vi
door viooltje4 Mar 30, 2006 om 11:37
Computers & telefonie

Houdbaarheid cd's

Ik heb gehoord dat de houdbaarheid van cd's niet zo lang is als dat wij altijd gehoopt hadden. Er schijnt wel een soort cd op de markt te zijn met een "gouden" toplaag. Weet iemand waar ik deze kan krijgen en wat de prijzen hiervan zijn?

alvast bedankt

2883 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2006 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat de houdbaarheid van een cd meer bepaald woord door hoe je er mee omgaat dan het merk overigens heb ik goudkleurige cd's van kodak maar die heb ik gekregen.

een cd is gemaakt van granulaat met jjen laagje zilver?goud kleurige verf en een granulaat toplaagje ter bescherming.

ooit een cd fabriek bezocht in roermond maar weet niet meer hoe die heet.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2006 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

CD's zijn er net als vinyl platen en spoelen/cassettebanden in vele kwaliteiten. Duurkoop is niet altijd het beste.

Wel is aannemelijk dat CDRoms goud een betere kwaliteit hebben dan de zilver uitvoeringen.

Voor CD's geldt net als voor bijn alles: het is vergankelijk.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2006 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geperste CD's, met muziek, film, programma's enz, zoals je die in de winkel koopt, zijn minder kwetsbaar dan zelf beschreven CD's.
Bij de zelf te branden CD's en DVD's is vooral de toplaag, dus de bovenkant, erg kwetsbaar.
Zorgvuldig bewaren dus!

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 30, 2006 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

klopt gsm maar ik heb wel eens gelezen dat er een speciale bescherm foli over de beschreven laag gezet kan worden klopt dat

ve
door verwijderd - Mar 30, 2006 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

CD's e.d. zijn inderdaad niet onbeperkt houdbaar, zoals vroeger vaak werd gesuggereerd.

Leg ze in ieder geval niet in de zon. Koel en zo donker mogelijk wegleggen. Dan zijn deze het langst houdbaar.

Hutch

ve
door verwijderd - Mar 30, 2006 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens zijn CD's en DVD's veeeel en veel langer houdbaar dan magnetische dragers zoals tape, videobanden en diskettes, die kunnen na enkele jaren hun gegevens al verliezen door demagnetisatie. Om ze te verversen kun je dezelfde data er nogmaals overheen schrijven, zo blijven ze langer bruikbaar.

Dat kun je met CD's dus ook doen: voor de zekerheid kun je over een jaar of 25 de CD's nog een keertje allemaal kopiëren. Ik ben alleen wel benieuwd of ze tegen die tijd nog bestaan, ik hoop het nog mee te maken. Wie weet lopen we dan allemaal rond met een geïmplanteerde microchip waar we duizenden terabytes op kunnen uploaden en downloaden.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2006 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat een RW cd +- 250 keer beschreven kan worden en dat de "houdbaarheid" van een CD ergens rond de 50 jaar schijnt te liggen bij normaal gebruik. Nou moet ik bekennen dat mijn CD ergens een jaar mee gaan. Dat komt niet door de slechte CD's maar meer door mijn ongang met die dingen. Inde zo laten liggen afvegen aan een T-shirt met opdruk ed

ve
door verwijderd - Mar 30, 2006 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Die "gouden" CDR's waar jij het over hebt zijn inderdaad verkrijgbaar. De firma EMTEC (ff googelen dan vind je hem wel) maakt dat type. Of het noodzakelijk is om een dergelijk duur product te kopen vraag ik mij af.

Ik gebruik zelf alleen maar Philips CDR/DVDR en ik heb exemplaren die al ongeveer 10 jaar oud zijn, ze werken nog steeds. Ook SONY en TDK maken uitzonderlijk goeie media. Ik geloof dat de consumentenbond die dingen ooit gestest heeft... Moet je maar ens op hun site kijken.

Zonlicht, warmte en vingerafdrukken zijn "dodelijk" voor CDR. Keurig advies van Hutch hierzo! Met name het toplaagje (de "label" of "print" zijde) is heel erg gevoelig. Mensen denken soms dat de "beschreven" kant gevoeliger is, maar dat is niet zo.

Het is zo dat CDR vergankelijk zijn, maar als je er netjes mee omgaat en goede kwaliteit media gebruikt denk ik dat ze je zullen "overleven".

Ik heb cassettebandjes van TDK die 20 !!! jaar oud zijn en nog steeds draaien. Een CDR heeft een vele malen betere kwaliteit dan simpele analoge bandjes, je begrijpt wat ik bedoel.

Tenslotte: een goede CDRW (herschrijfbare cd) zou je in principe 1000 keer kunnen overschrijven. Dan heb ik het dus ook over goede kwaliteit (merk) media. Die goedkope troep: vergeet het maar!

Groetjes.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al op te maken valt uit de vorige antwoorden, zou ik me voorlopig niet te druk maken over de houdbaarheid van de cd's of dvd's. Maar meer om de kwaliteit..En dan met name van de toplaag die in contact komt met de omgeving ,en de manier waarop je ze opslaat.. Prijzen zijn moeilijk te geven. Ligt er aan hoeveel je er gebruikt. Maar een goede kwaliteit cd of dvd heb je al vaak voor ¬ 20 euro per 100 stuks op spindel.. Je moet er dan wel even voor naar de zwarte markt in Vleuten / Tiel / Beverwijk of wat het dichts bij jou in de buurt is.. Bestellen kan ook voordelig , maar dan wel zo rond de 35 euro voor een zelfde spindel.. Qua dvd ben ik tevreden met het merk Arita en PLATINUM Qua cd zowel met Platinum als Phillips.  Kijk maar eens op www.opus.nl