jo
door joskaa Feb 18, 2015 om 13:42
Computers & telefonie

Hoelang moet accu van nieuwe HP laptop gemiddeld kunnen aanstaan zonder opgeladen te worden?

Ik heb half januari bij Dixons een nieuwe HP laptop Pavilion 15 gekocht maar de accu moet na 2 uur al weer worden opgeladen en dat is -lijkt me- veel te kort. Die tijdsduur moet toch veel langer zijn? Je ziet 'm gewoon teruglopen. Er staat hier nog een oude laptop die gewoon driekwart dag draait zonder dat de accu aan het stopcontact moet.

31475 19 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 18, 2015 om 13:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat lijkt me veel te kort, mits je er geen al te wilde dingen mee doet, moet het langer duren eer de accu op is. Een filmpje afspelen kost meer energie dan wat surfen, mailen enz.

Staat er nog bij de specificaties bij hoeveel Li-ion cellen erin zijn geplaatst?
Ik heb zelf drie Li-ion cellen (eigenlijk weinig) en mijn laptop gaat bij normaal gebruik zo'n 7 tot 8 uur mee.

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2015 om 13:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo joskaa,

Dat is veel te snel.
Slechte accu.
Terug naar de verkoper.
Nog garantie?

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2015 om 13:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

regeltje weggevallen:

.....Nog garantie?....
Ja dus.

zoekster
door zoekster - Feb 18, 2015 om 14:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er moet gewoon een nieuwe accu in. Volgens mij zijn ze er bij HP heel makkelijk in te zetten, worden er los bijgeleverd, dus dat moet geen probleem zijn.

gompy2
door gompy2 - Feb 18, 2015 om 15:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@joskaa.

Hier wat reviews van dit apparaat bij Tweakers.
Ook daar wordt geklaagd dat de duur van een batterijlading maar 3 uur is, maar dan wel op energiespaarstand.
Klik-> Tweakers

Consumentenbond heeft het over anderhalf uur bij zwaar werk, bij rustiger werk ruim 4 uur.

Klik-> Consumentenbond
Het zal dus bij het apparaat gebruikelijk zijn.

Stoort het je echt dan bepaalde instellingen zo minimaal mogelijk zetten, of een batterij kopen met een grotere capaciteit.

Van degene van waar wij altijd onze (tweedehands, ingeruilde business) laptops kopen weet ik dat het het beste is om de batterijen zo af en toe helemaal tot het allerlaatste te ontladen en dan weer op volledig op te laden.
Dat doen zij al jaren met ingeruilde bedrijfslaptops , zo is ook bij die van ons gebeurd (Dell Latitude E6410 i5 540M), en doen wij nu ook nog geregeld .
Lading gaat een uur of 6 á 7 mee, maar dat is geen maatstaf, is afhankelijk van de capaciteit en aantal cellen van een batterij, waar ben je mee bezig op je laptop, maar je zou het op die manier ook nog kunnen proberen om je laptop-batterij een iets langere adem te geven, maar ook dat houdt een keer op natuurlijk.
Bij gebruik gewoon thuis gaat de batterij er uit en wordt alleen op de lader gewerkt.

zoekster
door zoekster - Feb 18, 2015 om 16:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat een waardeloze accu moet dat dan zijn en die laptop wordt ook nog eens heet. Goed dat ik de HP die ik aanvankelijk had besteld heb teruggestuurd. Mijn nieuwe (goedkope) Acer bevalt me prima en wordt ook niet heet.

Overigens wordt het compleet leeg laten lopen van accu's met Li-ion celle ontraden.

In alle laptops zitten tegenwoordig lithium-ion accu's. Deze accu hoeven geen geheugen op te bouwen zoals de oudere NI-CD accu's. U hoeft dus deze accu niet helemaal leeg te laten lopen zoals heel vaak wordt gedacht. Sterker nog, het is juist slecht voor de accu om hem helemaal leeg te laten lopen. Het is aan te bevelen om de accu niet verder leeg te laten lopen dan 15% en dan weer op te laden. De accu dus opladen terwijl er nog 50% lading in zit is dus helemaal niet slecht. De accu zal daar niet sneller door verslijten. Zodra de accu vol is wordt het laadmechanisme uitgeschakeld.
De accu's slijten ook wanneer u ze niet gebruikt. De accu slijt het minste wanneer er ongeveer voor 50% lading in zit. De accu kan ook slecht tegen warmte. Gebruikt u de accu dus langere tijd niet dan is het aan te raden de accu halfvol op te laden en op een koele plek te bewaren.

De accu's lopen ook uit zichzelf langzaam leeg. Is de accu na gebruik bijna leeg dan is het aan te raden om de accu eerst op te laden, gebruikt u de laptop dan bijvoorbeeld een week niet dan is de accu totaal leeg en is het mogelijk dat de accu niet meer op wil starten!

bron klik HIER

gompy2
door gompy2 - Feb 18, 2015 om 16:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken de regels en verhalen omtrent het ontladen en laden van Li-ion batterijen.
Ze worden genoeg herhaald, gekopieerd en geplakt.

Een laptop, tablet, smartphone en noem maar op de apparaten die Li-ion batterijen gebruiken, hebben allemaal een ingebouwde bescherming die het daadwerkelijke totaal ontladen van een Li-ion batterij tegengaat.
Tot dat punt kan men ook niet verder, het apparaat wordt uitgeschakeld.
Tot dat punt ga je ook een paar keer doen met het ontladen van het apparaat.
Een laptop sluit dan vanzelf af, en andere apparaten zoals smartphone en tablets stoppen automatisch en schakelen uit.

Het advies omtrent het een paar keer "geheel" ontladen en laden van een Li-ion laptop batterij heb ik van een bedrijf wat die truc al jaren doet.
Voor advies uit de daadwerkelijke praktijk en vragen:
Klik-> Mr At.nl

jo
door joskaa - Feb 18, 2015 om 16:59
80 Antwoorden / 44 Vragen

Allemaal bedankt voor het meedenken en voor jullie reacties. Ik ben er net mee teruggegaan en ze hebben 'm bij Dixons aan de oplader gelegd om te kijken wat er aan de hand is.
Ik hoor morgen wat hun bevindingen zijn.
Als ik jullie reacties lees en de links bekijk heb ik deze keer geen geweldige aankoop gedaan en me iets te veel laten leiden door de erg leuke prijskorting. Goede les voor een volgende aankoop.

gompy2
door gompy2 - Feb 18, 2015 om 17:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn meerdere typen HP Pavilion 15 laptops, ik weet niet wat je er voor betaald hebt.
Van relatief laag naar relatief hoog.
Van goed 240 Euro tot over de 1000 Euro. Klik-> Hier

Met alles is het zo dat het "alle waar is naar zijn geld" is.
In de laagste segmenten heb je een plastic plankje met de daarbij behorende onderdelen en componenten.

Het zou best eens kunnen zijn dat als je de instellingen wat "zuiniger" zet, en een batterij aanschaft met een grotere capaciteit het misschien beter gaat, maar daar kan ik niets concreets over beweren.
Suc6

zoekster
door zoekster - Feb 18, 2015 om 17:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=joskaa schreef op woensdag 18 feb 2015, 16:59]Allemaal bedankt voor het meedenken en voor jullie reacties. Ik ben er net mee teruggegaan en ze hebben 'm bij Dixons aan de oplader gelegd om te kijken wat er aan de hand is.
Ik hoor morgen wat hun bevindingen zijn.
Als ik jullie reacties lees en de links bekijk heb ik deze keer geen geweldige aankoop gedaan en me iets te veel laten leiden door de erg leuke prijskorting. Goede les voor een volgende aankoop.
Ik hoop voor je dat het een defect van de accu is. Mijn Acer was rond de 300 euro, ik verwachtte er verder niets van, maar het valt me tot nu toe reuze mee. Zeker wat accuduur betreft.

Ik heb hiervoor een HP gehad die veel duurder was, die werd inderdaad snel warm, de accuduur weet ik niet zo goed meer, hij is inmiddels 5 jaar oud en heeft bijna altijd aan de draad gehangen, dus de accu loopt nu supersnel leeg.

jo
door joskaa - Feb 18, 2015 om 19:44
80 Antwoorden / 44 Vragen

Ha Gompy
Ik heb een HP Pavilion15-r052nd-i5-4210U gekocht voor 399 euro terwijl de goedkoopste elders (nu nog steeds) 499 euro kostte dus daar mag je dan toch wel wat goeds voor verwachten.

gompy2
door gompy2 - Feb 18, 2015 om 20:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja oké Joskaa.
Dan heb je hem niet te duur, want bij Dixons is die nog steeds te koop voor bijna 500 Euro, en Kieskeurig geeft als goedkoopste MyCom aan met 519,95 Euro en verder nog een paar, o.a. 437 Euro.

V.w.b. je batterij-duur, het zijn toch de conclusie's van de Consumentenbond dat dat een zwak punt is, maar ze geven wel een redelijk goede waardering voor het gehele apparaat, een webcam, en je hebt er zelfs een DVD-Lezer/brandertje in zie ik.

Quote:
Accu (10%) 7,9
Werktijd accu bij maximale belasting 2 uur 27 minuten
Werktijd accu bij minimale belasting 5 uur 24 minuten

Voormalig predicaten
Beste uit de Test september 2014
Getest op oktober 2014
Te koop sinds juli 2014

Een miskoop heb je niet gedaan, voor de prijs is het apparaat best goed, dus daar moet je verder niet over in zitten.
Blijft de batterijduur, en daar kun je zelf wat aan doen door instellingen en dingen uit te zetten die je niet echt nodig hebt of tijdelijk niet gebruikt, en desnoods een batterij met meer capaciteit.

pi
door pieterwolters - Feb 18, 2015 om 20:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het is geen superzuinige laptop en de accu is aan de kleine kant. Ter vergelijking: ik heb een HP Folio 9480m en die is geoptimaliseerd qua energieverbruik, maar daar hebben ze toch een 52 Wh accu in gezet. Ca. 25% groter dan in de Pavillion. Ik haal daar bij normaal gebruik ca. 5 uur mee. 2 uur zou dus best kunnen voor een Pavillion 15.

gompy2
door gompy2 - Feb 18, 2015 om 20:48
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Kan dus wel kloppen, de Pavilion15 r052nd heeft standaard 41Wh meen ik.

sl
door slobberbone - Feb 18, 2015 om 21:47
508 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben hier een oudere variant van HP en gaat zeker wel 8 uur mee normaal.

ra
door raw - Mar 12, 2015 om 18:46
23 Antwoorden / 13 Vragen

Er is een methode om de gebruiksduur van de accu te verlengen:
Ontlaadt de accu volledig door de computer aan te laten staan tot de computer zich uitschakeld. Vervolgens laadt de accu op tot vol.
Herhaal deze procedure 2 of 3 maal.
Helpt dit niet, dan is de accu niet goed meer!

Veel succes,

Raw

pi
door pieterwolters - Mar 12, 2015 om 19:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

PAS OP: Lithium-Ion accu's moet je juist niet volledig ontladen. Daarmee kan je ze blijvend beschadigen.

gompy2
door gompy2 - Mar 12, 2015 om 19:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 12 mrt 2015, 19:12]PAS OP: Lithium-Ion accu's moet je juist niet volledig ontladen. Daarmee kan je ze blijvend beschadigen.
Het is bij laptops, tablets, smartphone's enz. onmogelijk om de Li-ion batterij helemaal tot nul te ontladen.
De apparaten schakelen al eerder vanzelf uit.
Daarvoor zitten er bepaalde schakelingen in die apparaten.

komsja
door komsja - Mar 12, 2015 om 19:31
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Er word hier gezegd dat er goede ervaringen zijn met de accu van een acer laptop van 300,00 euro
Een kennis van me (67jaar)heeft sinds kort voor zijn verjaardag een laptop van acer gekregen(bij de media-markt,ook rond de 300,00 euro,maar hij vroeg mij hoe het kon dat de laptop na ongeveer 1 a anderhalf uur al leeg is,en de beste man leest alleen maar af en toe het nieuws op z,n laptop.Dus heb ik zo,n vermoeden dat hij een gerefurbishde laptop heeft gekocht bij de mediamarkt,en aangezien er over dat bedrijf vaak word gezegd dat ze zo goedkoop zijn,omdat ze niet altijd gloednieuwe spullen aanbieden