NinoKono
door NinoKono Feb 16, 2021 om 19:41
Computers & telefonie

Koopovereenkomst ontbinden

November heb ik een laptop van 1200 euro bij bol.com gekocht en vanaf januari ben bij de laptop een tweede scherm gaan gebruiken. Meteen kreeg ik problemen dat de laptop niks kon detecteren of dat hij het een tijdje deed en daarna niks meer detecteert. Ik heb toen contact opgenomen met bol.com en hem ter reparatie opgestuurd. Dit heeft iets meer dan een week geduurd en toen kreeg ik hem al weer terug (hij is in totaal 1 dag bij de reparateur geweest).

Volgends het reparatie rapport konden zij niks vinden dat er mis mee is en stond er alleen informatie hoe ik mijn batterij levensduur kon verbeteren. Ik heb toen meteen de laptop getest en het probleem was er nog steeds. Ik heb toen meteen bol.com gebeld en hier werd mij verteld dat ik hem maar weer moest op sturen want er was niet goed naar gekeken dan, ik heb bol.com verteld dat ik niet een 1200 euro laptop koop om vervolgens er problemen mee te hebben en na een reparatie nog steeds. Na veel telefoon gesprekken en e-mails is mij verteld dat ik de laptop nog minimaal 2x moet opsturen omdat bol.com recht heeft op 3 mogelijkheden om de laptop te maken, ik heb hen verteld dat ik een student ben en het niet kan veroorloven om mijn laptop nog twee keer 2 weken kwijt te zijn.

In de mails word er mij verteld dat zij niks kunnen vinden wat er mis is met het product en dat ik maar video's als bewijs moet sturen via WeTransfer, dit heb ik dus gedaan en heb ik hen verteld dat ik mijn koopovereenkomst wil ontbinden en een betere laptop ergens anders ga kopen. Bol.com verteld mij dat ik de koopovereenkomst niet mag ontbinden en dat ik de laptop maar moet opsturen. Maar nu word er mij in de mail verteld dat als zij niks vinden wat er mis mee is dat de onderzoekskosten voor mij zijn, terwijl er eerder mij word verteld dat ze 3 kansen hebben.

Mijn excuses als het verhaal een beetje verwarrend is, ik ben door dit alles erg gestresst. Mijn vraag is, mag bol.com dit weigeren en wat kan ik doen om alsnog deze laptop terug te kunnen sturen en ergens anders wat te halen. Na deze service heb ik geen vertrouwen meer in bol.com

4665 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2021 om 19:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als u als "tweede scherm" steeds hetzelde "tweede scherm" gebruikt heeft, zou het dan niet in dat "tweede scherm" kunnen zitten?

NinoKono
door NinoKono Feb 16, 2021 om 19:49
Antwoorden / 1 Vragen

Nee het kan niet het tweede scherm zijn want ik heb hem op twee andere laptops getest (waaronder de tijd dat de laptop weg was) waar hij geen problemen geeft en het scherm is hiervoor op een PC gebruikt waar hij ook geen probleem heeft gehad. Ook geen kabel probleem want andere kabels werken prima bij andere alleen deze laptop niet.

ne
door neodutchio - Feb 16, 2021 om 20:21
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bol heeft gedeeltelijk gelijk. De laptop moet meerdere keren opgestuurd worden met hetzelfde probleem wil je kunnen ontbinden. Echter zal de laptop wel volgens de specificaties geschikt moeten zijn om als tweede scherm te gebruiken. Anders staat u met lege handen.
En ja, mocht er geen probleem te vinden zijn bij de laptop, dan zijn de onderzoekskosten voor u.

NinoKono
door NinoKono Feb 16, 2021 om 20:25
Antwoorden / 1 Vragen

Maar als ik het met meerdere videos laat zien en is er bewijs van het mankement, waarom zou ik voor de reparatie service dan moeten betalen als volgens hun er niks te vinden is en waar kan ik vinden dat ik verplicht ben het meerdere malen op te sturen

ne
door neodutchio Feb 16, 2021 om 20:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als het probleem niet in de laptop zit, dan bent u gewoonweg verantwoordelijk voor de kosten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 16, 2021 om 21:05
2039 Antwoorden / Vragen

Ik zou echt even een ander scherm lenen en kijken of die hetzelfde probleem heeft. Je moet er toch vanuit gaan dat de reparateur er echt naar gekeken heeft en niets heeft kunnen vinden en iedereen kan zich één keer vergissen maar twee keer, dat is toch wel merkwaardig.
Verder sta je niet zo sterk als je nu de koop wilt ontbinden en dat kan betekenen dat dit simpelweg niet doorgaat. Het is geen eenzijdige beslissing waar BOL maar mee akkoord moet gaan en mogelijk zul je dus langs een vorm van arbitrage moeten. Regel even een extra scherm en als het probleem zich op beide schermen voordoet heb je een goede reden hem nogmaals op te sturen.

NinoKono
door NinoKono Feb 16, 2021 om 21:35
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hem aangesloten op mijn computer scherm door midel van een andere HDMI kabel, hier is hetzelfde probleem

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 17, 2021 om 11:42
2039 Antwoorden / Vragen

Ik probeer aan te geven dat je wel iets meer mag doen. Je moet echt even een alternatieve monitor regelen of met je laptop zelf even ergens langsgaan om echt uit te sluiten dat het aan de monitor zelf ligt.

diumenge
door diumenge - Feb 16, 2021 om 21:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe sluit je dat tweede scherm aan? Het is een moderne, dure laptop, dus zal ongetwijfeld USB C hebben. Je kan ook overwegen om een USB C naar HDMI adapter aan te schaffen.

NinoKono
door NinoKono Feb 16, 2021 om 21:36
Antwoorden / 1 Vragen

Hdmi kabel, maar ik neem aan dat als de kabel bij 2 andere laptops en 1 pc werkt, dat die het ook op deze laptop moet doen.

diumenge
door diumenge Feb 16, 2021 om 21:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het probleem zal niet de kabel zijn, maar misschien is het een ongelukkig combinatie van laptop en beeldscherm?

NinoKono
door NinoKono Feb 16, 2021 om 22:52
Antwoorden / 1 Vragen

Dat het scherm niet compatable is met de laptop, maar dat zou betekenen dat hij het helemaal niet zou doen neem ik aan.

diumenge
door diumenge Feb 17, 2021 om 00:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Niet noodzakelijk nee, het is best mogelijk dat de monitor en scherm om de een of ander reden voor slechts 99,9% (bijvoorbeeld) compatible is, door een hele bijzonder samenloop van omstandigheden. Je hebt het scherm wel met andere laptops getest, maar heb je de laptop ook met andere schermen getest?

Donuts
door Donuts - Feb 16, 2021 om 21:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan me haast niet voorstellen dat het probleem in de laptop zit. Lijkt mij eerder in de aansluiting te zitten. Welke laptop heeft u? Merk en type graag.

NinoKono
door NinoKono Feb 16, 2021 om 21:37
Antwoorden / 1 Vragen

het is een ASUS TUF Gaming FX506IV-BQ123T

Bas1992
door Bas1992 - Feb 16, 2021 om 21:38
1 Antwoorden / Vragen

Misschien een schrale troost, dit hebben wij geregeld op werk. Wat nog weleens wil helpen is zelf in de BIOS het virtuele video ram geheugen aanpassen zodat deze meer totale ram capaciteit in mag nemen. Dit gebeurt dan enkel bij collega's die een extern scherm met usb-c verbinden (op een Lenovo laptop).

Korte uitleg;

https://smallbusiness.chron.com/change-vram-bios-73785.html

Iemand met enige kennis van IT zou dit eenvoudig voor je kunnen doen en als je enkel deze instelling iets aanpast is de kans om ook maar iets verkeerd te doen heel klein.

mi
door miennaamishaaz - Feb 16, 2021 om 21:44
725 Antwoorden / 1 Vragen

heeft u al het volgende geprobeerd?

-de juiste invoer selecteren op het 2e scherm?
-de windows ⊞+P ingedrukt op uw toetsenbord. om zo bij de 2e scherm instellingen te komen {dupliceren, alleen laptop, alleen extern, uitbreiden}
- een andere kabel proberen te gebruiken? HDMI? DVI? DVI-HDMI? Displayport? VGA? overig?
- bij de display settings kijken of er iets gezien word?
https://support.microsoft.com/en-us/windows/view-display-settings-in-windows-10-37f0e05e-98a9-474c-317a-e85422daa8bb

NinoKono
door NinoKono Feb 16, 2021 om 22:51
Antwoorden / 1 Vragen

Ja allemaal al gedaan, ik heb ook gekeken of er updates zijn

mi
door miennaamishaaz Feb 17, 2021 om 11:03
725 Antwoorden / 1 Vragen

@ninokono

Had je ook al geprobeerd om de laptop aan een TV of en ander scherm te koppelen?

NinoKono
door NinoKono Feb 17, 2021 om 15:48
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik heb hem getest op het tv scherm waar die het ook niet op doet en wederom de andere laptops wel.

mi
door miennaamishaaz Feb 18, 2021 om 14:20
725 Antwoorden / 1 Vragen

@ninokono.

Dan zou er idd iets mis moeten zijn met de HDMI/display uitgang

panter22
door panter22 - Feb 17, 2021 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt de nieuwste laptop gekocht. Je kunt een bijpassende monitor kopen, Die zal het vast wel doen.
Dat je geen goed beeld hebt op de monitor, hoeft toch niet aan de laptop te liggen?
Waarschijnlijk weet je dit ook wel, maar toch:
https://www.hcc.nl/kennis/vraag-van-de-week/3921-hoe-sluit-je-een-tweede-scherm-aan-op-je-laptop

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2021 om 09:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zo maar ook een iddee: ga met laptop en tweede scherm naar een pc specialist in uw omgeving en vraag daar om opinie.

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het euvel aan de laptop van u is te wijten.

Indien u inderdaad wilt ontbinden is deze info van belang voor u. https://www.amsadvocaten.nl/de-rechtsgebieden/vastgoedrecht/ontbinding-koopovereenkomst/

sw
door swat1500 - Feb 17, 2021 om 10:26
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Treed het probleem ook op als de laptop op netstroom staat? Zo niet dan is het wellicht een accu besparing instelling. Dat is uiteraard geen gebrek maar een prdukt eigenschap.
Bij een defect kunt u niet direct de koop ontbinden. U moet de leverancier in de gelegenheid stellen het defect te repareren. Er is geen wettelijke regel die aangeeft hoe vaak de leverancier dit mag proberen. Drie pogingen worden in het algemeen als redelijk gezien.

audb
door audb Feb 17, 2021 om 12:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet de verkoper in gelegenheid stellen om het te repareren en als dat niet lukt heb je recht op een nieuwe dan wel de koop ontbinden.

Ze zijn daarvoor in de gelegenheid gesteld en 1x is voldoende al willen verkopers je anders doen geloven.

Tevens is het zo dat je ook geen 2 jaar garantie hebt maar naar de waarde van een product ook nog eens langer we hebben namelijk geen werttelijke garantie de 2 jaar is een europeese regel geen wet.

NinoKono
door NinoKono Feb 17, 2021 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

Probleem is er aan netstroom en aan de accu. En zoals AUDB zegt, ik heb mij aan de wet gehouden en hun een kans gegeven om het te maken, hiervan zelfs bewijs stukken gestuurd om te laten zien dat ik nog steeds met het probleem zit.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 17, 2021 om 11:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Op mijn voordelige   Budget Asus laptop werkte 2e monitor ook niet.
Blijkt dat ik dan   eigen scherm eerst uit moest zetten voor de 59¨  TV  ging werken.

Dat  deze TV alle oude zooi wel ondersteunde en beide,  de budget niet en ik weet niet welke veel duurdere U nu heeft.

Een merk en type vermelden  want soms is het een instelling....

En als je alleen de Laptop stuurde kunnen ze niets vinden want alles werkte gewoon weer!
Ik heb deze nu automatisch gezet,    TV/monitor erin ,  eigen scherm gelijk  uit...

1paul
door 1paul - Feb 17, 2021 om 11:47
3134 Antwoorden / 0 Vragen

En als je een andere kabel gebruikt tussen monitor en laptop dan????

NinoKono
door NinoKono Feb 17, 2021 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

Kabel maakt niks uit probleem blijft er

Topantwoord

audb
door audb - Feb 17, 2021 om 12:03
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bol heeft ONGELIJK wat 3x betreft.

U heeft Bol de mogelijkheid geboden om de defect op te lossen en dat is niet gebeurt dus heeft u gewoon recht om de koop te ontbinden.

Consuwijzer : https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Stuur deze brief aangetekend en een email (is gelijk gesteld aan een aangetekende brief).

Als ze de laptop willen laten reparen dan moeten hun dat maar laten doen maar u kan de koop gewoon ontbinden.

Wel voor het terug sturen de harddisk of SSD formateren.

NinoKono
door NinoKono Feb 17, 2021 om 15:52
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel, ik ga nu ook een aangetekende brief sturen en dan afwachten

rj
door rjw - Feb 17, 2021 om 13:07
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Het komt inderdaad voor dat bepaalde PC <=> scherm combinaties moeilijk kunnen doen. Wij hebben op kantoor grote schermen in de vergaderkamers hangen, die gewoon prima werken. Echter, met sommige laptops zijn er problemen. Kan van alles zijn. Kritische timing tussen videocard en scherm, combinatie van software die conflicteert.

Dus zoals anderen al zeggen: sluit de laptop op verschillende schermen aan en als je daar hetzelfde probleem hebt ligt het aan de laptop. Werkt het me andere schermen wel, dan ligt het het scherm of combinatie laptop-scherm. Als het bij de reparateur gewoon werkt dan kan hij/zij er ook weinig aan repareren. Dat is in ieder geval effectiever dan direct alle juridische paden te gaan bewandelen.

latevogel
door latevogel - Feb 17, 2021 om 14:08
86 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-een-koopovereenkomst-ontbinden
Hallo Ninokono, bovenstaande link zou ik goed gaan lezen om jouw rechten en plichten te kennen bij een aankoop.
Je moet namelijk Bol.com wel de mogelijkheid bieden om de laptop te kunnen repareren. Je zit wel met het probleem dat je de laptop nodig hebt, begrijp ik uit jouw brief omdat je deze nodig hebt voor jouw studie. Wat ik gelezen heb en wat ik afweet van het ontbinden van een koopovereenkomst, zou ik jou willen adviseren om hen wel de gelegenheid te geven om te reparen en na ?-maal retour sturen van deze laptop een nieuw apparaat te eisen of de koop te ontbinden op een door jou acceptabele termijn. Informeer voor hoe vaak je Bol.com in de gelegenheid moet stellen jouw laptop te reparen bij https://www.juridischloket.nl
Helaas kan dit alles even duren en daarom voor de toekomst zou ik jou ook willen adviseren om toch (als het vooral om dit soort bedragen gaat) de spullen bij een lokale winkel te kopen. Dit vanwege de snelheid bij eventuele problemen en het persoonlijke contact.
Succes in elk geval!

NinoKono
door NinoKono Feb 17, 2021 om 15:53
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hun gelegenheid gegeven om de laptop te maken, nu de problemen er nog zijn word mij vertelt dat er niet goed na gekeken is en dat ik hem maar weer moet op sturen. Dankuwel voor uw advies en ik koop ook nooit meer dit soort producten bij bol.com (of andere online websites)

panter22
door panter22 Feb 17, 2021 om 16:06
6599 Antwoorden / Vragen

De laptop werkt toch goed. Alleen jouw extra monitor doet het niet op deze laptop.
Het zou anders zijn als je de laptop bij Bol had besteld en meegedeeld had dat je die bepaalde monitor daarop wilde aansluiten. En Bol had gegarendeerd dat het kon. In dat geval kan je de koop ontbinden. Maar dat is hier niet het geval. Koop een monitor die wel bij deze laptop past.
Of leg je probleem eens voor aan Asus.

marita5
door marita5 - Feb 17, 2021 om 16:43
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ninokono ,

Hier een ervaring :

Ik wachte al een hele tijd op de ASUS TUF FX506IV-HN187T welke maar niet leverbaar is.

Toen ik deze bij bol.com zag snel gekocht.

Eerst viel het me tegen dat er een 48 w accu inzat ipv een 90, maar hierdoor heb ik wel een extra ssd kunnen plaatsten. En de 90w accu is eventueel los bestelbaar als deze accu op is.

Ook is het scherm 60hz ipv 144hz,maar dat vind ik geen drama.

De laptop is razend snel. Maakt wel wat herrie bij belasting, maar tot nu toe niet storend.

De hdmi aansluiting zit op ingebouwde Radeon aangesloten .
Prima voor de tv / film aansluiting, maar ik vond het beeld traag op mijn externe monitor.

Ik heb een usbc naar dp kabel gekocht om mijn monitor aan te sluiten, en dat werkt prima.

Al met al ben ik er heel blij mee, ik wilde pas een laptop kopen als ie 2 keer sneller was dan mijn I7 uit 2011,en dat is gelukt :-)

Topantwoord

mo
door mof - Feb 17, 2021 om 16:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) de laptop is minder dan twee jaar oud dus u heeft volledige garantie. 2) de laptop was bij eerste moment van klagen jonger dan een half jaar dus de bewijslast ligt niet bij u maar bij Bol.com. Ik raad u wel aan met een andere laptop te demonstreren dat het bijvoorbeeld niet aan de kabel tussen scherm en laptop, danwel het scherm zelf ligt. Kan geen kwaad.

er is wettelijk niets geregeld dat bol.com drie reparatiepogingen. Datzeggen ze zelf. U heeft betaald voor een goede laptop en heeft bol.com de kans gegeven het ding te repareren danwel een gelijkwaardige andere laptop aan te bieden. Als dit te lang duurt heeft u het wettelijk recht de koopovereenkomst te ontbinden en uw betaalde geld, inclusief verzendkosten, terug te ontvangen.