Marcus
door Marcus Aug 21, 2019 om 13:13
Computers & telefonie

Iets verkocht maar nu werkt het blijkbaar niet.

ik heb gister een laptop verkocht werkte en was niks mee aan de hand. Heeft hem ook uit kunnen testen. En heb hem voor minder dan ik vroeg meegegeven omdat hij onder bewindvoering zat en met hem te doen hadt.

gisteravond kreeg ik al bericht dat er een dode pixel in het scherm zat. Die zat er gister overdag niet in, en de draadloos internet pakte hij niet zei de koper.

Vervolgens zei die ik ga der wel mee aan de slag. Heeft allemaal nieuwe software erop gegooid, waardoor in mijn optiek ook de software die erop stond voor de drivers van draadloos internet eraf zijn gegooid.

Meneer loopt nu te dreigen, ik heb meneer verteld, dat in alle waarschijnlijkheid omdat hij andere software erop heeft gegooid ook de drivers gewist zijn. Heb meneer gister ook de computer laten testen. Toen zat ook de dode pixel er niet in. Dus gevragen of hij er ergens mee tegenaan heeft gestoten, of iets dergelijks. Aangezien het gister een half uur met testen er niet zat.

wat is nu mijn recht, ik vind het onzin om politie en juridisch loket in te schakelen. Maar ik ben niet bereid hem geld terug te geven en nu een laptop terug te krijgen waar hij aan heeft lopen klooien. En dus niet meer werkzaam is.

wat kan ik het beste doen?

8690 27 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Aug 21, 2019 om 13:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u een particulier bent hoeft u niets te doen. De laptop is getest en goed bevonden. Garantie tot het moment van betalen dus. Er is geen wet of recht die zou bepalen dat u iets moet terugnemen of repareren.
Gewoon nog eenmalig aangeven dat de laptop in goede staat is verkocht en dat het daarmee klaar is.

Topantwoord

gsm
door gsm - Aug 21, 2019 om 13:51
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Voor het werkend maken van het draadloos internet moet de laptop (Windows 10) opnieuw gestart worden via:
Start, Aan/uit, "Opnieuw opstarten".

Topantwoord

me
door mein33 - Aug 21, 2019 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MARCUS 21 AUG. 2019
Maar ik ben niet bereid hem geld terug te geven en nu een laptop terug te krijgen waar hij aan heeft lopen klooien. En dus niet meer werkzaam is.

wat kan ik het beste doen?

Niets, u hoeft het apparaat niet terug te nemen en aangezien er van alles en nog wat mee is gebeurt al helemaal niet.
Laat u vooral niet intimideren en reageer vooral helemaal nergens meer op !

Topantwoord

Harrie J.
door Harrie J. - Aug 21, 2019 om 13:59
2 Antwoorden / Vragen

Ik acht het best mogelijk dat die dode pixel er bij u ook al in zat, want één zo'n pixel is nauwelijks waarneembaar. Dit maakt de laptop niet minder bruikbaar, dus is eigenlijk niet van belang, zeker niet voor een gebruikte. Het is mooi dat u hem de laptop heeft laten testen voordat hij tot aankoop besloot, u heeft dus geen valse voorstelling van de kwaliteit gemaakt, waar hij u op aan zou kunnen vallen. U hoeft de laptop dus niet terug te nemen. Ik zou dat ook zeker niet doen, aangezien hij hem door zijn software en mogelijke andere activiteiten inmiddels verprutst kan hebben. Eventuele herstelkosten zijn nu voor zijn eigen rekening.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Aug 21, 2019 om 14:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

wat kan ik het beste doen?
NIETS. Nergens meer op reageren.
Laat je niet bang maken.
Verkocht is verkocht. Koper heeft de laptop kunnen testen.

Topantwoord

Ka
door Kassagebruiker - Aug 21, 2019 om 14:18
683 Antwoorden / 5 Vragen

Particulier verkoopt aan particulier, dus garantie "nul, zero, niks, noppes, nada", zeker als de pc vóór aankoop door de nieuwe eigenaar getest en akkoord bevonden is. Die ene dode pixel, tja, dàt is een duidelijke aanwijzing dat u getilt dreigt te worden. Vertel de nieuwe eigenaar dat u hem veel succes wenst en dat hij door het opzetten van die nieuwe software de rechten die hij al niet had helemaal verspeeld heeft. En verdr over en sluit. Puur uit nieuwsgierigheid, wat voor pc hoe oud en welke spces en rpijs hebben wij het over?

Marcus
door Marcus Aug 21, 2019 om 17:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hp x360 van 2 jaar oud. Wou er 100 voor hebben. Maar heb hem gematst voor 75,-

Ka
door Kassagebruiker Aug 21, 2019 om 21:54
683 Antwoorden / 5 Vragen

Niks mis mee dus, 100 was ook oke geweest, maar ja, onder beheer .............

Topantwoord

Ka
door Kassagebruiker - Aug 21, 2019 om 14:23
683 Antwoorden / 5 Vragen

edit

Topantwoord

anduril
door anduril - Aug 21, 2019 om 14:57
167 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk geval van poging tot oplichting.  De koper weet dat hij geen enkel recht heeft en probeert je zo toch een poot(je) uit te draaien.  Je hoort het zo vaak.  Als de dreigingen aanhouden aangifte doen bij de politie,

Marcus
door Marcus Aug 21, 2019 om 17:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is eerste keer dat ik dit meemaak. Maar irritante ervan, je laat ze gewoon in je huis. Ze weten dus waar je woont, en dan dit gedrag vertonen. Snap sommige mensen echt niet meer

Le
door LeCorbeau Aug 21, 2019 om 19:36
38 Antwoorden / Vragen

Dit zijn nare mensen, hebben geen benul hoe een pc werkt, kunnen hem amper aanzetten en bij minste of geringste schreeuwen ze moord en brand. Aan dat soort mensen moet je uitkijken om pc aan te verkopen.Mensen zonder technisch inzicht iets verkopen is riskant dat je dit soort geintjes krijgt. Hij zat in schuldsanering dus de kans is groot dat hij geld terug wil + nog wat extra. Voortaan niet erin trappen en voet bij stuk houden.

Topantwoord

audb
door audb - Aug 21, 2019 om 15:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Hier heeft u de laptop terug en ik wil me geld terug en later komt u er achter dat het u laptop niet is lijkt mij ook mogelijk.

Zeker omdat de meesten wel na verloop van tijd de doos weg gooien en dus ook geen registratie nummer meer hebben.

Maar een nieuwe driver kan hij altijd wel vinden via https://sdi-tool.org/download/ welke geheel gratis te downloaden zijn

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Aug 21, 2019 om 16:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hooguit nog 1 keer zeggen waar het op staat en dat u niet verder lastig gevallen wilt worden. Gaat hij dreigen e.d. dan zou ik contact met de politie opnemen.

Topantwoord

hutch
door hutch - Aug 21, 2019 om 17:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik neem aan dat die koper tegen u gezegd heeft dat hij onder bewindvoering zit..... En dat gelooft u uiteraard zonder meer!?

Dan geeft u hem nog korting ook..... Dan gaat hij van alles doen met die laptop. En nu gaat dit ventje nog dreigen ook?
Dit ventje heeft verder helemaal niets (meer) te willen. Koop is koop!!

Elk telefoontje/gesprek van hem ook opnemen, wat heel gemakkelijk gaat tegenwoordig. Indien hij verder gaat met dreigen, meteen alles wel doorgeven aan de politie. Laat hem maar contact opnemen met het juridisch loket, dan krijgt hij daar ook te horen dat hij geen poot heeft om op te staan.

En.... niet bang worden en niet toegeven.

Marcus
door Marcus Aug 21, 2019 om 19:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja idd ik ga meestal uit van het goede in de mens. Jammer genoeg is dat dus weer een utopie gebleken

Marcus
door Marcus - Aug 21, 2019 om 18:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

nou ik ga een melding maken bij de politie. Hij eist geld terug, hij is handelaar en anders staat hij vanavond om 0:00aan me deur ???? als ik hem niet betaal

diumenge
door diumenge Aug 21, 2019 om 19:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij is handelaar én staat onder bewindvoering? Hij is gewoon een oplichter. Bewaar alle correspondentie.

Marcus
door Marcus Aug 21, 2019 om 19:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gellukig heb ik alles op WhatsApp spraakmemo en berichten. Zojuist politie aan de telefoon gehad. Melding is gemaakt mag hij langskomen dan hoef ik alleen maar 112 te bellen.

Ka
door Kassagebruiker Aug 21, 2019 om 20:07
683 Antwoorden / 5 Vragen

En handelaar en onder bewint en de pc verzieken dat geeft geen vertrouwen meer, dus dat om 0 uur bij u zijn zal ook wel loslopen. Heeft u geen burman met een stevige hond die u een avondje kan lenen? Blaffen is genoeg.

Marcus
door Marcus Aug 21, 2019 om 20:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee heb wel een hele leuke vrijgezelle buurvrouw en een getrouwd koppetje naast me wonen ????

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Aug 21, 2019 om 19:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

nou ik ga een melding maken bij de politie. Hij eist geld terug, hij is handelaar en anders staat hij vanavond om 0:00aan me deur ???? als ik hem niet betaal

Zou ik zeker doen!
Sterkte en suc6 en laat je niet intimideren.

Intimidatie is iemands gedrag beïnvloeden door hem angst aan te jagen door te dreigen .... Onder omstandigheden kan intimidatie een strafbaar feit opleveren.

Marcus
door Marcus Aug 21, 2019 om 19:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja politie zei al blokkeren en geen aandacht meer geven. Gaat hij door, komt hij langs direct bellen.

Topantwoord

dr
door dre-thuis - Aug 21, 2019 om 20:10
3 Antwoorden / Vragen

Dit soort verhalen zijn erg lastig en ik heb ze vaker gelezen.  "onder bewind voering"

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/schulsanering-wsnp-en-ex-partner

Het is maar de vraag of hij de laptop had mogen kopen van zijn bewindvoerder... het is erg vervelend, maar het zijn tuurlijk wel de mensen die niet zo goed met hun geld en vaak ook niet goed spullen om kunnen gaan. Het kan puur pech zijn dat iemand zo erin geraakt.

Naar mijn mening heb je alles gedaan om een eerlijke verkoop tot stand te brengen.
Dat geldt door voor de verkoop aan iedereen, waarschijnlijk niet aan minderjarigen.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Bewind
Formeel is de bewindsvoerder verantwoordelijk voor de rekeningen en betalingen.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/2050145/het-kan-iedereen-overkomen
lees dat maar eens en daar zie je:
"ls ik dit stiekem zou doen is dit fraude en loop ik risico vroegtijdig uit de WSNP te worden gezet, dit wil ik dus absoluut niet riskeren.'
Dus formeel zou hij waarschijnlijk in de wet op de schuldsanering, als hij daar echt in zit, zelf dit nooit mogen kopen en riskeert ie er uit gezet te worden.
Maar nu probeert ie druk te zetten... om 1 pixel ..... Dat ruikt niet fris...

Ik zou hem het geld nooit terug geven, later kom je er achter dat ie nog een rotte harde schijf   teruggezet heeft en een handig iemand kan het scherm verwisseld hebben (een beetje handig iemand kan dat prima), want hij had er een met foute pixel...
Tuurlijk klinkt dit allemaal erg achterdochtig... maar als iemand gaat dreigen... dat voelt niet pluis.
Vertel meneer maar dat bij benadering je de politie belt wegens huisvredebreuk.
En ik denk dat als het verhaal bij de politie bekend wordt en bij de instanties, hij een nog groter probleem heeft.

Heel verhaal, maar ik moest er wat bij zoeken om het  verhaal wat steun te geven.

Ga anders nog even bij een gratis juridisch loket langs of vraag het even gratis on line aan.
http://www.advocaten.nl/gratis-juridisch-advies-stel-een-vraag/

Dan heb je iig iets meer zekerheid dan mijn antwoord.

Succes ermee.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2019 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onder bewind is niet per se hetzelfde als in de WSNP zitten.

Marcus
door Marcus Aug 21, 2019 om 21:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank dre.
ik heb de jongeman, bekend gemaakt dat als hij toch rond 00:00 aan de deur staat ik politie inschakel. Melding ligt er al. Dus dan komen ze sneller

dr
door dre-thuis Aug 21, 2019 om 22:12
3 Antwoorden / Vragen

@Tijger1: zie https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Bewind
Om die discussie te voorkomen heb ik dus deze rechtspraak link erbij gezet.

Juist omdat ik geen juridisch opleiding is het zinvol om aan te geven dat er meer is. Er is niet geheimzinnig over gedaan.
We zijn ook afhankelijk van de info van de topic starter en dat is ook een waarneming, geen uitspraak v/e bijv een rechter.
Mijn advies was ook om een professional er naar te laten kijken.
Of.. de politie waarschuwen... dat zijn ook professionials.
Dan weet je in ieder geval dat je zelf zorgvuldig gehandeld hebt.

dr
door dre-thuis Aug 21, 2019 om 22:21
3 Antwoorden / Vragen

@Marcus: Prima actie. Blijf zelf vooral rustig. Ik heb ook wel eens een vervelend iemand aan de deur gehad, had geen poot om op te staan, wilde naar de politie gaan. Doe maar heb ik gezegd.... nooit politie gezien, nooit meer iets van hem gehoord. Hij dacht ook dat hij iets na een paar dagen "terug kon brengen" terwijl het onderdeel prima werkte. Vermoedelijk was zijn PC stuk en wilde hij een CPU hebben om er zeker van te zijn dat het daar niet aan lag.....
Tja... 2e hands een aankoop doen, is kijken/het werkend zien/testen als dat nodig is en dan kopen en dus definitief dit accepteren als je degelijk materiaal levert en geen ontbindende voorwaarden afspreekt. Hij had dus geen poot om op te staan: De CPU deed het bij hem...vertelde hij. Ik zou het niet eens durven proberen.

Vreemde manier van kopen.....maar ze proberen het toch, vaak met intimidatie en dat was niet prettig.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 21, 2019 om 21:46
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U behoeft, ik herhaal de al geven antwoorden, helemaal NIETS te doen. Gekocht is gekocht en de koper heeft er daarna ook nog behoorlijk mee 'geklooid' en dat is dan ook niet uw probleem. Dus geen gegeld terug geven / laptop terugnemen!

Indien de koper u lastig blijft vallen dan is het zeker en vast wel zaak om melding te doen resp. advies te vragen bij www.juridischloket.nl

M.a.w. de koper heeft geen enkel recht!

Ps. U geeft aan bewindvoering. Kan het zijn dat de koper geen toestemming heeft gehad van de bewindvoerder om de aankoop te doen? Dat is dan ook zijn/haar probleem!

Topantwoord

Grunnen.
door Grunnen. - Aug 21, 2019 om 22:33
509 Antwoorden / Vragen

Daar hoef je niets mee te doen.Een dode pixel is geen probleem en het opnieuw downloaden en insalleren van de eventuele drivers ook niet. Een nieuwe laptop wordt ook niet teruggenomen als er sofware problemen zijn.Deze fuikelichter probeert je te tillen.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Aug 22, 2019 om 07:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En? Is de koper nog langs gekomen?

Marcus
door Marcus Aug 22, 2019 om 11:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee na mijn laatste app bericht

“Allereerst even een mededeling, Niet op deze manier.

1.
Gister hebben we ruim gepraat je hebt de laptop kunnen bekijken. Het was goed tot zoverre. Het internet en alles heeft gewoon gewerkt.

2.
U heeft al veel aan het apparaat gedaan. Waardoor ik er dus niks mee kan. Want software matig snap ik daar niks van. U heeft hem op fabrieksinstellingen gehad.

3.
Intimidatie daar werk ik niet aan mee! Blijf je intimideren, zal ik melding maken bij de politie.
En eventueel aangifte doen als u dit uitvoert.

4.
De laptop stond voor 100 euro te koop. Ik heb je al gematst met 20 maar je hadt 75 en een beetje. Daar ben ik akkoord mee gegaan uit respect begrip voor je.
Dus een laptop willen voor 50 euro is niet reëel, laten we wel eerlijk blijven.

5.
U heeft dusdanig softwarematig dingen veranderd, dat dat invloed kan hebben gehad, heb hp gebeld dat je bepaalde software apart zal moeten herinstalleren.
Dit kan via deze site begreep ik
https://sdi-tool.org/download/

Ik hoop je zo voldoende bericht te hebben. En ik hoop dat je begrijpt, dat dit geen normale communicatieve vaardigheid is.
Mocht je vragen hebben kan dit op een normale nette manier. Maar niet op deze manier zoals hierboven of spraakmemo.
Bent u het niet eens met bepaalde zaken, dan zal ik meewerken als u aangifte doet bij de politie. Maar we  hebben gister gewoon netjes en normaal gehandeld, ben je tegemoet gekomen. Dus het kan ook op een goeie en nette manier.

Ik wens je een fijne avond.”

heb ik niks meer van hem vernomen.
Hopelijk blijft dat zo.

Ka
door Kassagebruiker Aug 22, 2019 om 11:36
683 Antwoorden / 5 Vragen

Goed gehandeld, aan anderen die in een soortgelijke situattie terecht komen ooit, doe hier uw voordeel mee.

diumenge
door diumenge Aug 22, 2019 om 11:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Keurige reactie. En het gaat dus om een laptop van 75 euro, dat iemand het lef heeft om daar zo'n stennis over te maken zeg.

me
door mein33 - Aug 22, 2019 om 11:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MARCUS
Hij eist geld terug, hij is handelaar
En heb hem voor minder dan ik vroeg meegegeven omdat hij onder bewindvoering zat en met hem te doen hadt.

@marcus,

Iemand die onder bewindvoering staat en u in de "z..." heeft genomen, blijkt nu ook nog eens een handelaar te zijn !!
Lekker in z'n eigen sopje laten gaarkoken en vooral nergens op reageren.

PvBaak48
door PvBaak48 - Aug 23, 2019 om 11:56
65 Antwoorden / 1 Vragen

Onder bewindvoering en dan allemaal nieuwe software er opgezet. Is deze software illegaal verkregen want dat kan problemen geven.
Geef eenmalig aan dat hij windows opnieuw moet installeren en dat daar de kous mee af is want neem aan dat sleutel op laptop in geplakt.

reivi22
door reivi22 - Aug 23, 2019 om 12:36
66 Antwoorden / 0 Vragen

Deze meneer heeft uw laptop werkende  gezien en is akkoord gegaan met de aankoop en het gevraagde inmiddels verlaagde bedrag.
U staat in uw recht en wat de dode pixel betreft,kan het ook tijdens transport gebeurd  zijn.
Door hemzelf inmiddels  nieuwe software erop gezet kan ook duiden waarom hij geen wifi meer heeft.
Waarschijnlijk  ontbreken de drivers ethernet kaart,die overigens zelf weer op te halen zijn via apparaatbeheer of internet via vaste ethernetkabel.
Indien hij u bedreigd met van alles en nog wat, geef aan dat u anders aangifte gaat doen tegen hem.
Ik zou zeggen zeker geen geld teruggeven, verkocht  is verkocht.

re
door red1 - Aug 23, 2019 om 12:59
329 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk , dat de bewindvoerder bezwaar heeft gemaakt . KOOP is KOOP

1paul
door 1paul - Aug 23, 2019 om 14:23
3101 Antwoorden / 0 Vragen

helemaal niets, hij kan hem zelf in de tijd dat deze in zijn bezit was vernield hebben en zo te lezen heeft ie dat ook gedaan...

bovendien heeft ie hem uit kunnen testen en dat ook gedaan en toen was ie oke volgens hem anders neemt ie hem niet mee...

mo
door mof - Aug 23, 2019 om 21:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niets, in zijn vet laten gaar smoren. Hij heeft een tweedehands produkt van een particulier gekocht. Er bestaat geen aanspraak op garantie.
alles is zijn eigen probleem.

he
door henkie.penkie - Aug 23, 2019 om 22:32
148 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is gewoon weg garantie tot aan de voordeur, daarna vervallen al zijn rechten met een particuliere koop en verder kan hij jurisdisch niets meer.

herman65
door herman65 - Aug 24, 2019 om 09:13
13 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend verhaal, maar ik vind niet dat de verantwoording bij jou ligt. En software vervangen heeft de consequentie dat je voldoende deskundig moet zijn om alle drivers van de fabrikant terug te kunnen zetten. Het niet zien van het netwerk is meestal een kwestie van de communicatie tussen de netwerkkaart en het modem die een andere instelling vereist op het modem zelf. (802.11) Kortom, je hebt de laptop keurig afgeleverd en weet niet wat er verder mee is gebeurd.