mailen schieten woorden soms als voetzoekers over het scherm. De hele avond reageerde Google niet; pas na 'herstellen naar een vorige toestand (?)' weer verbinding met Google.
Voor een hoogbejaarde nogal frustrerend.

diumenge
door diumenge - Apr 29, 2014 om 04:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij een goed idee om de laptop een keer te (laten) scannen voor malware en virussen e.d.

crewmember
door crewmember - Apr 29, 2014 om 09:23
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dat uw toetsen niet normaal werkte heeft te maken met dat u waarschijnlijk control en shift tegelijkertijd heeft ingedrukt wat het toetsenbord op een andere indeling instelt. Je kan dit weer ongedaan maken door weer ctrl shift int e drukken.

Dat met je aan en uit knop lijkt me inderdaad gewoon een fout in de laptop en niet de software.

Dat woorden over het scherm schieten heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je met je hand je touchpad aanraakt tijdens het typen.

ac
door acm.smids - Apr 29, 2014 om 10:37
6 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb een Dell laptop van 2007. Deze is een keer helemaal opnieuw geïnstalleerd.
Hij doet het nog prima. Nog nooit een nieuwe accu geplaats. Wat het gebruik van de accu
betreft, blijf niet te lang met de stroom werken .gebruik je laptop geregeld met de accu totdat aangegeven wordt dat deze bijna leeg is. Dus de accu hellemaal leeg maken, niet half vol of leeg
en dan weer stroom. Dit slecht voor de accu. Trouwens, ik gebruik deze laptop alleen nog voor mijn foto's. geen internet meer. Veel susses

er
door erky - Apr 30, 2014 om 14:01
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Dede0,

Een laptop moet economisch 3 jaar meegaan. Daar heb je als particulier weinig aan. Maar technisch moet de laptop 4 jaar mee gaan. De accu is daarvan uitgezonderd. Daarvan is het leven erg afhankelijk van de gebruiker, accu's slijten erg bij veel gebruik, maar ook bij erg weinig gebruik.

Dus, als jouw HP kuren heeft is dat te wijten aan HP, die had een betere machine moeten bouwen. Maar ... ook hier zit een nuance aan. De meeste HP machines kunnen gemakkelijk 5 jaar oud worden, maar HP heeft ook laptops uit bepaalde series die krakkemikkig zijn. Mensen die bij HP Compaq werken kunnen daar vast iets over zeggen.

Wat voor jou, met een 2 jaar oude machine, van belang is dat je samen met iemand achterhaalt wat voor er voor zorgt dat hij niet lekker meer loopt. Start hij traag op, krijg je blauwe schermen, is internet traag of iets dergelijks. Post dan een vraag hier die daar over gaat en probeer het zo op te lossen. Van HP zal je geen (gratis) ondersteuning krijgen. Nu krijg je als je er op staat alleen nog ondersteuning van de winkel waar je de laptop hebt gekocht.

Vergeet niet in een eventuele nieuwe vraag te vermelden dat het gaat over Windows xxx en zo.

Succes!
Erky

pi
door pieterwolters - Apr 30, 2014 om 19:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het belangrijkste voor de levensduur van een laptop is hoe je ermee om gaat. Ik heb collega's die in staat zijn om in een jaar tijd een nieuwe laptop af te raggen, terwijl er ook zijn die na 5 jaar nog een prima laptop hebben.

Em
door Emmap - May 8, 2014 om 13:54
162 Antwoorden / 8 Vragen

Gebruik nog geregeld een laptop uit 2001... merk Acer.
Om de warmte aan de onderkant goed weg te kunnen laten gaan, leg ik er vaak twee houten latjes ca. 3 cm hoog, onder.

Eén keer, na een paar jaar, een probleem gehad met de harde schijf, die is toen vervangen. Men wees toen in de winkel ook op het feit dat er warmtegeleidende pasta in een laptop zit die in een paar jaar tijd kan verharden en dan niet meer of niet meer zo goed werkt. Dus het vervangen van die pasta zou ook kunnen helpen voor het afvoeren van warmte. Vraag bij je computerwinkel...

Succes!

aurora1
door aurora1 - May 8, 2014 om 15:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eén probleem is al opgelost door Systeemherstel toe te passen.
De aan/uitknop is nog steeds defect, dan wel werkt niet altijd goed.
Het softwareprobleem had men bij de reparatie moeten ontdekken, en kennelijk heeft men de knop niet gerepareerd.
U heeft 55 E betaald voor een reparatie die naar ik begrepen heb niets heeft opgeleverd, en de vraag is eigenlijk of men zelfs maar iets eraan gedaan heeft. Zoals eerder gezegd, ik zou terug gaan met de laptop en dat ze dan die knop echt gaan repareren (zonder extra kosten). Mogelijk zit er garantie op de reparatie.

who cares
door who cares - May 8, 2014 om 15:57
146 Antwoorden / 9 Vragen

Hoelang gaat een mens mee ?? de een wordt 100 en de ander.......??? , dat is niet te bepalen ook niet voor een laptop, maar die wordt ieder geval geen honderd, iets korter denk ik , koop je kwaliteit zal het langer mee gaan zou je zeggen ,maar dat is ook niet altijd zo, beetje geluk heb je wel nodig ..