
Ik sta machteloos tegenover bol.com terwijl ik meen gelijk te hebben
In mei 2022 heb ik een Samsung Galaxy Z Flip3 via bol.com besteld en op 27-05-2022 ontvangen. Op 05-12-2022 heb ik de telefoon ter reparatie aangeboden omdat het scherm niet meer reageert vanwege twee zwarte/grijze strepen midden in het scherm waar de telefoon buigt.
Bol.com zou het product naar een geautoriseerde reparatieservice verstuurd hebben en mij een terugkoppeling gegeven dat deze niet onder de garantievoorwaarden valt zonder erbij te vermelden hoe men tot deze conclusie is gekomen. Enige wat ik kreeg waren drie opties: telefoon laten repareren, telefoon afstaan of telefoon terugsturen zonder reparatie.
Op aandringen is mij per mail toelichting en een foto toegestuurd waarop duidelijk op de foto is aangegeven door de reparateur waarrom de schade niet onder de garantievoorwaarden, dit was niet de reden waarom ik de telefoon ter reparatie had aangeboden want de telefoon deed het prima met de aangegeven punt door de reparateur. Op dezelfde foto ziet men heel duidelijk de breuk in het midden, precies waar de telefoon buigt, de rede waardoor het scherm niet meer reageert en mijn reden om telefoon ter reparatie aan te bieden. Het kleine deukje links boven in de hoek van de telefoon, zoals bol.com het beschrijft, zou de reden zijn dat het scherm stuk is maar het is niet verklaarbaar dat dit de schade midden in het scherm heeft veroorzaakt. Kleine deukje zit al sinds de eerste maand dat de telefoon in mijn bezit is. Nogmaals, het in een zeer klein deukje. Je ziet het niet eens tenzij men heel erg goed ernaar kijkt (zie foto).
Ik heb bol.com meerdere mails gestuurd en aangegeven waarom ik het niet eens ben en waarom ik vind dat de schade weldegelijk onder de garantievoorwaarden valt. Ook heb ik aangegeven dat ik duidelijk kan bewijzen met beeldmateriaal dat de oorzaak niet het kleine deukje is maar de schade midden in het scherm. Aangeboden om dit samen op een professionele manier op te lossen zodat iedereen tevreden is maar bol.com weigert en geeft aan dat ik mij maar bij Samsung reparatieservice moet melden terwijl ik het toestel bij hen heb gekocht.
Ondertussen zijn wij al drie weken verder en heeft bol.com iedere keer een andere reden gegeven waarom het niet onder de garantie valt: eerste was het kleine deukje links boven in de hoek daarna waren het gebruikerssporen rondom het scherm, drukschade en als laatste gevolgen van stootschade/valschade.
Ook aan bol.com gevraagd mij te informeren welke rechten ik nog meer heb maar een duidelijk antwoord blijft uit. Gevraagd hoe ik klacht kan indienen en dan verwacht je een klachtenprocedure te mogen ontvangen, het antwoord was heel kort: stuur maar een brief naar volgende adres.
Het gaat hier om een telefoon van €929. Ik heb het gevoel dat ik niet serieus word genomen en dat bol.com onder de garantievoorwaarde uit probeert te komen terwijl het heel duidelijk is wat de oorzaak is waarom het scherm het niet doet.
Ik sta nu machteloos tegen bol.com omdat men telefonisch je te woordt staat maar niet naar je luistert en per mail kom je er niet, ook al geef je aan dat je het kan bewijzen.
Onderstussen heeft bol.com telefoon ongerepareerd aan mij geretouneerd terwijl ik heb aangegeven een klachtenprocedure te willen starten. Of het verstandig is of niet maar ik heb het pakketje geweigerd omdat ik dan helemaal machteloos sta aangezien de telefoon dan geretouneerd is en bol.com mij volledig heeft afgewezen.
Wie kan mij hiermee helpen of mij een advies geven wat ik nu moet doen?
Ik zie nog helemaal geen reden waarom het niet aan het deukje zou kunnen liggen. De deuk zou druk op het scherm hebben kunnen veroorzaakt waardoor het na verloop van tijd uitvalt.
Ik zeg niet dat u ongelijk heeft maar ook niet dat Bol ongelijk heeft.
U kunt zien dat er geen breuk in de fijne kristallen onder het scherm zit ontstaan door het deukje.
De reden van geen garantie is niet zoals u stelt het deukje maar een door het deukje onstaande breuk onder het scherm.

Was Bol werkelijk de verkoper of kwam de telefoon van een wederverkoper?
Ik ben het met Juliomariner eens dat er door het deukje spanning is ontstaan op het scherm van de telefoon en dan is het een kwestie van tijd dat er uiteindelijk een breuk ontstaat.
Hallo @GOUD20, u komt er niet uit met Bol.com. En u bent ervan overtuigd dat u een beroep kunt doen op garantie.
Dan is het denk ik raadzaam om discussies over de oorzaak verder te laten voor wat ze zijn en bij uw standpunt te blijven.
Kijk eens op de site van Consuwijzer van van de ACM.
Daar staat welke stappen u nu kunt ondernemen inclusief voorbeeldbrieven.
Succes ermee en laat nog eens weten hoe de uiteindelijke afloop was.

Volgens mij zou een onafhankelijke partij die gespecialiseerd is hier naar moeten kijken, en een oordeel geven wat nu precies de oorzaak is. Nu blijft het wel is en niet is.
Je hebt een geschil, een geschillencommisie?
Hoe komt zo'n deukje eigenlijk in de phone? Was dat al nieuw in de doos?

Het was inderdaad niet verstandig het pakketje te weigeren. Als ik zo eens je foto bekijk en dezelfde klachten lees op Samsung Community
https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-z-fold-galaxy-z-flip/barsten-in-screen-galaxy-z-flip3-precies-bij-scharnier-na-enkele/td-p/5042865
zit het probleem in de screenprotector en niet in het scherm zelf.
Als je het toestel weer terug hebt, laat de screenprotector dan bij een betrouwbare gsm shop dan vervangen door een andere. Een matte protector schijnt goed te werken. Lees het betreffende topic op de Community even goed door.
Eventueel kun je daar ook zelf een topic openen.
Het probleem van het deukje wordt met het vervangen van de protector vanzelfsprekend niet opgelost.
Heeft u het topic wel gelezen.
TS heeft het nergens over een screenprotector. En hoezo pakketje weigeren? Geen idee waar u het over heeft.

Screenprotector zit standaard op o.a. die Galaxy. Niet iedereen weet dat. Dat zijn flutdingen die makkelijk los raken waardoor het scherm niet meer goed reageert. En als ik die foto goed bekijk, lijkt mij de protector het probleem. Wat pakketje weigeren betreft, lees zelf eens goed dat topic.

Als dat het simpele probleem zou zijn, de screenprotector? Zou Bol.com dat niet weten dan? Hoe kan je vanaf een foto zien of een screenprotector los zit, en zonder protector zou het toestel gewoon werken hoor.

Wat betreft het pakketje geweigerd te hebben, dit schrijft de TS inderdaad (een na laatste alinea)
Of het verstandig is of niet maar ik heb het pakketje geweigerd
Excuus daar had ik overheen gelezen
Afgezien van wel of geen garantie is het niet slim geweest om de telefoon te weigeren want dat kan als zijnde afstand doen opgevat worden. Daarbij wijst Bol.com de garantie niet af dat heeft het reparatiecentrum namens Samsung gedaan omdat er een zelf toegebracht deukje in het scherm is geconstateerd. Schade ontstaan door de gebruiker wordt niet onder garantie hersteld en dat staat in de garantie voorwaarden expliciet vermeldt. Ook ik vrees dat de garantie terecht is afgewezen en in het meest erge geval door het reparatiecentrum na retour ontvangen vernietigd gaat worden.
Als u meent gelijk te hebben, dan is het aan u om dat aan te tonen. De garantie is afgewezen, dan is de volgende stap bewijzen gaan vergaren dat de ene schade niets met de andere te maken heeft en dat de daadwerkelijke schade in het midden ontstaan is door zaken waar u geen invloed op heeft. Maar als dit een probleem zou zijn dat in de telefoon zit, dan zouden er meer soortgelijke gevallen bekend moeten zijn.
Het gaat om een hoop geld, maar u zal er ook geld in moeten steken om uw kant van het verhaal bewijsbaar te maken. En dan kom je op de vraag uit wat het gaat kosten en of u daadwerkelijk het recht aan uw kant heeft. Want dat laatste is, helaas voor u, niet zeker.

Hallo Goud20 ,
Bol.com is aangesloten bij thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen , klik op de rode regels .
https://www.thuiswinkel.org/leden/bol-com/certificaat/
https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

De vraag mijnerzijds is of u inderdaad bij bol.com had moeten zijn e niet bij de verkoper die via Bol.com heeft gekeverd gelet op de geldende wetrgeving dat de verkoper veranwoordelijk is. U heeft evenwel via Bol.com betaald en dan zou m.i. men daar inderdaad verantwoodelijk zijn.
Nu is het helaas ook zo dat meer dan een half jaar na aankoop het aan u is om te bewijzen dat de oorzaak niet aan u zelf is te verwijten.
Ik heb het nadrukkelijk over de garantie wetgeving omdat ik niet uitsluit dat de reparateur zich beroept op fabrieksgarantie die echter ondergeschikt is aan de wetgeving in deze. Er zijn helaas reparateurs dieb dat niet weten of soms ook bewust negeren.
Om die reden adviseer ik u om met de telefoon naar een andere winkel/verkoper te gaan voor een tweede opinie en indien die voor u positeif is nadere aktie te nemen.
U ktreeg al verwijzingen naar de klachtregeling via thuiswinkel.org en ik geef u nie een aantal verwijzingen naar dewetgeving die ik noemde en daaronder nader advies wat u ook kunt doen. Daaraanvoorafgaande, heeft u een rechtsbijstandsdsverzekering, schakel die dan in.
De verwijzingen: Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa en verder
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Herroepingsrecht relaxfauteuil
Wij hebben een stoel gekocht via thuisverkoop; wij hebben getekend, maar volgens de order hebben we geen recht binnen 14 dagen af te zien van de koop! Klop dit???
Graag antwoord; de 14 dagen zijn bijna om!!!
Lees meer
Krimpflatie ook al bij abonnementen
We kenden krimpflatie al bij verpakkingen in de supermarkt, dat er bijvoorbeeld nog maar 175 gram in zit waar dat vroeger 200 gram was, maar wel voor dezelfde prijs.
Net zo stiekem doen ze dat tegenwoordig bij tijdschriftabonnementen. Zoals DPG media met de Veronica TVgids.
In 2014 nog 79,90 voor een jaarabonnement van week 51 t/m 50 het volgende jaar.
Die prijs is inmiddels 3
...
Lees meer

Ervaringen met verkoper Heuts ?
Ik had een mooie airco aanbieding met Klarna betaling gevonden online .
In mijn enthousiasme zag ik niet dat deze uit Limburg moest weg komen naar Drenthe toe.
Maar ik verwachte wel dat de airco naar boven getild zou worden voor 30E verzenden want de rest van de verkoop op de site is gratis verzenden.
Helaas konden zij mij dit niet garanderen want de verzender was een ander bedr
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer

CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer