f.weele
door f.weele Sep 25, 2011 om 14:14
Computers & telefonie

Is er verschil tussen div. microsoft programma's?

Van microsoft/windows zijn er drie typen programma's voor het verwijderen van schadelijke software, t.w.
Windows defender,
Microsoft Safety scanner,
mrt.exe (openen met start en intypen in zoekvak).
Is er enig verschil in deze programma's?

908 6 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2011 om 14:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is inderdaad verwarrend, van Microsoft Safety Scanner had ik zelf nog niet gehoord.

Windows Defender is software tegen spyware, die (mits ingeschakeld) permanent op de achtergrond draait.

Daarnaast heb je dus Microsoft Safety Scanner (waarmee u uw pc on-demand kunt scannen en virussen, spyware en andere schadelijke software kunt verwijderen) die je zelf kan downloaden en kan gebruiken en Windows Malicious Software Removal Tool (mrt.exe) die je automatisch binnenhaalt via Windows Update (en die ook automatisch eenmalig op de achtergrond draait).

Je hebt overigens ook nog Microsoft Security Essentials wat je dus kan installeren als permanente oplossing (gratis anti virus software die altijd draait).

f.weele
door f.weele - Sep 25, 2011 om 15:32
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@ diumenge, bedankt voor je antwoord.
Windows Defender draait gewoon mee op mijn pc, maar soms wordt deze uitgeschakeld door AVG beveiliging.
Een enkele keer gebruik ik deze twee andere programma's, maar ik heb het idee
dat ze praktisch hetzelfde zijn in hun uitvoering.
m.vr.gr.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2011 om 18:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klopt ja, ik heb ze beide 's laten draaien uit nieuwsgierigheid, en ze lijken wel heel erg op elkaar. Het lijken me typisch programma's voor noodgevallen.

gsm
door gsm - Sep 25, 2011 om 23:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Waarschuwing voor computers met slechts 512 Mb geheugen.

De Microsoft scanners geven problemen op oudere Windows XP computers met slechts 512 MB werkgeheugen. De PC's lopen bijna helemaal vast op Windows Defender of op Microsoft Security Essentials, terwijl de harde schijf dan alleen nog heftig bezig lijkt met het wisselbestand. De gratis versies van Avast en van Antivir lopen wel goed met 512 MB aan geheugen. AVG heb ik niet getest maar vormt denk ik ook geen probleem.

gsm
door gsm - Sep 25, 2011 om 23:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

MSE, Windows Defender en de Safety scanner zijn zogenaamde antivirusscanners.
MSE is een eenvoudige, maar wel redelijk goede, scanner die voor de gebruiker de minste hoofdbrekens oplevert.

Het Malicious Software Removal Tool (programma voor het verwijderen van schadelijke software) wordt op regelmatige basis als een KB (update) verspreid.
De nieuwste versie kun je ook downloaden en daarna uitvoeren. Dat gebeurt dus echter ook al regelmatig automatisch als de zogenaamde update wordt uitgevoerd. Het verwijdert alvast de meest beruchte en schadelijke virussen.

f.weele
door f.weele - Sep 26, 2011 om 07:52
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@diumenge & @gsm, bedankt voor jullie antwoorden.
m.vr.gr.