ma
door martin1949 Jun 22, 2018 om 13:13
Computers & telefonie

Ik heb een CD van de Beatles waarop alle 26 lp's, alle teksten staan,

Op mijn oude computer Windows 98 kon ik deze cd afspelen waarop 26 LP's van de Beatles staan, alle teksten, alle nummers alphabetisch, enz enz.
Op mijn nieuwe laptop kan ik op geen enkele wijze (windows media player en andere) deze CD afspelen. Bij navraag bij BCC is dit niet meer mogelijk. Ik betwijfel dit te geloven.
Ik denk zeker dat dit een zeer gecomprimeerde CD is, maar het moet toch mogelijk zijn dit af te spelen.
Weet iemand wat ik moet doen of kan doen ????

Ik hoor graag.
MVG
Martin

4170 11 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 22, 2018 om 13:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik denk dat BCC gelijk heeft, er zijn voor cd's veel meer formaten gebruikt als het officiele Redbook. Cd's kunnen volgens het Redbook 74:26 aan informatie bevatten. Er zijn toen ook 800 MB cd's gekomen die werden al in veel apparaten niet goed ondersteund, we hebben nog CDi en CDG(raphics) gehad en met een 20 jaar oud formaat zou het heel goed kunnen dat uw (te) oude cd niet meer goed af te spelen is.
U zou nog wel VLC ipv windows mediaplayer kunnen gebruiken, VLC ondersteund er veel formaten.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 22, 2018 om 13:20
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien eerst nog een handeling verrichten:

Cd afspelen
Zodra u een cd in de computer stopt, verschijnt rechtsonder op het scherm enkele seconden een melding. Via deze melding kunt u meteen de cd laten afspelen. Klik op de melding en vervolgens op Cd afspelen. Omdat deze melding snel verdwijnt, bespreken we hieronder ook de stappen voor het afspelen van een cd als u deze melding niet gebruikt.
https://www.seniorweb.nl/tip/tip-cd-of-dvd-afspelen-op-windows-10

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2018 om 13:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je die oude compu nog?
Zo ja, daarop openen en kijken wat de 'gegevens' zijn: welke compressie is er gebruikt.

Ter info: http://winampnederlands.nl/muziek-en-video/muziek/

ro
door ron503 - Jun 22, 2018 om 13:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de bestanden die op de CD staan wel zichtbaar zijn dan kunt ook achterhalen onder welk formaat ze weggeschreven zijn. Gecomprimeerde bestanden zijn vaak ZIP bestanden die eerst uitgepakt dienen te worden met bijvoorbeeld WinZip voordat ze afspeelbaar zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 22, 2018 om 15:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Ron lijkt me sterk dat de win 98 pc wel gewoon de informatie afspeelde , die kon vast niet unzippen en spelen tegelijk.

ro
door ron503 Jun 22, 2018 om 16:40
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geef maar een tip en meer niet. Windows 98 had geen standaard programma voor het branden van CD's en werdt de sofware bij de CD brander meegeleverd, Nero burning rom was een grote speler en wellicht zijn de bestanden met dit programma op de CD schijf gezet.

audb
door audb - Jun 22, 2018 om 15:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Probeer deze eens https://www.codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_standard.htm

bij voorkeur de voorkeur de Media Player Classic Home Cinema zetten dit hoeft niet maar ziet er wel mooier uit.

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2018 om 16:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan ook heel goed zijn dat die CD gewoon verrot is. Fabrieks CD's gaan nog wel lang mee, maar zelf gebrande CD's hebben uiteindelijk, nog afhankelijk van de kwaliteit, een beperkte levenduur. Het is echter niet duidelijk wat voor CD het is. Het kan ook een zelfstartende CD zijn met sofware die niet meer competable is met de nieuwe versie van Windows. Wellicht is de CD via een virtuele machine nog af te spelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 22, 2018 om 17:02
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als zojuist gemeld kan de CD het hebben begeven.
Als u nog een oude pc heeft met win xp of zelfs met win 7 probeer dan of het rippen wel lukt waarmee de bestanden weer op die pc komen en u opnieuw kunt branden. Er zal inderdaad ook m.i. sprake zijn van behoorlijke compressie omdat alle 26 CD's op de schijf staan en normaliter er maar twee LP's met normaal formaat op een CD passen.

Doe anders ook een poging met VLC. AUDIACITY kan ook nog een oplossing zijn, is ook gratis maar bij ophalen kunnen bij niet opletten wat er aangevinkt staat ongewenste reclame coockies meekomen (immers, niet is gratis m.u.v. de zon).

br
door brui0929 - Jun 23, 2018 om 13:18
629 Antwoorden / 10 Vragen

download audiograbber dit peogramma met mp3 bestanden van de CD Kodi kunt u hiervoor ook gebruiken.

He
door Helen 66 - Jun 25, 2018 om 13:13
119 Antwoorden / Vragen

wauw! 1 cd met alle BEATLE CD's en teksten?
Kan ik een kopie krijgen/kopen? en kan ik deze dan beluisteren met windows 8?

pe
door pebk Jun 25, 2018 om 19:43
579 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag niet. Men mag een kopie maken voor eigen gebruik.

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 25, 2018 om 18:06
509 Antwoorden / Vragen

. Als de cd leesbaar is deze eerst uitpakken  naar je HD en opnieuw branden .

ma
door maarten heest - Jul 7, 2018 om 09:29
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Martin, ik heb die cd rom ook van lang geleden en die van mij werkt ook niet op mijn Window 7 machine. Ik vond op dit forum (pagina 2) mogelijke oplossingen. Een oplossing is het creëren van een virtuele ouderwetsche 32 bits Windows XP omgeving. @DIUMENGE refereert hierboven daar ook aan zag ik.
De allerlaatste reactie op het betreffende forum geeft nog een alternatieve optie.
Het is mij te omslachtig maar ik wil u de tip toch graag aan de hand doen.

diumenge
door diumenge Jul 7, 2018 om 10:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo te zien betreft het dus een aantal MP3's met daar een softwareschil omheen, moet dan toch te doen zijn om die MP3's op de schijf te vinden en via alternatieve software af te spelen?

ma
door maarten heest Jul 7, 2018 om 14:21
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo DIUMENGE, het zijn geen MPs' maar sterk gecompimeerde WAV bestanden. Inderdaad met een softwareschil erom heen denk ik ook want de bestanden zijn niet zichtbaar en kunnen ook niet zichtbaar gemaakt worden, wat ik ook probeer. Ik heb diverse afspelers geprobeerd en een image van de schijf gemaakt op de harde schijf om uit te sluiten dat de schijf op zich rot zou zijn. Die is niet rot blijkt. Het zit 'm toch echt in een oudere 32 bits versie van Windows i.c.m. de software op de schijf vrees ik.