thunderbird
door thunderbird Aug 26, 2016 om 19:11
Computers & telefonie

Klok staat niet op tijd

Hallo, ik heb op mijn pc Windows 7 en Linux Mint. Telkens als ik de pc aanzet op W7 staat de klok 2 uur te vroeg. De datum staat wel goed.
Ik heb al een paar keer een nieuwe batterij geplaatst maar het blijft zoals het is. Maar nu het rare, bij Linux staat de klok wel goed.
Ik heb een Asus AX3950 computer waar ik een SSD Crucial MX100 van 256GB heb ingebouwd.
Wie weet wat hier aan de hand is?
                        Groet,  Koos

7246 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 26, 2016 om 19:16
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Thunderbird ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://pclooptvast.nl/kan-de-klok-niet-wijzigen-van-computer-hoe-goed-instellen-windows/

ceeslans
door ceeslans - Aug 26, 2016 om 20:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit wordt veroorzaakt doordat Linux GMT (of UTC) tijd gebruikt, terwijl Windows zich baseert op lokale tijd.
voor uitleg en mogelijke oplossing, zie http://lifehacker.com/5742148/fix-wi...ting-with-os-x

gsm
door gsm - Aug 26, 2016 om 21:41
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Windows gebruikt de lokale tijd om op te slaan in de BIOS chip. Linux zet daar meestal de UTC tijd neer en dat kan een of twee uur verschil opleveren, afhankelijk van zomer of winter. UTC is in feite de betere keuze, maar bij dual boot voor linux en Windows kun je alleen linux aanpassen om geen verschil te krijgen in de opgeslagen tijd.
Er zijn wel linux versies die al tijdens de installatie de keuze UTC of lokale tijd bieden.
Bij Ubuntu en Mint is dat niet zo en dien je achteraf UTC=no in te stellen in het bestand rcS en dit bestand daarna op te slaan:
set UTC=no in /etc/default/rcS
Bij nieuwere linux Mint versies gaat het om het aanpassen van:
/etc/adjtime

audb
door audb Aug 30, 2016 om 09:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dit klopt dus niet : Windows gebruikt de lokale tijd om op te slaan in de BIOS chip

Als ik in de bios mijn datum en klok verkeerd in stel dan kan en mag windows daar niets aan veranderen.

Wat wel gebeurt is dat windows de klok via internet gelijk zet met een Atoomklok en dat gebeurt al sinds windows 95.

Klik maar eens met de muisknop op de tijdklok dan kan je hem laten sychroniseren met een tijd server.

Wel kan het gebeuren dat je een andere tijd server moet kiezen en dan is het beste om niet die van miscrosoft te nemen.

gsm
door gsm Aug 30, 2016 om 10:48
5939 Antwoorden / 47 Vragen

En waar denk je dat de juiste tijd bijgehouden wordt als de PC helemaal uit is? Natuurlijk kan de hardware klok zowel via Windows als via de BIOS setup worden ingesteld. Anders zou synchroniseren ook geen zin hebben.

Er is slechts een mogelijkheid om te tijd bij te houden en dat is in de chip op het moederbord. Die tijd en de datum kun je dus vrijwel altijd met behulp van Windows goed instellen. Wanneer de PC uit is, wordt met een 3Volt CR2032 batterij de klok in de chip gevoed zodat, naast de BIOS instellingen, datum en tijd onthouden kunnen worden en blijven doorlopen.

Ubuntu linux verandert de tijd in Windows op een dual boot systeem. Dat kan Ubuntu alleen maar door de UTC tijd in de chip van het moederbord te wijzigen en op te slaan. Start je daarna weer Windows, dan loopt de klok twee uur achter. Ubuntu kan ook ingesteld worden om de lokale tijd op te slaan en dan merk je daar op een dual boot systeem dus niets meer van.

Je kunt eenvoudig met behulp van Windows (de klok in het systeemvak, rechtsonder in de taakbalk) de BIOS klok weer goed zetten. De synchronisatie server is niet bedoeld om de uren of datum te corrigeren, maar zorgt hoofdzakelijk ervoor dat kleine afwijkingen in de tijd automatisch in de BIOS klok worden gecorrigeerd.

Topantwoord

reflecs
door reflecs - Aug 27, 2016 om 14:36
1859 Antwoorden / 4 Vragen

De vorige twee antwoorden met afbeeldingen (één van de twee toepassen):http://www.techgainer.com/fix-windows-showing-wrong-time-in-linux-windows-dual-boot-system/

gs
door gscager - Aug 29, 2016 om 13:14
200 Antwoorden / 110 Vragen

kan ook aan de batterij op het moederbord liggen

gsm
door gsm Aug 29, 2016 om 17:33
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Echt niet.

mo
door mof - Aug 29, 2016 om 14:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, windows he, dan ga je terug in de tijd!

koekeloer
door koekeloer - Aug 29, 2016 om 18:47
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als U Uw PC om 01:00 in de nacht aanzet staat volgens U de tijd 2 uur vroeger ( dus 23:00) maar wel op de goede datum. Dit geloof ik niet. Heeft U dit wel eens geprobeerd ?

fr
door fransasan - Aug 29, 2016 om 19:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Land en zomertijd goed instellen

gerardk
door gerardk - Aug 29, 2016 om 20:07
175 Antwoorden / 8 Vragen

Heeft in dit geval niets niets met de battery te maken want dan zoude alle systeem instellingen weg zijn maar met de tijdzone. Zet die Amsterdam en het probleem is denk ik opgelost, hoe dat op de al jaren verouderde W7 moet weet ik ook niet meer maar je had de upgrade naar W10 moeten installeren om een beetje bij te blijven.

thunderbird
door thunderbird - Aug 29, 2016 om 20:20
87 Antwoorden / 52 Vragen

Hallo allemaal,
Hartelijk bedankt voor de reacties, het heeft even geduurd maar door het warme weer had ik andere bezigheden, vandaar.
Ik heb gedaan wat Relecs me aanraadde en tot nu toe blijft de klok op tijd.  Ik heb het veranderd in Windows en niet in Linux.
                            Groeten,  Koos

reflecs
door reflecs Aug 29, 2016 om 21:20
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Graag gedaan. Fijn dat het gelukt is. Als u opstarten van Windows Time heeft uitgeschakeld heeft, zoals in de link staat, zal het wel goed blijven denk ik. Vriendelijke groet :)

endemion
door endemion - Aug 30, 2016 om 02:34
237 Antwoorden / 3 Vragen

Probeer eens een andere tijdserver in te stellen.