door wiegvlieg Oct 28, 2010 om 17:03
Computers & telefonie

IPhone met vochtschade?

Omdat ik ten einde raad heb ik een paar vragen voor u.

Op 13 September 2010 ben ik in het bezit gekomen van een iPhone 4 na deze gekocht te hebben bij Phoneshop.nl. Deze telefoon heeft toen zeer goed gewerkt. Ik was er zo blij mee dat ik er zeer voorzichtig mee om ben gegaan en heb zelfs meteen beschermhoesje voor de iPhone 4 gekocht. Tot 2 Oktober heeft mijn iPhone 4 echt prima gewerkt, maar toen kwam er een foutmelding in het scherm: "Dit accessoire is niet geoptimaliseerd voor deze iPhone. U kunt onverwachte geluiden horen als gevolg van storingen in het mobiele signaal enz.”
Ik was in de veronderstelling dat deze melding eenmalig was en hechte er niet te veel waarde aan. Totdat het steeds erger werd Ik kon geen muziek meer afspelen zonder oordopjes en als ik de telefoon een tijdje stand-by had gelaten moet ik eerst 5 foutmeldingen weg klikken om mijn telefoon te kunnen gebruiken.
Dus natuurlijk de Klantenservice van Phoneshop.nl gebeld en ik kreeg het advies om mijn iPhone 4 eens te herstellen via iTunes. Na dat ik dat had gedaan heb ik meteen de volgende dag weer gebeld en kreeg ik te horen dat mijn iPhone dan waarschijnlijk kapot was. Ik moest om de website een RMA-nummer aanvragen en heb de iPhone netjes naar Phoneshop.nl terug gestuurd ervan uitgaande dat zij het zouden repareren. Precies een week later kwamen zij met de volgende reactie:

“Geachte heer IJntema,
Hierbij ontvangt u een prijsopgave voor de reparatie van uw toestel met referentienummer 22207.
Reparatie omschrijving: Toestel vervangen (unitswap)
De reparatie van uw toestel valt niet onder de fabrieksgarantie als gevolg van vochtschade. De totale kosten van de reparatie zijn EUR.291,55. Dit is inclusief verzendkosten en BTW”

Ik was natuurlijk compleet verbaasd! Ik had mijn iPhone nooit in de buurt van water of vocht gehouden en nu kwam Phoneshop.nl met het verhaal dat dat wel zo moest zijn. Ik heb natuurlijk meteen terug gemaild en heb gezegd dat het onmogelijk was dat mijn iPhone aan vochtschade kapot was gegaan. En ik kreeg de volgende reactie terug:

“Er is zowel door mij als door het Apple repaircentrum geconstateerd dat de vochtschade indicator rood verkleurd was. http://support.apple.com/kb/ht3302
De indicatoren verkleuren natuurlijk niet vanzelf, maar alleen als deze in aanraking komen met vocht.
Vochtschade is een gebruikersfout en valt niet onder de garantie van 12 maanden.
Gelukkig bied Apple nog een vervangende iPhone aan tegen gereduceerd tarief ook al is het je eigen fout geweest, bij bv Nokia of Sony Ericcson had je de keuze gehad om afstand te doen of hem ongerepareerd retour te ontvangen.”

Na deze reactie ben ik toch wel uit het veld geslagen omdat ik niet zo weten hoe dit verder nog aan te pakken. Hoe kan ik nu nog mijn telefoon onder de garantie laten vallen? Ik heb destijds al 355 euro voor de iPhone 4 bij moeten betalen in combinatie met een Hi abonnement. En ik vind het zeer onterecht dat ik nu alweer moet betalen.

Met Vriendelijke Groeten,

Wieger IJntema

3624 3 Rapporteer

abarth
door abarth - Oct 28, 2010 om 21:11
845 Antwoorden / 19 Vragen

Dit wordt lastig maar u staat in uw recht. Als een gebrek zich voordoet binnen 6 mnd na aanschaf moet de verkoper/fabrikant onweerlegbaar bewijzen dat u het defect veroorzaakt hebt. De melding dat de vochtindicator verkleurd is is geen onweerlegbaar bewijs. Dit moet u schriftelijk liefst aangetekend kenbaar maken. Geef daarbij de tegenpartij gelegenheid om binnen redelijke termijn het euvel alsnog te herstellen.

informatie

Voorbeeldbrief

Waarschijnlijk zal het bedrijf geen kant opwillen.
Dan is het aan u hoe ver u wilt gaan om uw gelijk te halen.

Let op, de gang naar de rechter kost geld (dit krijgt u terug van de tegenpartij als u wint) maar u heeft niet automatisch gewonnen. De kans dat u ongelijk krijgt is altijd aanwezig

wi
door wiegvlieg - Oct 28, 2010 om 22:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel. Ik zal morgen meteen een aangetekende brief versturen. En ik houd jullie op de hoogte.

gr Wieger

edwardus
door edwardus - Oct 29, 2010 om 18:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De vochtindicator geeft vocht aan. Je hoeft de telefoon echt niet mee in bad of in de douche te nemen om dat te laten gebeuren. Een koude telefoon (bijv. in de koude buitenlucht bellen) en dan in een broekzak of borstzak van een shirt stoppen is al genoeg om er vocht in te laten condenseren. Dit gaat heel lastig worden om onder garantie gerepareerd te krijgen.