da
door dagobert Jun 25, 2019 om 14:45
Computers & telefonie

Internet tarieven voor buiten de EU terwijl je in Griekenland bent?

Eind mei zijn we met 8 vrienden een week op het Griekse eiland kos geweest. Genieten van de zon, wat fietsen, etc. Op één bepaalde dag viel het op dat op enkele telefoons in het schermpje de boodschap te zien was: "Welkom in Turkije". Dat vonden we wel vreemd, omdat we op Kos waren, Griekenland dus. Toen de factuur voor één van de meegenomen nummers kwam viel het op dat van alle 8 nummers er maar één nummer een berekening had gekregen voor internet gebruik in Turkije, dus buiten de EU en dus flink hoger dan in je bundel, zoals de europese afspraken zijn. Het bedrag zal niemand van achterover vallen maar het gaat om het pricipe. Alleen Youfone berekend dus extra kosten en divers andere providers helemaal niet. Is dit terecht?. Kan Youfone dit zomaar berekenen, staan ze daarmee in hun recht? Of is dit een zaak waar jullie in kunnen ondersteunen.

3414 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 25, 2019 om 14:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Helamaal niet vreemd als u op Kos was en u uw telefoon niet zodanig had ingesteld dat uitsluitend een Griekse provider werd benaderd. Turkije ligt vlak bij en u w telefoon zal via een Turkse mast zijn ontvangen/verzonden en dus via een Turkse provider en daarmee was u niet alleen op Kos maar ook 'de klos'.
U had dit zelf, kunnen voorkomen, hoe vervelend het ook klinkt d.m.v. uw telefooninstellingen na de waarschuwing: welkom in Turkije.

gerbera
door gerbera - Jun 25, 2019 om 14:58
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Is een bekend gegeven, uw telefoon zoekt de dichtsbijzijnde (sterkste) zendmast en dat kan op KOSen zelfs op CORFU, afhankelijk waar u was gebeuren dat dit Turkije, wat u bij helder weer aan de overkant kunt zien liggen, is. U had het toestel op het Griekse netwerk moeten instellen. Blijkbaar zijn er op het Youfone nummer kosten gemaakt en op de andere niet. Overigens komt dit vaker voor, vooral als u in grensgebieden bent. Overigens niet verstandig dat u de nummers zichtbaar heeft voor iedereen, zonder in het bezit te zijn van het "geluksdubbeltje".

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2019 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit kunt u in het vervolg voorkomen door uw telefoon zodanig in te stellen dat u het netwerk handmatig moet kiezen.

Kijk eens op een landkaart, dan ziet u dat Kos heel wat dichter bij Turkije ligt, dan bij Griekenland.

Haal uw telefoonnummer weg uit dat plaatje. Dit is een openbaar forum.

pino123
door pino123 Jun 25, 2019 om 15:43
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Kos ligt heel wat dichter bij Kos bedoel je. Het probleem op Kos is dat de palen waarop wordt aangemeld op Kos ver uit elkaar staan en je soms in de omstandigheden komt dat de Paal in Turkijke sterker is dan de paal op Kos, daarom wordt er op Kos aangemeld.

tijger1
door tijger1 Jun 25, 2019 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat Kos dichter bij Turkije ligt dan bij Griekenland.

En als het netwerk van Turkije sterker is, dan neemt die mobiel van de Ts het Turkse netwerk ipv dat van Kos. Eigen fout van de Ts.

pino123
door pino123 Jun 25, 2019 om 16:04
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als het handmatig instelt dan kan het inderdaad niet gebeuren.
Verder Kos is Griekenland, mits je het vaste land van Griekenland bedoeld.

ne
door neodutchio Jun 25, 2019 om 16:27
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Pino, vergelijk het hier aan de grens. Kijk eens naar Vaals. Het ligt er net aan aan welke kant van de berg (heuvel) je bent welke zendmast je telefoon pakt. Vaals is dan wel Nederlands, maar Duitse en Belgische netwerken kunnen overheersen. Zo is dat ook op Kos.

da
door dagobert - Jun 25, 2019 om 15:14
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt Tijger1; Hoe haal ik dat weg? Heb gezocht hoe maar niet gevonden.

ne
door neodutchio - Jun 25, 2019 om 15:26
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dit ‘probleem’ is er al sinds er over de grens gebeld kan worden. Woonde je in de buurt van Duitsland of België, dan moest je dus oppassen dat je niet op een buitenlands netwerk terecht kwam. Andersom was het wel handig, met mijn Duitse prepaid had ik op 15km van de grens nog bereik. In plaats van duur internationaal sms’en deed ik dat met een goedkoper Duits nummer.
Nu zijn wij allemaal gewend aan overal in Europe bereikbaar zijn, maar we vergeten wel eens dat er grenzen zijn aan Europa.

In dit geval zal of Youfone via andere netwerken in het buitenland werken, of zal de betreffende telefoon eerder aan het zoeken zijn geweest naar een zendmast. In beide gevllen valt Youfone niets te verwijten.

marita5
door marita5 - Jun 25, 2019 om 15:28
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dagobert ,

  • Bij Simpel en Youfone is het uitzetten van dataroaming buiten Europa soms niet voldoende om kosten te voorkomen. Om er zeker van te zijn dat je geen onverwachte kosten maakt, raadt Youfone aan om internet buiten de EU uit te schakelen via MyYoufone (op de website van Youfone). Bij Simpel doe je dat door internet uit te schakelen in Mijn Simpel.

https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/internet-bellen-in-het-buitenland

Lees ook dit ,

https://www.nu.nl/mobiel/5888943/youfone-en-simpel-rekenden-roamingkosten-ondanks-uitzetten-internet.html

marita5
door marita5 - Jun 25, 2019 om 15:32
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Dagobert ,

Verwijder de hele bijlage , klik op het potloodje , dit moet u doen binnen 1 uur .

DOOR DAGOBERT - 25 JUN. 2019 OM 15:14
2 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Bedankt Tijger1; Hoe haal ik dat weg? Heb gezocht hoe maar niet gevonden.

pino123
door pino123 - Jun 25, 2019 om 15:41
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb precies hetzelfde gehad, alleen wij hebben nooit de melding welkom in Turkije gekregen en konden dit ook aantonen. Hierdoor werd bij ons het bedrag kwijtgescholden. Ik heb wle aangegeven dat dit een vervelend euvel is, waar je als consument niet altijd bij stil staat, dit werd uiteraard beaamd, maar zo te zien hebben ze er nog weinig mee gedaan.
Andere providers doen precies hetzelfde.

ne
door neodutchio Jun 25, 2019 om 15:55
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een provider kan er niets aan doen als de gebruiker in de buurt is van een zendmast. Net zo min als de telefoon gaat zoeken naar een sterker signaal. Zo lang als wij de grens over gingen met de gsm moest je al opletten in de grensstreek.

tijger1
door tijger1 Jun 25, 2019 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pino

Lees de gebruiksaanwijzing van uw telefoon. Heeft niets met de provider van doen.

pino123
door pino123 Jun 25, 2019 om 16:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Niet als je het handmatig instelt, dat klopt.

jo
door jorisw Jun 25, 2019 om 20:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor exotische telefoon heb je dan, dat het netwerk niet wordt aangegeven? Je hebt geen Welkom SMS nodig om te zien op welk netwerk je zit. En providers doen hier niks. Het toestel volgt slechts de 3GPP specificaties waarin beschreven staat hoe GSM/UMTS/LTE moet werken.

Gr
door Grunn1 - Jun 25, 2019 om 16:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heb je nog geluk gehad dat er een Turks netwerk werd gepakt en geen maritiem netwerk. Dan had je met dit warme weer extra moeten werken want die kosten zijn nog veel hoger.

da
door dagobert - Jun 25, 2019 om 16:50
5 Antwoorden / 2 Vragen

Dank jullie allemaal voor de adviezen, vooral die om het plaatje weg te halen. Heb ik gevonden, zoals je ziet. Wat ik echter nog niet gemeld heb is dat op de eigen website van Youfone het internet gedrag voor landen buiten de EU al geblokkeerd stond, uit voorzorg. Ondanks dat dus toch die nota, weliswaar maar een klein bedrag (16 euro) maar toch.... Kloppen doet het niet volgens mij.

jo
door jorisw - Jun 25, 2019 om 20:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurkunde laat zich nu eenmaal niet leiden door kunstmatige grenzen. Dat blijkt maar weer.