Karlijn Oostenrijk
door Karlijn Oostenrijk Aug 4, 2020 om 19:13
Computers & telefonie
Klacht Vodafone verlenging

Hoi,

WIe oh wie kan me helpen? Vodafone zegt dat ze niets kunnen doen en dat ik het maar moet slikken.

Onlangs heb ik mijn abonnement verlengd met aanschaf van een nieuw toestel naar aanleiding van bericht van Vodafone dat ik kon verlengen. Door een systeemfout bij Vodafone is het nieuwe contract te vroeg ingegaan.
Dit viel mij op doordat ik opeens een rekening kreeg van 198€. Vodafone bleek het abonnement 4 maanden eerder dan de verlenging in te hebben laten gaan en heeft daarom de toestellening van het oude toestel ‘€96 extra afgeschreven. Nadat ik dit constateerde direct contact opgenomen met de klantenservice op 21 juli. Een collega vertelde dat het een systeemfoout betrof en dat het afgelopen week gecorrigeerd zou worden en dat ik het bedrag van de toestellening van het oude toestel terug zou ontvangen. Leek mij prima, kan gebeuren.

Nu heb ik vandaag wederom contact gehad, ik heb de betaling nog niet ontvangen namelijk. nu krijg ik te horen dat het bedrag niet terugkomt en dat ik er maar mee akkoord moet gaan. Ik ben het hier niet mee eens en verwacht dan ook gewoon dat de verlenging ingaat bij afloop van mijn oude abonnement. Als ik dit vooraf had geweten had ik namelijk niet mijn abonnement verlengd en gewoon gewacht tot deze afliep. Dan was mijn nieuwe toestel waarschijnlijk ook goedkoper geweest.
Als bijlage de chat, waarin ze zelf toegeven dat het een systeemfout was.
Weet iemand wat te doen? Of is het echt jammer maar helaas?

Groet, Karlijn

3093 11 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Aug 4, 2020 om 19:27
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik weet niet hoe het juridisch zit maar ik mag aanemen dat je zelf ook weet wanneer je contract is ingegaan en anders staat die datum ook in je app van Vodafoon. Dat je vervolgens een berichtje krijgt van Vodafoon dat je je abonnement kan vernieuwen met een verkeerde datum dat klopt niet maar het is een aanbieding en vaak staat er in de kleine lettertjes dat je er geen rechten aan kunt ontlenen en dat de contractdatum de werkelijke datum is. En ja je moet met een toestel die je op afbetaling hebt gekocht wel alle betalingen voldoen anders is het toestel niet van jou.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 4, 2020 om 19:28
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Karlijn,

Heb je je abonnement verlengd in een Vodafone winkel?

Karlijn Oostenrijk
door Karlijn Oostenrijk Aug 4, 2020 om 20:36
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, nee via de app gewoon op knopje verlengen klikken en je bent klaar.

Klop wat hierboven staat, ik had de ingangsdatum van nieuwe contract terug kunnen lezen op het nieuwe contract. Niet gedaan, heel stom.

Alleen bijzonder dat zij aangeven zelf een fout te maken maar het dan vervolgens niet oplossen.

Vraag me dus inderdaad af hoe het juridisch zit als ze zelf toegeven een fout te maken.

mi
door miennaamishaaz - Aug 4, 2020 om 19:48
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het enigste wat u kan vragen, zou zijn dat Vodafone het verkeerd afgeschreven bedrag verekend met de toekomstige abbonements kosten.

Indien ze dit niet accepteren kunt u bij het Juridisch loket advies op vragen.
https://www.juridischloket.nl/

Het gaat immers om een FOUT die Vodafone zelf heeft gemaakt.

Gr
door Grunn1 Aug 5, 2020 om 12:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het zal niet gaan om het abonnement maar om een termijn betaling van de lening voor het toestel.

ne
door neodutchio - Aug 4, 2020 om 21:00
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Betalen voor dat toestel moet u sowieso doen. Een voordeel, nu bent u er meteen vanaf. Vraag desnoods een regeling aan zodat u dit in 4 maanden zou kunnen betalen. Ander voordeel is dat u nu ook 4 maanden eerder van het nieuwe abonnement af bent.

lo
door lovewinnie - Aug 4, 2020 om 21:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zit met zeifde probleem. Ben er nu nog mee bezig

4 maanden tot eind contract mag je verlengen. Kreeg bericht dat ik mocht verlengen. Dat gedaan ( al 15 jaar klant Vodafone). En ineens rekening 181 euro.
28 juni verlengt . Kwam hier achter op 18 juli. Meteen gebeld dat er wat fout was gegaan gezien de rekening .

Ga sorry foutje. Ipv verlengen ( nog 4 maanden oud contract en dan vanaf 1-11-2020 nieuw contract) is het nieuwe contract meteen ingegaan en oude toestel moet ik afkopen omdat er dus indd fout in systeem zat ( nu gelden regels voor te vroeg verlengen en dat is ineens oude toestel lening betalen en nieuwe gaat in) . Dat is 121 euro in een keer

Ze hebben nu case geopend. Ik wil het terug gedraaid hebben. Dag gaat niet zeggen ze. Sorry voor de fout maar u mag die 121 in 4 termijnen betalen. Uhh nee dat dacht ik niet.
Ik heb een contract getekend. Dat gaat in per november 2020 tot november 2022. Niet eerder. Tot november 2022 betaal ik oude contract. Daarna nieuwe. Nee sorry mevrouw dat gaat niet.
Toen zei ik, oke maar mijn einddatum staat nog wel op november 2022. Ik wil dat dan ook aangepast hebben naar juni 2022 want 24 mnd is 24mnd. Nee dat ging ook niet. Of ik betaal 121 euro en nieuwe contract gaat in per 28 juni en eindigt op 28 juni 2022 ipv november 2022 of ik betaal gewoon tot november 2020 oude contract en nieuwe gaat in november 2020 tot november 2022 zoals afgesproken
Dus schiet mijn maar lek.

Ik heb nu stop laten zetten op automatisch incasso en betaal deze maand niks ( in overleg) en augustus betaal ik handmatig mijn maand rekening ( zelfde bedrag ongeveer) en ze bekijken het maar.
Heb ze aangeboden die 120 euro te verspreiden over 12 maanden dus 10 euro extra per maand ( los van nieuwe abonnement kosten ) maar nee max 4 termijnen . Bij sorry maar hun maken een fout, en ze lossen het maar op.
Al 8/9 x gebeld, chat werd beëindigd want hij bleef zeggen dat ik te vroeg verlengt had en dat dit dan normaal is maar had niet "te vroeg" verlengt. En ze zijn er hopelijk nu echt mee bezig. Rekening staat op pauze

sw
door swat1500 Aug 4, 2020 om 23:15
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Lovewinnie,

Ik snap je actie maar deze handelswijze gaat je alleen nog meer problemen geven. Door de incasso te stoppen pleeg je contractbreuk en geeft Vodafone het recht de telefoonservice op te schorten en uiteindelijk te beeindigen met mogelijk verval van je huidige 06 nummer.
Daarnaast zal je een incasso bureau achter je aan krijgen.
Vodafone heeft duidelijk een fout gemaakt en daarin zullen ze enige toeschikkelijkheid moeten tonen.
Technisch zal het waarschijnlijk niet mogelijk zijn het oude abonnement te laten herleven tot de feitelijke einddatum.
Wel mag je, op zijn minst, verwachten dat het bedrag wat je nog wel had moeten betalen voor de telefoon in het oude abonnement in zeer soepele termijnen mag terug betalen, dus zonder extra kosten! Je komt immers voor hogere lasten omdat je ook al voor je nieuwe telefoon moet gaan betalen.
Kwijtschelding van het restant bedrag zou Vodafone sieren maar ben bang dat dit niet gaat gebeuren en kan je ook niet eisen.

Het lijkt erop dat je niet het enige "slachtoffer" bent dus wellicht kan je de consumentenbond eens bellen.

lo
door lovewinnie Aug 5, 2020 om 12:16
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Vodafone heeft de automatische incasso stop gezet om dit uit te zoeken. Kom niet in de problemen. Leg bedrag gewoon opzij en rekening augustus betaal in gewoon. Hun hebben het nu op pauze gezet ivm openen case. Dan schrijven ze niks af tot opgelost is. Kan nu ook niks afspreken tot oplossing is gevonden en plan van aanpak.
Wilde die 120 euro losgekoppeld hebben en dat gewone abonnement gewoon wordt afgeschreven maar dag ging niet.

lo
door lovewinnie Aug 5, 2020 om 12:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

En indd ik wil die 120 euro in 10 keer betalen. Dat is 12 euro per maand bovenop abonnement kosten. En dan einddatum contract vervroegen na juni 2022.

Maar ze willen niet meedenken. Einddatum blijft staan op november 2022 ?? En mag die 120 in 4x betalen. Daarom nu case geopend. Geld heb ik gewoon maar is principe kwestie. En op de vraag rekening afkopen los
tekoppelen van abonnement zeiden ze dood leuk, sorry dat kunnen we niet doen.

lo
door lovewinnie - Aug 4, 2020 om 21:09
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hadden mijn eerst beloofd dat terug gedraaid ging worden. Dit was 18 juli.
Vrijdag er op nog niks gehoord en van terug draaien was geen sprake want kan wettelijk niet eens ????????.. zo dus 8 verschillende werknemers en 8 verschillende opties.

Karlijn Oostenrijk
door Karlijn Oostenrijk Aug 4, 2020 om 21:14
Antwoorden / 1 Vragen

Ja heel raar! Exact dit!

sw
door swat1500 - Aug 4, 2020 om 23:18
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Vodafone heeft duidelijk een fout gemaakt en daarin zullen ze enige toeschikkelijkheid moeten tonen.
Technisch zal het waarschijnlijk niet mogelijk zijn het oude abonnement te laten herleven tot de feitelijke einddatum.
Wel mag je, op zijn minst, verwachten dat het bedrag wat je nog wel had moeten betalen voor de telefoon in het oude abonnement in zeer soepele termijnen mag terug betalen, dus zonder extra kosten! Je komt immers voor hogere lasten omdat je ook al voor je nieuwe telefoon moet gaan betalen.
Kwijtschelding van het restant bedrag zou Vodafone sieren maar ben bang dat dit niet gaat gebeuren en kan je ook niet eisen.

Het lijkt erop dat je niet het enige "slachtoffer" bent dus wellicht kan je de consumentenbond eens bellen.

marita5
door marita5 - Aug 4, 2020 om 23:27
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Karlijn Ooostenrijk ,

Plaats uw klacht op het forum van Vodafone , daar reageren moderators , klik op de rode regels .

https://forum.vodafone.nl/

Neem ook eens contact op met Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

justmeagain
door justmeagain - Aug 4, 2020 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

En precies om dit soort ellende koop ik gewoon mijn telefoon. Die is gelijk van mij en betaal een tientje per maand voor 10Gb en 300 minuten bellen. Neem ook altijd een jaarcontract, na afloop willen ze je graag als klant houden en zo scoor je weleens wat extra's.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2020 om 09:57
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Wat u kunt doen: melden zoals hier aangegeven door de ACM https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/een-klacht-over-mijn-telecomaanbieder

Zoals ik het lees is de fout inderdaad het te vroeg laten ingaan van het nieuwe abonnement en is er m.b.t. het betalen gehandeld als zou u het oude abonnement voortijdig hebben opgezegd. U heeft helemaal niet opgezegd!

Karlijn Oostenrijk
door Karlijn Oostenrijk Aug 5, 2020 om 11:31
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de Tip! Zij geven aan dat het inderdaad onterecht is en dat de consument niet de dupe mag zijn van storing van Vodafone. Ik ga het bedrag storneren

lo
door lovewinnie Aug 5, 2020 om 12:22
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Precies dit.
Hun systeem heeft gehandeld naar opzeggen en daarna nieuwe abonnement gestart. Ipv verlengen. Fouten maken is menselijk maar ze mogen dan wel meedenken naar een oplossing. Bij mijn werd gewoon de chat brut gestopt want bleef mijn gelijk maar halen volgens hem en regels zijn regels . Dit uiteraard meteen gecommuniceerd in de chat. Deze bleef ook zeggen dat ik te vroeg verlengt had en daarna o sorry excuus, fout in systeem etc . Ja kan wel maar ondertussen nog geen oplossing

panter22
door panter22 - Aug 5, 2020 om 13:03
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is de schade die je lijdt door die systeemfout?