door heremietkreeft Aug 12, 2019 om 19:45
Computers & telefonie

Ip adres bij gelijktijdig gebruik

Stel dat u gelijktijdig gebruik maakt via één internet aansluiting/provider van twee computers, kan er dan een ip-adres conflict omtstaan?
Anders gezegd, hebben zoals in dit geval een PC en een laptop geen eigen ip-adres?
De vraag is n.a.v een melding die ik helaas niet hier kan reproduceren.

4615 9 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Aug 12, 2019 om 19:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat kan niet, je hebt inderdaad één IP-adres voor je internet aansluiting, maar via het interne netwerk krijg je een lokaal IP-adres. Zo hebben wij thuis bij Ziggo allemaal lokale IP-adressen in de 192.168.178.xxx range.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 12, 2019 om 19:58
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de zeer snelle reactie

sw
door swat1500 Aug 12, 2019 om 20:05
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij je de apparatuur per ongeluk een zelfde onderliggend vast IP adres hebt gegeven. Bij sommige toepassingen kan dat wel eens handig zijn maar een conflict geven als de apparaten gelijkertijd worden gebruikt.

diumenge
door diumenge Aug 12, 2019 om 20:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@swat1500, dat is waar ja.

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Aug 12, 2019 om 19:54
703 Antwoorden / 2 Vragen

Een apparaat, pc/laptop/ipad/smartphone kan nooit het zelfde ip adres hebben.
De adressen worden uitgedeeld door uw netwerk apparatuur. (Router of modem)
Dit kan statisch of dynamisch zijn afhankelijk van uw provider.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 12, 2019 om 19:57
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dus in duit geval de provider benaderen. Dank voor de zeer snelle reactie.

diumenge
door diumenge - Aug 12, 2019 om 20:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor de buitenwereld hebben alle aparaten natuurlijk wel hetzelfde IP-adres.

Ga op beide aparaten maar een naar watismijnip.nl, daar zou je hetzelfde IP-adres moeten zien.

DOOR HEREMIETKREEFT 12 AUG. 2019 OM 19:57
9804 ANTWOORDEN / 157 VRAGEN

Dus in duit geval de provider benaderen. Dank voor de zeer snelle reactie.

jo
door jorisw Aug 12, 2019 om 20:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De provider is niet verantwoordelijk voor het interne netwerk.

ja
door janf43 - Aug 12, 2019 om 20:37
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dus in duit geval de provider benaderen. Dank voor de zeer snelle reactie.

Nee, dat heeft geen zin. Als u een melding krijgt over een IP-conflict gaat dat over het interne IP-adres. Heeft behalve een modem/router nog een ander apparaat dat een intern IP-adres uitdeelt? Dat is zoiets als twee kapiteins op een schip..

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 12, 2019 om 21:12
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Neen , dat is er niet! Alles verloopt via één provider, 1 router.

(Of kan dat andere appraat een Android telefoon zijn, via een andere provider?) Maar dan zou dat niet kunnen worden gemeld op de PC. (?!)

ja
door janf43 Aug 14, 2019 om 21:57
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een reset van de modem door deze van de stroom te halen en weer op te laten starten zou alle problemen moeten verhelpen.

diumenge
door diumenge - Aug 12, 2019 om 21:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het zou toch wel handig zijn als je hier de exacte foutmelding kan plaatsen en de omstandigheden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 13, 2019 om 08:53
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De melding is ip conflict

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2019 om 23:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Heb diverse aansluitingen en maar 1 provider. IP adres, zeker weten, is hetzelfde. Dus nee, zowel mijn PC, laptop als tablet: heeft 1 provider. Ooit , in een andere vraag, dat antwoord van @diumenge gekregen, nagezocht en bleek echt waar te zijn.

sj
door sjoppy - Aug 13, 2019 om 09:44
129 Antwoorden / Vragen

Misschien heeft u ook nog iets aan deze link:
https://nl.tipsandtrics.com/what-s-an-ip-conflict-767783

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2019 om 10:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als u een statisch IP-adres voor een netwerkapparaat hebt gedefinieerd, kunnen er dubbel-IP-adres-conflicten optreden in een DHCP-netwerk. Zie meer details. Om dit op te lossen converteert u het netwerkapparaat met het statisch IP-adres in een DHCP-client. Ook kunt u het statisch IP-adres uitsluiten van het DHCP-werkingsgebied op de DHCP-server.

(Bron)

gsm
door gsm - Aug 13, 2019 om 12:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een router treedt op als DHCP server en deelt in die hoedanigheid lokale IP-adressen uit aan apparaten in huis, die (standaard) als DHCP client staan ingesteld.
De router maakt tegenwoordig vaak deel uit van de modem, maar kan ook een kastje zijn dat op een van de LAN poorten van de modem is aangesloten.

De router zorgt er voor dat elk apparaat een uniek lokaal IP-adres krijgt.
De router (ook wel gateway genoemd) op zijn beurt gebruikt zelf ook een lokaal IP-adres, dat meestal eindigt op 1 of op 254.
Daarnaast heeft de modem een global IP adres voor gebruik buitenshuis op het internet.

Tijdens het transport van data, verpakt de router pakketten van de apparaten en voorziet deze van het lokale IP-adres van het betreffende apparaat.
De modem verpakt dit pakket nogmaals en voorziet het van een global IP-adres voor gebruik buitenshuis op het internet.
Bij binnenkomende pakketten worden deze uitgepakt door de modem en bekijkt de router voor welk lokaal IP-adres de inhoud is bestemd.
De router stuurt de pakketinhoud naar het juiste apparaat.