op
door oposs2um Dec 8, 2018 om 19:11
Computers & telefonie
In Google Chrome worden sommige aanwijzingen in de Friese taal gegeven.

Weet iemand hoe ik dit kan veranderen?
Vast bedankt!

Groet,
Jacob

13132 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 8, 2018 om 20:23
7182 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt Chrome instellen om alle instellingen en menu's weer te geven in de gewenste taal. Deze optie is alleen beschikbaar voor Windows-computers en Chromebooks.
https://support.google.com/chrome/answer/173424?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl

costnix
door costnix - Dec 8, 2018 om 20:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gebeurt vaker zulke fouten. De maker van het programma zal dit moeten corrigeren.

jo
door jorisw - Dec 8, 2018 om 21:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waar woon je (of waar zit je internetaansluiting?)? Als ik met mijn werklaptop vanuit huis via een VPN in het buitenland inlog krijg ik vaak zaken in de taal van het land waar de VPN server staat. Wellicht denkt Google dat je in Friesland bent.

panter22
door panter22 - Dec 8, 2018 om 21:40
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij meer een zeeuws dialect.
ryd is een geul of slenk in het fries.
lezen is lêze
http://www.wurdboek.nl/v2/index.php
ryd in het zeeuw is radio
https://zeeuwswoordenboek.nl/#ryd

gerbera
door gerbera - Dec 8, 2018 om 22:41
7359 Antwoorden / 14 Vragen

U bent op een site van ZeelandNet en ja daar gebruiken ze dus wel eens Zeeuwse, dus geen Friese, taal. Als ik Rydynstruksjes lees moet ik denken aan rijdijs trekken, maar het kan net zo goed iets met onderhoud van gordijnen te maken hebben.

marita5
door marita5 Dec 8, 2018 om 22:49
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , Rydynstruksjes betekent route .

costnix
door costnix Dec 8, 2018 om 23:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Rydynstruksjes is volgens Google Translate "gids instructies"
Volgens mijn Friese kennissen, heb jij gelijk ????

costnix
door costnix Dec 8, 2018 om 23:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is gek! Ik zocht ook bij Google Translate en die gaf "gids instructies"
De vraagtekens waren een door Kassa webstek verknoeide emoticon, een ouderwetse glimlach.
Heb drie Friese woordenboeken online geraadpleegd en die kennen het woord "rydynstruksjes" niet. Zeker een Fries neologisme :-)

sjjoppy
door sjjoppy Dec 9, 2018 om 07:35
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Letterlijk: rijdinstructies

gerbera
door gerbera Dec 9, 2018 om 11:04
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry de reacties gaan hier steeds om de Friese vertaling terwijl de Ts een Zeeuwse site laat zien, ik ga er vanuit dat het dus Zeeuwse woorden zijn. En dat rijdijs moet zijn radijs.

panter22
door panter22 - Dec 9, 2018 om 10:20
6599 Antwoorden / Vragen

Welke aanwijzingen zijn er nog meer in de friese taal? Het is nu niet helemaal duidelijk.
In google chrome kun je onderaan de pagina kiezen voor Nedelands of Fries.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2018 om 10:23
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een kwestie van juiste instelling of degene die u zoekt heeft het Fries als taal benut maar dan heeft Google een vertaalprogramma bechikjbaar.