Lu
door Lucker01 Jun 8, 2016 om 21:56
Computers & telefonie

Inbraak in modem Ziggo

ik ben klant van Ziggo en heb altijd normale Rekeningen die zo rond de 80 euro liggen met  alles in een met internet en bellen nu krijg ik ineens een rekening  van 172 Euro na de rekening te hebben gecheckt blijken er heel veel 0909 nummers op mijn rekening te staan waar wij zeker van zijn die niet gebeld te hebben.
volgens een medewerker van Ziggo zou er zijn ingebroken zijn in ons Modem maar dit wordt nu ontkent en ik moet gewoon betalen ik heb om een onderzoek gevraagd en 2 dagen later had ik een brief dat de nummers waren gebeld  van af  ons nummer

wat ik niet kan vatten is dat Ziggo gewoon zegt dikke pech wij kunne er niets aan doen.

iemdan anders deze ervaringen Ook ?

14942 19 Rapporteer

ja
door janf43 - Jun 8, 2016 om 22:05
733 Antwoorden / 0 Vragen

Bellen via het Ziggo-modem kan alleen met een toestel dat fysiek daar mee verbinden is. Ook al zou iemand kunnen inloggen op uw modem dan kunnen ze wel van uw internetverbinding gebruik maken, maar nooit van uw telefoon. Welke gezinsleden/huisgenoten kunnen gebruik maken van uw telefoon? Overigens kunt u in "Mijn Ziggo" de toegang tot dit soort servicenummers blokkeren.

Verder lijkt het mij verstandig, als u een inbraak op uw netwerk vermoedt, de wachtwoorden voor toegang tot uw modem en uw WiFi-netwerk te wijzigen.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 9, 2016 om 23:58
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Incorrect, bellen kan ook met iedere smartphone, via 'n app, enkel login van Ziggo voor nodig. Als ze nu bij Ziggo gewoon de SIP-gegevens geven, zou het al een heel stuk veiliger zijn.

snrwo1
door snrwo1 Jun 10, 2016 om 12:13
33 Antwoorden / 2 Vragen

Welke app zou dat dan moeten zijn? Bovendien, dan heb je nog steeds de SIP inlog gegevens nodig. Die staan niet in het modem voorzover ik weet, althans, niet bij xs4all, bijvoorbeeld. Dan is het ook nog interessant om de bel gegevens te bekijken van de verdachte telefoontjes. Zit daar een patroon in? Altijd 's nachts of zo? Alles op 1 dag? Lijkt niet logisch om voor 80 euro ongeveer te hacken en daarna te stoppen. Misschien 'gestemd' bij het eurovisie songfestival? Weet niet meer welk nummer dat was, maar de tijden van die telefoontjes zouden dan op die avond geweest moeten zijn. (of de halve finale avond). Mijn 2 eurocent.

ja
door janf43 Jun 10, 2016 om 15:06
733 Antwoorden / 0 Vragen

@Akkerdistel
De Ziggo Bapp en de UPC phone app werken al een hele tijd niet meer. Om daarmee te kunnen bellen waren wel inloggegevens nodig.

audb
door audb Jun 10, 2016 om 17:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En je kan geen 0900 0909 088 enz enz laten blokkeren bij Ziggo.

ja
door janf43 Jun 11, 2016 om 20:24
733 Antwoorden / 0 Vragen

@AUDB
uw bewering is niet helemaal correct. In mijn Ziggo kunnen vanaf de blokkade 5 de 0909 nummers worden geblokkeerd in combinatie met andere "service" nummers. De 088 nummers zijn algemene bedrijfsnummers die tegen normaal tarief kunnen worden gebeld.

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2016 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Loge's, kinderen, personeel?

diumenge
door diumenge - Jun 8, 2016 om 22:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Verouderde draadloze telefoon?

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 10, 2016 om 00:01
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Als je nu echt alles uitgesloten hebt, kun je de rekening, enkel die 80 euro, opschorten. Maar kijk uit, zou mij niets verbazen als ze je dan toch afsluiten..

Ma
door Mat Matheij - Jun 10, 2016 om 02:45
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe iemand zomaar kan inbreken op uw modem is onduidelijk maar dan ook nog via uw modem 'bellen' dat gaat mij te ver.

Natuurlijk moet je te allen tijden uitkijken met verdachte mails maar die komen bij elke provider voor.

Alsdan zou uw PC gehackt/geblokkeerd kunnen worden. Echter gaan bellen op uw kosten lijkt onwaarschijnlijk.

jo
door jorisw - Jun 10, 2016 om 10:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Staat de WIFI beveiliging aan? En zo ja: wie heb je allemaal het password gegeven?

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2016 om 12:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens bij deze vraag over het blokkeren van 09 nummers bij Ziggo (op de rode regel klikken): https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/blokkade-0909

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 10, 2016 om 12:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Natuurlijk geeft niemand in huis toe deze nummers te hebben gebeld. Dat is het probleem, heeft niets met een modem hack te maken.
Ziggo factureert terecht.
Diewilik

fr
door frans56 - Jun 10, 2016 om 13:10
230 Antwoorden / 9 Vragen

Een internet modem is nu eenmaal te hacken. google maar eens op "ziggo modem hacken"  en kijk eens wat voor antwoorden er allemaal staan.
Een modem hoeft niet altijd gehacked te worden om op uw kosten te kunnen bankieren, Nee er zijn er ook die het leuk vinden om een modem te hacken en dan een duur 0909 nummer te bellen.   Een veel gehoorde is ook, zeker een verouderde draadloze telefoon.   En die zeggen dan:
Koop een DECT telefoon dat is veilig....  Dit geld echter alleen maar voor een nieuwe DECT telefoon.   Veel mensen kopen een DECT telefoon
van een ietwat duistere komaf.   Het nadeel hiervan is dat U nooit weet of de verkoper nog een extra handset aangemeld heeft en deze netjes heeft opgeborgen.  Gevolg:  Als de verkoper uw adres weet, is het niet zo moeilijk om vanuit een geparkeerde auto te bellen via uw basis-station.
U zult niet de eerste , en waarschijnlijk ook niet het laatste slachtoffer zijn van deze werkwijze.  Tja en uw provider kan alleen maar constateren dat er echt met uw nummer is gebeld, en U dus moet betalen.

dokun
door dokun Jun 10, 2016 om 13:38
152 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het idee dat u te veel spannende films heeft gekeken.  Telefoonverkopers die extra handsets achterhouden om zo op uw kosten te kunnen bellen. = Klinkklare onzin!

Bellen (naar dure servicenummers)  via een modemhack is ook onmogelijk.

holstein
door holstein Jun 10, 2016 om 13:46
922 Antwoorden / 16 Vragen

Auto van Expert rijdt hier door de straat, modem maar uit de stroom halen.....

fr
door frans56 Jun 10, 2016 om 15:06
230 Antwoorden / 9 Vragen

Nee bedoel niet die normale winkeliers, maar die dect telefoons van marktplaats, vrije markten ,kringloop etc....
Films???  nee ik kijk altijd naar een ander soort  (ont)spannende films.......  Nog een mogelijkheid is dat iemand een losse
handset uit een kringloop (hier te koop voor 1 Euro)  door een bezoeker, bijvoorbeeld schoolvrienden van de kinderen.
aangemeld is terwijl de hoofdbewoner even iets anders aan het doen was, zoals koffie zetten, etc.
Nee dit komt NIET uit een film, waar ik weet als electronicus-technicus
wat wel en niet simpel te doen is.  Er gaat niets boven die vaste telefoons uit de jaren 80.  onverslijtbaar degelijk en "veilig"

endemion
door endemion Jun 10, 2016 om 15:37
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het wel frapant dat men hier zo zeker lijkt te zijn dat het onmogelijk zou zijn om op afstand via iemands modem te bellen. Het zijn tegenwoordig allemaal voip diensten (ofwel de telefoon dienst loopt via de internetverbinding). Als iemand ergens een exploit vindt die dit mogelijk maakt en het niet aan de grote klok wordt gehangen kan er in principe jaren lang mee gefraudeert worden.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frans56

Welja, een duistere Dect telefoon en iemand voor de deur die op jouw kosten gaat bellen. Het moet niet gekker worden.

fr
door fredhannie - Jun 10, 2016 om 13:44
19 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ik wel weet is dat Ziggo de ene keer dit zegt en de andere keer dat en alles per telefoon. Wij hebben zo een geintje gehad dat een jaar heeft gelopen en waarvoor zijzelf telefonisch een aanbod tot schadevergoeding deden omdat ze wisten dat ze het bij de rechter zouden verliezen. Toen ze door hadden dat wij (uit iets wat mijn man zonder er bij na te denken had gezegd) dat wij geen juridische procedure konden beginnen omdat dat te duur voor ons was kregen we de andere ochtend direct een telefoontje dat er was besloten niet tot schadevergoeding over te gaan. Op de vraag of we dit zwart op wit konden krijgen werd botweg negatief geantwoord. Zo gaat Ziggo met mensen om dus laat alles zwart op wit zetten (of en per mail) en beantwoord niet telefonisch!

capteam
door capteam - Jun 10, 2016 om 14:58
44 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou Ziggo zeker om een rekening specificatie vragen zodat u kunt zien wanneer er voor wat voor bedrag is gebeld

Er
door Erik_6136 Jun 10, 2016 om 18:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dan moet je die wel krijgen. Enkele berichten verder lees je mijn ervaringen met een soortgelijk geval. Ook toen naar specificaties gevraagd, maar nooit gekregen. Terwijl ik nu na jaren nog steeds voet bij stuk hou: Eerst een specificatie en dan pas betalen!

vr1944
door vr1944 - Jun 10, 2016 om 15:47
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Om te voorkomen dat het blijft gebeuren raad ik je aan om een andere DEC telefoon te nemen en de betaalnummers te blokkeren.

audb
door audb - Jun 10, 2016 om 17:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.ziggo.nl/klantenservice/bellen/nummerblokkade/#ZIGGO/Verder/Nummerblokkade%20instellen

Vreemd dat je dit niet zelf online kan doen maar oké hopelijk wordt je hier mee geholpen maar even de klanten service bellen dan maar
<Hier dus ook even gaan doen>

Er
door Erik_6136 - Jun 10, 2016 om 18:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik!

Enkele jaren geleden (ik was toen nog tevreden klant bij wat toen nog @Home was) werd ik op een dag gebeld door iemand van de afdeling "hoogverbruik". Er zou voor bijna (schrik niet) € 5000,-- gebeld zijn naar 0906 nummers in de afgelopen 24 uur (!!!!).

En jawel hoor, toen de rekening kwam, moest ik volgens de factuur bijna € 6000,-- dokken. Uiteraard heb ik tot op vandaag geweigerd deze rekening te betalen. Puur en alleen dat het vrijwel onmogelijk is om binnen 24 uur voor bijna € 6000,-- naar betaalnummers te bellen.

Dat zou inhouden dat je per uur voor € 250,-- moet bellen, en dat de hele dag en nacht continue door. Het leuke is dat ik voorafgaande het telefoontje van de medewerker van @Home helemaal niet aanwezig was in de woning omdat ik op reis was, en eigenlijk net een uurtje thuis was toen ik gebeld werd.

Er is ook niemand aanwezig geweest in de woning, daar alle rolluiken dicht waren, en niemand een sleutel had.

Ik heb gevraagd of ze het zeker wisten. "We gaan een onderzoek instellen" was hun antwoord toen ik reclameerde over de rekening. Enige dagen later werd ik teruggebeld en kreeg ik te horen dat onderzoek had uitgewezen dat ik inderdaad deze kosten had veroorzaakt, en dat ik even wilde dokken. Uiteraard voelde ik nattigheid, en heb gevraagd of ik deze onderzoeksresultaten kon inzien.  "Nee, dat gaat niet, maar het is duidelijk voor ons, er zijn geen onregelmatigheden geconstateerdm, u moet betalen". We zijn nu ruim acht jaar later, het dossier ligt bij de deurwaarder, deze heeft natuurlijk geprobeerd te incasseren. Maar is nooit naar de rechter gegaan. Ik weiger tot op vandaag deze rekening te betalen. Wel heeft men mij afgesloten indertijd, en is mijn adres zelfs geblokkeerd. Zodra ik mijn postcode en huisnummer invoer zie ik meteen dat er geen producten of diensten leverbaar zijn op mijn adres, maar wel bij mijn buren...

henkvanstots
door henkvanstots - Jun 10, 2016 om 18:53
24 Antwoorden / 1 Vragen

Heb net even met mijn vaste telefoon (via ziggomodem) gebeld naar 1200 (service nr).
Je kunt helemaal niet instellen, dat er nummers geblokkerd worden, dat kan alleen met mobiele nummers.

el
door elrosso - Jun 10, 2016 om 21:13
21 Antwoorden / 16 Vragen

Heb je ook onderzocht of niemand van je gezin per ongeluk met Ziggo Bapp heeft gebeld? Of iemand dat gehackt heeft of je code heeft? Wanneer je klantomgeving is binnen gedrongen kunnen ze je Bapp account activeren en gebruiken.

marita5
door marita5 - Jun 10, 2016 om 21:35
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@Elrosso .

Gebruikers van de Ziggo Bapp app alsmede de UPC Phone App kunnen de apps nog tot 29 april gebruiken. Hierna worden de apps uit de Google Play Store alsmede de Apple App Store verwijderd en schrapt Ziggo de ondersteuning voor beide apps. Na 29 april zijn de apps dan ook niet meer te gebruiken

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 23:06
986 Antwoorden / 3 Vragen

In aanvulling op mijn schrijven is een mogelijkheid over het hoofd gezien. Een handige verkoper verkoopt U een Duo handset (-DECT). Houdt de erbij horende achter en wat blijkt op 50m vanaf uw huis kan hij via uw Dect telefoon bellen. Zonder ook maar iets te behoeven te hacken. Probeer eens een vaste telefoon en kijk of het euvel zich dan nog voordoet.