Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 29, 2021 om 13:04
Computers & telefonie
Is de Chromebook van Samsung goed?

Geachte forumleden.

Ik heb interesse in een Chromebook, met name die van Samsung vanwege de goede naam van dit merk.

Wie gebruikt er al lange tijd een Samsung Chromebook?

Is de Chromebook van Samsung goed?

4042 15 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Sep 29, 2021 om 13:16
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb er geen ervaring mee, ik prefereer een laptop, want een Chromebook heeft beperkingen, maar lees dit eens door: klik hier

rj
door rjw Sep 29, 2021 om 13:28
3257 Antwoorden / 5 Vragen

Of het beperkingen zijn hangt er van af wat je er mee wilt doen. Veel zogenaamde beperkingen zijn gelijk een voordeel t.o.v. Windows/Linux/macOS laptops (Chromebooks zijn ook laptops, daarom zet ik er specifiek het OS bij).

sira
door sira Sep 29, 2021 om 13:33
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zei al dat ik er geen ervaring mee heb, maar de beperkingen zouden voor mij groot zijn. GA moet een weloverwogen keus maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 29, 2021 om 13:41
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Wat zijn de beperkingen, waardoor u niet zou kiezen voor een Chromebook?

sira
door sira Sep 29, 2021 om 16:41
2326 Antwoorden / 24 Vragen

O.a. dat ik niet alle programma's kan gebruiken die ik wel op een laptop kan gebruiken. Ik werk bijv. met CorelDraw, dat is een zwaar programma en zal de Chromebook niet aankunnen.

Je kunt alleen in de Cloud opslaan en niet op de Chromebook zelf, dus om iets te kunnen doen, ben je altijd afhankelijk van internet.

Ik heb laatst een refurbished Dell laptop gekocht en hij bevalt uitstekend. Waarom ga je ook niet op zoek naar een refurbished? Zorg wel dat het een betrouwbaar bedrijf is en dat je garantie krijgt. Ik heb hem op internet in Hilversum gekocht, uitstekend advies en uitstekende service. Zoek naar refurbished laptops Hilversum en je vindt hem wel.

ju
door juliomariner Sep 29, 2021 om 18:54
1321 Antwoorden / 2 Vragen

De nadelen genoemd in de link van Sira waren voor mij de reden om geen Chromebook te kopen.
Ik verwacht pok dat de Chromebook juist vanwege de nadelen niet door zal zetten en van de markt gehaald zal worden.

sira
door sira Sep 29, 2021 om 19:16
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@Juliomariner
Dat denk ik ook. Denk dat veel consumenten tegen die problemen aanliepen. Volgens Sprietje worden ze al niet meer geproduceerd.

Gr
door Grunn1 Sep 29, 2021 om 22:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De beperkingen waren ook voor mij een reden om gewoon weer een nieuwe pc te kopen inplaats van een chrome book.
Bijvoorbeeld, het digitale systeem in mn auto inclusief navigatie moet je met een usb stick updaten via een programma die niet werkt op een chrome book maar alleen via ios of microsoft.

sira
door sira Sep 30, 2021 om 08:55
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@Grunn1
Ja, dat kan ook een reden zijn om niet voor een Chromebook te kiezen.
Ik denk dat GA veel beter voor een (zakelijke, refurbished) laptop kan gaan, omdat hij daar veel meer mogelijkheden mee heeft.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Sep 29, 2021 om 13:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Samsung produceert vlg mij geen Chromebooks meer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 29, 2021 om 13:39
1759 Antwoorden / 31 Vragen
Donuts
door Donuts Sep 29, 2021 om 13:42
1203 Antwoorden / 2 Vragen

OK, succes ermee dan.

Gr
door Grunn1 Sep 29, 2021 om 22:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zal een oud model zijn. Bedrijven als Coolblue en Mediamarkt verkopen geen Samsung chrome book meer

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Sep 29, 2021 om 13:35
854 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk eens op tweakers.net of daar van Samsung en wellicht andere merken chromebooks een test of vergelijking staat.

Donuts
door Donuts - Sep 29, 2021 om 13:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt Chromebooks van 250,- en van 1.250,-, dus iemand hier kan wel zeggen koop een Acer of een Asus, dan nog hangt het van het model / de specificaties af of je het wat vindt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 29, 2021 om 13:43
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Dat is ook mijn dilemma.

Vroeger was Samsung ook een B-merk.....

Is de kwaliteit van Lenovo en Acer echt vooruit gegaan?

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 29, 2021 om 14:04
7180 Antwoorden / 3 Vragen
Donuts
door Donuts Sep 29, 2021 om 14:49
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Artikel uit je 1e link is uit de prehistorie.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 29, 2021 om 14:29
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Al eens goed gekeken, de in de link aangegeven chromebook heeft een Spaans toetsenbord hetgeen inhoud dat div. tekens bij een andere toets is ondergebracht, er 105 i.pv. de gebruikelijke 104 toetsen zijn (Nederlands/Amerikaans). En verder op de pagina kunt u de handleiding te voorschijn halen en die is "jawel" geheel in het Spaans dus zal het hier wel om een verdwaalde "grensoverschrijdend" chromebook gaan en kon @sprietje wel eens gelijk hebben. Overigens moet het u, als deelnemer alhier, zijn opgevallen hoeveel klachten er over Samsung voorbij komen dus hoezo goede naam? Samsung heeft onlangs van de ACM een boete opgelegd gekregen van 39 miljoen voor het opdrijven van de verkoopprijs van TV's waardoor kopers jarenlang teveel hebben betaald voor hun toestel.

Donuts
door Donuts Sep 29, 2021 om 14:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben een groot fan van Samsung t.v.'s en smartphones (nooit klachten), maar een Samsung wasmachine (gekocht laatste kwartaal vorig jaar op moment dat er vrijwel niets leverbaar was) heb ik binnen 2 weken geretourneerd. Had in de begintijd van Chromebook eentje van Samsung, binnen de kortste keren op MP verkocht.

Donuts
door Donuts Sep 29, 2021 om 14:50
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Miele heeft in de begintijd van webshops hetzelfde geflikt als Samsung, alleen lette daar toen niemand op.

gerbera
door gerbera Sep 29, 2021 om 15:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@sprietje, reageerd u nou om steeds weer te reageren want ik zie ff het verband niet tussen uw bericht en dat van mij. Dat u groot fan bent van de Samsung TV vindt ik prima ik heb dat met Panasonic dus ieder zijn keuze. En wat Miele heeft gedaan zal mij een worst zijn, ik las dit vandaag over Samsung wat ik in mijn bericht even heb gemeld i.v.m. de vele (service) klachten die hier op het forum verschijnen m.b.t. de goede naam die @GA vermeld.

Donuts
door Donuts Sep 29, 2021 om 17:42
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het irriteert me dat er op o.a. dit forum keer op keer op de vele Samsung klachten wordt gewezen. Procentueel gezien zijn die klachten ronduit verwaarloosbaar en vaak klopt er ook geen bal van die klachten, maar heeft het vaak te maken met onkunde of irreële verwachtingen. Als ik waarde zou moeten hechten aan de vele klachten die ik hier lees over webshops, bedrijven enz. kan ik bij geen enkele shop nog wat kopen of met geen enkel bedrijf nog in zee gaan.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2021 om 17:00
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Chromebook serie 2 en 3 zijn nog te koop maar ik zie wel een behoorlijk prijsverschil.
Ik zie inmiddels deze, wel is waar gedateerde, ervaringen en ik kan mij niet voorstellen dat de eventuele ook latere versies slechter zullen zijn. Ervaring Chromebook - Kassa (bnnvara.nl)

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 30, 2021 om 11:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een Chroombook werkte online dus je moet Wifi hebben!

Bij Ziggo gastgebruik nog redelijk te doen maar bij andere aanbieder mis je dit.

De meeste zijn budget  laptops zonder Windows en  een import uit Spain of zo...

AZERTY  uit België  kon ik  wel naar QWERTY omzetten omdat ik Blind leerde typen bij Scheidegger!

Wel wil ik waarschuwen voor budget laptops nu;

Firefox is na update  en  de Volkskrant lezen vaak een reden voor vastlopen!

Met andere Browser  ook traag en lastig.

Goedkoop = duurkoop,   en  over enkele jaren zul je vast lopen.

Een Chroombook is leuk voor  scholen, lage kosten en  dan werkte het prima....

Maar ik vermoed dat je  reeds met pensioen bent en  geen puber bent.

Ik heb nu vele  oudere laptops die niet meer alle  website's aankunnen en ook geen Firefox na de update.

Ik denk dat die update voor Games is of zo, maar voor Patiance  heb ik die niet nodig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 18, 2021 om 21:12
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Goeieavond forumleden,

Even een korte update.

Vandaag, net voor de lockdown, toch nog maar even een nieuwe Chromebook gekocht bij een winkel van Mediamarkt.

Gekozen voor de HP 14B-CB0811ND.

Hij kostte € 549,-.

Mijn oude Apple MacBook pro uit 2011 kreeg steeds meer kuren en kreeg ook geen updates meer.

Mijn eerste ervaringen zijn goed : als je een Android smartphone hebt, kun je hier ook mee overweg.

In de toekomst zal ik de voor-en na-delen met jullie delen.

me
door mein33 Dec 18, 2021 om 22:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Proficiat en veel gebruikersplezier ervan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2021 om 00:51
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Dank U, Mein33.

De computer start binnen enkele seconden op en je bent meteen online.

Ik ben nog aan het onderzoeken hoe ik bestanden moet gaan bewaren want ik wil liever niet alles "in de cloud" bewaren.

Verder heeft het scherm "touchscreen" en zit er 128 gb geheugen in.

Ho
door Hommer Dec 19, 2021 om 07:29
30 Antwoorden / Vragen

Beste GA,

Waarom koopt u in vredesnaam een Chromebook als u niet alles in de cloud wilt bewaren?

sira
door sira Dec 19, 2021 om 09:42
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben nog aan het onderzoeken hoe ik bestanden moet gaan bewaren want ik wil liever niet alles "in de cloud" bewaren.

Je zult wel moeten, op een Chromebook kun je alleen maar in de cloud bewaren. Dat geldt ook voor de apps, ook die staan alleen maar in de cloud. Bovendien ben je altijd afhankelijk van internet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2021 om 11:10
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

Ik zocht een goedkoper alternatief voor een dure Apple MacBook pro.

Geachte Sira,

Ik ben nog aan het bekijken of ik ermee kan werken met een externe harde schijf of een extra geheugenkaartje.

De afhankelijkheid van internet klopt inderdaad, maar ik hoef niet meer bang te zijn voor virussen.

Ho
door Hommer Dec 19, 2021 om 11:22
30 Antwoorden / Vragen

Door een chromebook te kopen kiest u wel voor een specifiek concept. Namelijk alles in de cloud.

Een reguliere laptop was mijn inziens een logischer alternatief geweest.
Maar goed, zonder uw gebruiksprofiel en wensen/eisen te kennen kan geen goed advies worden uitgebracht.

Veel plezier met uw aankoop.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 19, 2021 om 11:55
7180 Antwoorden / 3 Vragen

In veel gestelde vragen komt u een antwoord tegen hoe buiten de cloud bestanden kunnen worden opgeslagen:

https://support.hp.com/nl-nl/document/c03744290

Topantwoord

Ha
door Harrie Maanen - Aug 24, 2022 om 18:58
1 Antwoorden / Vragen

De Chromebook van Samsung is een prima computer. Maar als je op zoek bent naar een betere computer om bijvoorbeeld te gamen zou ik je aanraden hier eens te kijken: https://gamebazen.nl/ of https://www.xgn.nl/. Hier komen nog wel eens tips voor spelcomputers voorbij.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 24, 2022 om 19:08
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Harry,

Bedankt voor uw antwoord.

Helaas had Samsung  in december geen Chromebook te koop, maar ik ben tevreden met de HP.

Het enige nadeel is,dat de printer soms niet goed wordt aangestuurd (moet steeds "schoongemaakt" worden).

Ik ben geen gamer.

ne
door neodutchio Aug 24, 2022 om 19:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ach ja, je moet iets om reclame te maken he.

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Aug 25, 2022 om 10:42
420 Antwoorden / 2 Vragen

Een chromebook en een printer gaan lang niet altijd samen. Heel veel mensen komen er pas te laat achter dat hun printer niet geschikt is voor gebruik met hun nieuwe chromebook.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 25, 2022 om 11:56
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Franske,

Ik heb dit ook gemerkt.

Gelukkig heb ik mijn oude MacBook pro nog om probleemloos te printen.

Maar qua snelheid is een Chromebook perfect en je hoeft je ook geen zorgen te maken over virussen.

Ook updates gaan razend snel.

Misschien koop ik in de toekomst een aparte HP printer,ik heb nu een Epson printer.

Franske1958
door Franske1958 Aug 25, 2022 om 12:20
420 Antwoorden / 2 Vragen

Afgelopen Januari heb ik ook een chromebook erbij gekocht. Wilde er een hebben naast mijn laptop. Dit omdat een chromebook veel sneller is en veel sneller opstart en veel langer meegaat voordat ie weer opgeladen moet worden dan een laptop.Ik gebruik hem alleen om te mailen en dingen op te zoeken. Dat gaat stukken sneller dan die laptop.  Zo gauw ik perse moet printen, dan pas gebruik ik mijn laptop. Die kan tenminste wel bedraad overweg met mijn HP107w.

panter22
door panter22 Aug 25, 2022 om 14:17
6599 Antwoorden / Vragen

@Geborenamsterdammer, heb je al eens op deze site gekeken?
https://epson.com/Support/Printers/sh/s1

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 25, 2022 om 18:34
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,

Bedankt voor de tip.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 25, 2022 om 18:35
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Franske1958,

Welk merk en type Chromebook heeft u gekocht?

Franske1958
door Franske1958 Aug 26, 2022 om 07:58
420 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo "geboren amsterdammer"

In heb even gekeken op de papieren die erbij zaten.  Het is  DEZE  die ik heb gekocht.

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Aug 25, 2022 om 20:24
725 Antwoorden / 1 Vragen

NEE, Cromebooks zijn overal slecht, en hebben vrijwel altijd internet nodig om goed te werken.

Voor de prijs van 480 euro die je gaf via een link in de comments, kan ik gelijk zeggen: NEE koop een windows laptop.
480 euro voor een cromebook is veel te veel, en dan vooral voor 1 met een Intel celeron.

Wat is uw budget voor een nieuwe laptop, afhankelijk van uw budget zijn er tientallen betere opties

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 26, 2022 om 00:45
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Miennaamishaaz,

Ik heb inmiddels allang een HP Chromebook gekocht (was in december 549 euro).

De snelheid van een Chromebook zou ik niet meer willen missen.

Ook is de overstap van een Apple Macbook pro naar een Chromebook te overbruggen.

Ik ben wel benieuwd naar de "tientallen betere opties" ,graag met toelichting.

Ik ben overigens aan het sparen voor een nieuwe Macbook pro.

mi
door miennaamishaaz Aug 27, 2022 om 15:22
725 Antwoorden / 1 Vragen

@amsterdammer
Betere opties zijn afhankelijk van uw budget.
En wat u allemaal met de laptop wil gaan doen.

Gezien u zegt te sparen voor een Macbook, verwacht ik dat uw budget max 1500-2000 euro is.

Enkele voorbeelden van betere alternatieven:
Lenovo Yoga 7 14IAL7
Lenovo IdeaPad Flex 5
Asus ZenBook Flip S UX371EA
ASUS ZenBook 14X OLED
ASUS ZenBook Pro 15 OLED
ASUS ROG Flow X13 [Dit is de laptop die ik gebruik, [meer voor onderweg/vakantie, is een geweldige laptop, zeker een aanrader]]

Momenteel zijn er vrij weinig laptops op vooraad.

Mijn ROG X13 heeft de volgende specs
CPU: Ryzen 9 5900hs
GPU: Gtx 1650
Ram: 16GB
SSD: 512GB

[512GB is in principe voldoende, je kan altijd nog een externe HDD of SSD erbij kopen, kwa prijs is dit vele malen goedkoper, dan een laptop met een grotere SSD]

Met de Nieuwe generatie Intel/Ryzen CPU's is het momenteel nog niet duidelijk wat de specs/performance zijn van deze CPU's.
Dus hiervoor kan ik nog geen suggesties geven voor laptops met deze generatie CPU's omdat deze nog niet uit zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 28, 2022 om 21:40
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Meinnaamishaaz,

Uw laptop kost 1799 euro online en dar vind ik best prijzig voor een Asus.

Vindt u ook niet dat een Chromebook genoeg is om te basisinternetten?