Tv
door TvDijk88 Feb 17, 2020 om 10:58
Computers & telefonie

Iphone in tuin/waterput laten vallen

Vorig jaar april mijn iphone 5c in de waterpunt in mijn tuin laten vallen. Ten dode afgeschreven.
Centraal beheer (all risk inboedelverzekering) weigert schade te betalen omdat het in de tuin is gebeurd. Echter valt de tuin ook onder de inboedelverzekering.
Wat zijn nu mijn rechten, wat moet CB doen, wat kan ik nog doen.

3064 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2020 om 11:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het volgens u onder de inboedelverzekering valt, kunt u beslist het artikel in de polisvoorwaarden aanwijzen waar dat staat. Zetdat hier eens neer.

Tv
door TvDijk88 - Feb 17, 2020 om 11:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zijn de polisvoorwaarden mbt tot de tuin wat wel verzekerd is.

Verzekerd 10. De inboedel is buiten de woning: wanneer is schade verzekerd? In een trappenhuis of andere gemeenschappelijke ruimte bij de woning. Dan betalen we voor alle schade die staat bij "De inboedel is in de woning: wanneer is schade verzekerd?" In de tuin op het erf, balkon of dakterras van de woning op het adres dat op het polisblad staat.  Bij schade door brand. - Ook door blussen. - Niet: schroeien, smelten, verkolen of broeien.  Bij schade door blikseminslag. - Ook door inslag in de buurt van de woning.  Bij schade door ontploffing.  Bij schade door een luchtvaartuig. - Bijvoorbeeld vliegtuigen, parachutes of valschermzweeftoestellen, zoals hang glider of parasailer. - En alles wat daarbij hoort.  Bij schade door botsen, inslaan en vallen. - Iemand rijdt of vaart tegen de woning. - Een kraan of heistelling valt om.  Bij schade door vandalisme.  Bij schade door relletjes.  Bij schade door diefstal. - Alleen inboedel die bedoeld is om in uw tuin te gebruiken. - Bijvoorbeeld tuingereedschap. - Ook uw vlaggenstok, vlag, wasgoed of kleren. - Niet: fietsen, skelters, aanhangwagens, vaartuigen, diefstalgevoelige inboedel, sieraden, horloges, wearables, edelmetaal, edelstenen, munten en geld. - Lees in de Begrippen wat diefstalgevoelige inboedel is. - Ook bij een poging tot diefstal. - Ook als iemand de verzekerde met geweld berooft. - Ook als verzekerde wordt bedreigd met geweld. - Niet: diefstal van spullen van anderen.  Bij schade door storm. - Storm is windkracht 7 of meer. - Alleen als de inboedel bedoeld is om in de tuin te gebruiken.  Bij schade door hagel. - Alleen als de inboedel bedoeld is om in de tuin te gebruiken.

tdmduc
door tdmduc Feb 17, 2020 om 11:25
703 Antwoorden / 2 Vragen

Bij iPhones zijn de mensen van Centraal Beheer zeer streng.

Medewerker zei mij dat eens een keer toen ik een smartphone wilde laten repareren.

Vooral in vakantieperiodes is het vaak raak met pogingen een nieuwe te krijgen en de boel te flessen..

Wat ik al eerder zei, de oude 5c is niks waard en zoals het met auto's ook gaat dagwaarde wordt ook meegenomen.

iPhones zijn gewild, maar het is geen goud en heeft niet de eeuwige waarde.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is toch geen heistelling op uw mobieltje gevallen? Hij is ook niet aangereden of aangevaren door een boot.

Tv
door TvDijk88 Feb 17, 2020 om 11:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

nee klopt..
dus als ik jullie begrijp, doe geen moeite, je krijgt enkel een tientje...
of, ik heb uberhaupt geen recht op een vergoeding...

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen recht, ook niet op een tientje.

simon55
door simon55 Feb 17, 2020 om 13:34
1556 Antwoorden / 5 Vragen

.?

simon55
door simon55 Feb 17, 2020 om 13:35
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Geef die man een tientje , kan hij een lekker ijsje kopen

Iv
door Ivo W Feb 17, 2020 om 17:14
728 Antwoorden / Vragen

Om twee redenen keert de verzekering niet uit: ten eerste omdat een telefoon in dezelfde categorie valt als onder andere de wearables (draagbare Electronica).

Ten tweede omdat de schade aan de telefoon niet ontstaan is door botsen/vallen/stoten. Maar door (per ongeluk) onderdompelen in water als gevolg van een val.

Een gebroken scherm is schade door vallen. Een natte binnenkant van de telefoon niet.

Ook in geval van een gebroken scherm zou u waarschijnlijk echter niets vergoed krijgen, omdat zowel de dagwaarde als de herstelkosten niet hoger zijn dan het eigen risico.

Donuts
door Donuts - Feb 17, 2020 om 11:42
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals al gezegd, is uw iPhone helemaal niets meer waard. En waarschijnlijk heeft u ook nog een eigen risico van € 100,- of € 200,-.

U doet er in dit geval verstandig aan niets te claimen.

me
door mein33 - Feb 17, 2020 om 11:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TVDIJK88 - 17 FEB. 2020 OM 11:16 Alleen inboedel die bedoeld is om in uw tuin te gebruiken. - Bijvoorbeeld tuingereedschap. - Ook uw vlaggenstok, vlag, wasgoed of kleren. - Niet: fietsen, skelters, aanhangwagens, vaartuigen, diefstalgevoelige inboedel, sieraden, horloges, wearables, edelmetaal, edelstenen, munten en geld. -

@tvdijk88,

Zie de uitzondering waardoor u uw telefoon niet vergoed krijgt !

getty
door getty - Feb 17, 2020 om 13:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vorig jaar april? Bent u serieus hier al zo lang mee bezig? Met wat dan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2020 om 13:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Een tip van andere aard: (Omdat het al een oudere i-phone is) Ik heb ooit een mobiele telefoon in een opgraving van een oud schip in een IJsselmeerpolder laten vallen. Kletsnat uiteraard. Edoch, batterij etc. er uit gehaald en het geheel heelgoed laten drogen met als resultaat (wel na ook goed schoonmaken van contactpunten0 de telefoon weer vlekkeloos werkte. Het was wel een uitermate goed oud Nokia exemplaar.

Dan m.b.t. uw vraag: ook het verzekeringswezen kent een klachtregeling maar gelet op de leeftijd van de telefoon en dus de waarde en vervolgens polisvoorwaarden en eigen risico lijkt het ook mij zinloos om daar gebruik van te maken.

In uw polisvoorwaarden zal zeker en vast ook een voorwaarde zijn dat de oorzaak niet te wijten mag zijn aan eigen nalatigheid. En ik kan mij in alle rede voorstellen dat men het laten vallen van een i-phone in een waterput als eigen nalatigheid heeft beootdeeld. Helaas dus ook m.i. pech voor u.

gerbera
door gerbera - Feb 17, 2020 om 14:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

wat kan ik nog doen.
1) Uit de buurt van de put blijven. 2) de put dempen. 3) een nieuw telefoon kopen.;-))

Uw telefoon is niet specifiek bedoeld om deze alleen in uw tuin te gebruiken  zoals tuinmeubilair .e.d. wat bedoeld wordt onder de inboedelverzekering. Dus valt uw telefoon niet onder die inboedelverzekering als zodanig.

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2020 om 15:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat u nog kunt doen?
Voor de toekomst een fijnmazig net over de put spannen? De put dempen?

Het betreft toch geen tuinmeubilair of vergelijkbaar? Die telefoon was toch geen hark, vlaggenmast of ligstoel? Dus niet specifiek bedoeld om in de tuin te gebruiken?

panter22
door panter22 - Feb 17, 2020 om 16:58
6599 Antwoorden / Vragen

All Risk bij uw Inboedelverzekering is standaard € 100,- per gebeurtenis.
https://www.centraalbeheer.nl/verzekeringen/woonverzekering/all-risk
Een Iphone 5C kost nieuw  bij Bol €224,95
https://www.kieskeurig.nl/smartphone/product/1577005-apple-iphone-5c
De waarde die je uitgekeerd krijgt
https://www.centraalbeheer.nl/verzekeringen/woonverzekering/nieuwwaarderegeling

Voordat je iets uitgekeerd krijgt moet je al €100 van de waarde aftrekken. Een Iphone 5c kost nieuw bij Bol nog maar €224,95.
Het introductiemodel van de Iphone 5c is september 2013. Je hebt hem vast niet veel later gekocht. De afschrijving is 4 jaar. Heb je de Iphone al 4 jaar, dan is hij geen cent meer waard.
Maar buitendat het laten vallen van een mobiel in een waterput wordt niet vergoed. Een Iphone is niet bedoeld om in de tuin te gebruiken.

ce
door centraal beheer - Feb 18, 2020 om 12:44
19 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo TVDijk,
Helaas is de All Risk dekking (dus schade door eigen schuld/ongelukjes) niet van toepassing in de tuin. Deze dekking geldt alleen voor inboedel aanwezig in de woning. Dit kun je terugvinden in de polisvoorwaarden. (artikel 10 op pagina 27, voorwaarden december 2019)
Vriendelijke groet,
Webcare Centraal Beheer

panter22
door panter22 Feb 18, 2020 om 13:10
6599 Antwoorden / Vragen

Deze voorwaarden had hij al gevonden op 17 februari 11:16 uur