Hu
door Huub Bosch Mar 28, 2018 om 13:46
Computers & telefonie

Is het gebruik van GSM Repeaters toegestaan?

In juli 2017 kocht ik via GSm Repeater Shop een repeater wegens slecht bereik voor de GSM in ons nieuwbouwhuis.
Ik krijg nu van Agentschap Telecom eenbrief dat hiervoor een vergunning ndig is van het agentschap en dat die niet verleend worden.
Als ik de repeater niet demonteer riskeer ik een boete van 500 - 2000 euro.
28 maart met de leverancier gebeld. Zij kennen dit standpunt en geven aan dat dit in de 'vraag en antwoord' staat op hun site. Bij de koop hebben zij daar geen melding van gemaakt. Ze zijn ook niet bereid de repeater terug te nemen. Zij bieden deze repeaters nog steeds aan op hun site zonder waarschuwing. Zij hebben wel de adresgegevens moeten afstaan aan het agentschap. Wij zijn daar niet van op de hoogte gesteld. Wat kan hieraan gedaan worden? Zou deze verkoop niet verboden moeten worden. Het gaat hier om een aakoop van €626,78 waar ik dus niets aan heb. Heeft het nemen van juridische stappen zin?

21157 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 28, 2018 om 13:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Huub Bosch ,

Lees ook hier ,  klik op de rode regels .

https://tweakers.net/nieuws/126449/agentschap-telecom-verscherpt-controle-op-illegaal-gebruik-netwerkrepeaters.html

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/repeaters

Staat inderdaad op de site van Gsm Repeater Shop , bij veelgestelde vragen :

Is het gebruik van GSM repeaters binnen de EU toegestaan?

Binnen de Europese Unie (Richtlijn 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad) is de handel in GSM repeaters vrij toegestaan. In veel landen, waaronder Nederland, België en Duitsland dient de gebruiker voor ingebruikneming eerst officieel schriftelijk toestemming te vragen aan de provider  De reden hiervoor is dat de providers deze GSM frequenties hebben aangekocht en willen voorkomen dat er storing (door inferieure apparatuur of door incorrecte installatie) wordt veroorzaakt op hun netwerk. Toestemming word in de praktijk zelden tot nooit gegeven ongeacht het merk apparatuur of de instantie of particulier die het aanvraagt. De mobiele providers voelen zich niet verantwoordelijk voor de dekking binnenshuis. Dit kunnen zij logischerwijs ook niet zijn, gezien de vele verschillende bouwconstructies.De repeaters die wij aanbieden zijn uitsluitend voor gebruik binnenshuis en veroorzaken, mits correct geïnstalleerd, geen storing of ruis op het netwerk van de providers of in uw directe omgeving. Ons bestaansrecht is goed werkende apparatuur leveren voor een betaalbare prijs. Wij hebben inmiddels vele tevreden klanten die onze GSM repeaters met veel plezier en probleemloos gebruiken.

Voor verdere informatie ,

https://www.gsm-repeater-shop.nl/faq/#answer7

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2018 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet tegen wie u juridische stappen zou willen nemen.

Maar als voorbeeld, je kunt overal marifoons kopen, maar je mag die aan de wal niet gebruiken en je moet daar voor aan boord een vergunning hebben en zelfs een bedieningscertificaat.

Maar dat hoeft een verkoper van zo’n apparaat u natuurlijk niet te vertellen,

hutch
door hutch - Mar 28, 2018 om 14:29
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik denk niet dat dit veel zin heeft.

Maar bij een 'bedrijfje' dat dergelijk apparatuur verkoopt zonder dat hiervoor duidelijk en vooraf (!) wordt gewaarschuwd (dus al van meet af aan) zouden ze mij nooit meer weer zien. En hiervoor waarschuwen bij de FAQ is zoiets als: ik moet het mededelen, maar ik verstop die mededeling zo goed mogelijk. Dan trapt er altijd wel iemand in en dat is dan weer mooi (financieel gezien) meegenomen.

Dit 'bedrijfje' weet dondersgoed dat er velen intrappen en dan achteraf met een simpele verklaring komen dat de klant dit had kunnen weten door de hele website door te ploegen, vind ik achterbaks en oneerlijk handel drijven.

Ik zou voor dit 'bedrijfje' extra waarschuwen op social media.

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2018 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat als je dat spul in een winkel gaat kopen, dat nog wel gezegd wordt. De Ts bestelt het per internet. Hij moet daar toch ook naar gezocht hebben ivm zijn probleem.

hutch
door hutch Mar 28, 2018 om 14:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dit 'bedrijfje' kan die waarschuwing ook duidelijk bij het artikel zelf plaatsen. Zelfs bij het artikel onder het kopje 'extra informatie' staat geen waarschuwing, terwijl deze juist onder dat kopje had kunnen staan. Dan weet men waaraan men begint. Maar dan verkopen zij bijna niets meer. Ik vind dit een oneerlijke handelspraktijk. De klant zolang mogelijk in het ongewisse laten. Voor een dergelijk 'bedrijfje' dient veel gewaarschuwd te worden.

hutch
door hutch - Mar 28, 2018 om 14:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik adviseer TS dan ook om dit door te geven aan Consuwijzer.nl

hutch
door hutch - Mar 28, 2018 om 14:55
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Artikel 193B Burgerlijk Wetboek, boek 6:

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2018 om 16:10
16827 Antwoorden / 202 Vragen

'Uiteraard'is daar een vergunning voor verplicht.
Omdat een en ander klaarblijkelijk wel op de website wordt vermeld heeft een actie uwerzijds geen enkele zin en kan alleen maar kosten met zich meebregen.

Vraag uw provider of die geen oplossing voor u heeft.

jo
door jorisw - Mar 28, 2018 om 16:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het eerste logootje op die site wel grappig: een duimpje omhoog met "Professionele kwaliteit. CE certified". Mooi dat het het CE certified is, maar dat heeft totaal niets met professioneel te maken. Ieder elektronisch apparaat moet CE certified zijn. Het zegt dus wel genoeg over zo'n bedrijf....

wi
door wilhelmina59 - Mar 28, 2018 om 17:31
512 Antwoorden / 0 Vragen

Heb een linkje waarin hierop wordt ingegaan.
https://tweakers.net/nieuws/126449/agentschap-telecom-verscherpt-controle-op-illegaal-gebruik-netwerkrepeaters.html

marita5
door marita5 Mar 28, 2018 om 18:56
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@wilhelmina59 , het linkje staat er al .

je
door jeroenv1990 - Apr 3, 2018 om 10:24
1 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen Huub,

Ik zit in dezelfde situatie, alsmede een collega.
Neem even contact met me op via mailadres jeroenv1990[at]gmail.com
Wellicht staan we samen sterker.

Bedankt.

er
door ereemst - Mar 20, 2019 om 02:05
1 Antwoorden / Vragen

Jullie hebben allemaal gelijk, maar zolang de telecom provider geen oplossing bieden zal deze markt blijven bestaan, websites zoals http://gsmversterkers.nl mogen verkopen maar jij als klant mag hem niet aanzetten dus als je besluit om er 1 aan de schaffen koop hem dan bij hun, dan weet je in het ieder geval dat hij niet stoort. de hiboost repeaters storen niet als je ze installeerd zoals het moet. de kantetkening is dat het niet mag maar de telco laten het toe als ze niet storen. Dit omdat ze ook geen oplossing hebben voor de particulier die in een randgebied woont.

gerbera
door gerbera Mar 20, 2019 om 12:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dit topic is al een jaar oud dus zal de TS wel over de schrik heen zijn.

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 20, 2019 om 11:01
423 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan diverse dingen kopen die legaal verkocht mogen worden, maar die je (bijna) niet mag gebruiken.
Voorbeeld: blauw zwaailicht voor op de auto
is zo te koop maar als je deze op je auto zet ( zelfs als er geen lamp in zit) dan krijg je direct een hoge boete
En de verkoper vertelt dat niet want je dient zelf te weten of je het wel of niet mag hebben

gerbera
door gerbera Mar 20, 2019 om 12:10
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dit topic is al een jaar oud dus zal de TS wel over de schrik heen zijn.

r.kemperman
door r.kemperman Mar 20, 2019 om 15:35
423 Antwoorden / 4 Vragen

@gerbera
je hebt gelijk. Ik had niet naar de startdatum gekeken.
Stond bij actueel ..........

gerbera
door gerbera Mar 20, 2019 om 15:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Komt door @EREEMST die gereageerd had, komt de Topic weer bovenaan drijven;-)