na
door nathalie8 Mar 28, 2015 om 13:13
Computers & telefonie

Kan ik PostNL aansprakelijk stellen voor het vermissen van een pakketje

Ik heb vorige week mn oude telefoon ingeleverd bij het postkantoor in de daarvoor bestemde retourenvelop met formulier omdat het een lease toestel was. Bij t postkantoor konden ze me geen ontvangstbewijs geven omdat die envelop gewoon door de brievenbus moest. KPN heeft specifiek gezegd dat dit niet mocht en dat het als antwoordnr.verzonden moest worden. Alsnog inleverd bij t postkantoor "komt wel goed, dan maar zonder bewijs", dacht ik nog. Nu kreeg ik n mail van KPN dat ze wel de retourenveloppe hebben ontvangen maar zonder telefoon! ! Nu moet ik het toestel betalen plus een boete!!!! Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Mijn telefoon moet namelijk gestolen zijn bij PostNL. Ik heb KPN al gemaild met bovenstaand verhaal. En gevraagd of ze dan bij die retourenveloppe ook mijn formulier hebben ontvangen. Kan ik PostNL aansprakelijk stellen voor het verdwijnen van mijn telefoon. Duidelijk is dus dat mijn oude telefoon is gestolen of kwijtgeraakt....! En is het normaal dat je geen ontvangstbevestiging krijgt als je een pakketje inlevert bij PostNL? Want KPN en PostNL spreken elkaar dus volledig tegen....

14507 43 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Mar 28, 2015 om 13:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U had de telefoon in een doos moeten stoppen, dan is het geen brievenbuspost meer en krijg je altijd een track & trace.

na
door nathalie8 - Mar 28, 2015 om 13:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!
Ik heb speciaal een retourenveloppe van KPN gekregen om deze telefoon in te doen.
Zodat ik het gratis kon verzenden
De vraag is nu of ik PostNL aansprakelijk kan stellen voor het verdwijnen van mijn telefoon. Plus dat zij dus eigenlijk mijn pakketje weigerden omdat ik een ontvangstbevestiging wilde. Ik neem toch aan dat dit eigenlijk niet geweigerd had gemogen...??!!

mahadma
door mahadma - Mar 28, 2015 om 14:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Je krijgt alleen een afgiftebewijs als je aangetekend verstuurd, of per pakketpost, briefpost krijg je nooit een verzendbewijs van.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Mar 28, 2015 om 15:09
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ook ik heb die discussie met PostNL en KPN gevoerd vorig jaar oktober. PostNL en KPN wijzen met het vingertje naar elkaar. Als je volgens instructie van KPN je telefoon opstuurt, krijg je geen verzendbewijs van PostNL. En KPN dreigde mij dat als ik niet volgens hun voorwaarde terugstuurde, zij het pakje niet aan zouden nemen. PostNL gaf aan dat de regels zouden veranderen, maar schijnbaar nog steeds niet gebeurd. Ik heb inderdaad de envelop zo vol met oud karton gepropt, dat hij niet meer door de brievenbus paste en het is gelukkig goed gegaan.

diumenge
door diumenge - Mar 28, 2015 om 15:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die ontvangstbevestiging is helemaal niet meer relevant, de envelop is immers ontvangen. Alleen de inhoud niet. Een telefoon in een envelop versturen is natuurlijk heel onverstandig, ook al zegt KPN dat het zo moet. Natuurlijk kan je PostNL aansprakelijk stellen, alleen dat zullen ze afwijzen. Hun stelling zal zijn dat je het maar verzekerd had moeten versturen. Zo gaat dat helaas bij dat bedrijf.

ro
door ron530 - Mar 28, 2015 om 15:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Kosteloos bij een PostNL Postkantoor. Geef aan dat je de retourenvelop als antwoordnummer pakketverzending wilt versturen. Als inleverbewijs ontvang je dan een track & trace bewijs. Bewaar deze goed. "
Bij het inleveren moet een misverstand zijn ontstaan over de manier van verzenden. Helaas heeft u nu geen enkel bewijs dat de gsm daadwerkelijk in de enveloppe zat want het gewicht van de enveloppe is onbekend. Wel triest voor u maar zonder bewijs staat u niet sterk.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Mar 28, 2015 om 15:18
330 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 15:12]"Kosteloos bij een PostNL Postkantoor. Geef aan dat je de retourenvelop als antwoordnummer pakketverzending wilt versturen. Als inleverbewijs ontvang je dan een track & trace bewijs. Bewaar deze goed. "
Bij het inleveren moet een misverstand zijn ontstaan over de manier van verzenden. Helaas heeft u nu geen enkel bewijs dat de gsm daadwerkelijk in de enveloppe zat want het gewicht van de enveloppe is onbekend. Wel triest voor u maar zonder bewijs staat u niet sterk.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Mar 28, 2015 om 15:19
330 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 15:12]"Kosteloos bij een PostNL Postkantoor. Geef aan dat je de retourenvelop als antwoordnummer pakketverzending wilt versturen. Als inleverbewijs ontvang je dan een track & trace bewijs. Bewaar deze goed. "
Bij het inleveren moet een misverstand zijn ontstaan over de manier van verzenden. Helaas heeft u nu geen enkel bewijs dat de gsm daadwerkelijk in de enveloppe zat want het gewicht van de enveloppe is onbekend. Wel triest voor u maar zonder bewijs staat u niet sterk.

Dat is geen misverstand, PostNL geeft voor een envelop geen verzendbewijs. Dat is juist het probleem.

diumenge
door diumenge - Mar 28, 2015 om 15:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus maak je er een pakketje van met als adres het antwoordnummer.

sw
door swat1500 - Mar 28, 2015 om 16:39
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt PostNL aansprakelijk stellen maar als u niet verzekerd verzonden hebt krijgt u alleen de verzendkosten vergoed. Ook dat laatste is nog maar de vraag want de envelop is aangekomen.

na
door nathalie8 - Mar 28, 2015 om 18:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!! Als ik het zo lees heb ik dus eigenlijk geen poot om op te staan. De regels tussen postnl en kpn spreken elkaar tegen en als consument ben je op elke manier dus de pineut. Maar is het niet vreemd dat postnl dit probleem vaker heeft gehad en het internet vol staat met dit soort problemen??? Er moet dan toch een keer actie ondernomen worden??

zoekster
door zoekster - Mar 28, 2015 om 20:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Even een misverstand uit de weg ruimen.

Er moet WEL een verzendbewijs worden afgegeven bij een brievenbuspakje.

klik HIER

Dus wat door sommigen wordt beweerd klopt niet. Ik heb zelf ook wel eens een boek verstuurd dat door de brievenbus ging en kreeg een verzendbewijs.
Het is dus vreemd (en ook een beetje verdacht) dat u geen verzendbewijs heeft gekregen. Daar zou ik zeker contact over opnemen met Post.nl en het postagentschap waar u gebruik van heeft gemaakt daar bekend maken, want ze handelen daar niet volgens de regels.
Zet uw klacht over post.nl (en dat postagentschap) op de klachtenkompas.nl misschien krijgt u daar nog wat voor elkaar.

Wat betreft bewijzen dat u inderdaad een telefoon in de enveloppe had gedaan, dat is helaas niet te bewijzen nu u het niet verzekerd heeft verstuurd.

Heel naar dat uw telefoon is gestolen.

mahadma
door mahadma - Mar 29, 2015 om 00:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik HIER klik, kan ik brieven tot 2 kilo versturen. Daar krijg je geen ontvangstbewijs/verzendbewijs voor. Ik vermoed, dat doordat de telefoon zo klein en licht is het ding als brief verstuurd is.

zinook
door zinook - Mar 29, 2015 om 08:23
261 Antwoorden / 7 Vragen

Uw envelopje had verzonden kunnen worden als brievenbuspakket. Dan had u een track en trace code gekregen. Alleen wat zou er aan hebben? Het envelopje is aangekomen bij KPN. Dus als u de track en trace gevolgd zou hebben op internet, had u kunnen zien dat deze is aangekomen. Meer niet.

U geeft aan dat het adres een antwoordnummer bevatte. Als u de brief afgegeven hebt om te laten registreren zal de medewerker dit hebben moet ingeven in de computer dat het een antwoordnummer is en dan print de computer automatisch een bewijs uit. Dat de envelop dan alsnog in de brievenbus gaat, dat kan. Maar u heeft dan sowieso een bewijs.

Maar zoals ik het lees, heeft de postnl medewerker dit envelopje aangenomen, gezien dat het een antwoordnummer was en u het advies gegeven deze in de brievenbus te stoppen. Een antwoordnummer is gratis en portokosten zijn niet nodig. De medewerker hoeft brieven aan antwoordnummers ook niet in te geven in de computer, alleen pakketten. De medewerker heeft goed advies gegeven. Misschien had ze kunnen doorvragen of u toch echt niet een bewijsje wilde van verzenden. Maar ook u had kunnen aangeven dat u echt een bewijsje wilde, dan had ze dit kunnen ingeven in de computer. Of dit gedaan is, kan ik niet uit uw verhaal opmaken.

Maar zoals ik al zei: de envelop is aangekomen, dus al had u de track en trace code, dan had u helaas nog niets om op te staan.

ro
door ron530 - Mar 29, 2015 om 10:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als er een track and trace bewijs wordt afgegeven staat daar ook het gewicht van het pakket op, een lege enveloppe weegt niets maar met inhoud dan weer wel.

wwassink
door wwassink - Mar 30, 2015 om 11:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is het meest nutteloze om met deze firma in de strijd te gaan ze liegen en ontkennen de hele zaak aan elkaar, ik spreek uit ervaring in het bezorgen van post naar een rechtbank, dit verhaal kost mij +/- 960 euro aan deurwaarderskosten, zij verzinnen van alles om er maar onderuit te komen, oftewel zij maken er een melding van,, ja even later om in de vuilnisbak te gooien, de etters.!!!!!

Mvg
Willem

je
door jebboone - Mar 30, 2015 om 11:43
5 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar ik snap niet dat u zoiets niet aangetekend verstuurd! Beetje dom zoals M. zou zeggen !
Het is ook natuurlijk ook slim van KPN, die kunnen op deze manier goede zaken doen, ze weten
immers dat mensen die zo'n enveloppe willen gebruiken, hier beslist niets extra voor willen betalen.
Zoals gewoonlijk valt dit onder " goedkoop meestal duurkoop" . Misschien volgende keer nadenken, zeker met een lease product !!!

simon55
door simon55 - Mar 30, 2015 om 11:46
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik via post nl iets verstuur wat ik regelmatig doe vraag ik altijd n bewijs en krijg dat simpelweg dus wat sommigen beweren klopt niet daar heeft zoekster gelijk in

ge
door gert949 - Mar 30, 2015 om 11:54
10 Antwoorden / 0 Vragen

In dit soort gevallen,stap in de auto en rij naar het dichts bijzijnde KPN businesse center en lever hem persoonlijk in,ben je van alle ellende af

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2015 om 11:55
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Simon55,

als ik bij een post"kantoor" gewoon een standaard brief afgeef, met een 1 frankering, krijg ik toch mooi geen reçu ........ die gaat gewoon de zak in.

koekeloer
door koekeloer - Mar 30, 2015 om 12:01
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 14:44]Je krijgt alleen een afgiftebewijs als je aangetekend verstuurd, of per pakketpost, briefpost krijg je nooit een verzendbewijs van.

Voor een zgn brievenbuspakje krijg je wel een T&T code.

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2015 om 12:04
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Voor een brievenbuspakje wel, maar voor een standaard "1" enveloppe of een "gewone" enveloppe met een antwoordnummer, krijg je niet ALTIJD een t&t. Als je dat antwoordnummer op een pakje plakt ligt het verhaal heel anders.

vr1944
door vr1944 - Mar 30, 2015 om 12:35
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ook bij een track en trace zending kan de telefoon gestolen worden dus dat maakt geen enkel verschil want de lege envelop is ontvangen. Je had de kwetsbare telefoon in een doosje moeten verzenden met de (gedeelte)enveloppe op de geplakt. Dit soort breekbare apparaten horen niet een enveloppe . Dat weten bij de KPN ook wel.Jij maakt als verzender uit hoe je iets verstuurd en niet de ontvanger.

clio23
door clio23 - Mar 30, 2015 om 12:42
46 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de afgelopen maanden twee toestellen moeten terugsturen waarvan het abonnement was afgelopen 1 van KPN en een van Telfort alle twee op dezelfde manier in de envelop die je wordt toegestuurd en waarbij duidelijk in de brief vermeld staat dat je een ontvangstbewijs moet krijgen (en dat krijg je ook, zonder vragen) en dat is gewoon goed gegaan. Je had de envelop natuurlijk nooit moeten afgeven want wie zegt dat de telefoon in de envelop heeft gezeten. Jouw woord tegen dat van TNT en dat verlies jij altijd want je hebt je niet aan de opdracht gehouden. Je moet nooit een pakket of iets dergelijks afgeven zonder bewijs van aflevering.

karelstromph
door karelstromph - Mar 30, 2015 om 13:07
95 Antwoorden / 5 Vragen

In principe is degene die schade heeft veroorzaakt voor de reparatie dezes aansprakelijk. Het is echter een kwestie van bewijsvoering. Als u kunt bewijzen, dat er schade is veroorzaakt door de tegenpartij kunt u hem aansprakelijk stellen. Zo te zien zal het niet gemakkelijk zijn, maar soms lukt het wel, juist door het gedrag en acties van de andere partij.

Wat betreft de stellingen omtrent de verzekering, slaan deze nergens op. Een verzekering dient om stukken kwijt te raken en kan niet verplicht worden door een derde. Overigens blijft de premie ook al is het laag WEL verlies.

Sterkte ermee

karelstromph
door karelstromph - Mar 30, 2015 om 13:08
95 Antwoorden / 5 Vragen

herstel

Wat betreft de stellingen omtrent de verzekering, slaan deze nergens op. Een verzekering dient NIET om stukken kwijt te raken en kan niet verplicht worden door een derde. Overigens blijft de premie ook al is het laag WEL verlies.

sw
door swerkman - Mar 30, 2015 om 13:22
29 Antwoorden / 10 Vragen

Voordelen Brievenbuspakje
Verzendstatus volgen. Ook mogelijk met de PostNL app
Altijd een verzendbewijs
Voordelig tarief van 3,95 euro
Verzenden tot maar liefst 2 kg

Dit had je moeten doen ....

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 30, 2015 om 13:44
641 Antwoorden / 77 Vragen

Vraag: Waar is de telefoon gebleven?
Was het wel een degelijke bubbeltjes-enveloppe of een gewone brief-enveloppe? Die kan gescheurd zijn en de telefoon ligt dan ergens in de goot.
En is er geen fraude in het spel? Aan de loketbediende zeggen dat er een telefoon inzit en dan toch gewoon bij de brievenpost zou ik zelf niet doen.
Ik zou er inderdaad wel een pakje van maken. Dan krijg je automatisch een track & trace.

pv
door pvanbaak - Mar 30, 2015 om 13:55
17 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt PostNL aansprakelijk stellen alleen als je het pakket aangetekend , dus verzekerd , hebt verzonden.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 30, 2015 om 15:29
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Het is overduidelijk een fout van de medewerker van PostNL, die heeft niet juist gehandeld.
Laat KPN zelf contact opnemen met PostNL, tenslotte moest jij het via hun versturen. Sowieso niet zomaar de rekening voldoen.

na
door nathalie8 - Mar 30, 2015 om 15:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties !!!!

Het word een beetje een 'woulda, coulda, shoulda' verhaal
Wat ik allemaal had KUNNEN of MOETEN doen.
Feit blijft dat ik het allemaal netjes volgens de stappen van KPN heb gedaan
Mijn telefoon in een daarvoor geleverde 'bubbeltjes' envelop gedaan en gebracht naar een POSTNL punt.
Ik moest erbij zeggen dat ik het als antwoordnummer wilde versturen. Ook dit heb ik gedaan.
Als dan de regels bij PostNL anders zijn dan bij KPN heb IK dus een probleem!
En als er dan andere mogelijkheden zijn, zoals een briefpakket of aangetekend versturen dan hadden ze dat moeten zeggen (ik verstuur namelijk nooit pakketjes over de post)

Nu is mijn telefoon dus weg, wat dus hoogstwaarschijnlijk door een medewerker van PostNL is gebeurd.
Maar goed, ik heb dus geen ontvangstbewijs van ze gekregen en kan dus niet bewijzen.
En de ene zegt dat ik wel een bewijs had moeten krijgen en de ander niet.
Het blijft allemaal wel erg vaak hoor...

Ik lees overal op internet dat mensen hetzelfde hebben meegemaakt.
Ik begrijp niet dat er nooit actie is ondernomen..!!

tedjek
door tedjek - Mar 30, 2015 om 17:44
35 Antwoorden / 23 Vragen

Integendeel tot wat de meeste van jullie zeggen; voor die speciale enveloppen om een telefoon retour te sturen krijg je wel een verzendbewijs. Ik werk zelf bij Post.nl service punt in de supermarkt in ons dorp en maak vaak genoeg mee dat mensen zo een telefoon op moeten sturen. Hij mag ook inderdaad nooit bij de brievenpost maar op de rolcontainer bij de pakketten. De fout ligt hier duidelijk bij het postkantoor waar u bent geweest. Ik hoop dat u de kosten terug krijgt.

tedjek
door tedjek - Mar 30, 2015 om 17:45
35 Antwoorden / 23 Vragen

Oja en ik vergeet erbij te vermelden dat je dadn ook een verzendbewijs moet krijgen. Wij werken zo tenminste wel met dit soort post.

simon55
door simon55 - Mar 31, 2015 om 11:11
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@ nathalie8

Hoe t verhaal ook moge heten ik wacht op n slotwoord dan ga ik t in boekvorm uitgeven

na
door nathalie8 - Mar 31, 2015 om 11:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hahahah Fijn Simon55. Mocht je nog een illustrator nodig hebben, hou ik me aanbevolen ;)

En Tedjek
Het lijkt me dan toch dat elke PostNL punt zo moet werken toch?

audb
door audb - Apr 1, 2015 om 13:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

ga naar het kantoor waar u het heb verzonden en vraag aan hun om te bevestigen dat u de envelop daar heb afgegeven en laat dit ook schriftelijk bevestigen.
Het is zo dat de verzender verantwoordelijk is voor voor de juiste verzending maar omdat Post.nl de afhandeling niet goed heeft verricht kan KPN hun verantwoordelijk stellen.
Overigens vind ik het vreemd dat KPN geen verzend doos leverde voor de telefoon.

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 1, 2015 om 13:25
641 Antwoorden / 77 Vragen

Wie zegt dat KPN de telefoon nooit ontvangen heeft? Misschien is hij na aflevering daar wel uit de enveloppe geglipt.....

na
door nathalie8 - Apr 1, 2015 om 16:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nou...jullie raden het nooit !!!

KPN belde mij net om te reageren op mijn mail.
Ze hebben Vaker Klachten gehad en hadden hier PostNL al op aangesproken...maar helaas is er dus nog niets veranderd...

Ik hoef niets te betalen en ze excuseerden zich voor alle ellende....
Heb dit inmiddels ook per mail bevestigd gekregen...

Ongelooflijk he?!

simon55
door simon55 - Apr 1, 2015 om 20:57
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@nathalie8

Allemachtig wat n prachtig eind voor t boek

door 1953 - Apr 1, 2015 om 22:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Voor € 7,95 kon u het ook aangetekend verzenden.

vr1944
door vr1944 - Apr 2, 2015 om 11:30
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Late 1 april grap ,leuk hoor !

=1953 schreef op woensdag 1 apr 2015, 22:28: Voor € 7,95 kon u het ook aangetekend verzenden.

na
door nathalie8 - Apr 4, 2015 om 09:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hahaha ja he @Simon55 dit word n bestseller,denk je niet?!

simon55
door simon55 - Apr 4, 2015 om 09:28
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Gaat als n tiereler verknocht worden @nathalie8