mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Nov 17, 2019 om 11:06
Computers & telefonie

Is opladen tot 100 procent schadelijk?

Klopt dat het telkens tot 100 procent opladen van je telefoon slecht is voor de batterij? Las ergens dat je beter tot circa 80 procent kunt opladen. Ik laad altijd netjes op tot 100. Waarom zou helemaal laden schadelijk zijn...?

21032 17 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2019 om 11:11
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Zonder in technische details te treden, 100% laden is niet schadelijk wel schadelijk is als u de batterij steeds bij die 80%, dus 20% verbruik, zou opladen naar 100%. Het is goed de batterij af en toe regelmatig tot het minimale, rond de 50%, te gebruiken en daarna op te laden.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Nov 17, 2019 om 11:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor wat het waard is, volgens deze pagina (van Coolblue) is het inderdaad beter de batterij tot 90% op te laden. Ik laat mijn telefoon altijd tot 100% laden, nog nooit een probleem mee gehad, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal om vast te stellen dat dit slecht is voor de levensduur van de batterij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 17, 2019 om 11:17
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Een accu of batterij die niet tot 100% zou kunnen worden opgeladen is ondeugdelijk.

M.b.t. het opladen is wel van belang welk soort accu of batterij u heeft want er zijn nieuwere modellen waarbij het juist nadliger kan zijn als ze voortdurend eerst helemaal of vrijwel leeg zijn alvorens weer op te laden zoals bijv.de hedendaagse e-bike accu's (de meeste). Daarvan wordt juist aangeraden om ze na ieder gebruik of tenminste iedere drie weken op te laden (zoals voor de accu in mijn fiets wordt aanbevolen).
Let op dat u nooit batterijen of accu's oplaadt als u zelf afwezig bent. Dat om reden van de mogelijkheid van brandgevaar.

rebek
door rebek Nov 19, 2019 om 21:45
228 Antwoorden / 97 Vragen

En ook buiten de fiets als het even kan. Ik leg mijn accu altijd op de metalen bovenplaat van het gasfornuis vrije lucht rondom. Dit geld ook voor de oplader

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 17, 2019 om 11:17
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Als u toch aan het opladen bent kunt u beter tot 100% doorgaan omdat dit voor de batterij beter is. (Ooit gelezen).

jo
door jorisw - Nov 17, 2019 om 11:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het laadcircuit in je telefoon zorgt voor een optimale lading. Daar hoef je je als gebruiker niet druk over te maken.

Topantwoord

gsm
door gsm - Nov 17, 2019 om 11:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Voor een nieuwe batterij geldt altijd eerst tot 100% opladen voordat het apparaat los van de oplader gebruikt wordt.
De eerste paar keer daarna de batterij weer tot 100% opladen, maar pas nadat de telefoon waarschuwt voor een bijna lege batterij.
De telefoon nooit helemaal leeg (en liever ook niet helemaal vol) wegleggen en dan voor langere tijd niet gebruiken.
Voor de rest maakt het niet zoveel uit.

Teveel opladen kan in principe niet  omdat de elektronica het opladen op tijd stopt.
Maar als de elektronica van de oplader, van de telefoon, of van de batterij zelf niet deugt, of te warm wordt, dan kan er brand ontstaan tijdens het opladen. Het toestel kan dan zelfs ontploffen. In het gunstigste geval wordt alleen de batterij beschadigd bij te lang opladen of oververhitting.

Belangrijk: Zorg bij het opladen vooral dat de telefoon en de oplader voldoende koeling krijgen en dus niet te warm kunnen worden onder bijvoorbeeld een deken, in een te warm hoesje of iets dergelijks, of in de zon. Gebruik bij voorkeur de originele oplader, die bij het apparaat hoort.

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2019 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik leg mijn telefoon al jaren elke nacht standaard aan de lader zonder enig probleem.

Donuts
door Donuts - Nov 17, 2019 om 12:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet schadelijk,  maar opladen tot maar 80% en niet tot 100% schijnt de levensduur van de batterij te bevorderen. Dat is de melding die Samsung gaf bij mijn smartphone en tablet. Ik laad dus maar op tot 80%.

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 18, 2019 om 12:53
509 Antwoorden / Vragen

Gebruik altijd de originele meegeleverde lader. Het stopt het laden automatisch tot 100% laden is geen probleem voor de accu.

mo
door mof - Nov 18, 2019 om 13:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een goede fabrikant bouwt zijn hard en software zodanig dat de telefoon nooit maximaal wordt opgeladen. Als u 100% opgeladen ziet staan is de telefoon batterij opgeladen tot het punt dat nog geen schade optreedt.

Topantwoord

ma
door malty - Nov 18, 2019 om 14:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Tot 100% opladen is, volgens de publicaties die ik kan vinden, wel slecht voor de levensduur van een smartphone batterij.
Een van de artikelen,
https://gearpatrol.com/2019/10/03/smartphone-lithium-ion-charging-tips/

ja
door jan24 - Nov 18, 2019 om 16:03
109 Antwoorden / 4 Vragen

Als het gaat om levensduur van de accu/batterij is minder van belang to hoever je oplaadt, 100% bijvoorbeeld.
Maar eerder wanneer je oplaadt. Advies wat mij bekend is, laat nooit de accu tot het minimum leeg gaan. Het kan geen kwaad om bij 20% al aan de oplader te leggen. Vergt minder energie van de accu dan wanneer je deze oplaadt vanaf het moment dat deze al bijna leeg is.
Capaciteitsverlies zal altijd na verloop van tijd optreden. Evenals de levensduur ervan.

ho
door honda98 - Nov 18, 2019 om 17:18
103 Antwoorden / 1 Vragen

de batterij lader schakeld van zelf uit als hij vol is dit kun je voelen aan de lader. als hij laad is de lader warm en als de accu vol is is de lader koud. en het maakt niet uit als je hem oplaad bij voorbeeld 50% of minder. maar leeg mag hij niet zijn er moet dan toch voor 19% in zitten

Topantwoord

endemion
door endemion - Nov 18, 2019 om 17:50
237 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien handig om te vermelden dat we het over li-ion (dat is een afkorting for lithium-ion) batterijen hebben.

Als je dat eenmaal weet is een zoekopdracht in je lievelingszoekmachine een stuk effectiever. Zo zou je makkelijk bij de wiki pagina uit moeten kunnen komen welke in dit geval een prima samenvatting levert mbt dit soort batterij en levensduur (NL versie wiki pagina).

Zo staat daar oa het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu#Levensduur

Levensduur

Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu haar capaciteit verliest, al wordt zij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de accu volledig is opgeladen.

BewaartemperatuurCapaciteitsverlies na 1 jaarCapaciteitsverlies na 1 jaar
  (half-opgeladen batterij) (volledig opgeladen batterij)
0 °C 2% 6%
25 °C 4% 20%
40 °C 15% 35%
60 °C 25% 40% (na 3 maanden)

Bron: BatteryUniversity.com

Vanwege de hoge kostprijs van Li-ion-accu's is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:

Bewaren:

  • Bij een koele omgevingstemperatuur (< 25°C)
  • Niet leeg bewaren, maximaal opgeladen tot 80%

Tijdens gebruik:

  • Niet geheel op- of ontladen. Indien mogelijk de accu tussen 30 en 80% van haar capaciteit houden zorgt voor een maximale levensduur. Een diepe laadcyclus is slechts sporadisch nodig bij smartaccu's om deze te kalibreren.
  • Zo veel mogelijk opladen met gebruik van netvoeding. Het gebruik van snelladers vermijden.

De fabrikanten leveren hun Li-ion-accu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed.

br
door brui0929 - Nov 18, 2019 om 19:49
634 Antwoorden / 10 Vragen

100% opladen kan geen kwaad. Laad de telefoon op bij 10% het is af te raden om tussentijds op te laden. Wanneer u dit wel doet zal bij de volgende keer als de batterij bij 50% is opgeladen de telefoon aangeven dat de batterij leeg is.
wanneer de telefoon is opgeladen en na 2 uur leeg is is de batterij defect,

rebek
door rebek - Nov 19, 2019 om 21:40
228 Antwoorden / 97 Vragen

Je kunt opladen wanneer en hoeveel je wilt, wel is mijn eigen ervaring dat als ik meerdere keren achtereen te snel (boven15%) of te weinig oplaad dat de accu sneller leeg is.
Meten is weten

rebek
door rebek - Nov 19, 2019 om 21:48
228 Antwoorden / 97 Vragen

Let wel altijd op dat je telefoon vrij is van warmtebronnen tijdens opladen ,niet op een kussen oid, en als je het voor het slapengaan doet zorg dat er een tijdschakelaar tussen zit. Om oververhitting te voorkomen