go
door goud20 Jan 19, 2023 om 10:12
Computers & telefonie
Ik sta machteloos tegenover bol.com terwijl ik meen gelijk te hebben

In mei 2022 heb ik een Samsung Galaxy Z Flip3 via bol.com besteld en op 27-05-2022 ontvangen. Op 05-12-2022 heb ik de telefoon ter reparatie aangeboden omdat het scherm niet meer reageert vanwege twee zwarte/grijze strepen midden in het scherm waar de telefoon buigt.

Bol.com zou het product naar een geautoriseerde reparatieservice verstuurd hebben en mij een terugkoppeling gegeven dat deze niet onder de garantievoorwaarden valt zonder erbij te vermelden hoe men tot deze conclusie is gekomen. Enige wat ik kreeg waren drie opties: telefoon laten repareren, telefoon afstaan of telefoon terugsturen zonder reparatie.
Op aandringen is mij per mail toelichting en een foto toegestuurd waarop duidelijk op de foto is aangegeven door de reparateur waarrom de schade niet onder de garantievoorwaarden, dit was niet de reden waarom ik de telefoon ter reparatie had aangeboden want de telefoon deed het prima met de aangegeven punt door de reparateur. Op dezelfde foto ziet men heel duidelijk de breuk in het midden, precies waar de telefoon buigt, de rede waardoor het scherm niet meer reageert en mijn reden om telefoon ter reparatie aan te bieden. Het kleine deukje links boven in de hoek van de telefoon, zoals bol.com het beschrijft, zou de reden zijn dat het scherm stuk is maar het is niet verklaarbaar dat dit de schade midden in het scherm heeft veroorzaakt. Kleine deukje zit al sinds de eerste maand dat de telefoon in mijn bezit is. Nogmaals, het in een zeer klein deukje. Je ziet het niet eens tenzij men heel erg goed ernaar kijkt (zie foto).
Ik heb bol.com meerdere mails gestuurd en aangegeven waarom ik het niet eens ben en waarom ik vind dat de schade weldegelijk onder de garantievoorwaarden valt. Ook heb ik aangegeven dat ik duidelijk kan bewijzen met beeldmateriaal dat de oorzaak niet het kleine deukje is maar de schade midden in het scherm. Aangeboden om dit samen op een professionele manier op te lossen zodat iedereen tevreden is maar bol.com weigert en geeft aan dat ik mij maar bij Samsung reparatieservice moet melden terwijl ik het toestel bij hen heb gekocht.

Ondertussen zijn wij al drie weken verder en heeft bol.com iedere keer een andere reden gegeven waarom het niet onder de garantie valt: eerste was het kleine deukje links boven in de hoek daarna waren het gebruikerssporen rondom het scherm, drukschade en als laatste gevolgen van stootschade/valschade.

Ook aan bol.com gevraagd mij te informeren welke rechten ik nog meer heb maar een duidelijk antwoord blijft uit. Gevraagd hoe ik klacht kan indienen en dan verwacht je een klachtenprocedure te mogen ontvangen, het antwoord was heel kort: stuur maar een brief naar volgende adres.

Het gaat hier om een telefoon van €929. Ik heb het gevoel dat ik niet serieus word genomen en dat bol.com onder de garantievoorwaarde uit probeert te komen terwijl het heel duidelijk is wat de oorzaak is waarom het scherm het niet doet.

Ik sta nu machteloos tegen bol.com omdat men telefonisch je te woordt staat maar niet naar je luistert en per mail kom je er niet, ook al geef je aan dat je het kan bewijzen.

Onderstussen heeft bol.com telefoon ongerepareerd aan mij geretouneerd terwijl ik heb aangegeven een klachtenprocedure te willen starten. Of het verstandig is of niet maar ik heb het pakketje geweigerd omdat ik dan helemaal machteloos sta aangezien de telefoon dan geretouneerd is en bol.com mij volledig heeft afgewezen.

Wie kan mij hiermee helpen of mij een advies geven wat ik nu moet doen?

5458 15 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 19, 2023 om 10:18
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie nog helemaal geen reden waarom het niet aan het deukje zou kunnen liggen. De deuk zou druk op het scherm hebben kunnen veroorzaakt waardoor het na verloop van tijd uitvalt.
Ik zeg niet dat u ongelijk heeft maar ook niet dat Bol ongelijk heeft.

Gr
door Grunn1 - Jan 19, 2023 om 10:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U kunt zien dat er geen breuk in de fijne kristallen onder het scherm zit ontstaan door het deukje.
De reden van geen garantie is niet zoals u stelt het deukje maar een door het deukje onstaande breuk onder het scherm.

sira
door sira - Jan 19, 2023 om 10:28
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Was Bol werkelijk de verkoper of kwam de telefoon van een wederverkoper?

Ik ben het met Juliomariner eens dat er door het deukje spanning is ontstaan op het scherm van de telefoon en dan is het een kwestie van tijd dat er uiteindelijk een breuk ontstaat.

Ja
door JannyBoe - Jan 19, 2023 om 10:37
503 Antwoorden / Vragen

Hallo @GOUD20, u komt er niet uit met Bol.com. En u bent ervan overtuigd dat u een beroep kunt doen op garantie.

Dan is het denk ik raadzaam om discussies over de oorzaak verder te laten voor wat ze zijn en bij uw standpunt te blijven.

Kijk eens op de site van Consuwijzer van van de ACM.
Daar staat welke stappen u nu kunt ondernemen inclusief voorbeeldbrieven.

Succes ermee en laat nog eens weten hoe de uiteindelijke afloop was.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 19, 2023 om 10:46
341 Antwoorden / 13 Vragen

Volgens mij zou een onafhankelijke partij die gespecialiseerd is hier naar moeten kijken, en een oordeel geven wat nu precies de oorzaak is. Nu blijft het wel is en niet is.
Je hebt een geschil, een geschillencommisie?

Hoe komt zo'n deukje eigenlijk in de phone? Was dat al nieuw in de doos?

Mabelle
door Mabelle - Jan 19, 2023 om 11:06
404 Antwoorden / 1 Vragen

Het was inderdaad niet verstandig het pakketje te weigeren. Als ik zo eens je foto bekijk en dezelfde klachten lees op Samsung Community

https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-z-fold-galaxy-z-flip/barsten-in-screen-galaxy-z-flip3-precies-bij-scharnier-na-enkele/td-p/5042865
zit het probleem in de screenprotector en niet in het scherm zelf.

Als je het toestel weer terug hebt, laat de screenprotector dan bij een betrouwbare gsm shop dan vervangen door een andere. Een matte protector schijnt goed te werken. Lees het betreffende topic op de Community even goed door.
Eventueel kun je daar ook zelf een topic openen.

Het probleem van het deukje wordt met het vervangen van de protector vanzelfsprekend niet opgelost.

ju
door juliomariner Jan 19, 2023 om 11:36
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u het topic wel gelezen.
TS heeft het nergens over een screenprotector. En hoezo pakketje weigeren? Geen idee waar u het over heeft.

Mabelle
door Mabelle Jan 19, 2023 om 11:44
404 Antwoorden / 1 Vragen

Screenprotector zit standaard op o.a. die Galaxy. Niet iedereen weet dat. Dat zijn flutdingen die makkelijk los raken waardoor het scherm niet meer goed reageert. En als ik die foto goed bekijk, lijkt mij de protector het probleem. Wat pakketje weigeren betreft, lees zelf eens goed dat topic.

atlas1302
door atlas1302 Jan 19, 2023 om 12:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als dat het simpele probleem zou zijn, de screenprotector? Zou Bol.com dat niet weten dan? Hoe kan je vanaf een foto zien of een screenprotector los zit, en zonder protector zou het toestel gewoon werken hoor.

sira
door sira Jan 19, 2023 om 13:17
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Wat betreft het pakketje geweigerd te hebben, dit schrijft de TS inderdaad (een na laatste alinea)
Of het verstandig is of niet maar ik heb het pakketje geweigerd

ju
door juliomariner Jan 19, 2023 om 14:26
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Excuus   daar had ik overheen gelezen

ro
door ronny530 - Jan 19, 2023 om 11:14
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Afgezien van wel of geen garantie is het niet slim geweest om de telefoon te weigeren want dat kan als zijnde afstand doen opgevat worden. Daarbij wijst Bol.com de garantie niet af dat heeft het reparatiecentrum namens Samsung gedaan omdat er een zelf toegebracht deukje in het scherm is geconstateerd. Schade ontstaan door de gebruiker wordt niet onder garantie hersteld en dat staat in de garantie voorwaarden expliciet vermeldt. Ook ik vrees dat de garantie terecht is afgewezen en in het meest erge geval door het reparatiecentrum na retour ontvangen vernietigd gaat worden.

ne
door neodutchio - Jan 19, 2023 om 11:39
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u meent gelijk te hebben, dan is het aan u om dat aan te tonen. De garantie is afgewezen, dan is de volgende stap bewijzen gaan vergaren dat de ene schade niets met de andere te maken heeft en dat de daadwerkelijke schade in het midden ontstaan is door zaken waar u geen invloed op heeft. Maar als dit een probleem zou zijn dat in de telefoon zit, dan zouden er meer soortgelijke gevallen bekend moeten zijn.
Het gaat om een hoop geld, maar u zal er ook geld in moeten steken om uw kant van het verhaal bewijsbaar te maken. En dan kom je op de vraag uit wat het gaat kosten en of u daadwerkelijk het recht aan uw kant heeft. Want dat laatste is, helaas voor u, niet zeker.

marita5
door marita5 - Jan 19, 2023 om 11:54
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Goud20 ,

Bol.com is aangesloten bij thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/leden/bol-com/certificaat/

https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2023 om 15:19
16775 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag mijnerzijds is of u inderdaad bij bol.com had moeten zijn e niet bij de verkoper die via Bol.com heeft gekeverd gelet op de geldende wetrgeving dat de verkoper veranwoordelijk is. U heeft evenwel via Bol.com betaald en dan zou m.i. men daar inderdaad verantwoodelijk zijn.

Nu is het helaas ook zo dat meer dan een half jaar na aankoop het aan u is om te bewijzen dat de oorzaak niet aan u zelf is te verwijten.

Ik heb het nadrukkelijk over de garantie wetgeving omdat ik niet uitsluit dat de reparateur zich beroept op fabrieksgarantie die echter ondergeschikt is aan de wetgeving in deze. Er zijn helaas reparateurs dieb dat niet weten of soms ook bewust negeren.
Om die reden adviseer ik u om met de telefoon naar een andere winkel/verkoper te gaan voor een tweede opinie en indien die voor u positeif is nadere aktie te nemen.

U ktreeg al verwijzingen naar de klachtregeling via thuiswinkel.org en ik geef u nie een aantal verwijzingen naar dewetgeving die ik noemde en daaronder nader advies wat u ook kunt doen. Daaraanvoorafgaande, heeft u een rechtsbijstandsdsverzekering, schakel die dan in.

De verwijzingen: Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

pino123
door pino123 - Jan 19, 2023 om 16:22
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je weet dat de kosten van het vervangen van zo'n scherm gigantisch zijn, dit betekent vaak dat als er ergens een ander probleem zichtbaar is bij de telefoon de verkoper het hier op gaat gooien. Gaat u maar aantonen namelijk dat het niet zo is. Met mijn boeren logica weet ik ook niet of het deukje de oorzaak is, maar u weet dat ook niet. Misschien is het scherm inderdaad onder druk komen te staan door de deuk en is dit een logisch vervolg.
Wat niet heel erg handig is geweest is om uw eigen telefoon te weigeren. U had in dit geval even een second-opinion moeten laten doen om te achterhalen of het deukje nu wel of niet van invloed geweest kan zijn. Nu weet u niets en u heeft uw telefoon niet.
Je geeft aan het te kunnen bewijzen, in mijn ogen kan u niets bewijzen en heeft u door de deuk de schijn tegen.

mo
door mof - Jan 20, 2023 om 11:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Op elektronika zoals telefoons geldt in principe een garantie termijn van 2 jaar. Echter, in de eerste 6 maanden moet de leverancier aantonen dat het produkt niet onder de garantie valt, bijvoorbeeld door gebruiksschade. Vanaf 6 maanden moet de klant aantonen dat de problemen niet door bijvoorbeeld gebruiksschade zijn ontstaan. Vanaf 27 mei 2022 is zes maanden dus 27 november 2022 en dus moet u aantonen dat de schade niet door gebruiksschade komt.

Als u kunt aantonen dat de schade niet door de overige gebruiksschade komt dan heeft u recht op garantie. Het doet er dan niet toe of u de telefoon weer ongerepareerd heeft terugontvangen of niet. Dit terugontvangen is geen acceptatie van verantwoordelijkheid voor de problemen.

gr
door graham - Jan 20, 2023 om 11:28
11 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt een overeenkomst met bol.com en met niemand anders zij moeten zorgen dat het probleem opgelos wordt het gaat niet om een telefoon van een paar tientjes

ka
door kaartendraak - Jan 20, 2023 om 11:44
171 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom heb je niet meteen retour aangevraagd als je dat deukje in de eerste maand al zag? Tenzij het een 2e hands is, mag je verwachten dat je bij aankoop geen enkele beschadiging hebt. Als iets beschadigd is bij aankomst, moet je het niet houden.

gerbera
door gerbera - Jan 20, 2023 om 14:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Niet handig dat u het pakketje heeft geweigerd, nu gaat deze waarschijnlijk terug naar Dynafix (reparatiedienst Samsung) en ziet u hem, ben ik bang voor, nooit meer terug. Het is algemeen bekend dat Dynafix bij de minste schade aan het toestel geen garantie reparatie uitvoert omdat de schade de oorzaak zou zijn, Dynafix bekend om zijn motto waterschade bij toestellen ook al zijn ze nooit gebruikt.